9 ماه در 3 آيه

سال ها قبل از آن که «آنتوني فن ليوونهوک» دانشمند معروف هلندي و همکارش در سال 1677 ميلادي براي اولين بار اسپرم را زير ميکروسکوپ ببينند و به يافته هايي درباره چگونگي توليدمثل آدم ها برسند، خداوند در قرآن کريم در سه آيه از سوره مؤمنون همه مراحل تبديل نطفه به انسان کامل را به بهترين زبان ممکن شرح داده بود؛ اتفاقي که الان ديگر دانش پزشکي هم به آن دست يافته تا اعجاز علمي قرآن بيش از پيش ثابت شود. آيه هاي 12 تا 14 سوره مؤمنون را
دوشنبه، 5 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
9 ماه در 3 آيه

 9 ماه در 3 آيه
9 ماه در 3 آيه


 

نويسنده: محمد اسماعيل پور




 

روند شکل گيري جنين از زبان قرآن و تطبيق آن با مجازات سقط جنين
 

سال ها قبل از آن که «آنتوني فن ليوونهوک» دانشمند معروف هلندي و همکارش در سال 1677 ميلادي براي اولين بار اسپرم را زير ميکروسکوپ ببينند و به يافته هايي درباره چگونگي توليدمثل آدم ها برسند، خداوند در قرآن کريم در سه آيه از سوره مؤمنون همه مراحل تبديل نطفه به انسان کامل را به بهترين زبان ممکن شرح داده بود؛ اتفاقي که الان ديگر دانش پزشکي هم به آن دست يافته تا اعجاز علمي قرآن بيش از پيش ثابت شود. آيه هاي 12 تا 14 سوره مؤمنون را شايد بتوان يک کلاس آموزشي فشرده براي شناخت مراحل رشد جنين دانست. با استفاده از اين آيات و تلفيق آن با يافته هاي دانشمندان و متخصصان مي شود يک نماي کلي از رشد انسان را به صورت گذرا مرور کرد. در اين دو صفحه به بهانه پرونده سقط جنين رفته ايم سراغ زيست شناسي قرآني. تمامي مراحل رشد جنين از زماني که اسپرم است تا زماني که تبديل به يک جنين کامل مي شود. در اين دو صفحه مستندسازي قرآني شده؛ ضمن اينکه با تطبيق قانون مجازات اسلامي با مراحل رشد جنين، مجازات سقط جنين در هر مرحله هم شرح داده شده است.

مرحله اول:
 

از خاک (هفته دوم حاملگي)
مجازات سقط (2 درصد ديه کامل)
«وَ لَقَد خَلقنَا الاِنسانَ مِن سُلالَه من طين/ ما آفرينش هر انساني را با گرفتن چکيده اي از چکيده هاي خاک آغاز مي کنيم». (سوره مؤمنون، آيه 12)
اين اولين مرحله از توليد مثل است؛ يعني انتقال نطفه به رحم مادر.
«ثُمَّ جَعَلنَاهُ نُطفَهً فِي قَرارٍ مَکينٍ/ بعد آن را يک چکه مي کنيم و در جاي مناسبي قرار مي دهيم». (سوره مؤمنون، آيه 13)
 
وقتي اين چکه وارد رحم مي شود، دنبال جاي مناسبي مي گردد و جاي مناسب خود را پيدا مي کند. يعني اين طور نيست که هر جاي رحم که قرار بگيرد موفق به رشد شود بلکه در صورت قرار نگرفتن در جاي مناسب تلف مي شود. اين مرحله حدود دو هفته طول مي کشد و اولين نشانه هاي بارداري در مادر ظاهر مي شود.
 

مرحله دوم:
 

اين لخته خون! (هفته دوم تا چهارم حاملگي)
مجازات سقط (4 درصد ديه کامل)
«ثُمَّ خَلَقنَا النُّطفَهَ عَلَقَهً/ سپس از نطفه، لخته خوني آفريديم.»
تبديل نطفه به لخته خون آويخته شده. مرحله دوم بارداري تشکيل «علقه» است. علقه در لغت به معناي آويزان شده است. لخته خون که در رحم مادر قرار دارد، خود را به ديواره رحم آويزان مي کند تا از خون داخل رحم تغذيه کرده و رشد کند. جنين در اين مرحله، از نظر شکل شباهت به زالو داشته و مانند زالو رفتار مي کند و خون مي مکد و خونش را از جفت مادر خود تأمين مي کند.

مرحله سوم:
 

مثل گوشت جويده شده (هفته چهارم تا هشتم حاملگي)
مجازات سقط (6 درصد ديه کامل)
«فَخَلَقنَا العَلَقَه مُضغَه/ آنگاه لخته خون را پاره گوشتي ساختيم».
تبديل لخته خون آويخته شده به تکه گوشت جويده شده.
حالا نوبت آن است که «علقه» (چيزي که پيش از اين خود را به جدار رحم آويخته) اين شکلي شود. اين تصوير يک جنين سه هفته اي است. الان اندازه جنين حدود 2 ميليمتر شده؛ درست مثل تشبيه قرآن: يک تکه گوشت جويده شده لاي دندان.

مرحله چهارم:
 

و حالا استخوان (هفته هشتم تا دوازدهم حاملگي)
مجازات سقط (8 درصد ديه کامل)
«فَخَلقَنا المُضغَهَ عظَاما/ و پاره گوشت را به صورت استخوان هايي درآورديم.»
گوشت جويده شده کم کم چيزي شبيه استخوان را در خود مي بيند؛ استخوان هايي که درواقع ستون فقرات جنين است. اولين نشانه عيني وجود يک نوازد انسان در رحم مادر است که روي عکس هاي سونوگرافي به خوبي ديده مي شود و هميشه روي آن علامت مي گذارند و اندازه اش را مي گيرند. طول جنين در ابتداي هفته هشتم حدود 1/6 سانتيمتر ( تقريباً اندازه يک لوبيا قرمز) است. کم کم مرحله موسوم به دوره جنيني آغاز مي شود و در اين مرحله، بافت ها و اندام هاي بدن او به سرعت رشد کرده و کامل مي شوند. اکنون اندام هاي حياتي او شامل کبد، کليه، روده ها، مغز و ريه ها در محل خود قرار داشته و در حال آغاز کردن فعاليت خود هستند.

مرحله پنجم:
 

نفس بکش! (هفته دوازدهم تا شانزدهم حاملگي)
مجازات سقط (10 درصد ديه کامل)
«کَسَونَا العِظام لَحماً/ و استخوان ها را با گوشت پوشانديم.»
حالا ديگر مدتي مي شود که يک شيار گوشتي روي کمر درست شده و ستون فقرات کاملاً از گوشت پوشانده شده است. جنين کم کم سر و شکل مي گيرد و سرعت رشدش بيشتر مي شود. اندام ها کم کم شکل مي گيرند و کامل مي شوند. جنين مي تواند نفس بکشد و با اينکه چشمانش هنوز بسته است، نور را احساس کند. در ابتداي هفته دوازدهم حاملگي، جنين حدود 5 سانتيمتر شده؛ يعني تقريباً اندازه يک ليمو ترش رسيده که وزنش هم حدود 15 گرم است. در پايان اين هفته جنين با طولي به اندازه 11 سانتيمتر و وزني حدود 110 گرم به اندازه يک گلابي بزرگ شده است.

مرحله ششم:
 

آفرينشي ديگر (هفته شانزدهم تا پايان دوره حاملگي)
مجازات سقط (بسته به جنسيت جنين)
پسر: ديه کامل
دختر: نصف ديه کامل
جنسيت نامعلوم: 75 درصد ديه کامل
«ثُمَّ اَنشَانَاه خَلقاً آخرَ/ سپس آن را آفرينش تازه اي داديم.»
از اين به بعد با دميده شدن روح در بدن جنين مرحله تازه اي از نظر قرآن آغاز مي شود و يک آفرينش جديد شکل مي گيرد. جنين حالا ديگر در انتهاي هفته شانزدهم حدود 12/7 سانتيمتر قد و حدود 155 گرم وزن دارد؛ تقريباً به اندازه يک پياز بزرگ. او مي تواند مفصل هاي خود را تکان دهد و اسکلتش که تاکنون به صورت غضروف نرم بوده، آرام آرام به استخوان تبديل مي شود. حس شنوايي او کم کم رشد مي کند. و بند نافش که شاهراه حيات وي براي اتصال به جفت است، هر روز محکم تر و ضخيم تر مي شود و هرچه مي گذرد، قيافه اش کامل تر مي شود، تا هفته چهلم و پايان حاملگي که از رحم مادر خارج شده و به دنيا مي آيد.
منبع: نشريه همشهري آيه سال چهارم ارديبهشت 91




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.