روزهايي براي ذخيره مهر و محبت

در فرهنگ ما خيلي از دخترها و پسرها قبل از اينکه به زير يک سقف مشترک بروند، دوران نامزدي يا همان عقد را تجربه مي کنند، که هم فرصتي براي شناخت بهتر يکديگر است و هم روزهايي با مسؤوليت کمتر و فرصت بيشتر براي ذخيره ي مهر و محبت. در اين مقاله راهکارهايي براي گذراندن دوران نامزدي شيرين و مؤثر را مي خوانيد:
شنبه، 27 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزهايي براي ذخيره مهر و محبت

روزهايي براي ذخيره مهر و محبت
روزهايي براي ذخيره مهر و محبت


 

نويسنده: مهناز اسمعيلي




 
در فرهنگ ما خيلي از دخترها و پسرها قبل از اينکه به زير يک سقف مشترک بروند، دوران نامزدي يا همان عقد را تجربه مي کنند، که هم فرصتي براي شناخت بهتر يکديگر است و هم روزهايي با مسؤوليت کمتر و فرصت بيشتر براي ذخيره ي مهر و محبت. در اين مقاله راهکارهايي براي گذراندن دوران نامزدي شيرين و مؤثر را مي خوانيد:
 
در اين دوران شما قسمت هايي از شخصيت همسرتان را خواهيد شناخت که به صورت معمولي امکان ندارد بر آنها آگاهي يابيد. مگر آنکه با هم زندگي کنيد. براي شناخت شخصي که بطور متناوب، نه پيوسته او را مي بينيد، هيچ راهي بهتر از اين نيست که در عمل و در مقاطع زماني مختلف و کوتاه، با او زندگي کنيد. در ديدارهاي کوتاه دو يا سه ساعت در هفته، افراد اغلب، بهترين رفتارشان را نشان مي دهند. واقعيت، در زمان طولاني تر و در ارتباط نزديک تر آشکار مي شود. در دوران نامزدي شما در مي يابيد که آيا سبک زندگي شما و همسرتان، از تفاهم و هماهنگي حقيقي برخوردار است يا خير.
ويژگي هايي که باعث مي شوند عاشق کسي شويد يا از ديدن او لذت ببريد، ممکن است کافي نباشد تا هماهنگي همبستگي شما را بعد از آنکه همخانه شديد، تضمين کند. ممکن است از عشق ورزيدن به کسي لذت ببريد اما از زندگي با او نه. ممکن است دريابيد که سبک زندگي شما و همسر آينده تان، با يکديگر هماهنگي و همخواني ندارد. ممکن است هرگز متوجه نشويد که همسرتان تا چه حد تمايل و قابليت ارتباطي مستحکم و صميمي را دارد، محبوريد با هم راجع به امور اقتصادي، غذا، مسؤوليت هاي خانه، تملکات و...تصميم بگيريد، مي توانيد از اينکه آيا همسرتان همراه خوبي است يا نه، مطمئن شويد. مي توانيد از ازدواج به دليل هاي نادرست و زندگي مشترک زود هنگام و نسنجيده دوري کنيد.
زندگي مشترک مي تواند تجربه ي شيريني از يک رابطه باشد، اما چنانچه زود هنگام، نپخته و نسنجيده به آن وارد شويد، اشتباه بزرگي خواهد بود.

شيوه هاي ايجاد خشنودي در دوران نامزدي
 

همسران جوان با سرمايه گذاري در بانک عاطفي يکديگر، مي توانند عشق و علاقه ي خود را براي زندگي آينده، حفظ کنند. اين سرمايه گذاري ها مي تواند شامل مهر ورزيدن ها، ابراز احساسات، توجه و محبت در لحظه هاي با هم بودن در دوران نامزدي و مراحل آغازين زندگي مشترک باشد.
در حقيقت، توجه و محبتي که زوج ها در روزهاي نخستين شروع زندگي به يکديگر داشته اند، طي چندين سال زندگي مشترک نيز ( با تکرار و تنوع آنها) به صورت سرمايه يي براي زندگي مشترک آينده شان محسوب مي شود. بطوري که با عادي شدن رابطه ي زناشويي، شما مي توانيد از سپرده هاي عاطفي خود که در دوران شروع زندگي مشترک سرمايه گذاري کرده ايد، برداشت کنيد و اين، وقتي امکان پذير است که نه تنها پيوسته بطور لفظي و عملي به همسرتان بفهمانيد که دوستش داريد، بلکه در هر فرصتي که بدست مي آوريد، عشق و علاقه ي خود را به او نشان دهيد. اين کار با انجام روش هايي مهرورزانه، امکان پذيرتر است که شما براي ايجاد هيجان و خشنودي احساسي در همسرتان، مي توانيد از آنها استفاده کنيد. بعضي از شيوه هايي که در اين قسمت به آنها اشاره شده است، ممکن است در نظرتان رؤيايي يا طنزگونه باشد، اما به شما اطمينان مي دهيم که براي خشنودي همسرتان، فوق العاده موثر است.
فراموش نکنيد که در طول زندگي مشترک، اگر همسرتان از لحاظ احساسي خشنود نباشد، اغلب نمي تواند به خواسته هاي شما پاسخ مساعد بدهد، خشنودي احساسي، به اين معناست که شما (زن و مرد) بايد فداکاري کنيد. رفتاري مهربانانه با نامزدتان در پيش بگيريد، از او تعريف کنيد و لحظه هاي شاد و خاطره انگيزي را برايش فراهم آوريد.
بايد بدانيد که اقدام هاي کوچک مهربانانه، به همسرتان نشان مي دهد که او را چقدر دوست داريد.
تاريخ روزهاي مهم زندگي نامزدتان را در نظر داشته باشيد. شما به يکديگر علاقه داريد، بنابراين سعي کنيد هميشه عشق و علاقه، در اعماق چشم هاي تان موج بزند. هميشه چشم انتظار هم باشيد. سخنان او را با گوش دل تان بشنويد. تا حد امکان، به امور پدر و مادر يکديگر رسيدگي کنيد. از وسايل مورد علاقه اش به خوبي نگهداري کنيد. با تمام افرادي که برايش کار مي کنند، مهربان و نسبت به آنان خيرخواه باشيد. در طراحي نقشه هاي تان، با يکديگر همفکري کنيد.
هميشه در اتفاق هاي خوب زندگي، او را سهيم کنيد. وقتي به جمع دوستان تان مي پيونديد، با افتخار همسرتان را معرفي کنيد. براي همديگر وقت صرف کنيد.
وقتي با شما صحبت مي کند، به او توجه کامل داشته باشيد.
در ميهماني ها حتي الامکان کنار يکديگر باشيد. هر بار در بکار بردن جمله ي «دوستت دارم» و تنوع در ارايه ي آن، پيش دستي کنيد. وقتي خسته است، بگذاريد به اندازه ي کافي استراحت کند. تا زماني که به سکوت نياز دارد، برايش محيطي فراهم کنيد تا در آن، احساس آرامش کافي کند. درباره ي او مثبت فکر کنيد. در مورد هديه يي که مي خواهيد به او بدهيد، خوب فکر کنيد. احساس هاي تان را از اعماق دل تان در زندگي جاري کنيد. در کارهاي شغلي يکديگر (در صورت امکان و توان) به همديگر کمک کنيد.
به ارزش هاي يکديگر، احترام بگذاريد، در انجام امور خيريه، مشارکت داشته باشيد. به خاطر داشته باشيد که روزهاي مبارک و مناسبت هاي خجسته ي ماه را برايش گرامي بداريد. کمک به افراد مستمند و نيازمند را در حد توان و امکان، با يکديگر انجام دهيد. تجربه هاي با هم بودن تان را زياد کنيد و از فرصت نامزدي براي آشنايي بيشتر و ايجاد صميميت استفاده کنيد...

فقط زوج ها بخوانند
 

به عقيده ي بسياري از فلاسفه و دانشمندان، انسان موجودي مدني است، به همين دليل محتاج به پناه و ياور و نيز يار و دلداري است تا با او معاشرت داشته و در مسير پر پيچ و خم زندگي، غمخوارش باشد. ازدواج با رعايت اصول و شرايط لازم استفاده از کمک مشترک را براي دختر و پسر جوان تسهيل مي کند و به آنها کمک مي کند تا در زندگي فردي و اجتماعي موفقيت هاي بيشتري بدست بياورند. حال آنکه دختران و پسران جوان مجرد از چنين کمک هايي بي نصيب مانده و از بسياري موقعيت ها و فرصت هاي مناسب که در زندگي زناشويي به وجود مي آيد، بي بهره مي مانند. بنابراين امر ازدواج براي زوج هاي جوان امري ممدوح و پذيرفتني است، به گونه يي که دختران و پسران جوان به محض رسيدن به شرايط و سن ازدواج بايد به آن مبادرت کنند. با اين وجود آمارهاي نگران کننده يي که از اختلافات و جدايي ها در ميان زوج هاي جوان حکايت دارند، نشان دهنده ي اين نکته است که بسياري از دختران و پسران جوان راه و رسم همسرداري و همسرگزيني را نياموخته و ندانسته اند. بزرگترها بايد اين آموزش ها را به فرزندانشان بدهند. علاوه بر اين، همسران جوان بايد به نکاتي سخت توجه داشته و آنها را رعايت کنند تا زندگي شان در همان سال هاي اول زندگي از هم نپاشد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي-ش86.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط