در ميان ابرها

اگر شما هم در کشاکش اين هستيد که بدانيد مفهوم Cloud چيست، بايد بگوييم که شما تنها نيستيد. اين اصطلاح به کارهايي گفته مي شود که ازسرويس اينترنت وفضاي ذخيره اطلاعات آن لاين استفاده مي کنند تا عملياتي را براي شما انجام دهند که درحالت عادي به يک کامپيوتر شخصي براي انجام آن نياز داريد. Cloud همگاه سازي فايل است. Web2.0است، به اشتراگ گذاري آسان است. پخش و تماشاي آسان است، ذخيره اطلاعات از راه دوراست، اجاره کردن
چهارشنبه، 17 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در ميان ابرها

در ميان ابرها
در ميان ابرها


 






 

مروري برسرويس هاي ابري
 

اگر شما هم در کشاکش اين هستيد که بدانيد مفهوم Cloud چيست، بايد بگوييم که شما تنها نيستيد. اين اصطلاح به کارهايي گفته مي شود که ازسرويس اينترنت وفضاي ذخيره اطلاعات آن لاين استفاده مي کنند تا عملياتي را براي شما انجام دهند که درحالت عادي به يک کامپيوتر شخصي براي انجام آن نياز داريد. Cloud همگاه سازي فايل است. Web2.0است، به اشتراگ گذاري آسان است. پخش و تماشاي آسان است، ذخيره اطلاعات از راه دوراست، اجاره کردن به جاي خريدن است ودراکثرموارد سرويس هاي مربوط به Cloud ارزان وحتي رايگان است. بله Cloud درواقع همه اينهاست وقرار است بيشتر از اين هم باشد. در آينده خنده دار خواهد بود اگر با خودمان ابزارهاي ذخيره اطلاعات، مانند هارداکسترنال و کارت حافظه، حمل کنيم يا درخانه هايمان کامپيوتري با سرعت پردازش بالا داشته باشيم.در اينجا نگاهي به چندسرويس ابري مي اندازيم وآينده دنياي اينترنت را بررسي مي کنيم.

روش هاي Cloud دربرابر روش هاي قديمي
بازي
on onlive
onlive.com
 

به جاي اينکه يک بازي کنسول گران قيمت بخريد که فقط يک بار با آن بازي کنيد، onlive با پرداخت يک هزينه ماهانه، امکان دسترسي به يک مجموعه وسيع از بازي هاي رايانه را در اختيار شما مي گذارد. دراين سرويس بازي موردنظر شما روي سرور اجرا مي شود وتصوير بازي براي مانيتور يا تلويزيون شما فرستاده مي شود. طبيعي است که در اين روش هيچ نرم افزاري روي کامپيوتر شما نصب نمي شود. قرار است به زودي اين سرويس روي 1 هم ارائه شود.

موسيقي
Stereomood
Stereomood.com
 

ممکن است درمورد Spotify ، We7وساير سرويس هاي ارائه موسيقي چيزهايي شنيده باشيديا حتي هم اکنون درحال استفاده از آنها باشيد. اين سرويس ها اين امکان را دراختيار شما مي گذارند که موسيقي موردعلاقه تان را جست وجو درهمان لحظه گوش کنيد. نکته اينجاست که شما اين موسيقي ها را دانلود نمي کنيد و براي گوش دادن به موسيقي هم نيازي به پرداخت پول نيست.Stereomood يک گام پيش تر رفته است و در اين سرويس ديگر نيازي به جست وجو کردن آهنگ موردنظرتان هم نيست! فقط کافي است حال وهواي خودتان را به اين سايت بگوييد تا چيزي متناسب با حال وهواي شما پخش کند.

ويرايش عکس
Phoenix
Aviary.com
 

Aviary يک سايت اديت عکس آن لاين شگفت انگيزاست. اين سايت با بسياري از سايت هاي آپلود عکس سازگار است. و شما مي توانيد آلبوم هاي آن لاينتان را به کمک ابزارهاي اين سايت اديت کنيد. به کمک اين ابزار مي توانيد مانند يک حرفه اي، عکس هاي چندلايه بسازيد.

ذخيره اطلاعات
دراپ باکس
Dropbox.com
 

دراين سايت ثبت نام کنيد. نرم افزار آن را نصب کنيد و دوگيگابايت فضاي رايگان داشته باشيد. اين نرم افزار يک فولدردرکامپيوتر شما مي سازد تا هرچيزي را که داخل آن کپي کنيد، به سادگي درفضاي آن لاين شما آپلود مي شود. به علاوه اگر نرم افزار آن را روي کامپيوتري ديگر، موبايل يا تبلتتان فعال کنيد، اين فولدر به صورت خودکار در تمام آنها سينک مي شود. همچنين مي توانيد با يک کليک فايل هايتان را به اشتراک بگذاريد.

آفيس
Google Docs
 

سرويس Google Docs تنها يک اديتور متن مبتني برمرورگر وب نيست. به کمک اين سرويس مي توانيد به متنتان عکس و جدول اضافه کنيديا به راحتي يک پرزنتيشن تهيه کنيد. به علاوه اگر کامپيوترشما هنگ کند، چيزي را که نوشته ايد از دست نمي دهيد و البته از هرجايي به نوشته هايتان دسترسي داريد.

يادداشت برداري
Everenote
Everenote.com
 

فرقي نمي کند يادداشت شما يک متن باشد، يک عکس يا قسمتي از صفحه يک سايت باشد، مي توانيد هرکدام از اينها را درصفحه everenote خودتان يادداشت کنيد. به کمک يک نرم افزار موبايل هم مي توانيد روي موبايلتان به اين يادداشت ها دسترسي داشته باشيد.

سرويس ها و نرم افزارهايي ابري که در آينده اي نزديک شاهدشان خواهيم بود.
chrome os
Google.com/chromeos
 

chrome os را با مرورگر وب chrome اشتباه نگيريد. يک لپ تاپ يا نت بوک مي تواند به کمک سيستم عامل کروم مستقيما به اينترنت وصل شود تا به جاي استفاده از نرم افزارهاي سنتي، از سرويس هاي آن لاين استفاده کند. کروم بوک ها در راهند.

You View
You View.com
 

تماشاي آن لاين شبکه هاي تلويزيون هم مي تواند از سرويس هاي ابري باشد. البته اين سرويس در ايالات متحده چيز تازه اي نيست، اما مردم اروپا تازه با اين سرويس آشنا شده اند. با توجه به اينکه بي بي سي پشت اين سايت است واز آن حمايت مي کند، به زودي مردم اروپا با اين سايت بيشتر آشنا خواهند شد.

Booklending.com
Booklending.com
 

کساني که ازاي بوک يا کتاب الکترونيکي استفاده مي کنند، مي توانند اين کتاب ها را در يک فضاي ابري ذخيره کنند واين کتاب ها را براي مدتي به دوستشان قرض بدهند. Booklending.com براي همين کار طراحي شده است. مي توانيد در اين سايت کتابي را قرض بگيريد يا کتاب هايتان را قرض بدهيد.

آينده اينترنت
 

دو دهه پس از تولد وب، اينترنت قدرتمندترين نيروي نفاق افکن است. اينترنت مي تواند دولتي را نابود و دولتي ديگر ايجاد کند. ويا يک کمپاني بزرگ را ورشکست کند يا يک آدم معمولي را يکشبه ثروتمند کند. البته خود اينترنت هم هميشه درحال تغيير است. تغيير بعدي چيست؟ اينترنت به کدام سمت مي رود؟

1
سال بعد
استاندارد جديد صفحات وب
 

درحال حاضر پنج مرورگر وب مهم وجود دارد که هر کدام طرفداران و علاقه مندان خودش را دارد. با توجه به تغيير وتحولاتي که در ارائه محتوا از طريق سايت هاي اينترنتي به وجود آمده است، استاندارد HTML4 ديگر پاسخگوي نيازها نيست. بنابراين مدتي قبل استاندارد جديدHTML5 تعريف شدکه توسعه دهندگان مرورگرهاي وب، نرم افزارهاي تحت وب وطراحان وب سايت ها به کمک اين استاندارد، محصولاتي يکپارچه ارائه کنند.
HTML5 روش مشترکي براي توليد متن، صدا، تصويرو المان هاي اينترنتي اينتراکتيو در اختيار کاربران و برنامه نويسان قرار مي دهدوبه اين ترتيب آنها به زبان مشترکي خواهند رسيد. اگربخواهيم مزيت چنين استانداردي را به زبان ساده بيان کنيم، بايد بگوييم که ديگر لازم نيست نگران اين باشيد که تلفن هوشمندتان فايل هاي فلش را پشتيباني مي کنديا نه؟

2
سال بعد
اينترنت پرسرعت موبايل
 

آرزوي ارائه اينترنت موبايل هنوز به طور کامل تحقق نيافته است. هدف اين است که کاربران تلفن همراه بتوانند روي موبايلشان سرعتي معادل 100Mbps داشته باشند. همان طور که اشاره شده هنوز اين سرويس در بسياري از نقاط جهان در دسترس نيست و سرويس هاي ارائه شده هم با مشکلاتي روبه روست. مثلا در مناطق بيرون شهري سرعت پايين است يا هنگامي که کاربران زيادي به طورهمزمان از شبکه استفاده مي کنند، سرعت و کيفيت شبکه افت مي کند. اما پيش بيني مي شود تا سال 2013 اين سرويس در بسياري از کشورها ارائه شود. بعد از آن هم بايد منتظر نسل بعدي ارتباطات سيار باشيم که مي خواهد اينترنت موبايل با سرعت 5Gbps ارائه کند.

5
سال بعد
سمانتيک وب
 

Semantic واژه اي است که معناي فهميدن ومعنا بخشيدن مي دهد. شايد بتوان سمانتيک وب را وب هوشمندترجمه کرد. حدس مي زنيم حدود پنج سال طول بکشد تا چنين مفهومي بين همه کاربران اينترنت جا بيفتد. ماهيت سمانتيک وب، مجموعه اي از استانداردهاست که خواندن و درک کردن صفحات وب را براي کامپيوترها وگجت ها آسان مي کند. هدف اين است که زبان مشترکي براي تمام اطلاعات آن لاين به وجود بيايد تا هر کامپيوتري بتواند اين اطلاعات را دريافت وتحليل کند ومتناسب با آن عمل کند. مثلا فرض کنيد شما مشغول خواندن يک کتاب الکترونيکي در مورد پزشکي هستيد. کتاب کمي مشکل است و شمابراي فهميدن مطالب آن مشکل داريد. کامپيوتر شما اين موضوع را مي داند و به طور اتوماتيک به خواهر شما که يک دکتر با تجربه است اي ميل مي زند و از او کمک مي خواهد.

10
سال بعد
مترجم جهاني
 

گوگل سرويسي براي ترجمه صدا ارائه کرده است. به اين ترتيب که شما مي توانيد صداي کسي را که به زبان ديگري حرف مي زند به گوگل بدهيد. اين صدا درسرور گوگل تجزيه و تحليل مي شود و يک صداي ماشيني ترجمه آن جمله را براي شما مي خواند. البته اين سرويس هنوز خوب کار نمي کند اما اميدواريم که تا 10 سال بعد چنين سرويس هايي روي تلفن هاي همراه ارائه شوند. به اين ترتيب وقتي به کشور ديگري سفر کنيد، تلفن همراه مي تواند به شما کمک کند تا با مردم آن منطقه ارتباط برقرار کنيد.

20
سال بعد
اينترنت براي اشيا
 

سمانتيک وب پتانسيل هاي بسيار زياد وچشمگيري دارد اما اگرمساله رويابافي در ميان باشد، چيزي جلودار تکنولوژي نيست. يکي از اين روياها اينترنتي براي اشياست. به اين ترتيب که به هرشيء کوچکي يک ميکروکامپيوتر متصل است که از طرفي مي تواند به کمک يکسري حسگر از محيط اطلاعات دريافت کندو از طرفي اين ميکروکامپيوتربه اينترنت هم متصل است. اين شيء مي تواند اطلاعات محيطي را دريافت کندواز طريق اينترنت به يک سرور قدرتمند متصل شده و اين اطلاعات راتجزيه و تحليل کندو متناسب با آن تصميم گيري وعمل کند. يک لحظه چنين دنيايي را تصور کنيد. شبيه فيلم هاي علمي- تخيلي نيست؟
منبع: دانستنيها ويژه نامه ديجيتال شهريور 90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.