بهداشت و زيبايي

همه افراد خواهان داشتن موهايي سالم و نرم هستند. با اين حال، عده اي موهايي نرم و لخت، برخي موهايي مجعد و زبر و عده اي نيز موهاي خشک، وزدار و حالت ناپذير دارند که مايلند حالت موهاي خود را عوض کنند. عوامل متعددي باعث خشکي و وزدار شدن موها مي شوند. مهم ترين عامل کمبود ميزان رطوبت طبيعي و کمبود پروتئين در لايه هاي داخلي موهاست. عوامل شيميايي نيز مانند انواع رنگ موها و مواد بي رنگ کننده و فر دهنده موها
شنبه، 6 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهداشت و زيبايي

بهداشت و زيبايي
بهداشت و زيبايي


 






 

پيشگيري از موخوره
 

همه افراد خواهان داشتن موهايي سالم و نرم هستند. با اين حال، عده اي موهايي نرم و لخت، برخي موهايي مجعد و زبر و عده اي نيز موهاي خشک، وزدار و حالت ناپذير دارند که مايلند حالت موهاي خود را عوض کنند. عوامل متعددي باعث خشکي و وزدار شدن موها مي شوند. مهم ترين عامل کمبود ميزان رطوبت طبيعي و کمبود پروتئين در لايه هاي داخلي موهاست. عوامل شيميايي نيز مانند انواع رنگ موها و مواد بي رنگ کننده و فر دهنده موها مي توانند در وزدار کردن موها دخيل باشند. استفاده زياد از سشوار، عادات تغذيه اي و استفاده روزانه از شامپو نيز باعث خشکي و وز موها شده و به بروز موخوره منجر مي شوند. چه بايد کرد؟
- هر هفته از نرم کننده هاي عميق مو استفاده کنيد.
- آب بيشتري بنوشيد.
- روغن زيتون به عنوان طلاي مايع شناخته مي شود. پس نه تنها آن را به برنامه غذايي تان بيفزاييد، بلکه هر هفته آن را لابه لاي موهايتان بماليد.
- استفاده از ماسک مو فراموش نکنيد. يک عدد تخم مرغ را با نصف فنجان سس مايونز مخلوط کرده و آن را لاي موهاي خود بماليد. کلاهي بر سر بگذاريد و پس از 30 تا 45 دقيقه موهاي خود را با آب گرم شست و شو دهيد.
-زرده دو عدد تخم مرغ را خوب هم بزنيد تا خميري کف مانند و يکنواخت به دست آيد. آن را روي پوست کف سر و لابه لاي موها بماليد و بعد موها را با آب گرم شست و شو دهيد. هفته اي دو بار از اين ماسک استفاده کنيد.
- يک عدد موز و يک عدد آووکادوي رسيده را با هم مخلوط کرده و خمير حاصله را روي پوست کف سر و موهايتان بماليد و پس از 15 دقيقه با آب گرم شست و شو دهيد.
- نور خورشيد، باد و گرد و خاک موها را خشک و وزدار مي کنند. پس تا جاي ممکن، موهاي خود را در برابر اين عوامل طبيعي محافظت کنيد.

وقتي سوراخ گوش پاره مي شود.
 

به مرور زمان، ممکن است سوراخ گوش ها دچار پارگي شود و نرمه گوش دچار زخم، باز شود که اين طور عفونت را افزايش مي دهد. کودکان بيشتر از بزرگسالان در معرض اين خطر قرار دارند، زيرا ممکن است در حين بازي، گوشواره شان به چيزي گير کرده و نرمه گوش هايشان پاره شود که در اين صورت اثر زخم ممکن است تا مدت هاي طولاني باقي بماند. اگر نرمه گوش پاره شود، از طريق جراحي مي توان پوست آسيب ديده را ترميم کرد که برخي از آنها عبارتند از:
ترميم لايه اي: در اين روش، بخيه هاي عميق زده مي شود. با اين حال ممکن است اثر ناشي از آن باقي بماند. پس از بهبود زخم، مي توانيد در صورت تمايل، دوباره اقدام به سوراخ کردن گوش هاي خود کنيد.
روش لايه برداري: در اين روش، لايه هايي از نرمه گوش برداشته شده و بقيه قسمت ها به يکديگر بخيه مي خورند و ممکن است اثر زخم کمتر باقي بماند. در صورت تمايل، مي توانيد دوباره گوش هاي خود را سوراخ کنيد. اين تکنيک ها با استفاده از بي حسي موضعي انجام مي گيرند. پس از آن، بايد روزي چند مرتبه، موضع را تميز کرده و در صورت لزوم، پانسمان آن را عوض کنيد.

با آرايش به رختخواب نرويد
 

لوازم و محصولات آرايشي با وجود آنکه به زيبايي بيشتر شما کمک مي کنند، ولي در صورتي که درست از آنها استفاده نکنيد و يا شب ها آرايش صورت خود را به خوبي پاک نکنيد،صدماتي به پوست صورت تان وارد مي کنند. علت اين است که وقتي تمام روز، مواد آرايشي روي پوست صورت تان مي مانند، گرد و خاک و چربي ها به پوست مي چسبند و حفره هاي پوستي را مسدود مي کنند. بنابراين، هر شب قبل از خواب، آرايش صورت تان را پاک کنيد و بعد از شست و شوي پوست با آب ولرم و صابون، از کرم هاي مرطوب کننده استفاده کنيد. براي پاک کردن آرايش از روي پوست، هرگز از آب استفاده نکنيد، زيرا آب به جاي پاک کردن، فقط آن را روي سطح پوست پخش مي کند. بهتر است از محصولات مخصوص پاک کردن آرايش استفاده کنيد. اين محصولات دو نوع هستند: داراي چربي و عاري از چربي که بر حسب نوع پوست تان مي توانيد نوع مناسب را برگزينيد. يعني اگر پوستي خشک داريد بايد از محصولات داراي چربي و اگر پوستي چرب داريد بايد از محصولات عاري از چربي استفاده کنيد. اگر فقط از لوازم آرايش مخصوص چشم استفاده کرده ايد، مي توانيد از پاک کننده هاي آرايش چشم استفاده کنيد.

پارگي مويرگ هاي سطحي پوست
 

مويرگ هاي ريز و قرمز رنگ اطراف بيني به علت پارگي، زير سطح پوست نمايان مي شوند. اين مشکل در هر سني ممکن است به وجود بيايد و در نوع پوست تفاوتي ايجاد نمي کند. به اين معنا که نمي توان گفت پوست هاي خشک و حساس بيشتر از ديگر پوست ها مستعد اين نوع مشکل هستند. پارگي مويرگ هاي سطحي پوست عمدتاً از روي گونه ها، اطراف بيني، زير چشم ها و روي پاها به صورت خطوط ريز قرمز رنگ نمايان مي گردد. عوامل متعددي در پارگي مويرگها سطحي پوست دخيل هستند، مانند: آفتاب سوختگي، نوشيدن مايعات خيلي داغ مانند چاي يا قهوه، خوردن مواد غذايي تند و پرادويه، پرفشاري خون، تغييرات آب و هوايي و استفاده از فرآورده هاي حاوي استروئيد بر روي پوست. براي پوشاندن اين خطوط قرمز رنگ مي توانيد از کرم پودر استفاده کنيد. از طريق الکتروليز (دو تا سه جلسه) نيز مي توان اين مويرگ ها را از بين برد. ممکن است پوست تا چند روز پس از الکتروليز ملتهب و متورم شود که پس از مدتي خود به خود از بين مي رود.
منبع:راه زندگي- ش 286



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.