چشم ها؛ آيينه درون

دکتر احمد شجاعي مؤسس و مدير عامل کلينک چشم پزشکي فوق تخصصي «بصير»، اولين پزشکي است که از حدود نوزده سال قبل اقدام به انجام عمل ليزيک در ايران کرد.عملي که با استفاده از ليزر اگزايمر، عيوب انکساري چشم را برطرف مي کند و بعد از آن نيازي به استفاده از عينک نيست.
چهارشنبه، 24 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چشم ها؛ آيينه درون

 چشم ها؛ آيينه درون
چشم ها؛ آيينه درون


 






 
دکتر احمد شجاعي مؤسس و مدير عامل کلينک چشم پزشکي فوق تخصصي «بصير»، اولين پزشکي است که از حدود نوزده سال قبل اقدام به انجام عمل ليزيک در ايران کرد.عملي که با استفاده از ليزر اگزايمر، عيوب انکساري چشم را برطرف مي کند و بعد از آن نيازي به استفاده از عينک نيست.
تاکنون ده ها هزار نفر، توسط ايشان در مراکز چشم پزشکي بصير تهران؛ شيراز و کرمان تحت اين عمل جراحي قرار گرفته اند و اکثريت قريب به اتفاق آن ها را از انجام اين عمل اظهار رضايت داشته اند. در زير گفت و گويي در زمينه ي عمل لازک و ليزيک چشم انجام داده ايم که مي خوانيد:

آقاي دکتر، رفع عيوب انکساري چشم يک عمل حتمي است؟
 

در واقع رفع عيوب انکساري با عمل جراحي ليزيک يا لازک يک انتخاب است. يعني فرد بين استفاده از عينک، لنز يا عمل جراحي چشم موردي را که مناسب است تشخيص مي دهد و انتخاب مي کند.

چه کسي براي رفع عيوب چشم گزينه ي مناسبي محسوب مي شود؟
 

- فردي که تصميم به انجام عمل جراحي ليزيک مي گيرد بايد معيارهاي زير را داشته باشد.
* سن بالاي هيجده سال
* دارا بودن قرنيه ي سالم
* عدم تغيير شماره ي عينک طي حداقل شش ماه گذشته
* عدم ابتلا به بيماري هاي خاص
همچنين مادران باردار و شيرده افراد مناسبي براي انجام عمل ليزيک نيستند. در صورت انتخاب اين مورد پس از مراجعه به مرکز چشم پزشکي و انجام آزمايشات لازم، چشم پزشک در مورد اين که آيا شما کانديد مناسبي جهت انجام عمل ليزيک هستيد يا خير، شما را راهنمايي خواهد کرد و در آخر اين خود شما هستيد که تصميم گيرنده ي نهايي خواهيد بود.
 

آيا در حال حاضر در کشور ما کليه ي اين عمل ها انجام پذير است؟
 

- بله، بحمدالله در حال حاضر از لحاظ نيروي تخصصي و بعد علمي (در مقايسه با چشم پزشکان ساير کشورها) و هم از لحاظ تجهيزات درماني مورد استفاده در کلينيک چشم پزشکي «بصير»، از آخرين فناوري هاي روز دنيا استفاده مي شود. همچنين اين عمل در بعضي از مراکز استان هاي کشور قابل انجام است.

کاستي ها و نقايص فعلي اين عمل کدامند؟
 

- به لطف خدا هيچ گونه کمبودي در زمينه ي چشم پزشکي در کشور ما وجود ندارد، به گونه يي که حتي از ساير کشورها (خصوصا کشورهاي همسايه) هر ساله جهت معاينه و انجام اعمال جراحي چشم به ايران و خصوصا کلينيک چشم پزشکي «بصير» به عنوان اولين و با تجربه ترين مراکز چشم مراجعه مي شود که اين نشان از توانمندي ما در اين زمينه دارد.

آيا اين درمان قطعي است؟
 

بله، ماندگاري اين گونه عمل ها معمولا بالاي نود درصد است.

تفاوت ليزيک و لازک با عمل هاي ديگر در چيست؟
 

- عمل «لازک» جزو عمل هايي است که به صورت سطحي عيب انکساري چشم را اصلاح مي کند، در حالي که در عمل «ليزيک» يک لايه به صورت لولايي از چشم برداشته مي شود و بعد از رفع عيب انکساري توسط ليزر اين لايه سر جاي خود برگردانده مي شود. عمل «لازک» بسيار شبيه «ليزيک» است و خود عمل فقط چند دقيقه طول مي کشد. البته پس از عمل لازک بهبودي کمي بيشتر طول خواهد کشيد. طي 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل لازک، يک بانداژ با لنز تماسي روي چشم گذاشته مي شود تا قرنيه به خوبي محافظت شود. بازگشت بينايي طبيعي چند روز تا چند هفته طول فاصله گذاشته مي شود ولي در عمل «ليزيک» هر دو چشم با هم عمل مي شوند. علاوه بر اين بيماران بايد تا مدتي پس از عمل از قطره هاي چشمي تجويز شده استفاده کنند تا قرنيه به خوبي ترميم شود. دوره ي نقاهت پس از عمل لازک، کمي طولاني تر از ليزيک و در افراد مختلف متفاوت است.

آيا در حين عمل مشکلات پيش بيني نشده هم به وجود مي آيد؟
 

- بله، اين مشکلات مي تواند ناشي از عوامل انساني و غير انساني باشد. ولي درصد آن بسيار بسيار پايين بوده و قابل توجه نيست.

مراقبت هاي بعد از عمل بايد به چه شکل باشد؟
 

- مراقبت هاي بعد از عمل شامل استفاده از قطره، عدم دستکاري چشم ها و مراجعه به پزشک جهت معاينه ي روز بعد از عمل است.

آيا اين عمل جزو عمل هاي زيبايي است يا بيمه آن را پرداخت مي کند؟
 

- اين عمل بيشتر جنبه ي زيبايي دارد. بعضي از بيمه هاي تکميلي بخشي از هزينه هاي عمل را در شماره چشم هاي بالاي چهار به دليل اين که اين عمل مي تواند جنبه ي درماني نيز داشته باشد تقبل مي کنند.

توصيه شما براي کساني که قصد انجام اين عمل را دارند چيست؟
 

- کساني که قصد انجام اين عمل را دارند، مي توانند با مراجعه به کلينيک فوق تخصصي چشم پزشکي «بصير» تهران يا شيراز، پس از انجام آزمايشات در مورد اين که آيا کانديد مناسبي براي اين گونه عمل ها هستند يا نه راهنمايي لازم را دريافت کنند.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 126



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.