دور دُرفك در دو روز

دوچرخه سواري در هواي مه آلود و وقتي دانه هاي ريز باران روي صورت مي نشيند، مي تواند آرزوي هر طبيعت گردي باشد، آن هم وقتي كه دو طرف مسير را درختان سبز بلند احاطه كرده اند. در تمام خط سبز شمال كشور مي توان چنين تجربه اي را پشت سر گذاشت و لذت برد، اما مهمترين نكته در انتخاب يك گزينه از ميان انتخاب هاي متعدد، آن است كه مسيري امن و كم شيب را انتخاب كنيد تا بيشترين لذت را ببريد. مسير پيشنهادي ما در تعطيلات نوروزي،
يکشنبه، 21 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دور دُرفك در دو روز

دور دُرفك در دو روز
دور دُرفك در دو روز


 

نويسنده: محمدعلي معمار صادقي




 

راهنماي دوچرخه سواري در نزديكي قله درفك در استان گيلان
 

دوچرخه سواري در هواي مه آلود و وقتي دانه هاي ريز باران روي صورت مي نشيند، مي تواند آرزوي هر طبيعت گردي باشد، آن هم وقتي كه دو طرف مسير را درختان سبز بلند احاطه كرده اند. در تمام خط سبز شمال كشور مي توان چنين تجربه اي را پشت سر گذاشت و لذت برد، اما مهمترين نكته در انتخاب يك گزينه از ميان انتخاب هاي متعدد، آن است كه مسيري امن و كم شيب را انتخاب كنيد تا بيشترين لذت را ببريد. مسير پيشنهادي ما در تعطيلات نوروزي، مسير نسبتاً كوتاهي است كه از روستاي «توتكابن» و بعد از 123 كيلومتري ركاب زني به پارك جنگلي «سراوان» رشت مي رسد. اگر اين مسير را براي تعطيلات نوروزي انتخاب كنيد، اين شانس را داريد كه طبيعت را در نخستين روزهاي تولد دوباره اش تجربه كنيد. اما جاده هاي اصلي و پرتردد اين مسير، مثل هر معبر اصلي ديگري در تعطيلات نوروز خطرات خودش را دارد كه احتياط بسيار زيادي مي طلبد.

دور دُرفك در دو روز

نکته
 

خطر جاده هاي باراني
 

در جاده هاي آسفالت هميشه در كنار حركت كنيد و مخصوصاً مسيرهاي سرازيري و پيچ ها هيچ گاه وسط جاده نياييد. ضمن آنكه در اين سفر بايد حواستان به بارندگي هاي شديد فروردين ماه و مِهي كه جاده ها را مي پوشاند باشد و مجهز حركت كنيد.

از جاده تا دوچرخه
 

راحت ترين راه براي رسيدن به ابتداي مسير دوچرخه سواري در درفك، كرايه يك وانت بار براي حمل دوچرخه است

اتوبوس:
 

برنامه دوچرخه سواري از جاده قزوين-رشت حدود 45 كيلومتر مانده به رشت در شهر رستم آباد و روستاي «تونكابن» شروع مي شود. مي توانيد در تهران سوار اتوبوس هاي رشت شويد و از راننده بخواهيد شما را در رستم آباد پياده كند.

دور دُرفك در دو روز

خودروي شخصي:
 

مي توانيد با خودروي شخصي به شهر «رستم آباد» برويد و خودرو را در پاركينگ عمومي اين شهر پارك كنيد و برنامه دوچرخه سواري را شروع كنيد. اما راحت تر از بردن وسيله شخصي، كرايه يك وانت است كه با توجه به مبدا، قيمت متفاوتي دارد.

چطور برسيم؟
 

123 كيلومتر در 48 ساعت
 

اگر مبدأ حركت تهران باشد، حوالي ظهر به توتكابن مي رسيد و مي توانيد 2 روزه و بعد از 123 كيلومتر از توتكابن به پارك جنگلي سراوان رشت برسيد
روز اول: از توتكابن به سمت «بَره سر» دوچرخه سواري را در مسير آسفالته نيمه جنگلي شروع خواهيد كرد. در ابتداي مسير در ارتفاع 145 كيلومتري از سطح دريا خواهيد بود كه به تدريج ارتفاع مي گيريد و بعد از طي حدود 10 كيلومتر بعد از روستاي «دَشتويل» سربالايي مسير بيشتر شده و در كيلومتر 23 به ارتفاع يك هزار و 200 متري و اولين گردنه مي رسيد. بعد از آن تا بره سر سرازيري است و تا آنجا 33 كيلومتر ركاب زده ايد. پيشنهاد مي كنيم شب اول در بره سر بمانيد و از بركه كوچك كنار روستا هم ديدن كنيد.
روز دوم: از بره سر بايد به سمت «پشتكلا» و سپس روستاي «نوده خورگام» برويد. در ادامه مسير بعد از روستاي «اسطلخ كوه» و بعد از حدود 45 كيلومتر ركاب زني از ابتداي مسير به دومين و بلندترين گردنه مسير مي رسيد كه يك هزار و 850 متر ارتفاع دارد. بعد از گردنه در مسير سرازيري و گذشتن از روستاي «آسيابر» به شهر كوچك «ديلمان» مي رسيد كه هم بانك دارد و هم پمپ بنزين. بعد از ديلمان به روستاي «اسپيلي» در كيلومتر 60 مسير مي رسيد و از آنجا به بعد با 5 کيلومتر دوچرخه سواري به كيلومتر 65 مسير و آخرين گردنه با ارتفاع يك هزرا و 750 متري مي رسيد. بعد از گردنه در مسير سرازيري، جاده كمي شلوغ مي شود و در كيلومتر 82 مسير به آبشار زيباي «لونك» مي رسيد كه مي توانيد در قهوه خانه هاي مقابل آن استراحت كنيد. از آبشار تا 24 كيلومتر ركاب زني به شهر «سياهكل» در كيلومتر 100 مسير مي رسيد و از آنجا هم در يك مسير كفي به «سنگر» مي رسيد. اين جاده از كنار كانال انتقال آب سد سنگر به سياهكل مي گذرد و شما را بعد از حدود 15 كيلومتر به ديوار سد سنگر مي رساند. بعد از آن با 7 كيلومتر ركاب زدن در مسيري كه از ميان شاليزارها مي گذرد به پارك جنگلي «سراوان» رشت و پايان مسير خواهيد رسيد؛ بعد از 123 كيلومتر دوچرخه سواري از ابتداي مسير توتكابن.

چه مي بينيم؟
 

ركاب زني در مسير مه آلود
 

مناطق سرسبز بره سر، ديلمان و اسپيلي با پوشش نيمه جنگلي - كوهستاني در بهار بسيار ديدني هستند. با گذر از گردنه اسپيلي به سياهكل وارد پوشش جنگلي خواهيد شد و از كنار آشار زيباي لونك مي گذريد. همچنين دوچرخه سواري از سياهكل تا سد سنگر در مسير كفي كنار كانال انتقال آب، فوق العاده جذاب خواهد بود.
منبع: نشريه سرزمين من شماره 31



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.