بر بام ستاره ها

نقطه اي بر جاده تاريخي ابريشم، روستايي سبز ميان کوير خانه اي سنتي در يک روستاي سبز پر نخل. گرمه روستايي است در منطقه خور و بيابانک استان اصفهان که 720 کيلومتر از پايتخت و شلوغي اش فاصه دارد. در اين روستا خانه اي هست که اقامتگاه مسافران کويري شده. خيلي از آنها که در فصل کويرگردي مهمان کويرهاي مرکزي ايران شده اند، «آتشوني» را مي شناسند که به اسم «خانه مازيار» هم معروف است. اين خانه 300 سال عمر دارد با يک حياط
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بر بام ستاره ها

بر بام ستاره ها
بر بام ستاره ها


 






 

يک شب اقامت کويري در خانه آتشوني روستاي گرمه
 

نقطه اي بر جاده تاريخي ابريشم، روستايي سبز ميان کوير خانه اي سنتي در يک روستاي سبز پر نخل. گرمه روستايي است در منطقه خور و بيابانک استان اصفهان که 720 کيلومتر از پايتخت و شلوغي اش فاصه دارد. در اين روستا خانه اي هست که اقامتگاه مسافران کويري شده. خيلي از آنها که در فصل کويرگردي مهمان کويرهاي مرکزي ايران شده اند، «آتشوني» را مي شناسند که به اسم «خانه مازيار» هم معروف است. اين خانه 300 سال عمر دارد با يک حياط مرکزي به شيوه خانه هاي قديم ايران، ديوارهاي کاهگلي و ايوان کوتاه که فضاي آن را دلپذير کرده است. اين خانه با اشيايي مثل چرخ نخ ريسي، کوزه و اتوي زغالي زيباتر شده، اشيايي که روزگاري در خانه هر کوير نشيني بود. مهمان آتشوني که شويد از تپه اي شني بالا مي رويد، شتر سواري را تجربه مي کنيد و آسمان پرستاره کوير را تماشا خواهيد کرد، ضمن آنکه مي توانيد زندگي روزمره مردم کوير را از نزديک ببينيد.

قلعه اي از کاه و گل
 

آتشوني بنايي است با 300 سال عمر، اما هنوز سرپاست. خانه اي که با همه تاريخي که پشت سر دارد، حالا ميزبان کساني است که گرماي روز را پشت سر مي گذارند تا شبي را در يک خانه کاهگلي روستايي صبح کنند. خانه اي که براي مسافران کوير گرد تجهيز شده.
بر بام ستاره ها

مثبت و منفي
 

نه تلويزيون، نه پارکينگ
 

+ در اين خانه از تلويزيون خبري نيست. با اقامت در اين خانه مي توانيد از راهنمايي يک کوير شناس محلي استفاده کنيد.
- آتشوني پارکينگ اختصاصي ندارد. هر چند گرمه روستاي امني است و مي توانيد خودروتان را در روستا بگذاريد.

چطور برسيم؟
 

در گرما گرم گرمه
 

فرقي ندارد که خودروي شخصي داشته باشيد يا از وسايل نقليه عمومي استفاده مي کنيد، در هر صورت به راحتي مي توانيد به خانه آتشوني برسيد
 
- خودروي شخصي: از تهران يا شهرهاي شمالي دومسير به گرمه هست؛ مسير اول بعد از تهران، قم، کاشان، اردستان و نايين به شهرستان خور مي رسد. مسير دوم هم بعد از عبور از شهرهاي تهران، سمنان، دامغان، معلمان و جندق به خور مي رسد. از خور تا گرمه 35 کيلومتر راه داريد. بايد وارد جاده خور- يزد بشويد، بعد از حدود 25 کيلومتر در سمت راست جاده يک تابلو مي بينيد که رويش نوشته شده: «نيشابور، گرمه». اين فرعي را که ادامه دهيد، بعد از روستاي نيشابور به گرمه مي رسيد.
- وسايل نقليه عمومي: مي توانيد سوار اتوبوس هاي مشهد يا بيرجند شويد و در خور از اتوبوس پياده شويد. بايد از خور تاکسي دربست بگيريد؛ در روز 6 هزار تومان و در شب 7 هزار تومان بايد بپردازيد؛ البته اگر از قبل زمان ورودتان را به آتشوني اعلام کنيد، يک تاکسي دنبال شما فرستاده مي شود. اگر نياز به اطلاعات بيشتري داريد، مي توانيد با شماره هاي 4432156(0324) يا 09132230874 تماس بگيريد يا به نشاني اينترنتي خانه سر بزنيد: http://www.ateshooni.com
بر بام ستاره ها

امکانات
 

يک خانه در کوير
 

در آتشوني در خانه اي اقامت خواهيد کرد که در دل کوير قرار دارد

- پذيرايي
 

- امکانات غذايي براي وعده هاي اصلي و ميان وعده ها سلف سرويس است.
- صبحانه شامل تخم مرغ، کره و انواع مربا يا شيره خرما و ارده، نان محلي، شير و پنير است و ناهار و شام اين خانه هم يک سيکل گردشي دارد و شامل زرشک پلو، خورش بادمجان، کرفس، قيمه و عدس پلو با گوشت مي شود.
- وعده هاي ناهار و شام همراه با مخلفاتي مثل ميوه هاي مخصوص هر فصل، ترشي، ماست و سالاد در اختيار مهمانان قرار مي گيرد.
- درصورت سفارش مسافران، غذاي سنتي منطقه مثل دمي عدس با گوشت، کله جوش محلي، اشکنه ماست و کشک بادمجان هم ارائه مي شود.
- چاي، نسکافه، خرما، بيسکويت و ميوه 24 ساعته روي ميزهاي آشپزخانه قرار دارند و مسافران مي توانند از خودشان پذيرايي کنند.

- اقامتي - سياحتي
 

- برنامه گردش کويري آتشوني شامل گردش و پياده روي در روستا و کوير مصر و همين طور کوير و درياچه نمک است. اين کوير در فاصله بين خور و طبس قرر دارد، غذاي روي گردش کويري هم يک وعده غذاي گرم است.
- گروه هايي که تعدادشان بالاتر از 30 نفر باشد، تخفيف 10 درصدي دارند.
- وعده هاي غذايي راهنماي تور و راننده گروه نيز رايگان است.
-مسافران مي توانند هر زمان که مايل باشند، داخل گرمه، چشمه و نخلستان ها آنجا گردش کنند.
- مسافران مي توانند شب را روي پشت بام خانه بگذرانند.
- در اين خانه گاهي موسيقي محلي توسط خود «مازيار آل داوود» اجرا مي شود.
بر بام ستاره ها

شرايط اقامت
 

هر شب 50 هزار تومان
 

- اقامت در اينجا يک بسته کامل است و شامل اقامت، سه وعده غذاي روزانه، راهنماي گردش کويري و پذيرايي در ميان وعده هاست. هرنفر براي هر شب اقامت در اين خانه بايد 50 هزار تومان بپردازد. هزينه ترانسفر و شتر سواري نيز بر عهده خود مسافران است.
- براي حضور در خانه آتشوني تورهاي دو و سه روزه وجود دارد که به ترتيب شامل شش و هشت وعده غذايي (صبحانه، ناهار و شام) مي شود.
- آتشوني داراي 12 اتاق در دو مهمانسراست. مهمانسراي شماره يک، هفت اتاق دو، سه، چهار و شش نفره دارد و مهمانسراي شماره دو که روبه روي مهمانسراي اصلي است پنج اتاق دارد؛ سه اتاق پنج نفره در طبقه همکف و دو اتاق دو نفره در طبقه بالاي ساختمان. اتاق ها تخت ندارند و همه «تشک خواب» محسوب مي شوند. هر دو مهمانسرا جمعاً سه سرويس بهداشتي ايراني، دو سرويس بهداشتي فرنگي و دوحمام با تجهيزات خارجي دارند.
منبع: نشريه سرزمين من، شماره 7



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط