تن پوش فصل سرد

مناسب ترين كلاه ها، آنهايي است كه آن بخششان كه روي گوش قرار مي گيرد، پهن تر است. اين كلاه ها گرم تر از كلاه هاي معمولي هستند. در بين كلاه ها جنس «پُلار» از بقيه مناسب تر است. از كلاه توفان هم در روزهاي بسيار سرد يا برنامه هاي زمستانه سنگين مي توانيد استفاده كنيد؛ كلاهي كه تمام سر و صورت غير از چشم ها و بخشي از بيني را مي پوشاند.
جمعه، 16 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تن پوش فصل سرد

تن پوش فصل سرد
تن پوش فصل سرد


 

نويسنده: بهنام موذن




 
براي ورزش هاي زمستاني چه بپوشيم تا راحت تر باشيم
شايد شما هم از آن دسته آدم هايي باشيد كه ورزش كردن در فصل زمستان را دوست ندارند؛ آن هم به اين دليل كه مجبوريد لباس هاي ضخيم و حجيم بپوشيد و اين، امكان حركت سريع و راحت را از شما مي گيرد. اما اگر بدانيد مي توان با انتخاب پوشش مناسب، گرم شدن خود را كم دردسرتر كنيد، حتماً به زمستان و ورزش هاي اين فصل هم علاقه مند تر مي شويد. اگر در انتخاب لباس مناسب در سفرهاي زمستاني دقت كنيد و شيوه اصلي را ياد بگيريد، با حجم و وزن كم به راحتي گرم خواهيد شد.

كلاه
 

مناسب ترين كلاه ها، آنهايي است كه آن بخششان كه روي گوش قرار مي گيرد، پهن تر است. اين كلاه ها گرم تر از كلاه هاي معمولي هستند. در بين كلاه ها جنس «پُلار» از بقيه مناسب تر است. از كلاه توفان هم در روزهاي بسيار سرد يا برنامه هاي زمستانه سنگين مي توانيد استفاده كنيد؛ كلاهي كه تمام سر و صورت غير از چشم ها و بخشي از بيني را مي پوشاند.

كاپشن
 

اين بخش از لباس اندام حياتي را درون خود نگه مي دارد و به همين دليل يكي از بخش هاي مهم لباس كوهنوردي است. مهم ترين نكته در انتخاب لباس گرم كوهنوردي، انتخاب كاپشني است كه كلاهش قابل تنظيم باشد؛ يعني كلاهي كه دهانه آن با يك بند، تنگ و گشاد شود و يقه آن هم هنگام بسته شدن تا روي دهان بالا بيايد.

دستكش
 

دو نوع دستكش پنج انگشتي و دو انگشتي در برنامه هاي كوهنوردي مورد استفاده قرار مي گيرد. در دستكش دو انگشتي، به جز شصت، چهار انگشت كنار هم قرار مي گيرند تا گرما را به يكديگر منتقل كنند و به همين دليل گرم تر از نوع پنج انگشتي است. كوهنوردان حرفه اي در صعودهايي مثل هيماليا به دليل سرماي فراوان، از دستكش هاي پر استفاده مي كنند.

زيپ كاپشن
 

زيپ لباس هاي زمستاني بايد آب بندي شده باشند و يك لبه هم روي آن ها باشد كه برف و باران به درونشان نفوذ نكند. روي زيپ ها هم يك بند كوتاه وصل باشد تا بتوان با دستكش هم زيپ را باز و بسته كرد. علاوه بر اين، قسمت جلويي كاپشن، غيراز زيپ اصلي، دكمه هم بايد داشته باشد تا در صورت در رفتن زيپ، بتوان كاپشن را بسته نگه داشت.

گتر
 

يك لوله بافت محكم و متراكم است كه از ساق پا تا روي كفش را مي پوشاند تا در سرماي شديد، مانع ورود گل و برف و باران از بالاي كفش شود.
گتر يك بند دارد كه يكي از زير كفه كفش رد مي شود و يك قلاب كه به پايين ترين بند كفش وصل مي شود.
 

سدهاي نفوذناپذير
 

لباس كوهنوردي حرفه اي در زمستان شامل سه لايه مي شود؛ لايه اول براي خشك و تميز نگه داشتن بدن در طول حركت، لايه دوم براي حفظ گرما و لايه سوم براي محافظت از باد، باران و برف

لايه اول
 

اين لايه از لباس كه شامل لباس هاي زيرين و بلوز و شلوار مي شود، دماي بدن را حفظ و رطوبت بدن را به لايه هاي بعدي منتقل مي كند. اين لايه بايد از جنس كش پلاستيكي باشد؛ چون جنس نخي باعث حفظ رطوبت در اين لايه و احساس سرما مي شود.

لايه دوم
 

جنس لايه دوم بايد از جنس «پُلار» باشد؛ پارچه ضخيم كركي كه به نام شركت سازنده اش معروف شده. اين لايه ضدآب و ضدباد نيست و مهم ترين وظيفه اش، حفظ گرماي بدن است

لايه سوم
 

لايه رويي بايد پارچه ضدآب داشته باشد و در ساختش از لايه هاي تنفسي استفاده شده باشد. اين لايه ها عرق بدن را از خود عبور مي دهند و در عين حال مانع ورود آب و رطوبت به داخل مي شوند. جنس پارچه هاي رويي لباس به نام كارخانه سازنده اش «Gore Tex» است.

خوب بپوشيد، خوب بگرديد
 

نداشتن لباس مناسب در برنامه هاي كوهنوردي حرفه اي، ممكن است حتي جانتان را به خطر بيندازد
در سرماي سخت راه هاي ورود سرما مثل مچ هاي دست و پا، گردن و كمر را محكم ببنديد.
وقت توقف، انگشتان را حركت دهيد تا گرم شوند.
بيشتر مراقب اعضاي آسيب پذير و ظريفي مانند گوش، بيني، لب و انگشتان دست و پا باشيد؛ آنها در برابر سرما حساس ترند و به سرعت سرمازده مي شوند.
لباس هاي بافتني سنگين برخلاف ظاهرشان در برابر سرما مقاومتي ندارند و سرما را به لايه زيرين لباس منتقل مي كنند.
وقت پياده روي، بدن گرم مي شود و عرق مي كند؛ به همين دليل بادگيري هاي پلاستيكي كه قابليت تنفسي ندارند، باعث سرماي بيشتري مي شوند.
لباس تنگ باعث سخت شدن حركت خون در رگ هاي نزديك پوست و احساس سرماي بيشتر در بدن مي شود.
لباس هاي خيس را اول در چادر آويزان كنيد و موقع خواب داخل كيسه خواب ببريد تا صبح روز بعد كاملا خشك شوند.
لباس هاي كوهنوردي را اتو نكنيد و با آب داغ و مواد شوينده قوي نشويد.
لباس ها را با آب ولرم بشوييد و براي خشك كردن آنها را آويزان نكنيد.
در فصل زمستان لباس ها بيروني و گترها را قبل از آمدن داخل چادر با فرچه پاك كنيد.
بهتر است قبل از پوشيدن دستكش اصلي يك لايه دستكش نخي دست تان كنيد.
وقت استراحت لباس ها را دور از آتش قرار دهيد.
منبع: سرزمين من، شماره ي 30
ارسال توسط کاربر محترم سایت : aziztaeme




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.