با لجبازي همسرم چه کنم؟

جر وبحث هاي زناشويي و اختلاف نظرهاي همسران مسأله يي است که همه ي زوج ها آن را تجربه مي کنند، اما اهداف زوج ها با هم در اين ميان متفاوت است و گاهي خودشان از اين موضوع آگاه نيستند. بعضي دوست دارند هر چه زودتر، جر و بحث را پايان دهند و دوباره آرامش را به رابطه ي خود برگردانند و به هر چيزي براي به دست آوردن آرامش متوسل مي شوند. بعضي ها نيز اين بگو و مگوها را ميدان جنگي تصور مي کنند که بايد در آن پيروز شوند. اين افراد با
سه‌شنبه، 16 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با لجبازي همسرم چه کنم؟

با لجبازي همسرم چه کنم؟
با لجبازي همسرم چه کنم؟


 

تهيه و تنظيم: فاطمه زماني




 
روانشناسي همسران
جر وبحث هاي زناشويي و اختلاف نظرهاي همسران مسأله يي است که همه ي زوج ها آن را تجربه مي کنند، اما اهداف زوج ها با هم در اين ميان متفاوت است و گاهي خودشان از اين موضوع آگاه نيستند. بعضي دوست دارند هر چه زودتر، جر و بحث را پايان دهند و دوباره آرامش را به رابطه ي خود برگردانند و به هر چيزي براي به دست آوردن آرامش متوسل مي شوند. بعضي ها نيز اين بگو و مگوها را ميدان جنگي تصور مي کنند که بايد در آن پيروز شوند. اين افراد با لجبازي بحث را کش مي دهند و نمي خواهند اشتباهات خود را بپذيرند. آن ها در برابر هر حرفي جوابي داده و در برابر هر عملي رفتاري از خود نشان مي دهند.
 
لجبازي يک خصوصيت شخصيتي است که افراد را به کارهاي بچگانه و تصميم هاي غير منطقي مجبور مي کند. اين احساس زماني نشأت مي گيرد که فرد فکرمي کند دارد شکست مي خورد و بايد قدرت خود را نشان بدهد. در واقع کمبود اعتماد به نفس، عدم خود باوري و کمبود هاي دروني گاهي باعث لجبازي افراد مي شود. شايد بسياري از شما وقتي لجبازي مي کنيد از عملکرد خود آگاهي نباشيد و ندانيد که در حال لجبازي با همسرتان هستيد. براي اين که به شناخت بهتري راجع به لحظاتي که لجباز مي شويد دست يابيد، بايد نمودهاي لجبازي را بشناسيد. وقتي شما لجباز مي شويد نسبت به همسرتان خشم وکينه ي شديدي احساس مي کنيد و هر چه اين احساس شديدتر باشد، علمکرد شما نيز شديدتر مي شود. لجبازي باعث مي شود شما حقايق را ناديده بگيريد، اشتباه خود را نپذيريد و همين امر همسرتان را نيز آشفته مي کند.

لجبازي را بشناسيد
 

گاهي افراد نمي دانند که در حال لجبازي با همسرشان هستند و بدون اين که به اعمال و گفتار خود فکر کنند با همسرشان برخورد مي کنند. بايد گفت شما لجبازي مي کنيد به چند دليل که عبارتند از:
1-بخواهيد اشتباهات همسرتان را با رفتارتان تلافي کنيد.
2-عمداً کاري را که مي دانيد همسرتان دوست ندارد، انجام بدهيد.
3-اشتباهات خود را تکرار کنيد و اصرار داشته باشيد که کارتان درست است.
4-حرف همسرتان را با دقت گوش ندهيد و مدام حرف خود را بدون منطق تکرار کنيد.
5-در برابر اشتباه خود، اشتباهات گذشته ي همسرتان را پيش بکشيد تا خود را تبرئه کرده و همسرتان را مضر جلوه دهيد.
6-مي دانيد اشتباه از شماست ولي آن را نپذيرفت.
7-قصد آزار همسرتان را داشته باشيد.
وقتي شما بدانيد که اشتباه مي کنيد ولي به کار خود ادامه دهيد، در حال لجبازي کردن هستيد و با اين کار همسرتان را نيز به لجبازي و جنگيدن با خود تشويق مي کنيد.

نکاتي که بايد در برابر همسر لجباز رعايت کنيد
 

1-شما نبايد در برابر لجبازي همسرتان مقابله کنيد چرا که اگر در اين دور باطل بيفتيد روز به روز روابط تان بدتر مي شود و بازگشت به عقب غيرممکن خواهد بود.
2-وقتي همسرتان عصباني است جواب او را ندهيد و با او بحث نکنيد. در آن لحظه او را به آرامش دعوت کنيد و خواسته هايتان رادرآرامش به او بگوييد، وقتي خودتان نيز عصباني هستيد از جر و بحث بپرهيزيد.
3-بدانيد کسي که لجبازي مي کند معمولاً خودش مي داند که حق با او نيست اما نمي خواهد اين را به زبان بياورد. پس شما نيز اصرار نکنيد و بحث را ادامه ندهيد.
4-هميشه اشتباهات همسرتان را با احتياط و مهرباني با او در ميان بگذاريد، چرا که اگر او احساس کند که داريد او را مورد تحقير و توهين قرار مي دهيد، ممکن است با شما لجبازي کند و ايرادش را نپذيرد و رويه اش را تغيير ندهد.
5-همسرتان را عصباني نکرده و کارهايي را که مي دانيد او دوست ندارد، انجام ندهيد. به ياد داشته باشيد که محبت و مهرباني هميشه کارساز است و لجبازي را از بين مي برد.
منبع: 7 روز زندگي، شماره 106.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط