تفاوت هاي رفتاري ميان زن و شوهر را جدي بگيريد

امروزه بسياري از زن و شوهرها تصور مي کنند چون مثل هم هستند، بايد مثل هم کار کنند، مانند هم به تفريح بپردازند و خواسته هاي مشابه داشته باشند. در صورتي که تفريح لذت بخش زن، نه تنها مرد را راضي نمي کند، بلکه براي او عذاب آور هم هست. حال بايد ديد اين تفاوت ها از کجا آغاز شده است؟ برخي معتقدند که محيط، اين تفاوت ها را به وجود آورده است. از آنجايي که از ابتدا براي بازي به دختر عروسک و به پسر تفنگ داده شده است.
شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت هاي رفتاري ميان زن و شوهر را جدي بگيريد

تفاوت هاي رفتاري ميان زن و شوهر را جدي بگيريد
تفاوت هاي رفتاري ميان زن و شوهر را جدي بگيريد


 

نویسنده:زين العابدين حيدري آشتياني




 
امروزه بسياري از زن و شوهرها تصور مي کنند چون مثل هم هستند، بايد مثل هم کار کنند، مانند هم به تفريح بپردازند و خواسته هاي مشابه داشته باشند. در صورتي که تفريح لذت بخش زن، نه تنها مرد را راضي نمي کند، بلکه براي او عذاب آور هم هست. حال بايد ديد اين تفاوت ها از کجا آغاز شده است؟ برخي معتقدند که محيط، اين تفاوت ها را به وجود آورده است. از آنجايي که از ابتدا براي بازي به دختر عروسک و به پسر تفنگ داده شده است. اين دو آموخته اند تا رفتارهايي متفاوت را بروز دهند. اين موضوع در جاي خود حائز اهميت است و جاي بحث بسيار دارد، اما محيط مؤثر همين محيط کوچک نيست، اين محيط به قدمت تاريخ سه ميليون يا به گفته ي برخي محققان، سه و نيم ميليون ساله يي است که انسان بر روي اين کره ي خاکي زيسته است و در تمامي اين سال ها، زن و مرد نقش هاي متفاوت و متعددي را داشته اند. به عنوان مثال، وقتي انسان در غار زندگي مي کرده، زن به منظور مراقبت از کودکان، در غار مي مانده و مسؤول نگهداري از فرزندان، جمع آوري خار و خاشاک يا کارهاي مختصر کشاورزي بوده است. در مقابل، مرد وظيفه ي بيرون رفتن از غار و شکار را به عهده داشته است و تفاوت بنيادين رفتاري ميان زن و مرد، علاوه بر تفاوت رفتاري، از اين محيط قديمي شروع شده است.

تفاوت برقراري ارتباط
 

زن به علت پيشينه ي سه و نيم ميليون ساله ي خود، که مسؤول مراقبت از کودکان بوده است و براي برقراري ارتباط با کودکان، با آنها صحبت مي کرده، امروزه نيز ارتباط کلامي گسترده يي دارد، بطوري که يک زن در روز از 31 هزار کلمه براي برقراري ارتباط استفاده مي کند. اداي اين کلمات براي بهداشت رواني زن، کاملاً ضروري است. در ميان اين 31 هزار کلمه، تنها هفت هزار واژه وجود دارد و چهارده هزار واژه ي ديگر، شکل ها و ايما و اشاره هايي هستند که مربوط به حالت هاي چهره در حين حرف زدن مي شود. اگر دقت کنيم، زماني که دو زن با هم حرف مي زنند، هر کدام از طريق حالت چهره ي خود، احساساتي را که در کلام ديگري نهفته است، به خوبي منعکس مي کند. بقيه ي اين کلمات، واژه هايي مانند آخ آخ، نچ نچ، واي واي و... هستند. در واقع زنان با اين واژه ها کاملاً احساسات طرف مقابل خود پاسخ مي دهند.

تفاوت حوزه ي ديد
 

زنان حوزه ديد 180 درجه يي دارند، بطوري که براي ديدن يک موضوع، نيازي به چرخاندن سر به اطراف دارند. در صورتي که حوزه ي ديد مردان تونلي بوده و براي ديدن اطراف، نياز به چرخاندن سر به اطراف دارند. اين به علت همان بيشينه ي ميليون ها ساله است. زماني که زن از فرزندش مراقبت مي کرده، ناگزير بوده تمام جهات اطراف کودک را مدنظر داشته باشد تا خطري فرزندش را تهيديد نکند، در همان حال مشغول جمع آوري دانه نيز بوده و همين امر باعث شده، حوزه ي ديد وسيعي داشته باشند و امروز براي پيدا کردن يک دوست در يک ميهماني، مجبور به چرخاندن سر نباشد. اما مرد اين توانايي را ندارد. ديد مرد تونلي است، به همين علت هنگام رانندگي از دويست کيلومتري به راحتي پمپ بنزين را پيدا مي کند، اما نمي تواند لنگه ي جورابش را در کمد لباس ها بيابد.

تفاوت مهارت هاي عملي و ذهني
 

اين پيشينه ي چند ميليون ساله در ارتباط با زنان و مردان، باعث ايجاد تفاوت مهارت ها در آنان نيز شده است. به عنوان مثال وقتي مردي با تلفن صحبت مي کند، اگر از او سوالي بپرسيم کاملاً گيج مي شود، چون نمي تواند دو عمل را در آن واحد انجام دهد. اما در مقابل، يک زن در همان حال که مشغول صحبت کردن با تلفن است به فرزندش هم ديکته مي گويد، در همان حال هم آشپزي اش را انجام مي دهد، بدون اينکه در هيچ کدام از اين کارها دچار اختلال شود، چرا که در ميليون ها سال پيش وقتي در غار بوده، همزمان هم از کودکش مراقبت کرده، هم به جمع آوري دانه مشغول بوده و هم با زنان ديگر صحبت کرده است. اما مرد در زمان شکار، فقط ذهنش را بر يک مسأله متمرکز کرده و آن شکار بوده است.
 

تفاوت بيان خواسته ها
 

مردها خواسته هاي خود را به صورت کاملاً مستقيم بيان مي کنند، اما زنان هرگز خواسته هاي خود را به صورت مستقيم مطرح نمي کنند و بطور ضمني به آن مي پردازند، چرا که خودشان به راحتي پيام هاي غير مستقيم را مي گيرند. بر همين اساس نيز، از همسرشان توقع دارند از مضمون جمله ي آنان، پي به قصد اصلي آنها ببرد و وقتي اينگونه نمي شود، تصور مي کنند که همسرشان مرد بي توجهي است، در صورتي که تفاوت بنيادين ميان زن و مرد، علت اصلي اين تمايزات است.

تفاوت زنان و مردان در استفاده از لغات و کلمات
 

لغات در مغز زنان جايگاه مشخصي ندارند و به صورت پراکنده است، اما در مغز مردان جايگاه معيني دارد. به همين علت، مردان وقتي کلمه يي را بکار مي برند، عمق معناي آن واژه را مدنظر دارند، اما در زنان اينگونه نيست. زنان بايد در بيان خواسته هاي خود از شوهرشان، از روش مستقيم استفاده کنند. مرد بيان غير مستقيم آنان را درک نخواهد کرد. زنان مي توانند، آنچه را که از مرد مي خواهند، بدون هيچ احساس حقارتي به صورت مستقيم و بدون اينکه آن را در لفافه بپيچند، مطرح کنند.

حرف مرد را قطع نکنيد
 

زنان به راحتي دنباله ي حرف خود را که به وسيله ي فردي قطع شده، به ياد مي آورند، اما مردها به محض اينکه حرف شان قطع بشود، رشته ي کلام در ذهن شان گسيخته مي شود و نمي توانند به کلام شان ادامه دهند. البته قطع صحبت يک مرد توسط زن، بيشتر به منظور انتقال احساسات و بيان همدلي انجام مي شود، اما مرد پس از آن نمي تواند دنباله ي صحبتش را به راحتي به ياد بياورد و در نتيجه از اين تبادل احساسي همسرش رضايتي نشان نخواهد داد. بنابراين سعي کنيد احساسات خود را پس از اتمام صحبت همسرتان، به او منتقل کنيد. مردها در ارتباط با زنان بايد به اين نکته توجه کنند که در جمله ي يک زن اگر چه ساده باشد، حتماً پيامي نهفته است. زنان استراتژيست هستند، يعني شکل ظاهري جمله شان شايد خيلي مفهومي نداشته باشد، اما مضموني دارد که بسيار مهمتر از شکل ظاهري جمله است و مردها بايد سعي کنند آن مضمون را درک کنند.

در ارتباط کلامي با زنان، از همان ابتدا راه حل نشان ندهيد، بلکه با او همدلي کنيد
 

وقتي همسرتان با شما درباره ي موضوعي صحبت مي کند، ابتدا از او بپرسيد که آيا مي خواهد به حرف هاي او به عنوان يک مرد گوش کنيد. يعني راه حل ارائه دهيد يا به عنوان يک زن يعني همدلي کنيد که در بيشتر مواقع، زن تنها به همدلي شما نياز دارد.
منبع: 7 روز زندگي- شماره 85



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.