ميوه طلايي تابستان

زردآلو ميوه اي هسته دار و تقريباً شبيه هلو، اما کمي کوچک تر از آن است. اين ميوه براي آبگيري مناسب نمي باشد، اما مي توان آن را با آب ساير ميوه ها ترکيب و مخلوط کرد. زردآلو ميوه اي خوش طعم و شيرين است و عطر و طعمي شبيه هلو و آلو دارد
دوشنبه، 8 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ميوه طلايي تابستان

 ميوه طلايي تابستان
ميوه طلايي تابستان


 

نويسنده: منيره نوري فرد




 
زردآلو ميوه اي هسته دار و تقريباً شبيه هلو، اما کمي کوچک تر از آن است. اين ميوه براي آبگيري مناسب نمي باشد، اما مي توان آن را با آب ساير ميوه ها ترکيب و مخلوط کرد. زردآلو ميوه اي خوش طعم و شيرين است و عطر و طعمي شبيه هلو و آلو دارد
زردآلوي نارس تا حدودي داراي ترکيبات اسيدي مي باشد، اما با رسيده شدن زردآلو از ميزان اسيديته آن کاسته شده و ميزان قند آن افزايش مي يابد. زردآلوي کاملا رسيده حاوي مقاددير زيادي ويتامين Aمي باشد.

نگهداري زردآلوي خشک شده:
 

زردآلوي خشک شده را درون ظرف در بسته و به مدت3ماه در درجه حرارت معمولي(درجه حرارت اتاق) مي توان نگهداري کرد. اگر زردآلوي خشک شده را به طور بسته بندي شده مي خريد، حتماً به تاريخ انقضاي آن دقت کنيد.

زردآلو و سلامت بدن:
 

از زمان هاي بسيار قديم ميوه، روغن و گل زردآلو در داروسازي و درمان هاي پزشکي مورد استفاده قرار مي گرفته است. از مغز هسته زردآلو روغني بدست مي آيد که شبيه روغن بادام بوده و از آن در داروهاي آرام بخش و همچنين به عنوان داروي مسکن و ضد اسپاسم در گرفتگي عضلاني استفاده مي شود. از اين روغن همچنين در بهبودي زخم ها، دفع کرمک و به عنوان تقويت کننده سلامت عمومي بدن استفاده مي شود.

کم خوني:
 

زردآلو به علت دارا بودن آهن فراوان، يکي از مواد غذايي بسيار مفيد براي افراد مبتلا به کم خوني مي باشد. اين ميوه به علت داشتن مقاديري مس، دسترسي بدن به آهن را آسان تر مي کند. مصرف فراوان زردآلو مي تواند با افزايش هموگلوبين در بدن، براي زنان در دوره قاعدگي و بعد از آن بسيار مفيد باشد.

يبوست:
 

ميوه زردآلو به علت داشتن پکتين و سلولز، ميوه اي ملين بوده و براي رفع يبوست بسيار مفيد است. سلولز موجود در زردآلو سبب تقويت حرکات روده مي شود و از طرفي پکتين موجود در اين ميوه با جذب آب سبب افزايش حجم مواد دفعي و در نتيجه آساني عمل دفع مي گردد.

گوارش غذا:
 

خوردن زردآلو قبل از غذا، به هضم غذا کمک مي کند و براي سيستم گوارش بدن مفيد است.

بينايي:
 

ميوه زردآلو به علت داشتن بتا کاروتن فراوان (بويژه زردآلوي خشک شده) در تقويت و بهبود بينايي مؤثر است، زيرا کمبود ويتامين A در بدن منجر به شب کوري و يا ضعيف شدن ديد چشم مي شود.

تب:
 

با مخلوط کردن کمي زردآلو، عسل و آب معدني، ترکيبي بدست مي آيد که در کاهش تب مؤثر است.

مشکلات پوستي:
 

آب زردآلوي تازه براي بيماري هاي پوستي مانند اگزما، آفتاب سوختگي و يا خارش هاي پوستي مناسب بوده و سبب تسکين مي شود.

کاهش وزن:
 

با خوردن چند عدد ميوه زردآلو، علاوه بر تأمين مواد مغذي و مفيد براي بدن، احساس سيري کرده و در نتيجه ولعي براي خوردن هله هوله پيدا نمي کنيد، بنابراين ميزان کمتري کالري دريافت کرده که اين امر به نوبه خود سبب کاهش وزن مي گردد.

ميوه طلايي تابستان

تقويت سيستم ايمني:
 

زردآلو داراي آنتي اکسيداني بسيار قوي مي باشد که سبب تقويت سيستم ايمني بدن و در نتيجه حفظ سلامت جسم مي شود.
جلوگيري از بيماري هاي قلبي، کاهش«کلسترول بد»، پيشگيري از سرطان:
تحقيقات حاکي از آن است که زردآلو در مقايسه با ساير ميوه ها بيشترين ميزان کاروتنوئيدها را دارا مي باشد.
به طور کلي کاروتنوئيدها، آنتي اکسيدان هايي هستند که در جلوگيري از بيماري هاي قلبي و سرطان مؤثر بوده و همچنين سطح «کلسترول بد» را در بدن کاهش مي دهند.

خواص تغذيه اي زردآلو:
 

زردآلو داراي خواص زيادي مي باشد که به حفظ سلامتي بدن کمک مي کند. ميوه تازه زردآلو حاوي قند طبيعي و قابل هضم، ويتامين هاي A و C، ريبوفلاوين(B2) و نياسين(B3) مي باشد.
اين ميوه همچنين حاوي املاح با ارزشي مانند کلسيم، فسفر و آهن بوده و داراي مقاديري سديم، سولفور، منگنز، کبالت و بروم مي باشد.
از زردآلو معمولاً به صورت خشک شده، پخته شده به صورت مربا و مارمالاد و يا در تهيه برخي شيريني ها استفاده مي کنند. ميزان کالري موجود در زردآلوي خشک شده چندين برابر زردآلوي تازه مي باشد و ميزان کلسيم، فسفر و آهن نيز به طور چشمگيري در آن بيشتر مي باشد. بتاکاروتن موجود در اين ميوه طلايي از اکسيده شدن کلسترول بد خون (LDL) جلوگيري کرده و در نتيجه سبب پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي مي گردد.

نکاتي در مورد مصرف زردآلو:
 

زردآلوها معمولاً زماني چيده مي شوند که هنوز به طور کامل نرسيده اند و سفت مي باشند. زردآلوي نرسيده اغلب زردرنگ و سفت است. زماني که زردآلو کاملاً رسيده مي شود، به رنگ نارنجي-طلايي درآمده و نرم مي گردد. زردآلوي کاملاً رسيده شده معمولاً به مدت 3 تا 4 روز در يخچال مي ماند. زردآلوي بسيار رسيده حالت نرم و له شده پيدا مي کند.
زردآلوي تازه حاوي مقاديري اگزالات مي باشد، بنابراين افرادي که مبتلا به سنگ کليه بوده و کليه آنها سنگ ساز مي باشد بايد در مصرف اين ميوه احتياط نموده و بيش از اندازه مصرف نکنند.
در حالي که از ميوه تازه زردآلو فقط در فصل تابستان مي توان استفاده کرد، اما زردآلوي خشک شده در سرتاسر سال در دسترس مي باشد، ماندگاري زردآلوي خشک شده بسيار بيشتر بوده و مي توان از آن به عنوان يک ميان وعده سالم و مغذي استفاده کرد.
زردآلوي خشک شده در مقايسه با زردآلوي تازه از مواد مغذي بيشتري برخوردار مي باشد و از طرفي داراي کربوهيدرات بيشتري نيز مي باشد. براي اينکه ماندگاري زردآلوي خشک شده بيشتر و رنگ آن درخشان تر شود، از ماده اي به نام سولفيت استفاده مي کنند، بنابراين افرادي که نسبت به اين ماده حساسيت دارند، بايد از مصرف آن اجتناب نمايند. افراد مبتلا به آسم حساسيت بيشتر نسبت به سولفيت دارند. زردآلوهاي خشک شده اي که براي ماندگاري آنها از سولفيت استفاده نشده رنگ تيره تري دارند.
زردآلوي تازه و يا خشک شده را وارد رژيم غذايي روزانه خود کنيد تا از مزاياي فراوان آن در حفظ سلامتي و کنترل وزن بهره مند شويد. هنگام خريد زردآلوي خشک شده توجه داشته باشيد که بوي کهنگي نداشته باشد.
منبع: دنياي تغذيه شماره 110



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.