خانه عجيب خميازه ها

يکي از عجيب ترين خانه هايي که تا به حال در دنيا ساخته شده عمارت کازابتلو است که در منطقه کاتالونيا در بارسلون اسپانيا قرار دارد. اين ساختمان بين سال هاي 1875 تا 1877 ساخته شده و پس از سال ها توسط آنتوني گاديو بازسازي و مرمت شد. اين نوسازي از سال 1904 تا 1906 طول کشيد و با اضافه کردن دکوراسيون داخلي در سال 1910 به طور کامل به اتمام رسيد. اسم اوليه اين ساختمان، کازادلا به معني خانه اي از استخوان ها بود و هر کس اين نام
دوشنبه، 22 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانه عجيب خميازه ها

خانه عجيب خميازه ها
خانه عجيب خميازه ها


 

نويسنده: ندا بهجتيان




 
معماري عجيب و غريب و منحصر به فرد کازابتلو طوري است که به نظر مي رسد از هزاران تکه استخوان ساخته شده است.
يکي از عجيب ترين خانه هايي که تا به حال در دنيا ساخته شده عمارت کازابتلو است که در منطقه کاتالونيا در بارسلون اسپانيا قرار دارد. اين ساختمان بين سال هاي 1875 تا 1877 ساخته شده و پس از سال ها توسط آنتوني گاديو بازسازي و مرمت شد. اين نوسازي از سال 1904 تا 1906 طول کشيد و با اضافه کردن دکوراسيون داخلي در سال 1910 به طور کامل به اتمام رسيد. اسم اوليه اين ساختمان، کازادلا به معني خانه اي از استخوان ها بود و هر کس اين نام را مي شنيد توقع ديدن خانه اي را داشت که از استخوان ساخته شده يا حداقل با تکه اي استخوان تزئين شده باشد. اما اين نام فقط به خاطر شکل عجيب و غريب و نماي خاص آن، روي ساختمان گذاشته شده بود.
خانه عجيب خميازه ها
کازا دلا توسط فردي متمول به نام جوزف بتلو و براي اينکه با خانواده اش در آن زندگي کند خريداري شد. اين ساختمان در واقع خانه اي قديمي بود که جوزف پس از خريداري آن را بازسازي کرد. گفته مي شود قبل از اينکه جوزف خانه را بخرد، کازا دلا متعلق به تاجري به نام پيره بود. اين تاجر پس از مرگ خوزه گوارديولا که فرد بسيار ثروتمند و مشهوري در بارسلون بود، با همسر او روزاريو ازدواج کرد. ولي همه مردم مي گفتند که او روزاريو را دوست نداشته و فقط به خاطر پول با او ازدواج کرده. پيره براي اينکه علاقه خود را به همسرش نشان بدهد و به همه ثابت کند که به پول روزاريو احتياجي ندارد، اين ساختمان را ساخت و به همسرش اهدا کرد.
 
زماني که بتلو، کازا دلا را خريداري کرد، خانه در وضعيت بسيار بدي قرار داشت و تقريباً تخريب شده بود. بتلو در واقع اين عمارت را دوباره از نو ساخت. او پس از ساخت، مجسمه اي از الهه زمين را در بالاي عمارتش نصب کرد که با مخالفت مسوولان شهر رو به رو شد، ولي جوزف با پرداخت پول زيادي توانست مجسمه را در بالاي ساختمانش نگه دارد.
پس از اينکه آنتوني گاديو، کازادلا را خريداري کرد، تصميم گرفت تا بدون خراب کردن آن و با حفظ ظاهر جالبي که داشت فقط آن را مرمت کند. گاديو مدل بيروني ساختمان را به همان صورت باقي گذاشت و داخل آن را به طور کلي تغيير داد و خودش بار ديگر فضاي داخلي آن را طراحي کرد. آنتوني نماي جالبي براي سر در آن طراحي کرد و سقف آن را دوباره از نو طراحي کرد که البته اين سقف جديد باعث شد تا به ارتفاع خانه هم افزوده شود. در آغاز اين پروژه مقامات بارسلون به طور کلي با اين نوسازي مخالف بودند چرا که نمي خواستند چهره قديمي محله و مخصوصاً اين خانه تغيير کند. اما آنتوني بالاخره توانست رضايتشان را جلب کند و به آنها اطمينان دهد که شکل اصلي خانه هيچ تغييري نمي کند. او با توجه به نماي ساختمان سعي کرد تا با استفاده از همان تزئينات يا چيزهايي شبيه به آن، بازسازي را انجام دهد. پس از اتمام اين مرمت، آنتوني به خاطر زنده نگه داشتن نام صاحب اول آن، نام کازابتلو به معني «خانه بتلو» را براي آن انتخاب کرد. البته او بالاخره مجبور شد تا مجسمه بالاي خانه را به درخواست مقامات بارسلون تخريب کند و به جاي آن يک صليب بزرگ قرار دهد.
خانه عجيب خميازه ها

خانه عجيب
 

اصلي ترين دليل شهرت کازابتلو، نماي خارجي آن است و به عنوان يکي از عجيب ترين خانه هاي دنيا با معماري و نماي منحصر به فرد شهرت يافته است. هنر آنتوني در بازسازي نماي خارجي، از بين بردن تمام خطوط صاف و مستقيم و دادن شکل هاي عجيب به ساختمان بود که همه پس از اتمام کارش، آن را يک شاهکار ناميدند. تنها نماي خارجي ساختمان نيست که بسيار زيبا و خاص طراحي شده، بلکه اتاق هاي آن نيز هر کدام به يک شکل و با طراحي متفاوتي ساخته شده است.
اين ساختمان 5 طبقه دارد که طبقات پايين تر آن داراي پنجره هاي بزرگ و بيضي شکل هستند که با تکه هاي کوچک سنگ و شيشه هاي رنگي تزئين شده اند. اين پنجره هاي بزرگ اين حس را به انسان مي دهد که يک نفر در حال خميازه کشيدن است. همين امر باعث شد تا نام ديگر کازا بتلو، خانه خميازه ها باشد. هر چه به طرف بالاتر نگاه مي کنيد اين پنجره ها کوچک تر و بالکن هاي طان طوري است که انگار با تکه هاي کوچک استخوان ساخته شده اند. موزائيک هاي رنگي نصب شده روي ساختمان آن را شبيه به خانه هاي افسانه اي کرده است. همچنين نحوه نصب اين سراميک ها طوري است که از پشت بام شروع شده و تا پايين ساختمان کشيده شده و گويا به پشت يک اژدها يا دايناسور نگاه مي کنيد.
خانه عجيب خميازه ها

افسانه کازابتلو
 

افسانه اي در مورد اين عمارت وجود دارد که مي گويد، راهبي به نام جورج، در نبردي سخت با يک اژدها که به شهر حمله کرده بود، توانست بالاخره او را شکست دهد. او شمشير خود را به هوا پرتاب کرده و شمشير پس از برخورد با يک ساختمان مخروبه به پايين برگشت و با پشت اژدها برخورد کرد و باعث کشته شدنش شد. پس از آن جورج با استفاده از استخوان هاي اين اژدها، خانه اي را که موجب نجاتش شده بود بازسازي و تا آخر عمر در آن زندگي کرد. بعضي از مردم بارسلون هنوز معتقدند که زيربناي اصلي اين عمارت از استخوان هاي همان اژدهاست.
منبع: نشريه همشهري سرنخ شماره 113



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.