اسطوره ايراني جهاني شد

بازي گرشاسب شايد نخستين بازي ايراني باشد که درسطح جهاني مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است. در اين بازي ايراني گرشاسپ را از نگاه وب سايت هاي معتبربازي هاي کامپيوتري درجهان بررسي مي کنيم. البته طبيعي است اين وب سايت ها گرشاسپ را نه با معيارهاي داخلي بلکه با استانداردهاي جهاني ارزيابي مي کنند و تعجبي ندارد اگر به جاي تعريف و تمجيد، بيشتر از نقاط ضعف اين بازي نام برده باشند. با اين حال شناخته شدن وپرداختن به يک بازي ايراني در سطح جهان اتفاق بزرگي است که آن را به فال نيک مي گيريم.
پنجشنبه، 18 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسطوره ايراني جهاني شد

اسطوره ايراني جهاني شد
اسطوره ايراني جهاني شد


 

نويسنده: ارسلان شهلا




 

بازي گرشاسپ زير دست منتقدان خارجي
 

بازي گرشاسب شايد نخستين بازي ايراني باشد که درسطح جهاني مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است. در اين بازي ايراني گرشاسپ را از نگاه وب سايت هاي معتبربازي هاي کامپيوتري درجهان بررسي مي کنيم. البته طبيعي است اين وب سايت ها گرشاسپ را نه با معيارهاي داخلي بلکه با استانداردهاي جهاني ارزيابي مي کنند و تعجبي ندارد اگر به جاي تعريف و تمجيد، بيشتر از نقاط ضعف اين بازي نام برده باشند. با اين حال شناخته شدن وپرداختن به يک بازي ايراني در سطح جهان اتفاق بزرگي است که آن را به فال نيک مي گيريم.

Game Spot
 

سازندگان گرشاسپ قطعا ازطرفدارهاي Cod of War بوده اند. گرشاسپ يک بازي مبارزه اي سوم شخص است که المان هاي زيادي را از گادآووار وقهرمان آن کريتوس، قرض گرفته است. زد وخوردها، صحنه هاي سينمايي ودوربين گرشاسپ نمونه اي از اين تقليدهاست. در واقع گرشاسپ مثل شاگرد بازيگوش Cod of War مي ماند که خيلي از نکات وفنون استاد را از ياد برده است. گرشاسپ داستان يک اسطوره ايراني را روايت مي کند که براي انتقام خون برادرش به پا مي خيزد ودرنهايت با هيولاي بزرگي به نام هيتاسپ روبه رو مي شود. صداي پخته، جذاب و جاافتاده اي داستان بازي را تعريف مي کند واين حال وهوايي اسطوره اي وحماسي به گر شاسپ مي بخشد. صحنه هاي سينمايي درلحظات کليدي به نمايش درمي آيد. اين صحنه ها بسيارديدني از آب درآمده است اما سازندگان بايد سکانس هاي سينمايي بيشتري را در بازي مي گنجاندند. اين در حالي است که از متن بازي چيز زيادي دستگيرتان نمي شود. يکي ديگر از مشکلات گرشاسپ که بيشترخود را نشان مي دهد، فيزيک بازي است. براي مثال گاهي اوقات وقتي چماق يا شمشير خود را روي سردشمنان فرود مي آوريد، سلاح تان از بدن دشمنان عبور مي کند، چنانچه ضربه اي به آنها نزده ايد. برخورد آيتم ها، اشيا وکاراکترهاي مختلف با همديگر يکي از نقاط ضعف گرشاسپ است که از ابتدا تا انتها بايد با آن کنار بياييد. گرشاسپ با وجود تمام نقاط ضعفش حس داستان هاي حماسي ايراني را به خوبي به شما منتقل مي کند. اين بازي ايده هاي فراواني را در بر گرفته که برخي از اين ايده ها در اجرا با اشکال همراه بوده است.

IGN
 

سال هاي اخير بازي هاي زيادي از Cod of Warتقليد کرده اند که البته يک نکته خوب دراين مساله وجود دارد: همه اين بازي ها بايد حسابي سروصدا واکشن وزدوخوردبه راه بيندازند. اما گرشاسپ به اندازه کافي سروصدا ندارد. گرشاسپ قهرمان داستان هاي اسطوره اي ايران است که هيولا مي کشد و بيش از هرچيز به کشتن «ضحاک» مار به دوش معروف است. اما تناقض بازي در اينجاست که اين داستان ايراني، با کلمات يک زبان بيگانه روايت مي شود. خيلي خوب است گرشاسپ داستان يک قهرماني ايراني را روايت مي کند که واقعا از اسطوره هاي اصيل فارسي برخاسته است ومثل جيک جيلنهال در فيلم« شاهزاده ايراني» الکي اداي لهجه انگليسي را در نمي آورد اما قهرمان اسطوره اي ايراني هيچ ديالوگي از خود ندارد. گرشاسپ سعي مي کند مثلCod of War باشد اما بودجه پشت آن بسيار محدودتر از آن است که با چنين بازي هاي بزرگي رقابت کند.

Game InterFace
 

بازي هاي سبک Hack-and-slash که شمشيرزني وخون و خونريزي زيادي در آنها وجود دارد و از داستان و محيط جذابي برخوردارند، معمولا به ذائقه عده زيادي از بازيکنان خوش مي آيد. بازي ايراني گرشاسپ هم که براساس داستان يکي از اسطوره هاي ايراني ساخته شده همين شيوه را در پيش گرفته است. سازندگان بازي روياهاي بزرگي را در سر داشته اند اما در عمل با ايده آل هاي خود فاصله دارند گرشاسپ هيجان انگيز ولذت بخش است اما ثبات ندارد؛ به راحتي مي توانيد گروه گروه دشمن هاي دورو برخود را تارومار کنيد و به پيش بتازيد، اما مثلا درمبارزه با غول ها خيلي راحت ممکن است جان بدهيد، خواه به خاطر دوربين پرايراد يا فيزيک معيوب بازي. گرشاسپ گرافيک تحسين برانگيزي دارد ولوکيشن هاي بازي فضا را براي يک داستان حماسي آماده مي کنند. پرواضح است استوديوي بازي سازي Dead Mage با تمام محدوديت هاي خودسعي داشته است بازي قابل قبولي را ارائه کند. به پيشرفت اين استوديو در بازي هاي بعدي خود خوشبين هستيم.

NZ Gamer
 

گرشاسپ درخوشبينانه ترين حالت يک بازي متوسط به حساب مي آيد اما بايد کار استوديوي بازي سازي Dead Mage را ستود.Dead Mage، ايده نيمه کاره استوديوي بازي سازي ايراني فن افزار را گرفت و نه تنها آن را تکميل کردبلکه يک بازي کم وبيش لذت بخش را از دل آن به وجود آورد. بهترين قسمت گرشاسپ اين است که به تماشاي اثر يک استوديوي مستقل با بودجه و منابع محدود بپردازيد.البته متاسفانه گرشاسپ تقليدي نصفه و نيمه از بازي هاي ديگر است. شخصيت اصلي وروند داستاني بلافاصله شما را ياد سريConan مي اندازد. علاوه براين عجيب اينجاست که راوي داستان در اين بازي ايراني لهجه اصيل آمريکايي دارد. Dead Mage محيط هاي ديدني وتحسين برانگيزي را در گرشاسپ گنجانده و صحنه هاي سينمايي هم به گونه اي طراحي شده است که حتما گوشه گوشه دست رنج سازندگان بازي را ببينيد. در واقع گرشاسپ درپيشبرد داستان وقرار دادن بازيکنان درلوکيشن هاي تازه شبيه بازيfable وبيش از آن شبيه God of War عمل مي کند. نام استوديوي بازي سازي Dead Mage را به خاطر داشته باشيد چون بازي بعدي آنها بايد ديدني باشد.

Indie Game Reviewer
 

سازندگان گرشاسپ بايد بدانند گرافيک و صحنه هاي سينمايي زماني ارزش پيدا مي کند که روايت داستاني وگيم پلي بازي منسجم وقابل قبول است اما درطول بازي به ندرت تمام اين عوامل با همديگر همخواني پيدا مي کنند. قهرمان شما هميشه ساکت است ولب از لب باز نمي کند. به همين خاطر درانتهاي داستان چرا بايد برايتان مهم باشد که گرشاسپ انتقام خون برادرش را مي گيرد يا نه؟

Cheatcc
 

وقتي يک بازي مثل God of War موفقيت زيادي به دست مي آورد طبيعي است که بازي هاي زيادي به تقليد از آن برمي آيند. بازي هاي گادآوواري يک فرمول مشخص دارند: يک قهرمان تنومند، يک داستان اساطيري پرازهيولا وکلي شمشيرزني وخونريزي. بازي ايراني گرشاسپ از استوديوي بازي سازي Dead Mage هم اين فرمول را تکرارکرده است. اما بايد بدانيدDead Mage فقط از نه نفر تشکيل شده است و درمجموع 25 نفر در توليد گرشاسپ نقش داشته اند. کاملا مشخص است که اعضاي Dead Mage روي تمام زمينه هاي بازي از دل وجان مايه گذاشته اند اما متاسفانه اين استوديو بودجه يا تخصص کافي درتوليد يک بازي درحدو اندازه هاي God of Warرا ندارد. علاوه بر اين بازي هاي مستقل زيادي مثل God of War، Braid، LimboوAngry Birds به اندازه بازي هاي پرهزينه و درجه يک اسم درکردند، نقطه اشتراک همه اين بازي ها در دو بعدي بودنشان است اما Dead Mage درمقام يک استوديوي مستقل با بودجه محدود به جاي تقليد از سوپرماريو از God of War تقليد کرده اما GoW لقمه اي بزرگ تر از دهان يک استوديوي بازي سازي کوچک مثل Dead Mage است.

Game Shark
 

افسانه ها و اساطير ايراني با وجود جذابيت و ظرفيت بالاي خود به ندرت درصنعت پرسود بازي هاي کامپيوتري مورد توجه قرار گرفته است. بازي گرشاسپ را مي توان اولين بازي اي دانست که اسطوره هاي ايران باستان را به طور جدي درسطح جهان مطرح مي کند. قهرمان بازي گرشاسپ، اسطوره اي است که به کشتن هيولا معروف است وماجراهاي او به صدها سال قبل از ميلاد مسيح برمي گردد. بازي گرشاسپ درباره سرزمين ومردم پارس است و به دست يک استوديوي ايراني ساخته شده اما فاقد يک سري ويژگي هاي اساسي است تا طرفداران بازي هاي کامپيوتري و به ويژه خود ايراني ها از آن لذت ببرند.

ZTGD
 

بازي گرشاسپ شباهت فراواني به بازي هايي مثل Dante s InfernoGod of War وConan دارد روايت داستاني بازي قابل قبول است اما جمله ها وکلماتي که دربازي به گوشتان مي خورد انگار از کتاب هاي جر آر تالکين برگرفته شده اما مهم تر از اينها وجود ايرادات فني مثل دوربين معيوب يا افت سرعت حرکت فريم ها درسکانس هاي شلوغ است. گرشاسپ بدون در نظر گرفتن اين اشکالات بازي سرگرم کننده اي است اما در ازاي هر سکانسي که از بازي لذت مي بريد، پنج سکانس ديگر روي اعصاب تان مي رود.
منبع: دانستنيها ويژه نامه ديجيتال شهريور 90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.