احکام گيم نتي
نويسنده: روح الله حبيبيان
اشاره:
حکيم هندي هم داستان خواب خود را براي او تعريف کرد. شاگرد با خوشحالي گفت قربانت گرداهه، اين که خواب خوبي بوداهه؛ نگراني نداشتاهه!» و استاد پاسخ داد که « نگران نبوداهه، اما چند روزه فکرم به اين مشغول بوداهه که من انسان بوداهه و خواب ديدم پروانه گشتاهه؛ يا اين که من پروانه بوداهه، ولي الان خواب مي بينم انسان گشتاهه»!؟!
البته اين سوال به خودي خود بحثي فلسفي است که مربوط به اهل حکمت و معرفت شناسي است و خوشا به حال کساني که در اين سئوالات و ابهامات معرفتي و فلسفي و علمي شب و روز خود را مي گذرانند و با علم و انديشه سرگرم اند؛ اما به هر حال، اکثريت افراد جوامع امروزي بخصوص جوانان، براي خود سرگرمي ها و دل مشغولي هاي ديگري دارند که البته همين سوال و ترديد حکيم هندي، به نوعي براي اين جوانان و نوجوانان امروزي هم وجود دارد.
مثلاً وقتي نوجوان عزيزي، وارد گيم نت مي شود و سه ساعت تمام، در نقش يک جنگجوي افسانه اي و رويين تن، با همه موجودات زميني و آسماني و حتي ماورايي به جنگ و مبارزه- آن هم در محيطي با طراحي هاي عجيب و غريب و گرافيک بي نظير- مي پردازد، معلوم است وقتي پولش ته مي کشد و مي خواهد گيم نت را ترک کند، يک لحظه فراموش مي کند که نوجواني 15 ساله است که چند ساعت تبديل به يک جنگجوي افسانه اي شده بود، يا واقعاً يک جنگجوي افسانه اي است که الان در نقش يک کاراکتر کامپيوتري نوجوان، زورش به مسئول گيم نت نمي رسد؟!
به هر حال طراحي بي نظير و پيچيدگي هاي گيم ها و کنسول ها و انواع و اقسام بازي هاي رايانه اي جديد، خداوکيلي، آدم زن و بچه دار را از فکر بدبختي و گرفتاري و قسط و اجاره خانه و... غافل مي کند، چه برسد نوجوان و جوان يک لاقباي في امان الله را...!!!؟ اما به هر حال همين سرگرمي مفرح و جذاب، که سه چهار ساعت از 24 ساعت روزانه برخي افراد را پر مي کند هم داراي احکام و حساب و کتاب هاي فقهي است که در چند بخش به آن ها اشاره اي خواهيم کرد.
پشت يک ميز با جناب ابليس
به همين نسبت تفاوتي بين بازي هاي بدني با فعاليت جسمي بالا يا بازي هاي فکري نيست و بر اين اساس روشن است که بسياري از شرط بندي هاي دوستانه که در بازي هاي چند نفره کامپيوتري انجام مي شود، چيزي جز قمار نيست و بايد کلاً دور آن را خيط کشيد. بهترين راهکار براي حل اين مشکل آن است که بدون شرط بندي قبلي در پايان بازي کليه شرکت کنندگان پول هايشان را روي هم بريزند و دسته جمعي خودشان را مهمان کنند يا برخي از افراد خريد آب ميوه براي جمع را بر عهده بگيرند بدون آن که تعهد قبلي در بين باشد يا اين کار بر دوش تيم بازنده قرار بگيرد.
يک نکته مهم
نيفتاد؟؛ چشم؛ توضيح عرض مي کنيم: فارسي و بي لهجه اين حرف آن است که قمار چنان که گفتيم تعريف ساده و روشني دارد و در ساده ترين بازي ها هم با شرط بندي قمار صدق مي کند حتي اگر بازي گل پوچ يا نون بيار کباب ببر باشد. اما از آنجا که شيطان و دارو دسته اش براي جذب حداکثري انسان ها به حزب خود نهايت تلاش را به کار مي بندند در طول تاريخ برخي بازي ها و ابزار و آلات مخصوص قمار کردن و شرط بندي ساخته شد يا لااقل براي اين کار رواج پيدا کرد. مانند تخته نرد، شطرنج، بيليارد، پاسور و .... که به طور معمول ابزار و آلاتي براي قمار به حساب مي آيند يا در گذشته به حساب مي آمدند.
بر اساس نظر فقها بازي با اين ابزار حتي بدون برد و باخت و شرط بندي هم عملي حرام محسوب مي شود، به شرطي که اين ابزار و آلات و بازي ها در عرف جامعه هنوز به عنوان ابزار قمار محسوب شوند. اما اگر اکنون ديگر ابزار قمار شناخته نشوند طبق نظر برخي از مراجع بازي با آن ها بدون شرط بندي اشکال ندارد، مانند شطرنج که تقريباً امروزه به عنوان ابزار قمار شناخته نمي شود.
بر اين اساس روشن شد که هر نوع بازي با پاسور حتي اگر هيچ پولي در ميان نباشد حرام است و طبق نظر برخي از مراجع در اين حرمت فرقي بين بازي با خود ورق هاي پاسور يا بازي کامپيوتري آن نيست، در واقع اگر وسيله اي ابزار قمار بود بازي با آن در هر صورت اشکال دارد حتي اگر به شکل کامپيوتري انجام شود.
بازي با پس زمينه ابليس
ا در آينده به دنبال داشته باشد حرام محسوب مي شود.
يه بازي با حال؛ اين هم آدرسش
از نظر فقهي در استفاده از محصولات کامپيوتري و حق کپي رايت اختلافاتي بين فقها وجود دارد که همه انواع اين محصولات اعم از نرم افزاري سيستمي يا کاري و تفريحي و... را شامل مي شود.
در نظر بسياري از فقها اين محصولات متعلق به همان شرکت يا شخص توليد کننده است و کم و کيف استفاده و تکثير و توزيع آن تابع قوانين مشخص کشور در اين خصوص يعني بر اساس ضوابط همان شرکت يا شخص توليد کننده است. اين مطلب در خصوص شرکت هاي داخل کشور يا شرکت هايي که بين کشور ما و آنها تعهدات فيمابين و قراردادهاي مشخص وجود دارد روشن است. اما اگر يک نرم افزار يا بازي مربوط به شرکت هايي باشد که هيچ تعهد و معاهده اي با کشور ما ندارند و قرار داد رعايت حقوق کپي رايت با آن ها بسته نشده، طبق نظر برخي از مراجع استفاده از اين محصولات رايتي اشکال ندارد؛ در عين حال اگر انسان دقيقاً نداند که اين محصولات کامپيوتري از نظر توليد کنندگانش مجاز به دانلود يا بهره برداري رايگان يا نسخه هاي غير اصل هست يا خبر طبق نظر برخي از مراجع استفاده از آن ها يا دانلود آن ها از سايت هاي متفرقه منعي ندارد.
با توضيحاتي که داده شد تکليف فروشگاه ها و مراکز تهيه و تکثير اين محصولات هم روشن مي شود. در واقع اگر تکثير و توزيع نسخه هاي غير اصلي يک بازي بر اساس ضوابطي که گفتيم صحيح نباشد انجام اين کار توسط مراکز تهيه و فروش محصولات رايانه اي و پولي که در قبال آن دريافت مي کنند مشکل دار مي شود. همچنين است اگر محتواي يک بازي محتواي غير اخلاقي باشد و فروشنده آگاه باشد که محتواي اين بازي موجب تحريک و مفسده براي نوجوان و جواني که آن را مي خرد خواهد شد. اين مساله همانند فروش فيلم هاي مستهجن يا ديگر وسايلي است که با آن ها گناه مي شود و فروشنده، در انجام گناه «واسطه» يا کمک کار انجام گناه محسوب مي شود. اما اگر اين اطمينان وجود نداشت و بازي هم داراي صحنه هاي مستهجن بود اما امکان دارد برخي از افراد با ديدن برخي از تصاوير متداول و عادي دراين بازي ها تحريک شوند و به گناه بيفتند. به صرف اين احتمال فروش اين بازي ها يا قرار دادن آن در اختيار مراجعه کنندگان به گيم نت اشکالي ندارد (البته ناگفته نماند که اين مساله مي تواند در محيط هاي گوناگون و فرهنگ هاي مختلف حکم ديگري داشته باشد و يک جواز مطلق محسوب نمي شود)
افزودني هاي غير مجاز
در نهايت توجه به دو نکته هم لازم و ضروري است
در واقع اگر انسان به واسطه انجام اين رفتارها از امور لازم و ضروري زندگي خود بماند و مفيدترين ساعات روزانه خود را براي آن کار گذاشته و از انجام تکاليف ديني و دنيايي خود جا بماند، اين عمل مي تواند مصداق لهو به حساب بيايد که در منابع ديني ما به شدت از آن نهي شده است زيرا اين رفتار هيچ توجيه عقلي و شرعي نداشته و جز بيهودگي و اتلاف فرصت عمر چيز ديگري نيست.
نکته دوم آن که اگر همين بازي هاي رايانه اي به گونه اي فرد را معتاد کند که در انجام آن صدمات قابل توجهي به بدن خود بزند باز اين عمل جايز نخواهد بود و عنوان ثانوي حرام بر آن بار مي شود.
حتماً شما هم در خبرها ديده و يا خوانده ايد که برخي نوجوانان يا جوانان به دليل افراط در انجام اين بازي ها حتي جان خود را از دست داده اند. بديهي است که در اسلام اين ضرر رساني هاي غير متعارف به خود جايز نيست و بايد از آن دوري کرد.
پينوشتها:
1.مائده (5) آيه 90.
/ج