حباب صابون Soap bubble

حباب صابون ، حبابي از هواست که در لايه اي از صابون محبوس شده است. حباب هاي صابون به منظور سرگرمي و اهداف علمي ساخته مي شود. در علم از حباب هاي صابون براي مطالعه ي خواص غشاها ، اثبات روابط هندسي ساده و حل مسائل رياضي مربوط به عدسي هاي نور و مدارهاي الکتريکي استفاده مي شود. حباب هاي صابون بوسيله ي (دميدن هوا در داخل يک غشا از آب صابون ساخته مي شود يک محلول حباب ساده شامل صابون ، گليسرين و
سه‌شنبه، 23 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حباب صابون Soap bubble

حباب صابون Soap bubble
حباب صابون Soap bubble


 

مترجم: محمود کريمي شروداني
منبع اختصاصي فارسي: راسخون




 
حباب صابون ، حبابي از هواست که در لايه اي از صابون محبوس شده است. حباب هاي صابون به منظور سرگرمي و اهداف علمي ساخته مي شود. در علم از حباب هاي صابون براي مطالعه ي خواص غشاها ، اثبات روابط هندسي ساده و حل مسائل رياضي مربوط به عدسي هاي نور و مدارهاي الکتريکي استفاده مي شود. حباب هاي صابون بوسيله ي (دميدن هوا در داخل يک غشا از آب صابون ساخته مي شود يک محلول حباب ساده شامل صابون ، گليسرين و آب مي باشد. گليسيرين موجب پايداري هر چه بيشتر حباب مي شود. محلول هاي تجاري آماده و ابزارهايي براي ساختن حباب ها (معمولاً به صورت حلقه هاي سيمي ) وجود دارند. حلقه به درون مخلوط صابون فرو برده مي شود تا يک غشاء بر روي رينگ تشکيل شود. پس از آن هوا به سمت آن غشا دميده مي شود تا يک حباب ساخته شود. در کارهاي علمي محلول هاي حباب اغلب شامل ترکيبات زيادي مي باشند و ابزارهاي دمنده اغلب پيچيده هستند.
حباب هاي صابون به علت کشش سطحي کروي هستند. هواي به دام افتاده درون يک حباب تحت فشار است. با خارج شدن هوا از حباب ، حباب به صورت يکنواخت منقبض مي شود.
 
تا زماني که از بين برود. اما گرانش موجب مي شود که آب از سمت بالاي حباب جا به جا شود. و پايين بيايد. هنگامي که غشاي حباب براي تحمل قسمت سنگين پائين حباب بيش از حد نازک مي شود ، حباب مي ترکد.
رنگ هاي رنگين کماني يک حباب صابون به علت تداخل نور توليد مي شود. اين تداخل نور اثري است که به علت الحاق دو موج نوري با يکديگر بوجود مي آيد.
نور منعکس شده از سطح بيروني غشاي حباب با نور منعکس شده از سطح دروني غشا ترکيب مي شود.
منبع: Howstuffworks.com




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط