هنر ساده زيستن

دو سال قبل، احساس "شرلي مايکلز" اين بود که هر روز ناچار است زودتر از خواب بلند شود و شب ها ديرتر بخوابد، آن هم تنها به خاطر اين که نيازهاي روزانه اش را برآورده سازد. او علاوه بر انجام وظايف مادرانه و همسرداري، در بيرون از خانه نيز تکنسين چشم پزشکي بود. ولي با وجود اين همه مسووليت، براي انجام کارهاي خيلي مهم فرصت نداشت!
سه‌شنبه، 16 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هنر ساده زيستن

 هنر ساده زيستن
هنر ساده زيستن


 

نويسنده: ابوالفضل اميرديواني




 

در زندگي، قيد و بند را کنار بگذاريد

اين خواب راحتي که به درويش داده اند
با جاه صد امير، مقابل نهاده اند
"صائب تبريزي"

گفت آسان گير برخود کارها کز روي طبع
سخت مي گيرد جهان بر مردمان سخت کوش
"حافظ"

دو سال قبل، احساس "شرلي مايکلز" اين بود که هر روز ناچار است زودتر از خواب بلند شود و شب ها ديرتر بخوابد، آن هم تنها به خاطر اين که نيازهاي روزانه اش را برآورده سازد. او علاوه بر انجام وظايف مادرانه و همسرداري، در بيرون از خانه نيز تکنسين چشم پزشکي بود. ولي با وجود اين همه مسووليت، براي انجام کارهاي خيلي مهم فرصت نداشت!
او و همسرش "ويک" که وکيل بود، در جست و جوي راهکارهايي بودند تا ساده زندگي کنند. "شرلي"مي گويد:"بايد مشخص مي کرديم که در زندگي واقعاً چه چيزي اهميت دارد."آنها مي دانستند براي بازي با پسر سه ساله شان"رايان"، ورزش، تغذيه صحيح و مناسب و ارتباط با دوستان به وقت بيشتري نياز دارند.
بنابراين آنها شيوه متعادل تر زندگي را انتخاب کردند که با دقت خريد کنند و خود را با تفريحات ارزاني مانند: مطالعه، آشپزي و تفريح در پارک، سرگرم سازند."شرلي" شغلش را رها کرد و به کار، پاره وقتي مشغول شد. و در بيرون از خانه به اموري همچون خريد، پرداخت صورتحساب ها، برپايي ميهماني ها، تحقيق از طريق اينترنت و هر آنچه که مورد نياز مشتريان بود، دست زد.
خودش در اين مورد مي گويد:"من همچنان کار مي کنم، ولي قادرم ساعت هايي از وقتم را صرف انجام کارهاي متفاوتي کنم. مي توانم فرصتي داشته باشم تا فرزندم را به باغ وحش ببرم يا با او بسکتبال بازي کنم. سردردهاي عصبي ام از بين رفته اند و فرصت دارم تا با همسايه ها آشنا شوم."
براساس تحقيق موسسه آمارگيري "گالوپ"نيمي از آمريکايي ها اقرار کرده اند که براي انجام اعمال ضروريشان فرصت کافي ندارند. پنجاه و چهار درصد والدين اظهار داشته اند که زمان بسيار اندکي را با فرزندانشان سپري مي کنند و 47درصد زوج ها شکوه کرده اند که کمتر در کنار هم هستند.
زمان چگونه مي گذرد؟ اکثر ساعات بيشتر مردم، صرف کار کردن مي شود. زندگي جديد بشر، از پيچيدگي هاي فراواني برخوردار است. "الين سنت جيمس"، نويسنده، مي گويد:"ما براي دستيابي به آنچه که در نظر داريم، خودمان را از پا مي اندازيم."
ساده زيستن يعني آگاه شدن از شيوه هاي ريز و درشتي که به مدد آنها پول، وقت و نيروي خود را مصرف مي کنيم و آنگاه براي محدود ساختن ضايعاتشان، گام هايي برمي داريم. در اينجا نظرات کارشناسان را براي کاهش جر و بحث ها و رسيدن به شادماني يادآوري مي کنيم:
 

1ـ روز را به موقع شروع کنيد
 

"کلاديابو"معلم و مادر دو بچه 9و11ساله است. او مي گويد:"ما هر روز بايد سر ساعت 7 و 45دقيقه از منزل خارج مي شديم. کتاب هاي درسي بچه ها گم مي شد و يادداشت هاي معلمشان حاکي از اين مطلب بود. يکي از پسرهايم سحرخيز نيست و تنها درست موقعي که بايد سرحال و هشيار باشد گيج و منگ است، موقعي که از خانه در مي آييم، همگي بداخلاقيم، بايد دست از اين عاتت ها برداريم."
راه حل اين مشکل چيست؟توصيه مادر به افراد خانواده اش اين بود که تا سرحد امکان، از شب قبل خود را براي روز بعد آماده کنند. مثلاً زمان سنج قهوه جوش برقي را طوري ميزان کنند که به محض بيدار شدن انها، قهوه دم بکشد، لباس هايي را که بايد بپوشند، همان شب مشخص کنند. بچه ها ميز را بچينند و ظرف ها ، قاشق ها و ساير وسايل لازم براي صبحانه را سر جاي خود قرار دهند.
يکي از کارشناسان معتقد است که:"ليستي از چيزهايي که بچه هايتان بايد روز بعد به مدرسه ببرند از قبيل مشق ها، کتاب هاي کتابخانه، پول ناهار و... تهيه کرده و آنها را وادار کنيد هر شب پيش از خوابيدن آنها را بازبيني کنند."
کليدها را پيوسته سرجاي خودشان بگذاريد. مطابق بررسي هايي که صورت گرفته، معلوم شده است بزرگسالان به طور متوسط سالي 16ساعت از وقت خود را صرف يافتن کليدهاي گم شده مي کنند!

2ـ نظم و انضباط را در خانه رعايت کنيد
 

"دان اسلت"، نويسنده براين عقيده است:"هر چيزي را که مي خريد، ناخوداگاه به آن دلبسته مي شويد. به طور موقت هم که شده بلوز را روي صندلي و عينک را داخل لگن ظرفشويي نگذاريد. دوچرخه ثابت و شمعدان ها را بايد گردگيري و تعمير کرد. رهايي از وسايل غير ضروري باعث صرفه جويي در وقت مي شود.

3ـ با ملايمت بگوييد"نه!
 

"لين پيتت"اهل نيوجرسي، خانه دار و مادر دو دختر10و12ساله است. قبلاً به کار تدريس مشغول بود و رياست هر انجمني را که دعوت مي شد، مي پذيرفت. وقتي که گل آرايي يعني شغل اصلي اش را از سر گرفت، تمامي مدت به اين کار مشغول شد. اما پس از مدتي نگران شد و تصميم گرفت کارهاي داوطلبانه اش را محدود سازد. حالا ديگر تمام اعضاي خانواده، شام را دور هم صرف مي کنند و "پيتت"هر شب در انجام تکاليف درسي به بچه ها کمک مي کند."نه"واژه دو حرفي است که باعث مي شود در طول هفته چند ساعت در وقت صرفه جويي کنيم. آن را قاطعانه و سريع ادا کنيد و به دنبالش توضيح مختصري بدهيد؛ بدون اين که لازم باشد جزييات را با طرف مربوطه مطرح سازيد. مثلاً همين قدر بگوييد:"من وقت ندارم".

4ـ به خاطر صرفه جويي مالي، وقت تلف نکنيد
 

"آندره وان استين هاس"، نويسنده مي گويد:"به بيشتر ما ياد داده اند که پول را بسيار با ارزش بدانيم، ولي براي وقت ارزش قايل نباشيم. در نتيجه شايد به فکرمان هم نرسد که چقدر وقت جبران ناشدني را براي پس انداز پول هدر مي دهيم." آيا ارزش دارد که در فروشگاه هاي بزرگ ارزان فروش به جست و جوي چند قاب عکس بپردازيم در حالي که فروشگاهي در همسايگي مان مي تواند آنها را در اختيارمان بگذارد.

5ـ فرزندانتان را به همياري ترغيب کنيد
 

بنا به گفته "تفاني کولپ"، مؤلف کتاب هاي روان شناسي:"هر روز مي توانيد وقت بيشتري براي خود بيابيد" "غير از نوزادان هيچ کس نبايد از انجام امور خانه شانه خالي کند".
بچه هاي سه يا چهار ساله مي توانند به گياهان آب بدهند. کودکان پنج تا هفت ساله مي توانند ميز بچينند، تخت مرتب کنند و جارو بزنند، بچه هاي هشت تا دوازده ساله قادرند علف هاي هرز باغچه را بکنند، گردگيري کرده و زباله ها را بيرون ببرند. از قبل به بچه هايتان بفهمانيد که چه توقعاتي از آنها داريد، ليستي از وظايف هر کس تهيه و تنظيم کنيد تا اعتراض بچه اي را نشنويد که بگويد:"نوبت من نيست که ميز را تميز کنم" ابتدا سطح توقعشان را پايين بياوريد، تختخوابي که خوب مرتب نشده باشد، از تختي که اصلاً مرتب نگشته، خيلي بهتر است. ولي چنانچه واقعاً تختخواب همچنان نامرتب است، امکان دارد که کم کاري صورت گرفته باشد.
روي حرف خود بايستيد، اگر تسليم شويد، فرزندتان احساس پيروزي خواهد کرد و ممکن است پيوسته از اين شگرد براي شانه خالي کردن از زير بار مسووليت سود ببرد.

6ـ تلويزيون را خاموش کنيد
 

آمريکايي ها به طور متوسط هفته اي 16ساعت به تماشاي تلويزيون سرگرم مي شوند. يک استاد دانشگاه مي گويد:"زندگي براي اکثر مردم ساده تر مي شود اگر يک سوم از ساعات تماشاي تلويزيون خود بکاهند."
وي و ساير کارشناسان به خانواده ها پيشنهاد مي کنند که پيش از تماشاي تلويزيون، برنامه اي براي خود تنظيم کنند و تصميم بگيرند که چه برنامه اي را تماشا کنند و بعد از تماشاي آنها، تلويزيون را خاموش کنند. پيامد اين ساده زيستي چيست؟ شما وقت کافي خواهيد داشت تا آنچه را که بيشتر دوست داريد، عملي کنيد. حال اين ممکن است بازي با فرزندتان يا باغباني يا سفر باشد. از اين بهتر هم نمي شود.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 183.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.