موم Wax

موم ماده اي است که شبيه يک چربي يا روغن مي باشد. اما معمولاً سخت تر و با دماي ذوب بالاتري مي باشد. موم در آب حل نمي شود اما در الکل و ديگر حلال هاي آلي قابل حل مي باشد. موم مي تواند از حيوانات و گياهان...
سه‌شنبه، 23 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موم Wax

 موم Wax
موم Wax


 

مترجم: محمود کريمي شروداني
منبع اختصاصي فارسي: راسخون




 
موم ماده اي است که شبيه يک چربي يا روغن مي باشد. اما معمولاً سخت تر و با دماي ذوب بالاتري مي باشد. موم در آب حل نمي شود اما در الکل و ديگر حلال هاي آلي قابل حل مي باشد. موم مي تواند از حيوانات و گياهان يا منابع معدني گرفته شود يا به صورت مصنوعي ساخته شود. موم زنبور عسل ، نمونه اي از موم حيواني مي باشد. نمونه هايي از موم هاي گياهي عبارتند از : Carnauba ( نوعي درخت خرما) موم Candelilla ( نوعي درختچه) و موم bayberry. از جمله موم هاي با پايه ي معدني مي توان به پارافين (که از نفت گرفته مي شود ) ، موم سخت معدني (از ذغال قهوه) و موميا (نوعي موم طبيعي) اشاره کرد.
موم هاي توليد شده به روش مصنوعي بسته به استفاده اي که از آن ها مي شود داراي تنوع گسترده اي در ترکيب مي باشند. بسياري از آن ها شامل پلي اتيلن، نفتالين يا رزين هاي اکريليک مي باشد.
 
موم ها به طور گسترده اي در توليد مواد ضد آب ، ضد زنگ و عايق هاي الکتريکي استفاده مي شوند. علاوه بر اين ها از موم در شمع ها ، پمادها ، وسايل آرايشي، مداد رنگي ها و جوهرهاي رنگي نيز استفاده مي شود. موم ها ماده ي مهمي در جلا زني کف ساختمان ها ، اتومبيل ها ، چرم و مبلمان مي باشد. از ديگر موارد استفاده از موم ها مي توان به اين موارد اشاره کرد: توليد مجسمه هاي مومي و گل هاي مصنوعي و به عنوان پوشش محافظ بر روي ميوه ها جهت کند کردن پير شدگي آن ها.
منبع: Howstuffworks.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط