كوله بار سفر

هر سفري آداب خودش را دارد، سفري سخت و چند روزه در دل طبيعت با سفري به يك شهر پرامكانات قطعاً تفاوت هايي دارد اما با اين همه، در تمام سفرها بعضي اصول مشترك هستند كه وقت برنامه ريزي بايد به آنها دقت كرد و مي توان عنوان «مهندسي سفر» را بر آنها گذاشت. يكي از اصول مهم در مهندسي سفر، انتخاب بهترين وسيله هاست. مجموع اين وسايل بايد به شكلي انتخاب شوند كه با كمترين وزن و حجم، بيشترين كارايي را داشته باشند. در واقع
يکشنبه، 21 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كوله بار سفر

كوله بار سفر
كوله بار سفر


 

نويسنده: بهنام موذن




 
هر سفري آداب خودش را دارد، سفري سخت و چند روزه در دل طبيعت با سفري به يك شهر پرامكانات قطعاً تفاوت هايي دارد اما با اين همه، در تمام سفرها بعضي اصول مشترك هستند كه وقت برنامه ريزي بايد به آنها دقت كرد و مي توان عنوان «مهندسي سفر» را بر آنها گذاشت. يكي از اصول مهم در مهندسي سفر، انتخاب بهترين وسيله هاست. مجموع اين وسايل بايد به شكلي انتخاب شوند كه با كمترين وزن و حجم، بيشترين كارايي را داشته باشند. در واقع بايد وسيله هاي سنگين و غيرضروري، جاي خود را به ابزاري بدهند كه كم وزن تر و كارآمدتر هستند. چنين انتخابي، مخصوصاً در يك سفر نوروزي خانوادگي، بيشتر خودش را نشان مي دهد. در سفرهايي كه با خودروي شخصي انجام مي شود و قرار بر پياده روي چنداني هم نيست، نبايد فراموش كرد كه صندوق عقب، كمد لباس يك نفر نيست و غير از كيف كوچك لوازم شخصي همه مسافران، جايي است كه بايد مجموعه اي از لوازم ضروري سفر را در آن قرار داد

كوله بار سفر
 

ضروريات يك سفر خانوادگي
 

معمولاً در يك سفر خانوادگي چند روزه علاوه بر وسايل شخصي، مجموعه اي از وسايل عمومي را بايد به همراه ببريد

زيرانداز
 

يك زيرانداز ضد آب و يك زيرانداز نرم (فوم پلاستيكي يا بادي) به اندازه همه همراهان لازم داريد. زيراندازي كه بتوانيد وقت غذاخوردن روي آن بنشينيد يا وقت استراحت جا براي دراز كشيدن همه اعضاء داشته باشد.
كوله بار سفر

چادر
 

اگر مسير مسافرت تان طوري است كه امكان اقامت در هتل يا مسافرخانه را نداريد، بهتر است حتماً يك چادر تاشو و ضد آب به تناسب اعضا همراه ببريد.
كوله بار سفر

وسايل خواب
 

پتو و بالش هاي معمولي حجم زيادي را اشغال مي كنند، بنابراين در سفر، تشك و بالش هاي بادي، پتوي سفري و بهتر از تمام آنها، كيسه خواب، همراه ببريد.
كوله بار سفر

آب
 

ضرروي ترين وسيله براي هر سفري آب است، چرا كه در هر منطقه اي احتمال دسترسي به آب سالم وجود ندارد. بطري هاي آب معدني يا فلاسك براي اين كار مناسب اند. اگر به نقاط گرم سفر مي كنيد، يخ را فراموش نكنيد.

اجاق
 

براي پخت و پز در سفر حتماً يك اجاق گاز همراه ببريد. كپسول پيك نيكي انتخاب مناسبي نيست؛ چون علاوه بر حجم زياد، در صورت تصادف احتمالي، خطر انفجار بالاست. اجاق هاي كوهنوردي با چند كپسول اضافه مناسب هستند.
كوله بار سفر

غذا
 

در سفر بيشتر از هر وقت ديگري درباره غذايتان حساسيت داشته باشيد. بهتر است در رستوران هاي بين راهي غذا نخوريد و اگر مي خواهيد خودتان غذا درست كنيد، مواد فاسد شدني مثل مرغ يا گوشت را از اول سفر همراه نبريد و آنها را در طول سفر از نقاط مطمئن بخريد. تا جايي كه مي توانيد، غذاهاي سبك بخوريد، در غير اين صورت ممكن است به خاطر مدت زمان طولاني نشستن در خودرو دچار دل درد شويد. تمام ظرف هاي مرتبط با پخت و پز از سيخ و چاقو گرفته تا قاشق، ليوان و ادويه را داخل يك سبد قرار دهيد و رويش را حتماً با يك پارچه تميز بپوشانيد. علاوه بر اينها، چند متر طناب محكم هم همراه داشته باشيد، كارايي اش در موارد بحراني زياد است.

جعبه كمك هاي اوليه
 

جعبه كمك هاي اوليه كه شامل ابزاري مثل وسايل ساده پانسمان و استريل زخم، پنبه الكلي، بتادين، پماد و قرص هاي مسكن مي شود را فراموش نكنيد.
كوله بار سفر

ابزار روشنايي:
 

بعضي از اجاق هاي پخت و پز و كوهنوردي، يك توري مخصوص دارند كه مي توان از آنها به عنوان وسيله روشنايي استفاده كرد. علاوه بر اين، مي توانيد به جاي چراغ قوه هاي بالا با لامپ هاي تنگستني، چراغ قوه هاي «ال اي دي» با خودتان ببريد كه با باتري كمتر، مدت زمان بيشتري روشن مي مانند.
كوله بار سفر

لوازم شخصي
 

هر كسي بايد يك كوله پشتي يا ساك كوچك شهري از لوازم شخصي براي خودش بردارد، اين لوازم را فراموش نكنيد، مسواك، خميردندان، نخ دندان، صابون يا ژل بهداشتي و كرم ضد آفتاب، همه در يك كيف كوچك ضد آب، لباس مناسب شامل حوله كوچك، لباس گرم، 2 جفت جوراب، لباس زير اضافه، شلوارگرم، دستكش، گوش بند و كتاني مناسب، كارت اعتباري بانك، پول، كارت شناسايي معتبر، كلاه، عينك آفتابي، كيف كمري، دمپايي براي داخل خودرو و در صورت نياز شارژر موبايل و دوربين.
كوله بار سفر
منبع: نشريه سرزمين من شماره 31



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.