خمیازه هایت را جدی بگیر

اگر شما از آن جمله افرادي هستيد که در طول روز دائم در حال خميازه کشيدنيد، بهتر است که حتماً اين بخش از کلبه سلامتي را بخوانيد. چرا که مي خواهيم در اين مقاله شما را با يکي از مشکلات زندگي در عصر جديد آشنا...
دوشنبه، 19 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خمیازه هایت را جدی بگیر

خميازه هايت را جدي بگير!!!
خمیازه هایت را جدی بگیر
 

 

نويسنده: لعيا اعتمادي




 
اگر شما از آن جمله افرادي هستيد که در طول روز دائم در حال خميازه کشيدنيد، بهتر است که حتماً اين بخش از کلبه سلامتي را بخوانيد. چرا که مي خواهيم در اين مقاله شما را با يکي از مشکلات زندگي در عصر جديد آشنا کنيم.
درست حدس زده ايد بحث ما درباره بي خوابي و مشکلات آن مي باشد.
از ميان هر 10 نفر در دنيا 1 نفر مبتلا به اختلالات خواب است که يکي از مهم ترين اين اختلالات کم خوابي يا بي خوابي است . مشکلي که با رعايت نکاتي ساده مي توان به راحتي برآن ها چيره شد.
پس بهتر است در ابتدا به علل بروز کم خوابي بپردازيم تا به اين وسيله بتوانيم راهکارهاي لازم را ارائه دهيم.

1- نوع غذا
 

غذا همان طور که بر روي وزن افراد تأثير دارد بر روي خواب افراد نيز اثر دارد؛ به همين خاطر هم مصرف بعضي از غذاها باعث اختلال در خواب آرام مي شود که اين مواد شامل، قهوه، نوشابه هاي سياه، شکلات کاکائويي، دسرهاي شيرين و چرب و غذاهاي تند و پر ادويه مي باشد. برعکس اين موارد خوردن سبزيجات برگي شکل مثل کاهو، کرفس، همچنين غلات و نان هاي سبوس دار، عسل، سفيده تخم مرغ و ماهي به ايجاد خواب آرام در شما کمک مي کند.

2- عادت هاي غلط
 

عادت هاي غلط در هنگام خوابيدن بر روي شما تأثير مي گذارد که اين عادت هاي غلط مثل، تماشاي تلويزيون در رختخواب، روشن بودن چراغ در هنگام خواب، خوردن چاي يا قهوه قبل از خواب و امثال اين مي باشد.

3- مشکلات رواني
 

بي ترديد بروز مشکل بي خوابي يا کم خوابي به دنبال بروز فشارهاي عصبي و نگراني هاي شديد به وجود مي آيد. پس سعي کنيد قبل از خواب حتماً اين مشکلات را از ذهن خود خارج کنيد.

4- شرايط اتاق خواب
 

براي انتخاب يک اتاق خواب مناسب بايد به نور و روشنايي اتاق، رنگ ديوارها، وسايل موجود در آن، حتي به چيدمان وسايل و موقعيت اتاق از نظر سکوت و آرامش در آن توجه شود.
برخلاف تصور بسياري از افراد بي خوابي بر روي بسياري از سيستم هاي بدن تأثيرات منفي مي گذارد که تأثيرات آن به شکل آسيب به کليه ها، اختلال در فعاليت مغز و بروز مشکلاتي براي حافظه در به خاطر سپردن (چرا که کم خوابي ماده خاکستري مغز افراد را در معرض تغييرات نامطلوب قرار مي دهد)، توقف در توليد سلول هاي جديد در مغز، چاقي، ايجاد فشار خون بالا، صرع و... است.
 

چگونه مي توان يک خواب راحت داشت؟
 

توجه داشته باشيد که شما نيز مي توانيد از يک خواب راحت و آرام برخوردار باشيد، به شرط اين که:
* يک برنامه زماني معين براي خواب خود طراحي کنيد. يعني هر روز ساعت معيني را براي خواب داشته باشيد.
* قبل از خواب تنفس عميق و تمرينات آرام را فراموش نکنيد.
* زماني که خواب به سراغ تان نمي آيد بي جهت به رختخواب نرويد.
* قبل از خواب نوشيدن شير گرم را فراموش نکنيد.
منبع:نشريه ديدار آشنا شماره 121



 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط