سنگ سنگ تا آبشار

با كمتر از نيم ساعت رانندگي و 2 ساعت پياده روي مي توانيد يكي از زيباترين مناظر بهاري اطراف پايتخت را از نزديك ببينيد. آبشار سنگان در 15 كيلومتري تهران، در فصل بهار جلوه اي زيبا پيدا مي كند و از خواب زمستاني و حالت يخ زده بيرون مي آيد و دوباره زنده مي شود. آبشاري كه در طول زمستان همانند كوه يخ بزرگي است كه ديدنش در آن وضعيت بسيار جالب است و وقتي كه هوا گرم مي شود و يخ آبشار آب مي شود و آب برف به راه مي افتد، آن وقت هم يكي
يکشنبه، 21 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سنگ سنگ تا آبشار

 سنگ سنگ تا آبشار
سنگ سنگ تا آبشار


 

نويسنده: افشين يوسفي




 

راهنماي سفر يك روزه به آبشار سنگان، تفرجگاهي در اطراف تهران
 

با كمتر از نيم ساعت رانندگي و 2 ساعت پياده روي مي توانيد يكي از زيباترين مناظر بهاري اطراف پايتخت را از نزديك ببينيد. آبشار سنگان در 15 كيلومتري تهران، در فصل بهار جلوه اي زيبا پيدا مي كند و از خواب زمستاني و حالت يخ زده بيرون مي آيد و دوباره زنده مي شود. آبشاري كه در طول زمستان همانند كوه يخ بزرگي است كه ديدنش در آن وضعيت بسيار جالب است و وقتي كه هوا گرم مي شود و يخ آبشار آب مي شود و آب برف به راه مي افتد، آن وقت هم يكي از زيباترين آبشارهاي ايران خواهد بود. آبشار سنگان يك آبشار با قد و قامت حدود 50 متر است كه آب آن از ذوب برف هاي قله چشمه شاهي و پهنه حصار كه در بالاي آن قرار دارد، سرچشمه مي گيرد؛ آب زيادي كه وقتي به صخره سنگي مي رسد، از آن بالا رقصان و غلتان به پايين سرازير مي شود و منظره اي زيبا را پديد مي آورد. در بهار مي توانيد يك برنامه سفر يك روزه براي روستاي سنگان بريزيد و در مسير اين منطقه كوهستاني پياده روي كنيد و به آبشار برسيد.

نکته
 

طبيعت و هنر بهار
 

در طول مسير، انتظار باغ هاي گيلاس كه تازه شكوفه بهاري روي آنها نشسته را داشته باشيد؛ چون طول مسير كوهپيمايي تا آبشار پوشيده از باغ هاي ميوه، مخصوصاً گيلاس و سيب است كه در اين فصل، اگر خيلي زود نرفته باشد، شكوفه زده اند و منظره اي زيبا و دلفريب را براي شما نمايان مي كنند.

چطور برسيم؟
 

در راه امامزاده
 

براي رسيدن به آبشار سنگان كه در شمال غربي استان تهران قرار دارد، بايد از جاده كن-سولقان شروع كرد
براي رسيدن به سنگان، حتماً بايد وسيله شخصي داشته باشيد. در جاده كن بعد از حدود 10 كيلومتر و قبل از امامزاده داود (ع)، تابلويي در سمت چپ جاده، راه رسيدن به روستاي سنگان را نشان مي دهد كه تا خود روستا تمام مسير آسفالت است. اگر هم ساكن شرق تهران هستيد، مي توانيد از بزرگراه آبشناسان (ايرانپارس) به سمت غرب برويد تا به ابتداي خيابان كوهسار برسيد و بقيه مسير را در جاده امامزاده داود (ع) ادامه دهيد. به جاده امامزده داود (ع) كه مي رسيد تابلوي روستا، شما را راهنمايي مي كند. در سمت چپ به طرف جاده روستاي سنگان بپيچيد، بعد از حدود 6 كيلومتر و گذشتن از روستاي سنگان پايين به روستاي سنگان بالا مي رسيد. موقع رفتن بايد فكر برگشت را هم كرد، نبايد كوهپيمايي، عكاسي و بازيگوشي حواستان را پرت كند و زمان برگشت را فراموش كنيد؛ چون هنوز در فصل بهار، آفتاب زود غروب مي كند و با رفتن آفتاب از روي كوهستان، اين منطقه بسيار سرد شده و همه جا كاملاً تاريك خواهد شد. توصيه ما اين است كه در نهايت حدود ساعت 3 بعد از ظهر به سمت پايين حركت كنيد تا قبل از تاريكي هوا به خودرويتان برسيد و بتوانيد به شهر برگرديد.

سنگ سنگ تا آبشار

چطور بگرديم؟
 

بر بالاي بلندي
 

اول: وقتي به روستاي سنگان مي رسيد، بعد از پارك كردن ماشين در انتهاي جاده و بيرون روستا بايد پياده به سمت امامزاده قاسم (ع) حركت كنيد كه در آخر روستا قرار دارد. مسير، مشخص و پاكوب است، به خصوص كه در روزهاي تعطيل، مي توانيد پشت سر كوهنوردها به آبشار برسيد.
دوم: مي توانيد طوري برنامه ريزي كنيد كه صبحانه را داخل امامزاده بخوريد. ادامه مسير پياده روي از داخل امامزاده و در مسيري پاكوب است كه به موازات رودخانه پيش مي رود، بعد از 20 دقيقه بايد از مسير پاكوب جدا شده و به سمت چپ رودخانه برويد.
سوم: بعد از گذشتن از رودخانه، راه را در امتداد باغ هاي تازه شكوفه زده گيلاس و آلبالو ادامه دهيد. بعد از رودخانه، وارد دره اي مي شويد كه آبشارهاي سنگان در انتهاي آن قرار دارد. از اينجا به بعد، شيب دره كمي زياد مي شود. از ابتداي مسير پياده روي تا بالاي آبشارها حدود 2 تا 3 ساعت در راه خواهيد بود. بستگي به آن دارد كه با همراهاني جوان و قبراق هم قدم شويد يا بخواهيد آهسته تر و با لذت بردن از طبيعت به آنجا برسيد.
چهارم: يكي از تفريحات كوهنوردان و طبيعت گردان البته در فصول گرم و تابستان اين است كه زير آبشار مي روند و تني به آب مي زنند و گرماي هوا را با آن كمتر مي كنند كه البته اين كار در فصل بهار كه ممكن است هنوز در منطقه برف باقي باشد؛ كمي خطرناك است و ممكن است لباس هايتان زود خشك نشود و موجب سرمازدگي شما شود.

سنگ سنگ تا آبشار

نکات طلايي
 

به طبيعت آسيب نزنيد
 

در بهار، مخصوصاً در مناطق كوهستاني، هوا بسيار متغير است و هر لحظه ممكن است باران ببارد. حتماً لباس گرم، دستكش، كلاه و يك بادگير- باراني كوهنوردي همراه داشته باشيد.
فراموش نكنيد براي پياده روي در اين مسير، كفش هاي ساق بلند كوهپيمايي بپوشيد.
اگر باتوم كوهپيمايي داريد، آن را براي راهپيمايي 2 ساعته همراه ببريد.
يك وعده غذاي سبك و پرانرژي و تنقلاتي مثل گردو، بادام و خرما همراه ببريد.
به هيچ وجه براي پياده روي و رسيدن به آبشار از گروه جدا نشده و تنها به سنگان نرويد.
كيف سبك كمك هاي اوليه را در طول پياده روي همراه ببريد و در صورت بروز حادثه از كوهنوردان حرفه اي كمك بخواهيد.
هنگام عبور از كنار باغ هاي اطراف رودخانه به پرچين باغ ها، به شاخه درختان آسيب نرسانيد و وارد باغ ها نشويد.
زباله هاي خود را به پايين منتقل كنيد.
از بودن در طبيعت لذت ببريد ولي به آن آسيب نرسانيد و طبيعت را فداي لذت بردن خود نكنيد.
منبع: نشريه سرزمين من شماره 31



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط