ماجراجويي زير آب

ماهي هاي رنگارنگ دسته دسته از کنارتان رد مي شود ، صخره هاي سبز و زرد مرجاني تا سطح آب بالا رفته اند و هيچ صدايي نمي شنويد ، جز صداي نفس هاي خودتان . همه اينها مي گويند که اينجا دنياي ديگري است ؛ دنيايي که فقط با غواصي مي توان پا به درونش گذاشت ؛ ورزشي که اين روز ها در ساحل جزيره مرجاني کيش طرفداران زيادي پيدا کرده و همين باعث شده که کلوپ ها و مراکز غواصي يکي بعد از ديگري کسب و کارشان را در جزيره راه بيندازند .
دوشنبه، 22 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجراجويي زير آب

ماجراجويي زير آب
ماجراجويي زير آب


 

نویسنده:حميد رضا باقريان و طاهره رحيمي




 

راهنماي غواصي در آب هاي جزيره کيش
 

ماهي هاي رنگارنگ دسته دسته از کنارتان رد مي شود ، صخره هاي سبز و زرد مرجاني تا سطح آب بالا رفته اند و هيچ صدايي نمي شنويد ، جز صداي نفس هاي خودتان . همه اينها مي گويند که اينجا دنياي ديگري است ؛ دنيايي که فقط با غواصي مي توان پا به درونش گذاشت ؛ ورزشي که اين روز ها در ساحل جزيره مرجاني کيش طرفداران زيادي پيدا کرده و همين باعث شده که کلوپ ها و مراکز غواصي يکي بعد از ديگري کسب و کارشان را در جزيره راه بيندازند . اگر قصد غواصي آن هم در عمق يکي از زيباترين جزاير مرجاني را داريد ، تا هوا بيشتر از اين گرم نشده ، فرصت را از دست ندهيد . تپه هاي مرجاني شرق کيش که اتفاقا در نقاط کم عمق روييده اند تا صخره هايي در عمق دريا ، يکي از بهترين سايت هاي غواصي را در جزيره کيش به وجود آورده . گرماي کره زمين و آلودگي هاي نفتي در سال هاي اخير بسياري از مرجان هاي جزيره را از بين برده اما هنوز هم مرجان هاي باقي مانده ، اين جزيره را بهشت غواصان مبتدي و حرفه اي کرده .

چطور برويم؟
 

کلوپ غواصی

شماره تلفن

آدرس

کانون غواصی بانوان

4424624 (0764)

انتهای بلوار سنایی، خیابان آریان

اسکوبا کیش

09347699952
4450864 (0764)

میدان پارس، پشت هتل دیدنی ها

ساحل شایان کیش

09347693217
4450864(0764)

بلوار دریا، کنار مرکز امور دریایی

مارینا

09123870247

میدان پاریس، پشت هتل دیدنی ها

ناتیلوس

09347692862
4450398 (0764)

میدان پاریس، پشت هتل تابان

کیش

4450930 (0764)
09121979070

میدان پاریس، پشت هتل دیدنی ها

مدرسه غواصی کیش

4424355 (0764)

میدان ساحل، پشت ساختمان ساحل

مرکز غواصی کیش

09347691296
4422757 (0764)

میدان ساحل، پشت ساختمان ساحل


همراه با حرفه اي ها
 

براي غواصي در کيش اول از همه بايد به يکي از کلوپ ها يا مراکز مجاز غواصي مراجعه کنيد.
حتي اگر غواص حرفه اي هم هستيد، بدون داشتن مدارک و گرفتن اجازه از مرکز امور دريايي نمي توانيد به غواصي برويد. مي توانيد اول از همه با اين مرکز تماس بگيريد: 4450478 (0764) و اطلاعات بگيريد. اين فهرست هم کمک خوبي است، مي توانيد بر اساس نزديکي به محل اقامتتان يکي از اين کلوپ هاي غواصي را انتخاب کنيد.

کجا بگرديم؟
 

ماجراجويي زير آب

سفر به زير دريا
 

ماجراجويي زير آب
در هر منطقه اي از جزيره نمي توانيد غواصي کنيد ، کلوپ ها محل مناسب را براي شما انتخاب مي کنند.
اگر عزمتان براي غواصي جزم است، اول از همه شماره اورژانس دريايي کيش را به خاطر بسپاريد. از تلفن هاي ثابت جزيره با شماره 151 و با تلفن همراه مي توانيد با شماره 09347697100 تماس بگيريد. اين مرکز 24 ساعته و به صورت رايگان خدمات پزشکي و امداد و نجات ارائه مي دهد. اگر با کلوپ هاي غواصي قصد سفر به زير دريا را داريد، همان کلوپ ها محل مناسب را براي غواصي شما انتخاب مي کنند. هزينه يک جلسه غواصي تفريحي با يکي از اين مراکز که حدود دو ساعت طول خواهد کشيد، 70 هزار تومان است. اين هزينه علاوه بر هزينه آموزش و مربي، هزينه اجاره وسايل و همراهي قايق هاي نجات هم هست. بيشتر کلوپ هاي غواصي جزيره تا پنج دوره ابتدايي آموزشي را در برنامه خودشان دارند و براي هر يک از آنها به صورت جداگانه گواهينامه بين المللي صادر مي کنند. يکي از دوره هاي غواصي در جزيره Open Water Diver است که بايد براي يک دوره از آن حدود 450 هزار تومان بپردازيد . اين دوره حدود چهار روز برنامه آموزش غواصي است . جزيره کيش معمولا ساحل آرامي دارد و به همين دليل بر خلاف بسياري از مراکز غواصي دنيا اولين آموزش هاي شما به جاي استخر در آب هاي کم عمق ساحل انجام مي شود. مهم ترين مزيت غواصي در کيش اين است که مرجان هاي آنجا بر خلاف کلوني هاي مرجاني بسياري نقاط ديگر دنيا در عمق کم هم رشد مي کند و شما مي توانيد در عمق حدود سه تا چهار متري هم کلوني هاي بزرگ مرجاني و طبيعت زيباي اطراف آن را به راحتي تماشا کنيد. غواصي در جزيره کيش هم مثل تمام دنيا به صورت تنهايي ممنوع است اما اگر مدرک مربيگري داريد و با مرکز امور دريايي جزيره هم هماهنگ شده ايد، مي توانيد حداقل با يک غواص حرفه اي ديگر سراغ يکي از سايت هاي غواصي در جزيره برويد:
ماجراجويي زير آب
بيگ کورال يا سيمرغ: اين سايت که مردم جزيره آن را «پلاژ اختصاصي» هم مي شناسند، معروف ترين سايت غواصي جزيره است. در اينجا مي توانيد در عمق چهار تا هشت متري، در بين صخره هاي بزرگ غواصي کنيد. اين تپه هاي مرجاني در جنوب شرقي جزيره، در نزديکي پارک دلفين ها قرار دارند. حتي اگر قصد غواصي نداريد، مي توانيد با يک «اسنور کل» که لوله تنفسي براي غواصي در سطح آب است، به راحتي از بالا، عمق مرجاني زير پايتان را رصد کنيد، فقط بايد حواستان جمع باشد که خيلي از ساحل دور نشويد.
ماجراجويي زير آب
داريوش: اين سايت در همسايگي پلاژ اختصاصي قرار دارد و بعد از اين پلاژ از بقيه سايت هاي غواصي جزيره معروف تر است، هم تنوع مرجان و ماهي خوبي دارد و هم در دسترس است. خوبي اين سايت هم مثل سايت بيگ کورال اين است که براي رفتن به آنجا نياز به قايق نداريد و مي توانيد از ساحل کم کم به آنجا برسيد. عمق اين سايت از سه تا شش متر متغير است و به خاطر اينکه روبروي هتل داريوش قرار گرفته، به اين نام معروف شده.
ماجراجويي زير آب
پارک ژوراسيک: اگر در عمق ساحل کم کم از بيگ کورال دور شويد به سايت پارک ژوراسيک مي رسيد. عمق اين سايت بين 11 تا 15 متر متغير است، هر چند که در اينجا همه چيز بستگي به جزر و مد دريا دارد. براي رفتن به اين سايت بايد قايق داشته باشيد. اينجا هم اسمش را بي دليل نگرفته؛ لاک پشت هاي دريايي، ماهي هاي بزرگ شکارچي و سفره ماهي ها باعث شده اند که اينجا تبديل به يک پارک ژوراسيک شود.
 
کشتي داما: در سال 1384 بعد از اينکه کشتي باربري کشور سنگال در عمق 35 متري جنوب شرقي کيش غرق شد ، يکي از متفاوت ترين سايت هاي غواصي جزيره هم به وجود آمد . اگر در جنوب شرقي جزيره از ساحل سايت هاي بيگ کورال و پارک ژوراسيک را رد کنيد، به کشتي غرق شده داما مي رسيد؛ جايي که تنها غواصان حرفه اي و آن هم با داشتن قايق يا شناور به آن مي رسند. به دليل پوسيدگي بدنه و خطر ريزش ديواره ها بهتر است فقط در محوطه عرشه آن که ــ پر از ماهي و گياهان دريايي است ــ غواصي کنيد. اگر هم مي خواهيد وارد بدنه کشتي شويد، بايد حتماً دوره تخصصي کشتي هاي غرق شده را گذرانده باشيد. اما اگر دوربين عکاسي زير آب همراه داريد پروانه کشتي محل خوبي براي عکاسي است. بعد از گرفتن مجوز براي غواصي در اينجا مي توانيد مشخصات جي پي اس کشتي را هم از مرکز امور دريايي بگيريد تا راحت تر محل کشتي را پيدا کنيد.
شکاف جنوبي: از ديگر سايت هاي غواصي در اطراف جزيره «ساترن کرک» يا «شکاف جنوبي» هم از سايت هاي زيبا و متنوع است اما به دليل دوري از ساحل و جريان تند آب آن، کمتر غواصي به آنجا سر مي زند. اين تپه هاي مرجاني تقريبا در فاصله شش کيلومتري جنوب جزيره قرار دارند. اين سايت يک شکاف مرجاني است که تقريبا تا 22 متر عمق دارد. فقط با قايق يا شناور هاي مجهز مي توانيد تا اين سايت برويد.
کلبه هور: اين سايت همراه با سايت کشتي يوناني از سايت هاي غربي جزيره است. بادهاي جزيره معمولاً از سمت جنوب غربي به سمت شمال شرقي مي وزند و به همين دليل سايت هاي غربي معمولاً دريايي نا آرام دارند و بيشتر زماني مورد استفاده قرار مي گيرند که شرق جزيره مناسب غواصي نباشد. کلبه هور در غربي ترين دماغه جزيره کيش قرار دارد و معمولاً جريان هاي آبي تندي دارد. عمق سايت کلبه هور از چهار تا نه متر متغير است. از ساحل کوچک جنوب آن يا از طريق پرتگاه صخره اي غرب سايت مي توانيد غواصي را آغاز کنيد. بستر آنجا صخره اي است و در ساحل جنوبي آنجا غار کوچکي به اندازه تقريباً پنج متر وجود دارد که موقع جزر مي توانيد به آنجا نگاهي بيندازيد.
کشتي يوناني: ساحل کشتي يوناني و غروب معروفش طرفدار زياد دارد اما سايت غواصيش چندان پر استفاده نيست. عمق چهار تا پنج متري اين سايت نياز به تجهيزات غواصي خاصي ندارد و مي توانيد با «اسنور کل» از بالا آنجا را تماشا کنيد اما براي تماشاي پروانه اين کشتي حتما براي غواصي زيرآب برويد. عمق آب در قسمت پروانه هشت متر است و به دليل آهن و قطعات زنگ زده کشتي و وجود اکسيد آهن شن هاي اطراف کشتي هم قرمز رنگ شده. در پهلوي کشتي به فاصله حدود 100 متر رو به شمال و 100 متر به طرف جنوب سايت غواصي کشتي يوناني است. فقط دقت کنيد موقع غواصي به بدنه کشتي دست نزنيد و به آن تکيه ندهيد، چون ممکن است باعث سقوط ديواره هاي زنگ زده يا بريدن بدنتان شويد.

شگفتي هاي طبيعي
 

ماجراجويي زير آب

جزيره اي از مرجان
 

جزيره کيش يک جزيره مرجاني است و تپه هاي مرجاني شرق آن باعث تصفيه و شفافيت زياد آب اين جزيره شده .
هرچند به دلايل زيادي مثل گرماي تدريجي زمين، آلودگي هاي نفتي و تخليه زباله و مهم تر از همه خريد و فروش غير مجاز مرجان ها، کيش و دنياي زير آب آن بخشي از تنوع خود را از دست داده اما اينجا هنوز هم يکي از مناطق دريايي بسيار زيباي ايران است. وقت غواصي مي توانيد مرجان هاي غول پيکر، لاک پشت هاي دريايي، انواع خرچنگ، انواع صدف دلفين هشت پا و اسکوييد، جانوراني مثل شقايق و خزه و انواع ماهي هاي شکارچي و آکواريومي را ببينيد. دلقک ماهي، پروانه ماهي، طوطي ماهي، سرخو، ماهي ملوان، هامور، سنگسر و انواع آنجل ماهي هايي هستند که به بيشترشان را موقع غواصي خواهيد ديد.
ماجراجويي زير آب

تجهيزات
 

اجاره کنيد
 

غواصي يکي از ورزش هايي است که بدون داشتن وسايل حرفه اي انجام آن امکان پذير نيست.
اگر يکي از کلوپ هاي جزيره را براي غواصي انتخاب کرده ايد، خود اين کلوپ ها لوازم غواصي مناسب را در اختيارتان قرار مي دهند، چه در جلسات تفريحي و چه در دوره هاي آموزشي. اما اگر قصد داريد اين ورزش را به صورت حرفه اي دنبال کنيد، مي توانيد لوازم غواصي خودتان را داشته باشيد، از لباس غواصي گرفته تا ماسک و فين مخصوص. يکي از مهم ترين مراکز خريد لوازم غواصي، واقع در جزيره فروشگاه تخصصي «آکوالند» در غرفه 62 بازار پانيز است. مي توانيد قبل از سفر به سايت اين فروشگاه به آدرس WWW.aqualand.ir سري بزنيد و به صورت مجازي در آنجا گردش کنيد يا تلفني درباره قيمت ها اطلاعات کسب کنيد. 4421744 (0764) و 09347691805 شماره هاي تماس اين فروشگاه در جزيره کيش هستند.

نکات طلايي
 

گوش به فرمان مربي
 

غواصي، ورزش نسبتاً خطرناکي است و به همين دليل بايد قوانين را دقيق تر رعايت کرد:
ــ به هيچ عنوان به تنهايي به غواصي نرويد.
ــ پيش از غواصي حتما ديگران را از محل سايتي که براي غواصي انتخاب کرده ايد مطلع کنيد.
ــ جزيره کيش و کلاً خليج فارس کوسه خطرناک ندارد، بنابر اين موقع غواصي نگران حمله آن ها نباشيد.
ــ رنگ هاي فسفري مي تواند موجب حمله ماهيان شکارچي شود؛ چون ممکن است شما را با ماهي اشتباه بگيرند. هنگام غواصي و به خصوص در شب از پوشيدن لباس هايي با تکه هاي فسفري رنگ خودداري کنيد.
ــ اجسام براق هم مي توانند موجب جلب ماهيان شکار گر شوند. قبل از غواصي، انگشتر، زنجير يا ساعت را بيرون بياوريد .
ماجراجويي زير آب
ــ هنگام غواصي به خصوص غواصي در سطح (اسنور کلينگ) حتماً از وضعيت جوي مطلع شويد.
ــ تنها در محل هاي مجاز، به غواصي بپردازيد چون در محل هاي غير مجاز خطراتي مثل عبور شناور ، قايق يا جت اسکي همواره وجود دارد .
ــ به دليل افزايش فشار در زير آب تا دو ساعت بعد از غذا خوردن به اين ورزش بپردازيد .
ــ از کندن يا آسيب رساندن به مرجان ها جدا خودداري کنيد . بيرون آوردن مرجان ها و خريد و فروش آنها پيگرد قانوني دارد .
ــ هنگام غواصي به هيچ وجه از گروه جدا نشويد و به فرمان هاي مربي يا ليدر عمل کنيد .
ــ موقع پا گذاشتن به ساحل مراقب خار توتياها باشيد .
ماجراجويي زير آب
منبع: سرزمين من، شماره يک، دوره جديد



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | فرمول عاقبت بخیری / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | فرمول عاقبت بخیری / استاد علوی تهرانی
حکمت | تشخیص اولویت خیلی مهمه! / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | تشخیص اولویت خیلی مهمه! / استاد حسینی قمی
حکمت | آخرین باری که اطعام دادی، کی بوده؟ / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین باری که اطعام دادی، کی بوده؟ / استاد حسینی قمی
شیوه ها و سیاست های تبلیغی حضرت زینب سلام الله علیها
شیوه ها و سیاست های تبلیغی حضرت زینب سلام الله علیها
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
play_arrow
استوری شهادت امام سجاد علیه السلام / نفس آخره یارب
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
محبت امام حسین(علیه السلام) منتی بزرگ است
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
music_note
حکمت | عوامل سلب آرامش در خانواده / استاد رفیعی
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
سیره حضرت زینب (سلام علیها) در مکتب پنج تن آل عبا
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | آخرین وصیت امام حسین (علیه‌السلام) / استاد حسینی قمی
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
music_note
حکمت | دلیل شهادت امام‌حسین؛ بغضاً لابیک / استاد علوی تهرانی
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
music_note
حکمت | تاثیر لقمه‌ پاک و حلال / استاد عالی
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال