لکسس LF-LC

دشوارترين بخش در ساخت يک اتومبيل براي آينده، مهندسي آن نيست چون کافي است تعهد لازم و منابع مطمئن دراختيار باشد تا بتوان هماهنگي لازم بين عملکرد اتومبيل، کيفيت ساخت و دوام و پايداري که همگي در يک فرآيند مکانيکي خلاصه مي شود را ايجاد کرد. البته چالش هاي زيادي در انجام اين امور وجود دارد که بايد در طي فرآيند با دقت و پرداختن کامل به جزئيات و کنترل يک به يک آنها از عهده شان برآمد و چنانچه يک مدل ابداعي نتواند استانداردهاي لازم را تأمين کند بايد فرآيند را دوباره و چند باره تکرار کرد.
يکشنبه، 18 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لکسس LF-LC

 لکسس LF-LC
لکسس LF-LC


 

* ترجمه و نوشته: مهندس کيوان بني هاشمي




 

دورشدن لکسس از طرح و مدل هاي کسالت آور
 

دشوارترين بخش در ساخت يک اتومبيل براي آينده، مهندسي آن نيست چون کافي است تعهد لازم و منابع مطمئن دراختيار باشد تا بتوان هماهنگي لازم بين عملکرد اتومبيل، کيفيت ساخت و دوام و پايداري که همگي در يک فرآيند مکانيکي خلاصه مي شود را ايجاد کرد. البته چالش هاي زيادي در انجام اين امور وجود دارد که بايد در طي فرآيند با دقت و پرداختن کامل به جزئيات و کنترل يک به يک آنها از عهده شان برآمد و چنانچه يک مدل ابداعي نتواند استانداردهاي لازم را تأمين کند بايد فرآيند را دوباره و چند باره تکرار کرد.
امروزه فرآيند توسعه مهندسي انواع اتومبيل به قدري استاندارد شده که حتي ارزان ترين مدل ها نيز قادر به رعايت استانداردها و رفرنس هاي تدوين شده در زمينه کارآيي، کيفيت و دوام و پايداري هستند.
لکسس LF-LC
 

حال ببينيم چه مواردي در طراحي و ساخت اتومبيل براي آينده دشوار بوده و چالش جدي محسوب مي شوند؟ مهمترين عامل در ساخت يک اتومبيل براي آينده، چيزي نيست جز طرح آن که در واقع روح اتومبيل است.
طراحي اتومبيل در واقع علم ظريقي است که تلاش مي کند تمايلات مشتريان را درک کرده و پل ارتباطي با آن برقرار کند و از آنجايي که هيچ گونه مسير مشخصي براي پيدا کردن جواب وجود ندارد لذا چالشي به مراتب بزرگتر، جدي تر و دشوارتر از کار مهندسي يا ساخت اتومبيل است. مهم اين نيست که در طراحي اتومبيل از چه فرآيند جذاب و يا از چه ابزار مدرني استفاده مي شود چون فقط تعداد بسيار محدودي از طراحان اتومبيل در جهان وجود دارند که مي توانند به گونه اي پيوسته در ارائه طرح هاي مختلف موفق عمل کنند.
 

لکسس LF-LC
 

لکسس ازابتداي توليدش که به سال 1989 برمي گردد (22 سال پيش) تمامي تمرکز و توجه خود را معطوف به کيفيت و قابل اعتماد بودن کرده و در واقع مي توان گفت پايه گذار علم استحکام و ثبات در دنياي اتومبيل شده و ازاين نظر شايد هيچ خودروساز ديگري همپاي آن نباشد و با وجود اينکه چندين مدل اسپرت در پرونده محصولات اين شرکت تاکنون وجود داشته ولي اين برند برتر ژاپني شهرت خود را مديون ساخت اتومبيل هاي لوکس و با کيفيت است و نه اتومبيل هايي که با کارآيي بالا و احياناً اسپرت هاي داغ. مشکل اساسي اتومبيل هاي لکسس تابه امروز ضعيف بودن زبان طراحي آنها بوده، چيزي که شايد اگر داشت، مشتريان به مراتب بيشتري را به خود جلب مي کرد.
لکسس در تمامي مدل هاي آينده، جلوپنجره دوکي شکل خواهد داشت. مديران لکسس با واژه اتومبيل خسته کننده و کسالت آور (Boring Machine) کاملاً آشنا بوده و عزم جدي دارند تا اين روند را تغيير دهند. کاري که تويوتا در مدل کمري انجام داد ولي متأسفانه باز هم درگير يک طرح جديد کسالت آور ديگر شده است. در آغاز سال مسيحي و درنمايشگاه بين المللي اتومبيل در آمريکاي شمالي، جديدترين مدل ايده اي لکسس با نام LF-LC را معرفي کرد که تمامي مدل هاي آينده اين کمپاني از آن الهام خواهند گرفت.
«کوين هانتر» رئيس کمپاني تحقيقات طراحي Calty خاطر نشان مي کند که اين مدل ايده اي کاملاً جديد بوده و روي يک کاغذ کاملاً خالي و پاک شکل گرفته است.

مأموريت گروه طراحي، ارائه يک کوپه هيبريدي از نوع 2+2 بوده که بتواند زبان طراحي لکسس هاي آينده را متحول کند. تنها خطوط و نکاتي که در مورد آن براي تيم طراحي به عنوان اهداف اصلي تعيين شده، عبارت بودند از: زيبايي جديد و متفاوت نشأت گرفته از ايده هاي جديد، منحصر به فرد بودن و عدم کپي برداري، لذت بخش بودن براي رانندگي و تکنولوژي غيرقابل رقابت.
 
لکسس LF-LC

 

بنابراين جاي تعجب نبود که طراحان بزرگي مانند «يان کارتابيانو» و «ادوارد لي» براي طرح بيروني و «ويليام چرگوسکي» و «بن چنگ» براي طرح داخلي به انجام اين پروژه علاقه نشان دادند. مديرعامل تويوتا يعني «آکيو تويودا» به آنها خاطرنشان ساخت که طرح ايده اي آنها بايد واقعاً برجسته باشد. کار روي پروژه LF-LC از ماه مي سال 2010 آغاز شد و همانطور که در طرح هر اتومبيل جديدي مرسوم است، طراحان در جستجوي چيزي الهام بخش براي آن بودند و بالاخره آن را در طبيعت يافتند و آن چيزي نبود غير از شکل خاص برگ درخت که در عين پيچيدگي ساختاري، داراي قابليت انعطاف پذيري زياد بوده، به طوري که مي توان آن را به اشکال مختلف درآورد. نتيجه اين امر ايجاد اتومبيل لکسس ايده اي به نام LF-LC بود.
در قسمت جلوي لکسس LF-LC جزئيات و بخش هايي مانند جلوپنجره دوکي شکل را مشاهده مي کنيد که اخيراً در مدل GS که به بازار معرفي شده ديده مي شود. هر يک از چراغ هاي L شکل جلو از 3 پروژکتور LED تشكيل شده اند که شباهت زيادي به عدسي هاي دوربين دارند. دماغه آن تيزاست و به قول گروهي شباهت به شاخ کرگدن دارد، منتهي براي آنکه تيزي و جلوآمدگي آن چندان غيرعادي جلوه نکند، دو مجراي کاملاً بزرگ عمودي در کناره هاي جلوپنجره، آن را در بر گرفته اند و سطوح گلگيرهاي جلو همانند روباني به سمت جلو خم شده و امتداد پيدا کرده و اينها مجموعاً تشکيل دهنده قسمت جلوي اتومبيل هستند که در نوع خود کم نظيراست. پروفيل بدنه و اتاق آن بسيار قدرتمند بود و به نظر مي رسد که جهت آن رو به عقب است که به همراه ستون هاي جلويي سقف، طرحي موزون براي کابين مسافري ايجاد کرده است.
 

لکسس LF-LC
 

در گلگيرهاي عقب نيز مجاري بزرگ براي انتقال تعبيه شده و در قسمت عقب نيز به نوعي طرح ظاهري جلو پنجره که از ميله هاي دوکي شکل گرفته بود تکرار شده است. چراغ هاي پشتي همانند پس سوزن هاي موتور جت در محفظه اي اصطلاحاً شبيه سازي شده و اگر از قسمت پشت به آن نگاه کنيد، بي شباهت به يک موتور جت نيستند و چهار اگزوز حالت تهاجمي به آن داده است. در کابين اين لکسس صندلي هاي جلو و عقب به نحو زيبايي طراحي شده و پوشش آنها از عالي ترين نوع چرم بوده که براي زيبايي بيشتردوخت قطعات چرمي کاملاً درشت و مشخص هستند.
فرمان آن الهام گرفته از اتومبيل هاي مسابقه اي داراي کنترل هاي متعدد بوده و در صفحه نمايشگر جلو داشبورد که از چند لايه تشکيل شده بخش هايي به شرح ذيل در آن قرار دارند:
- دورسنج آنالوگ که روشنايي آن از طريق OLED با لامپ هاي ديودي تأمين مي شود که ضمناً در همين صفحه نمايشگر اطلاعات مهم ديگري نيز به نظر راننده مي رسد.
- دو صفحه نمايشگر LCD که اندازه هر يک 12/3 اينچ بوده که در واقع مرکز سرگرمي آن هستند، به وسيله يک صفحه لمسي که در کنسول مياني قرار دارد کنترل مي شوند. روي اين صفحه لمسي هر عمل و حرکتي تشديد شده و علائم آن را روي صفحات نمايشگر LCD مشاهده مي کنيد، بنابراين نياز به نگاه کردن به آن نيست که باعث حواس پرتي شما در رانندگي شود.
در پشت اين صفحه لمسي يک اهرم تعويض دنده داراي پوشش چرم طبيعي است و از طريق آن مي توانيد دنده هاي گيربکس را انتخاب کنيد.
بعد از انجام آزمايش هايي که در نيوپورت بيچ کاليفرنيا روي اين اتومبيل انجام گرفت. اين سؤال ها مطرح شد:
 

لکسس LF-LC
 

- آيا مدل ايده اي LF-LC الزاماً برخوردار از روح کافي به عنوان نقطه شروعي براي آينده مدل هاي توليدي اين کمپاني خواهد بود؟
- آيا اين مدل ايده اي مي تواند لکسس رابه جايي برساند که بتواند با سازندگان سطوح اروپايي رقابت کند؟
پاسخ به اين سؤالات شايد است و بستگي به موفقيت آن در نمايشگاه آينده ديترويت در ايالات متحده دارد و البته بدون اين مدل ايده اي مي توان گفت که لکسس هيچ آينده اي در بازار خودروهاي لوکس نخواهد داشت.
 

لکسس LF-LC
 

البته کمپاني لکسس در گذشته سعي کرده که طرح ظاهري مشخص تري را به علاقه مندان عرضه کند و شاهد اين مدعا نسل اول مدل کوپه SC بوده که در سال هاي دهه 1990 به بازار وارد شد و همين طور نسل دوم سدان GS که در فاصله سال هاي اواسط دهه 1990 تا اواسط دهه 2000 توليد آن ادامه پيدا کرد و بالاخره يک سوپراتومبيل با نام LFA که اخيراً وارد بازار شده است. اما به غير از مدل هايي که ذکر آنها آمد، با نگاه کردن به ساير مدل هاي اين برند مانند ES ،IS ،HS ،RX ،GX و LS برجستگي خاصي در آنها نمي بينيد و تماماً داراي طرح هايي کسالت آور هستند.
 

لکسس LF-LC

همانگونه که در ابتداي مقاله اشاره شد، طرح اين لکسس در CALTY به انجام رسيده و جالب است بدانيد اين مرکز طراحي از بدو پيدايش (به سال 1973برمي گردد) طراح بسياري از مدل هاي معروف تويوتا و لکسس (مانند تويوتا سليکا 1978، لکس SC مدل 1991، تويوتا FJ کروز 2006 و لکسس GS مدل 2012) بوده است.
 

لکسس LF-LC

منبع: ماهنامه نوآور، شماره ي 92


/ج 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.