چه احساسي در مورد خود داريد؟

صورت شما چه چيزي را نشان مي دهد؟شادي يا افسردگي، خشم و کينه يا مهرباني و صميميت، خستگي يا انرژي و سرزندگي، راستگويي يا دروغ؟ آيا تاکنون مي دانستيد که صورت هر شخص نقش صفحه نمايش بدن او را دارد و از روي صورت مي توان به احساسات و افکار و حالات دروني وي پي برد؟ اين ادعا قبلاً توسط روان شناسان بارها مورد تحقيق و مطالعه قرار گرفته و هر روز بر گستره اين يافته ها نيز افزوده مي گردد. مثلاً دسته اي از ماهيچه هاي صورت
سه‌شنبه، 16 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه احساسي در مورد خود داريد؟

 چه احساسي در مورد خود داريد؟
چه احساسي در مورد خود داريد؟


 

نويسنده : سعيد سالارکيا




 
صورت شما چه چيزي را نشان مي دهد؟شادي يا افسردگي، خشم و کينه يا مهرباني و صميميت، خستگي يا انرژي و سرزندگي، راستگويي يا دروغ؟ آيا تاکنون مي دانستيد که صورت هر شخص نقش صفحه نمايش بدن او را دارد و از روي صورت مي توان به احساسات و افکار و حالات دروني وي پي برد؟ اين ادعا قبلاً توسط روان شناسان بارها مورد تحقيق و مطالعه قرار گرفته و هر روز بر گستره اين يافته ها نيز افزوده مي گردد. مثلاً دسته اي از ماهيچه هاي صورت هستند که فقط موقع شادي فعال مي شوند و همين طور ماهيچه هايي که مربوط به خشم هستند. هزاران بافت ماهيچه اي وجود دارند که هر دسته مربوط به يک يا چند فعاليت خاص اند. حرکت مردمک هاي چشم نشانه اي از انديشيدن شماست و باز و بسته شدن آن ها بخشي از احساسات يا ترس و وحشت شما را نشان مي دهند. افسران زبده اداره آگاهي، مشاوران حرفه اي و روان شناسان و مسؤولان کارگزيني و استخدام از روي مانيتور صورت شما اطلاعات مورد نياز خود را به خوبي مي توانند به دست آورند.
يک آزمايش ساده روي خود انجام دهيد. همين حالا لبخند بزنيد. آيا احساس خوشي پيدا نمي کنيد. لبخند شما تارهاي عصبي و بافت هاي ماهيچه اي ناحيه مربوط به خود را تحريک مي کند و پيام شادي را به طور معکوس به مغز مي رساند. بگذاريد بهتر توضيح دهم. زماني که شما با يک محرک بيروني مثل ديدن فرزندتان يا شنيدن يک سلام و يا هر چيز خوش آيندي که بي اختيار لبخند را بر روي لبان شما به وجود مي آورد روبه رو مي شويد مغز شما به آن محرک عکس العمل نشان مي دهد و بلافاصله پيام به رشته هاي عصبي و ماهيچه هاي مربوط به صورت منتقل مي شود و لبخند شکل مي گيرد. حال من از شما مي خواهم معکوس عمل کنيد يعني بدون دليل لبخند بزنيد. چه اتفاقي مي افتد. پيام اين بار معکوس عمل مي کند و مغز شما و ضمير ناخودآگاه شما تجربيات شاد و خوب را تداعي مي کنند. شايد اين سؤال قديمي در اينجا مطرح شود که اول مرغ به وجود آمد يا تخم مرغ يعني بايد لبخند بزنيم که شاد شويم يا بايد دليلي براي شادي وجود داشته باشد که لبخند بزنيم. جواب هر چه که باشد مهم نيست مهم اين است که سعي کنيد گشاده رو باشيد و لبخند را فراموش نکنيد. مغز خودش مي داند چه کار مي کند شما فقط لبخند بزنيد. فصل نويني در علوم جديد در حال ظهور است و روزبه روز بر دامنه آن افزوده مي شود. اخيراً مقالات متعددي در مورد baby mindيعني بدن ذهن يا ذهن بدن يا ارتباط ميان ذهن و بدن در سايت هاي مختلف به چشم مي خورد و تمرکز اين علم جديد رابطه مستقيم بين تأثير متقابل ذهن بر بدن و بدن بر ذهن است. آيا کسي را که اندوهگين است تا به حال ديده ايد که سرش را رو به بالا گرفته باشد. يا تا به حال به شخصي که فکورانه به يک مسأله فکر مي کند توجه کرده ايد که حالات دست ها و صورت او چگونه است؟ پس اگر مي خواهيد روحيه اي شاد و مطمئن داشته باشيد، از عزت نفس بالا برخوردار باشيد و در ارتباطات خود موفق باشيد موس توجه خود را روي ماهيچه هاي صورت خود کليک کنيد. ابتدا راست کليک کنيد تا بدانيد هر قسمت مربوط به چه بخشي از صورت شماست. با کمي تمرين و مهارت مي توانيد قيافه اي مصمم، چهره اي شاد و مطمئن، نگاهي نافذ و قوي، و صورتي مهربان و صميمي از خود به نمايش بگذاريد. فقط کافي است بدانيد کجا را کليک کنيد، تا بتوانيد پيام هاي صادره از صورت خود به ديگران را بهتر کنترل کنيد. همه مي توانند با اين روش صورتي زيباتر از خود نشان دهند. جلوي آيينه بهترين زمان تمرين است. يا ديدن يک ساعت از نمايش فيلم خود را که قبلاً بدون آنکه اطلاع داشته باشيد ضبط شده بود. حالت هاي مختلف به صورت خود بدهيد ببينيد در کدام حالت زيباتر هستيد. همان جا دبل کليک کنيد. سعي کنيد غم ها را به صورت خود انتقال ندهيد. يکي از بزرگان ديني ما مي فرمايد: مومن شادي خود را در صورت و حزن خود را در قلب خود نگه مي دارد. تمامي لينک هاي مربوط به غم، حسادت، طمع، خشم، کينه، بخل و منيت را از روي صورت خود ديليت کنيد. مواظب صورت خود باشيد.

آيا در برابر روان درماني شدن مقاومت مي کنيد؟
 

برآورد مي شود که در آمريکا سالانه30ميليون نفر با تألمات و مشکلات رواني روبه رو مي شوند. بسياري از اين اشخاص به روان درمانگرها مراجعه نمي کنند. اين اشخاص اغلب ترديد دارند که به روان درمانگر مراجعه بکنند يا نه. بسياري از اشخاص از مراجعه به روان درمانگر خجالت مي کشند و يا اصولاً مي ترسند به همين دليل بسياري از اشخاص محتاج به روان درماني در وضعيت دشواري به سر مي برند.

آزمون
 

آيا اگر به شما بگويند به روان درماني احتياج داريد اين کار را مي کنيد؟از آن مهم تر، آيا از بينشي برخورداريد که از اين کار سود ببريد؟ براي پيدا کردن جواب پرسشنامه زير را تکميل کنيد.
با دو گزينه"درست "يا غلط" پاسخ دهيد:
1ـ من به احتمال زياد به کسي که سابقاً با دشواري هاي رواني روبه رو بوده رأي نمي دهم.
2ـ ايجاد منش و خصلت قدرتمند، بهترين راه رسيدن به سلامت رواني است.
3ـ بسياري از چيزهاي ديگر، مشکلات عاطفي خود به خود برطرف مي شوند.
4ـ به هنگام دريافت کمک، مهم ترين کاري که بايد بکنيد اين است که نصايح اشتباه را قبول نکنيد.
5ـ براي آنکه نگران نشوم بهتر است سرم را به کاري گرم کنم.
6ـ بيمار رواني بودن يکي از مشکلات اساسي زندگي اشخاص است.
7ـ من تنها در صورتي به سراغ روان درمانگر مي روم که خودم مدتي روي مشکل خودم کار کرده باشم.
8ـ احتمالاً بهتر است که همه مسايل مربوط به خودم را ندانم.
9ـ نسبت به دوستانم، من آدم بسيار بسته اي هستم.
10ـ اشخاصي که به روان درمانگر مراجعه مي کنند اگر کمي بيشتر تلاش مي کردند و زحمت مي کشيدند، مشکلشان برطرف مي شد.

محاسبه امتيازات
 

به هر جواب"درست"يک امتياز بدهيد.
امتياز6به بالا: شما به احتمال زياد در برابر مراحعه به روان درمانگر مقاوم هستيد. هر چه امتيازتان به 10نزديک تر باشد، مقاومت شما بيشتر است.
امتياز5 به پايين: شما در صورت لزوم به روان درمانگر مراجعه مي کنيد.
با توجه به بررسي هاي به عمل آمده، زنان بيش از مردان آمادگي مراجعه به روان درمانگر را دارند، که اين به شرطي شدن اجتماعي آنها مربوط است. مردها مي خواهند خودشان را مستقل و بي نياز از روان درمانگر نشان دهند.

توضيحات
 

توضيحات مربوط به هر يک از سؤالات پرسشنامه را بخوانيد.
1ـ غلط . کساني که فکر مي کنند بيماري رواني مي تواند تأثيربلند مدتي بر داوري اشخاص داشته باشد بايد بدانند که بيمار پس از درمان مي تواند در وضعيت عادي قرار بگيرد.
2ـ غلط. منش ربطي به سلامت رواني ندارد.
3-غلط. اغلب اوقات اختلال جدي ذهني در طي زمان شديدتر مي شود.
4ـ غلط. نصيحت بد مي تواند مهلک باشد، اما روان درمانگر با صلاحيت امکان اين اشتباه را به حداقل مي رساند.
5ـ غلط. اشتباه است اگر فکر کنيم با پرت کردن حواس خود مي توانيم به بحراني که در ما وجود دارد خاتمه بدهيم.
6ـ غلط. کساني که برداشت خوبي از روان درماني ندارند اغلب از انگ هاي اجتماعي درباره روان درماني استفاده مي کنند تا اجتنابشان از درمان را توجيه کنند.
7ـ غلط. مسامحه کاري و هدر دادن وقت نشانه هراس ما از تغيير دادن خويشتن است.
8ـ غلط. کساني که نخواهند مشکلات خود را بشناسند در کار درمان خود موفق نمي شوند.
9ـ غلط. با توجه به مطالعات صورت گرفته، کساني که خود را راحت تر بنمايانند، زودتر درمان مي شوند.
10ـ غلط. تلاش براي درمان خود، براي حل مشکلات جدي احساسي و عاطفي کافي نيست. اين به شخص که مقاومت نشان مي دهد دستاويز ديگري مي دهد تا اقدام به روان درماني نکند.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 183.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.