شيوه هاي نوين درمان چاقي

يک روش کاملا سرپايي و غير جراحي به وسيله اندوسکوپي براي کمک به کاهش وزن کساني که به چاقي دچارند و نمي خواهند يا نمي توانند از روش هاي ديگر کنترل وزن استفاده نمايند، کاربرد دارد. در اين سيستم پزشک گوارش با استفاده از اندوسکوپي پس از بررسي معده از طريق دهان بالون را در معده قرار مي دهد. جنس بالون از سيليکون نرم ساخته شده و از طريق يک لوله با مايع يا هوا (بسته به نوع بالون) پر شده و آزادانه شناور مي گردد و با پر کردن بخشي از فضاي داخل معده باعث سيري کاذب و در نتيجه کاهش وزن مي گردد.
شنبه، 6 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شيوه هاي نوين درمان چاقي

 شيوه هاي نوين درمان چاقي
شيوه هاي نوين درمان چاقي


 






 

بالون معده چيست؟
 

يک روش کاملا سرپايي و غير جراحي به وسيله اندوسکوپي براي کمک به کاهش وزن کساني که به چاقي دچارند و نمي خواهند يا نمي توانند از روش هاي ديگر کنترل وزن استفاده نمايند، کاربرد دارد. در اين سيستم پزشک گوارش با استفاده از اندوسکوپي پس از بررسي معده از طريق دهان بالون را در معده قرار مي دهد. جنس بالون از سيليکون نرم ساخته شده و از طريق يک لوله با مايع يا هوا (بسته به نوع بالون) پر شده و آزادانه شناور مي گردد و با پر کردن بخشي از فضاي داخل معده باعث سيري کاذب و در نتيجه کاهش وزن مي گردد.
قرار دادن بالون در معده معمولاً بين 20 تا 30 دقيقه طول کشيده و بيمار پس از يک مراقبت پزشکي کوتاه مدت، مي تواند به منزل باز گردد.
خارج کردن بالون حداکثر پس از 6 ماه و بوسيله آندوسکوپي انجام مي گردد.

عوارض چاقي چيست؟
 

چاق شدن بيش از حد به دليل اثرات منفي بر روي سلامتي و تغيير کيفيت زندگي يک مساله جدي است. اگر شما نيز از مشکلات غير قابل کنترل وزن خود رنج مي بريد، لازم است که مطالب بيشتري در مورد بيماري خود و جديدترين روش هاي درماني آن را بدانيد.
عواقب خطر آفرين چاقي عبارتند از: ديابت، فشار خون، افزايش کلسترول، بيماري هاي قلبي و عروقي، قطع تنفس هنگام خواب، سردردهاي مزمن، بيماري هاي کبدي، بي اختياري ادراري، آرتروز و آرتريت، نازايي، کمردرد، اختلالات رواني و افسردگي.

کاهش وزن بالون معده چقدر مي باشد؟
 

درک اين نکته که اين سيستم وسيله اي جهت کمک به کاهش اشتها و وزن بوده و بايد همراه با يک رژيم غذايي نظارت شده بکار گرفته شود، اهميت زيادي دارد. مقدار وزني که يک بيمار از دست مي دهد بستگي به رعايت دقيق رژيم غذايي او دارد. در اين مدت ارحج است زير نظر يک تيم پزشکي متشکل از متخصص تغذيه، روانشناس و مشاور ورزش به اصلاح شيوه زندگي، ايجاد انگيزه و کنترل در خوردن، تصحيح عادات غذايي و فعاليت هاي بيشتر ورزشي اهتمام ورزيده تا لاغري ناشي از اين کاهش وزن را حفظ نمايد.

عوارض احتمالي بالون چيست؟
 

بيمار ممکن است تا چند روز پس از گذاشتن بالون، احساس تهوع و استفراغ، سنگيني در شکم، گاهي درد دوره اي در پشت و شکم را داشته باشد. در اين صورت بيمار بهتر است با پزشک خويش مشورت نموده و از داروهاي احتمالي مورد تجويز او استفاده نمايد. ممکن است در بعضي از بيمارن عوارض ديگري مثل ريفلاکس، ترش کردن و نفخ شکم ظاهر گردد که قابل درمان است. بديهي است هر چه مهارت پزشک در بالون گذاري بيشتر باشد، احتمال اين عوارض کمتر خواهد بود.

روش گاستروباندينگ يا حلقه معده چيست؟
 

در اين روش از طريق لاپارسکوپ، حلقه اي از جنس سيليکون دور معده قرار مي گيرد که يک سر ديگر آن نزديک سطح شکم قرار داده مي شود. جراح در جلسات بعدي با لمس شکم و يافتن محل تزريق، مقدار مايع به داخل حلقه تزريق مي کند که اين امر موجب تنگ تر شدن حلقه و در نتيجه کوچکتر شدن حجم معده مي شود و به اين ترتيب مقدار غذاي دريافتي بيمار تنظيم مي گردد.

امتيازات و محاسن روش باندينگ چيست؟
 

1- دائمي است ولي در صورت تمايل بيمار مي توان معده را به شکل اول برگرداند.
2- قابل تنظيم مي باشد و براي خانم هايي که در آينده تصميم بارداري دارند، روش مناسبي است.
3- با لاپاراسکوپي انجام مي شود و به دليل عدم برش جراحي، بيمار درد کمتري را تحمل مي نمايند.
4- هزينه آن کمتر از باي پس معده مي باشد.

چه کساني کانديد باندينگ هستند؟
 

اين روش براي BMI بين 35 تا 40 يا چاقي شديد درجه 2 مناسب مي باشد. در کساني که ميل زيادي به شيريني و شکلات دارند، باندينگ روش مناسبي نيست و باي پس توصيه مي شود. ين روش براي کودکان مبتلا به چاقي مفرط و آن دسته از زنان که در آينده قصد بارداري دارند، مناسب ترين روش است.

روش عمل جراحي باي پس معده چگونه است؟
 

در اين روش دو هدف مدنظر است. هدف اول اينکه فرد غذاي کمي ميل کند و هدف دوم اينکه مواد غذايي کمتر جذب شود. در اين روش دو عمل جراحي يک جا روي بيمار انجام مي شود. ابتدا معده را با دوختن به دو ناحيه تقسيم کرده و قسمت کوچکتر که معمولاً حجمي معادل 5 تا 10 درصد کل معده را دارد، مسئوليت نگهداري غذا را به عهده مي گيرد. در اين روش هيچ قسمتي از معده جدا نمي شود و قسمت بزرگتر معده کماکان به ترشح آنزيم هاي معمول مي پردازد ولي غذا وارد اين قسمت نمي شود. سپس يک قسمت از روده را به معده کوچکتر متصل مي کنند. در اين عمل قسمتي از روده که در جذب نقش مهمي دارد، از مسير خارج مي شود. بالطبع فرد خيلي سريعتر از قبل احساس پر شدن معده و سيري خواهد داشت و در ضمن مواد غذايي کمتري نيز جذب مي شود.
در اين روش بيماران 80 تا 100% اضافه وزن خود را از دست داده و پس از آن تا آخر عمر در وزن ايده آل خود باقي خواهند ماند.

عواض عمل باي پس چيست؟
 

بيماراني که اين روش درماني مناسب آنها مي باشد همواره از عواقب و عوارض اين عمل هراس دارند. توصيه ما به اين دسته از بيماران آن است که بدانند خطرات و عوارض اين عمل جراحي بيشتر از ديگه عمل ها نيست؛ چرا که هر کدام از ما در هر لحظه از زندگي مان، ممکن است به دلايلي مجبور به انجام عمل جراحي مثل آپانديسيت، شکستگي ها، سزارين و... شويم. تيم جراحي باي پس ما به گونه اي طراحي شده است که مهارت آنها حتي در کاهش زمان عمل تأثيرگذار است. اين عمل توسط اين تيم جراحي ظرف مدت يک ساعت و نيم انجام پذير است. لذا بيمار با قرار گرفتن تحت کمترين زمان بيهوشي، عوارض و خطرات عمل را به حداقل مي رساند.
يکي از عوارض ديگر اين عمل سوء جذب بعضي از ويتامين ها مي باشد که با تجويز مکمل هاي ويتاميني رفع خواهد شد.

چه کساني کانديد باي پس معده هستند؟
 

اين روش در بيماراني به BMI بالاي 40 که در چاقي درجه 3 يا مفرط هستند آخرين و قطعي ترين روش درمان محسوب مي شود. اين دسته از بيماران بارها رژيم هاي غذايي مختلف را تجربه کرده ولي متأسفانه قادر به کاهش وزن در حد وزن ايده آل خود نشده و پس از پايان دوره رژيم درماني به وزني مراتب بيشتر از وزن اوليه خود بازگشته اند. اين بيماران در اين دوره بحران روحي شديدي را پشت سر مي گذارند چرا که حاصل رنج هايي که در اثر گرسنگي هاي طولاني مدت متحمل شده اند را بي نتيجه مي يابند.

هزينه عمل جراحي باي پس چقدر مي باشد؟
 

در حال حاضر اين عمل در ايران با حداقل هزينه نسبت به کشورهاي اروپايي و آمريکايي انجام مي گيرد. به گونه اي در آمريکا هزينه اين عمل 25 هزار دلار بوده ولي در ايران ميانگين مجموع هزينه ها حدود يک چهارم هزينه فوق بوده که تقريباً 70% آن مربوط به هزينه بيمارستان و خريد وسايل مي باشد. در صورتيکه BMI فرد بالاي 40 باشد، بيمه هاي درماني بخشي از هزينه را تقبل مي نمايد.
منبع:راه زندگي- ش 286



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.