گرما گرم کوير و نمک

اوايل پاييز و بهار خيلي ها هواي کوير به سرشان مي زند؛ هواي ماسه روان، شب هاي پر ستاره و سکوت اسرار آميز آن. حس کوير بي وقت به دل طبيعت گران نمي آيد، اين وقت سال کويرها در بهترين زمان ممکنند براي يک سفر معتدل؛ نه روزهاي سوزاني دارند که گندم بريان کننده و نه شب هاي چندان سرد که به قول معروف استخوان خلق از سرما بترکد. پاييز که از راه برسد، در کوير تازه بهار آغاز شده. خيلي ها از اين کوير دوست داشتني فقط مصر، مرنجاب و
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرما گرم کوير و نمک

 گرما گرم کوير و نمک
گرما گرم کوير و نمک


 






 

در يک سفر کويري مي توانيد به تماشاي رمل هاي ماسه اي و معدن بزرگ نمک برويد
 

اوايل پاييز و بهار خيلي ها هواي کوير به سرشان مي زند؛ هواي ماسه روان، شب هاي پر ستاره و سکوت اسرار آميز آن. حس کوير بي وقت به دل طبيعت گران نمي آيد، اين وقت سال کويرها در بهترين زمان ممکنند براي يک سفر معتدل؛ نه روزهاي سوزاني دارند که گندم بريان کننده و نه شب هاي چندان سرد که به قول معروف استخوان خلق از سرما بترکد. پاييز که از راه برسد، در کوير تازه بهار آغاز شده. خيلي ها از اين کوير دوست داشتني فقط مصر، مرنجاب و طبس را مي شناسند اما در سرزميني که در صد بالايي از مساحتش را بيابان و کوير فرا گرفته، گردش در اين اقليم اسرار آميز تمامي ندارد. کوير گرمسار يکي از همان مناطق ديدني است که آبان ماه گشتن دارد و بايد سراغش رفت. در اين شماره سفر با توري را به شما پيشنهاد مي کنيم که نه تنها شما را به تماشاي کوير گرمسار و رمل هاي زيبايش مي برد که گشت و گذار در معدن عظيم نمک اين منطقه در برنامه اش هست؛ گردش در کوير و نمک با هيرکان توران شاهرود.

کويري در اين نزديکي
 

آرامش و سکوت کوير با هيچ چيزي قابل مقايسه نيست، حتي اگر هر گوشه اش را عده اي فتح کرده باشند. مي توانيد کفش هايتان را در بياوريد و در دريايي از ماسه روان قدم بگذاريد که شايد تا چند لحظه بعدش ديگر اثري از آن قدم ها نمانده باشد. کويرها قاعده خودشان را دارند، چه اسمش مرنجاب باشد و چه مثل اين عکس کويرش گرمسار معروف شود

نکته
 

کوله باري براي کوير
 

کارت شناسايي، دارو، لباس گرم، کلاه، عينک آفتابي، کوله يک روزه، فلاسک چاي، زير انداز، کيسه خواب، لوازم شخصي (بشقاب، ليوان، قاشق، چنگال و ...)

برنامه سفر
 

گردش در کوير ناشناس
 

برنامه اين تور شامل دو روز گردش در کوير، نمکزار، معدن نمک و تماشاي آثار تاريخي است
 
- روز اول: برنامه ساعت شش صبح روز پنجشنبه از ترمينال بيهقي، بانک سامان آغاز مي شود. صبحانه در رستوران «سراي ورزشکاران» گرمسار صرف مي شود. بعد از صرف صبحانه، گروه به سمت دژ «استوناوند» و رودخانه «حَبله رود» حرکت مي کند و در آنجا مسافران به سمت يکي از برج هاي ديدباني دژ پياده روي مي کنند. مقصد بعدي، کوه اژدهاست و بعد از گشت زني در اطراف کوه اژدها، ناهار که ته چين گرمساري است در گرمسار صرف مي شود. پس از ناهار، گروه براي شب ماني، استراحت، صرف چاي و بازديد به کاروانسراي تجهيز شده «ده نمک» در 10 کيلومتري جاده گرمسار مي رود. بعد از ظهر گردشگران براي بازديد از غار و آبراهه نمکي، کاروانسرا را ترک مي کنند و شب براي خوردن شام که خوراک مرغ است و همچنين استراحت به کاروانسرا باز مي گردند.
- روز دوم: پس ازخوردن صبحانه مفصل شامل کره، عسل، پنير، نيمرو، کلوچه شاهرودي و چاي، گردشگران به معدن نمک مي روند که احتمالاً هيجان انگيزترين بخش سفر آنهاست. در آنجا مسافران با چگونگي کندن تونل هاي عظيم و استخراج نمک آشنا مي شوند. سپس براي پياده روي در رمل ها يا همان تپه هاي عظيم و استخراج نمک آشنا مي شوند. سپس براي پياده روي در رمل ها يا همان تپه هاي شن روان به سمت جنوب گرمسار حرکت مي کنند. بعد از آنها براي خوردن ناهار (چلو کباب کوبيده) به گرمسار بر مي گردند. پس از خوردن ناهار، گروه به سمت جاده سنگفرش حرکت کرده، در آنجا پياده روي مي کند و توضيحات جالبي درباره جاده و نحوه ساخت آن مي شنود. پس از بازديد از جاده سنگفرش، گردشگران سوار ميني بوس شده و به تهران بر مي گردند. گروه حدود ساعت 9 شب به ميدان آرژانتين مي رسد.
منبع: نشريه سرزمين من، شماره 7



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط