لژيونرها در فصلي که گذشت

فصل ديگري بر فوتبال ايران و جهان گذشت و فوتبال ما نتوانست روزهاي خوب گذشته را تکرار کند . حذف تيم ملي از دور انتخابي جام جهاني بزرگترين شکست سالهاي اخير فوتبال ايران بود که تا مدت ها بايد افسوس آن را بخوريم . سال آينده وقتي 32 تيم برتر جهان در آفريقاي جنوبي گرد هم جمع مي شوند ، افسوس و نااميدي ما دو چندان خواهد شد .
سه‌شنبه، 16 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لژيونرها در فصلي که گذشت

لژيونرها در فصلي که گذشت
لژيونرها در فصلي که گذشت


 






 
فصل ديگري بر فوتبال ايران و جهان گذشت و فوتبال ما نتوانست روزهاي خوب گذشته را تکرار کند . حذف تيم ملي از دور انتخابي جام جهاني بزرگترين شکست سالهاي اخير فوتبال ايران بود که تا مدت ها بايد افسوس آن را بخوريم . سال آينده وقتي 32 تيم برتر جهان در آفريقاي جنوبي گرد هم جمع مي شوند ، افسوس و نااميدي ما دو چندان خواهد شد .
قبل از حذف تيم ملي ، تمام تيم هاي باشگاهي ما از بازيهاي ليگ قهرمانان آسيا حذف شده بودند تا عملاً چيز زيادي نداشته باشيم که به آن افتخار کنيم . شايد تنها موضوعي که نام ايران را در سطح اروپا زنده نگه مي دارد ، حضور چند بازيکن ايران در کشورهاي اسپانيا و آلمان باشد ولي وقتي منطقي تر به قضيه نگاه مي کنيم ، سطح بازي و درخشش نسل قبلي لژيونرهاي خود را نسبت به امروز بالاتر مي بينيم .

مهدي مهدوي کيا
 

کاپيتان چند ماه اخير تيم ملي دو سه فصلي است که آن تلألو خيره کننده قبلي را بروز نمي دهد . شايد دليل اصلي آن بالا رفتن سن باشد که موجب شده او يکي از اساسي ترين ارکان بازي اش ، يعني سرعت را از دست بدهد . فراموش نمي کنيم که او چه بازي هايي به ياد ماندني و فوق العاده اي براي تيم ملي انجام داده است ، ولي بايد جبر زمان را پذيرفت .
مهدوي کيا با بوخوم وارد بوندس ليگا شد و يازده فصل توانست در فوتبال محکم و فيزيکي آلمان دوام بياورد . فصل اخير بدترين فصل فوتبالي مهدوي کيا بود . او تنها 12بازي براي اينتراخت فرانکفورت انجام داد که در اين ميان تنها در 7 بازي بازيکن اصلي تيمش بود . او در مجموع 717 دقيقه بازي کرد و يک کارت زرد گرفت . او در 2 بازي جام حذفي هم به ميدان رفت . مهدوي کيا طي 8 فصل حضورش در هامبورگ که بهترين و ارزشمندترين کارنامه يک ايراني در يک باشگاه اروپايي را تشکيل مي دهد ، 211 بار به ميدان رفت و 26 گل به ثمر رساند . مهدوي کيا يک فصل ديگر با اينتراخت فرانکفورت قرار داد دارد ، ولي معلوم نيست ميشائيل اسکيبه سرمربي جديد اينتراخت چه نظري در مورد او داشته باشد . شايعه شده شايد اينتراخت ، مهدوي کيا را در فهرست فروش قرار دهد و او راهي ليگ اتريش شود .
مهدوي کيا بعد از 13 سال حضور در تيم ملي بعد از بازي با کره جنوبي ، خداحافظي اش از تيم ملي را اعلام کرد او 111 بازي ملي و 13 گل در کارنامه اش دارد که بي گمان مهم ترين آنها گل تاريخي او به تيم ملي آمريکا بود .

وحيد هاشميان
 

بعد از مهدوي کيا ، وحيد هاشميان قديمي ترين لژيونر فوتبال ايران در اروپاست . هاشميان ده سال پيش پاس را به مقصد هامبورگ ترک کرد و در اين مدت به جز هامبورگ ، در بوخوم ، بايرن مونيخ و هانوفر هم بازي کرده است . هاشميان در بازگشت مجددش به بوخوم هرگز نتوانست خاطرات خوب گذشته را تکرار کند . او در فاصله سالهاي 2001 تا 2004 در 87 بازي 34 گل براي بوخوم به ثمر رسانده بود . وحيد در فصل گذشته 16 بازي به ميدان رفت و تنها يک گل در هفته هاي آخر به اينتراخت فرانکفورت زد . او طي 931 دقيقه حضور در زمين 3 کارت زرد گرفت . او دو بازي هم در جام حذفي براي بوخوم انجام داد . هاشميان در دوران ده ساله اش در بوندس ليگا 183 بازي انجام داده و 36 گل هم به ثمر رسانده است و با اين آمار بهترين گلزن ايراني تاريخ بوندس ليگا است .
هليکوپتر ايراني بوخوم ، فصل آينده را نيز در اين تيم سپري خواهد کرد . ولي بعيد است به ترکيب اصلي اين تيم راه يابد . هاشميان در 33 سالگي با آن مهاجم پرتحرک چند سال پيش فاصله دارد . شايد فصل آينده آخرين فصل حضور هاشميان در اروپا باشد .

جواد نکونام
 

نکونام بهترين لژيونر فوتبال ايران در فصل 2009-2008 بود . او بعد از يک فصل دوري از مسابقات به دليل مصدوميت از ناحيه رباط صليبي ، 35 بار و در مجموع 3107 دقيقه در لاليگا به ميدان رفت . جواد در اين بازي ها هشت کارت زرد گرفت و در بازي با مايورکا در هفته بيست و يکم از زمين اخراج شد . او از حيث دقايق حضور در ميدان دومين بازيکن اوساسونا بود . نکونام با زدن 8 گل بهترين گلزن ايراني شاغل در ليگ هاي معتبر اروپا بود . او بعد از والتر پاندياني دومين گلزن برتر تيمش بود . او اولين بازيکن ايراني بود که موفق به گلزني به رئال مادريد شد . نکونام در جام حذفي 4 بار به ميدان رفت و طي 323 دقيقه بازي يک کارت زرد گرفت . بازيهاي خوب نکونام باعث شده مسئولان تيم ويارئال براي به خدمت گرفتن او وارد عمل شوند .
نکونام اخيراً وارد باشگاه صدتايي هاي فيفا شد . او در بازي مقابل امارات و کره جنوبي صدمين و صد و يکمين حضورش با پيراهن تيم ملي در يک ميدان بين المللي را تجربه کرد . او در بازيها 24 بار براي تيم ملي ايران گلزني کرده است .

مسعود شجاعي
 

عملکرد شجاعي در اولين فصل اروپايي اش فراتر از حد تصور بود . او تابستان سال گذشته از الشارجه امارات به اوساسونا پيوست و در اکثر بازيهاي اين فصل تيمش به زمين رفت . او در 29 بازي به زمين رفت که از اين ميان در 19 بازي بازيکن اصلي بود . شجاعي در مجموع1940 دقيقه بازي کرد و سه گل به ثمر رساند و با هفت پاس گل بهترين پاسور تيمش بود . او 9 بار کارت زرد گرفت که آمار جالبي به شمار نمي رود . شجاعي در سه بازي جام حذفي هم يار ثابت تيمش بود و در هر سه بازي هم کارت زرد گرفت . او بايد ياد بگيرد که کمتر وارد مسائلي شود که منجر به اخطار براي او مي شود . شجاعي در 25 سالگي يک مهره آينده دار براي فوتبال ايران به شمار مي رود .

محمد پروين
 

محمد پروين هم از جمله بازيکناني است که فصل گذشته براي اولين بار حضور در فوتبال اروپا را تجربه کرد. او جوان ترين لژيونر ايراني بود که بعد از پشت سر گذاشتن يک فصل موفق در تيم دسته اولي استيل آذين عازم اروپا شد . او در شروع فصل پيراهن سايپا را به تن کرد ، اما به دليل آنکه زياد مورد استفاده قرار نمي گرفت به تيم دونايسکادي استرادا در کشور اسلواکي پيوست . پروين در 13 بازي براي اين تيم در مجموع 719 دقيقه بازي کرد و دو گل هم به ثمر رساند ، از بين اين 13 بازي او در 7 بازي يار ثابت تيمش بود . پروين آينده مشخصي در تيم استرادا ندارد ، چون قراردادش با اين تيم به پايان رسيده و هنوز آن را تمديد نکرده است . احتمالا وي به يکي از دو تيم پرسپوليس با استيل آذين خواهد پيوست .

فريدون زندي
 

بازيکن هميشه در گردش فوتبال ايران ، فصل 2009-2008 را در تيم آلکي لارناکاي قبرس پشت سر گذاشت . زندي قبلا در تيم هاي بزرگتري نظير فرايبورگ و کايزرسلاترن هم بازي کرده بود ، ولي مدتي است که در تيم هاي درجه 2 و 3 مشغول بازي است و به همين دليل نمي توان او را چندان موفق دانست . او در سه سال گذشته ، سه تيم مختلف قبرسي به نام هاي آپولون ، آلمپياکوس و آلکي را در مسابقات همراهي کرده است .
زندي در فصل گذشته 23 بار به زمين رفت و 12 گل هم به ثمر رساند تا موفق ترين فصل حضورش در قبرس را سپري کرده باشد . او در دو فصل قبلي حضورش در اين کشور ، در مجموع 20 بار به ميدان رفته بود و شش گل زده بود .
زندي با زدن 12 گل ياد شده ، بهترين گلزن تيم آلکي بود . آينده زندي هم چندان مشخص نيست .او که از عدم حضورش در زمين بازيهاي انتخابي جام جهاني دلخور است ، هنوز براي تمديد قراردادش با تيم آلکي حرکتي انجام نداده است .

مهرزاد معدنچي
 

بازيکن شيرازي و ملي پوش باشگاه النصر در دومين فصل حضورش در فوتبال امارات در مجموع بدکار نکرد . تيم او در امارات ششم شد ، ولي در کل عملکرد معدنچي قابل قبول بود . معدنچي در اولين فصل حضورش در فوتبال امارات بهترين بازيکن تيم الشعب شده بود . قرارداد معدنچي با النصر براي يک فصل بوده ولي با توجه به عملکرد وي براي اين تيم ، احتمال تمديد آن زياد است . معدنچي که 32 بازي ملي در کارنامه اش به چشم مي خورد ، در بازي هاي اخير تيم ملي جايي در ترکيب اصلي بدست نياورد .

آندرانيک تيموريان
 

هافبک ارمني تيم ملي ، سومين فصل حضورش در فوتبال اروپا را پشت سر گذاشت . آندو که سابقه دو فصل بازي در پولتون وندرز را دارد ، براي آنکه بيش از گذشته در ترکيب ثابت تيمش قرار گيرد ، راهي تيم فولام شد . او در فولام چندان موفق نبود و بعد از آنکه فقط يک بار براي اين تيم لندني به ميدان رفت ترجيح داد به يک دسته پايين تر برود و براي تيم برنلي بازي کند . او يک نيم فصل به طور قرضي پيراهن برنلي را پوشيد و در يازده بازي که به ميدان رفت ، گلي را به ثمر نرساند قرار داد تيموريان تا پايان فصل 2010-2009 با فولام پابرجاست و بايد ديد نظر روي هاجسون در مورد وي چيست . با توجه به نتايج فوق العاده فولام در فصل گذشته ، تيموريان براي راهيابي به ترکيب اصلي فولام ، بايد تلاشش را دو چندان کند . تيموريان بعد از چند ماه به تيم ملي برگشت و بازي هاي قابل قبولي را به نمايش گذاشت .

جواد کاظميان
 

کاظميان هم از جمله بازيکناني است که سومين فصل لژيونر شدنش را پشت سر مي گذارد . بازيکن کاشاني تيم ملي ، دو فصل قبلي را در الشعب و الشباب سپري کرد و در اين فصل به صورت قرضي راهي عجمان شد . او در 17 بازي که براي عجمان به ميدان رفت ، شش گل به ثمر رساند و توانست همچون اولين حضورش در امارات که در 20 بازي 11 گل زده بود ، موثر باشد . کاظميان يک فصل ديگر قراردادش را با عجمان تمديد کرده است . کاظميان از بازيکناني است که براي تيم ملي زاده نشده است . او به جز يک دوره که در جام ملت هاي آسيا ، توجه همگان را به خود جلب کرد ، نتوانسته کار خاصي در ميادين ملي انجام دهد .

رضا عنايتي
 

عنايتي بعد از آنکه در ليگ پنجم آقاي گل شد ، راه کشور امارات را در پيش گرفت و به تيم الامارت پيوست . او در طول دو فصل بازي در الامارت 44 بازي انجام داد و 26 گل زد . سقوط الامارت در پايان فصل گذشته به دسته پايين تر باعث شد عنايتي اين تيم را ترک کند و به النصر برود . عنايتي در النصر دوران بسيار بدي را پشت سرگذاشت و بعد از چهار بازي به شدت آسيب ديد .
رفتن لوکابوناباچيچ و آمدن فرانک پاگلزدروف به جاي او وضعيت عنايتي را بدتر کرد او بعد از بهبودي هم ، تا پايان فصل هرگز به ميدان نرفت . عنايتي که قصد داشت در ميان فصل قبل به استقلال بازگردد. سرانجام در شروع اين فصل دوباره آبي پوش مي شود .

مهرداد اولادي
 

با اينکه خودش مي گويد براي ورود به ايران مشکلي ندارد ، ظاهراً به خاطر عدم پشت سرگذاشتن خدمت وظيفه عمومي ، از اين بابت دچار مشکل است . او که سه سال پيش ايران را ترک کرد ، در اين فصل سير صعودي داشت بعد از شروعي نااميد کننده که در اکثر بازيها روي نيمکت مي نشست ، توانست در 18 بازي 7 گل به ثمر برساند که اين بهترين آمار او طي سالهاي حضورش در ليگ امارات است . او در ليگ قهرمانان آسيا 5 بار ، در جام اتحاديه 6 بار و در جام حذفي هم سه بار براي الشباب به زمين رفت . ضمناً او 2 گل هم در جام حذفي به ثبت رساند .

محمد نصرتي
 

تنها مدافع لژيونر فوتبال ايران در تيم النصر يک بازيکن ثابت بود ، ولي با توجه به اينکه اماراتي ها معمولا دنبال مهاجم و هافبک خارجي مي گردند ، احتمالا نصرتي هم بعد از فقط يک فصل به ايران باز خواهد گشت .
نصرتي همچون گذشته از اشتباهات بزرگ در امان نيست ! او در بازي با کره جنوبي بعد از ساختن تک گل ايران براي مسعود شجاعي ، با اشتباهي بچه گانه گل تساوي کره جنوبي را موجب شد .

ايمان مبعلي
 

ظاهراً ايمان مبعلي هم در تيم ملي شرايطي شبيه به دوستش جواد کاظميان را دارد . بازيکن ريز جثه فوتبال ايران چهارمين فصل بازي اش در امارات را سپري کرد . او سه فصل موفق در الشباب داشت در 45 بازي 15 گل هم به ثمر رساند که اکثر آن ها روي تخصص ويژه اش در ضربات آزاد حاصل شد . در فصلي که گذشت او پيراهن الوصل را به تن کرد ولي به اندازه عضويتش در الشباب موفق نبود .
مبعلي براي آنکه به پيراهن اصلي تيم ملي برسد و به باشگاهي بزرگتر و معتبرتر برود ، بايد نقاط ضعف بازش را برطرف کند و با انگيزه بيشتر در ميادين حاضر شود . در اين صورت او مي تواند بازي ساز اصلي تيم ملي ايران براي چند سال آينده باشد .
منبع: مجله خانواده شماره 210.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.