پاييز در سه ساعت

«هرانده» روستايي ييلاقي و تابستاني است اما بين طبيعت گردان منطقه البرز و پايتخت به پاييزش شهره شده است. حدود آبان ماه روستا زرد، نارنجي و قرمز مي شود و کم کم خودش را براي زمستان سرد آماده مي کند، بنابراين تا برگ هاي هرانده نريخته اند و روستا بي رنگ و برگ نشده، بايد راه افتاد تا يک منطقه زيبا و تاريخي نزديک فيروز کوه را از نزديک ديد. طبيعت رنگارنگ هرانده با همه ديدني هاي اطرافش درخنکاي پاييز جان مي دهد براي يک پياده روي تا
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاييز در سه ساعت

پاييز در سه ساعت
پاييز در سه ساعت


 

نويسنده: نيما مهرباني




 
فاصله پايتخت تا روستاي پاييزي هرانده را مي توان سه ساعته طي کرد
«هرانده» روستايي ييلاقي و تابستاني است اما بين طبيعت گردان منطقه البرز و پايتخت به پاييزش شهره شده است. حدود آبان ماه روستا زرد، نارنجي و قرمز مي شود و کم کم خودش را براي زمستان سرد آماده مي کند، بنابراين تا برگ هاي هرانده نريخته اند و روستا بي رنگ و برگ نشده، بايد راه افتاد تا يک منطقه زيبا و تاريخي نزديک فيروز کوه را از نزديک ديد. طبيعت رنگارنگ هرانده با همه ديدني هاي اطرافش درخنکاي پاييز جان مي دهد براي يک پياده روي تا چند قدمي از کوه هايش بالا رفت، شيب دره هايش را پايين آمد و کمي هم کنار رودخانه هاي پر آبش لم داد. هرانده از آن مناطقي است که يک بسته کامل گردشگري دارد؛ روستايي قديمي با خانه هاي منحصر به فرد، قلعه هاي تاريخ، امامزاده، باغ و مزرعه، غار، رودخانه هاي پر آب و خلاصه يک طبيعت زيبا با مزه اي از تاريخ. مي توان يک روز خوب را در هرانده آغاز کرد و از همان راه رفته و جاده فيروز کوه، غروب به خانه بازگشت.
پاييز در سه ساعت

روندگان
 

روستاي رنگين تر
 

پاييز هرانده خيلي از گردشگران و عکاسان را به آنجا مي کشاند. بايد کوره راه ها را زير آفتاب مايل پاييزي گرفت و رفت. روستايي سرد که آبان ماه، پاييز تمام و کمال به آنجا سر کشيده و چند هفته بعد از آن، ديگر از زردي درختان نشاني باقي نمانده

نکته
 

هرانده را دوست بدار
 

در گردش يک روزه تان در هرانده، مي بينيد که نه از زباله و آلودگي خبري هست و نه از اثرات آتش و تخريب درختان. شما هم به عنوان يک گردشگر، حافظ طبيعت اين روستا باشيد. علاوه بر اين، بدون اجازه وارد باغ ها و مزارع مردم نشويد و با حفظ شئونات اخلاقي يک طبيعت گرد، مردم روستا را از مسافران آزرده خاطر نکنيد.
پاييز در سه ساعت

چطور برسيم؟
 

دهي در همين نزديکي
 

اگر اهل پياده روي هستيد. نيازي نيست که براي سفر به هرانده حتماً خود روي شخصي داشته باشيد؛ مي توانيد بخشي از مسير را با وسايل نقليه عمومي برويد و بقيه راه را پياده طي کنيد
 
- خودروي شخصي: اگر از تهران به سمت فيروز کوه حرکت کنيد، 121 کيلومتر بعد از تهران و تقريباً 10 کيلومتر مانده به شهر فيروز کوه، به خروجي روستاي هرانده در سمت راست جاده مي رسيد که با تابلو مشخص شده. بعد از ورود به جاده فرعي و تقريباً بعد از يک کيلومتر رانندگي در جاده آسفالت به روستا مي رسيد. از تهران تا هرانده حدود سه ساعت راه داريد.
- وسايل نقليه عمومي: به ترمينال شرق (چهار راه تهرانپارس) برويد و سوار ميني بوس ها و تاکسي هاي خط تهران- فيروز کوه شده و ابتداي خروجي روستاي هرانده پياده شويد از کنار جاده تا روستا 10 دقيقه پياده روي داريد. براي ميني بوس 2 هزار و 800 تومان و براي تاکسي هم بايد حدود 6 هزار تومان پرداخت کنيد.

از دست ندهيد
 

پاييز در سه ساعت

يک غار پاييزي
 

اگر دنبال هيجان هستيد، سراغ غار «بورنيک» برويد که تقريباً سه کيلومتر با خود روستا فاصله دارد. اگر قصد غار بورنيک کرديد، بايد از جنوب روستا راه بيفتيد، از روستا تا غار حدود يک ساعت و نيم بايد پياده روي کنيد. سعي کنيد در ساعت هاي اول روز که آفتاب شديد نيست، اين قسمت را طي کنيد چون در مسير چندان خبري از سايه درختان نيست. دماي داخل غار سرد و در تمام سال ثابت است، بنابراين حتي در ماه هاي گرم هم بايد لباس گرم همراه داشته باشيد. اگر يک غار نورد حرفه اي همراهتان هست و وسايل لازم را همراه برده ايد، ورود به غار را تجربه کنيد. يک گروه طبيعت گرد معمولي به حدود دو ساعت زمان براي رفت و برگشت در اين غار نياز دارند.

چه مي بينيم؟
 

روستاي پر رنگ
 

- پياده روي در روستا: اگر به پياده روي در مسيرهاي کم شيب و هموار علاقه داريد، حتماً مسير رودخانه نمرود (نيمرود) را امتحان کنيد که از شمال به سمت جنوب مي رود. حاشيه رودخانه را که ادامه دهيد، بعد از حدود دو ساعت به روستاي «خمده» در پايين رودخانه نمرود مي رسيد. باغ هاي گردو، غارهاي دستکند شرق روستا و چشمه خمده در يک کيلومتري جنوب روستا، از ديدني هاي خمده هستند.
- شيردره: منطقه تاريخي شير دره در جنوب شرقي روستا متعلق به اوايل دوره اسلامي است. در شيب انتهايي دره مي توانيد به تماشاي يک دره باستاني کاوش شده برويد که بالاي آن بقاياي يک قلعه تاريخي را هم مي بينيد. اگر بخواهيد به آنجا برسيد، حدود يک ساعت بايد پياده روي کنيد؛ البته اين دره و راه رسيدن به آن خشک و بي آب و علف است و حتماً بايد همراه يک راهنماي محلي به آنجا برويد.
- برج ديدباني: در شمال شرقي هرانده و همان جايي که روستا به رودخانه نمرود متصل مي شود، يک صخره سنگي وجود دارد که بالاي آن شکافي حدوداً سه متري دارد. در اين شکاف بقاياي برجي وجود دارد که به نظر مي رسد برج ديدباني بوده. بخش هاي زيادي از قلعه هزار ساله به خاطر حفاري هاي غير مجاز از بين رفته اما هنوز قلعه ارزش تماشا را دارد از دست ندهيد.
منبع: نشريه سرزمين من، شماره 7



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط