جنگ عارفانه (2)

از همان زمان که جنگ تحميلي ايران و عراق شروع، و آثار اجتماعي و سياسي جنگ بر تک تک اقشار جامعه نمايان شد، فرهنگ ايثار و شهادت در دفاع مقدس هم شکل گرفت. در واقع، جريان شکل گيري اين هنر همزمان و همسو با اين واقعيت تاريخي بود. بي شک بايد بپذيريم بسيج و تفکر بسيجي که حافظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي است، خود نيز دستاورد بزرگي است. دستاورد که به منزله ميراث گران بهاي حضرت امام خميني (رحمه الله) امروزه مي تواند
يکشنبه، 25 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنگ عارفانه (2)

جنگ عارفانه (2)
جنگ عارفانه (2)


 

نويسنده: مطهره پيوسته




 

تقويت روحيه ايثار و شهادت
 

از همان زمان که جنگ تحميلي ايران و عراق شروع، و آثار اجتماعي و سياسي جنگ بر تک تک اقشار جامعه نمايان شد، فرهنگ ايثار و شهادت در دفاع مقدس هم شکل گرفت. در واقع، جريان شکل گيري اين هنر همزمان و همسو با اين واقعيت تاريخي بود. بي شک بايد بپذيريم بسيج و تفکر بسيجي که حافظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي است، خود نيز دستاورد بزرگي است. دستاورد که به منزله ميراث گران بهاي حضرت امام خميني (رحمه الله) امروزه مي تواند سرچشمه تحولات بزرگ در دنيا باشد، همان الگويي که هسته هاي مقاومت ظلم ستيز و عدالت خواه در هر گوشه از جهان از آن بهره گيري مي نمايند. اين نوع نگرش و حس دروني آماده بودن براي ايثار و شهادت، همچنان که سال ها از آن روزگار مي گذرد، در ميان ايرانيان موج مي زند. دنيا هميشه شاهد آن بوده که ايراني حماسه ساز در هر عرصه از حضور هميشه آماده بود و خوش درخشيده است؛ زيرا ايراني در ذهن خود مرور مي کند که چه روزهايي را پشت سرگذاشته و اين روزها درس عبرت هايي است که بايد آنها در خاطره ها مرور کرد تا نسل جديد بداند که چرا بايد هميشه آماده باشد روزهايي مثل

1- تهاجم مجدد عراق بعد از پذيرش قطعنامه
 

عراق تنها 3 روز پس از پذيرش قطع نامه 598، از سمت جبهه جنوبي، حمله به سمت اهواز حرکت کرد. اندکي بعد مجاهدين خلق نيز از درون خاک عراق به غرب ايران حمله کردند (عمليات مرصاد). بعد از برقراري آتش بس در 29 مرداد 67، کماکان 236 کيلومتر مربع از اراضي ايران در اختيار عراق ماند. اين مناطق تا بعد از حمله عراق به کويت و شکست نظامي عراق، به ايران بازگردانده نشد. اين اراضي بخش هايي از مناطق مهران، قصر شيرين، موسپان، شلمچه و فکه را شامل مي شد.
وقتي جنگ شروع شد. به خاطر موقعيت خوب جغرافيايي و منابع مهم معني ايران و... حريص هاي اشغالگري دور هم جمع شدند و با کشور آغازگر جنگ متحد شدند. هميشه متحداني هستند که آرايشي نظامي دشمن را قوي تر سازند.
 
متحدان و حاميان ايران در جنگ، چند کشور همسايه مثل سوريه، هند، ليبي، کره شمالي، ژاپن، و چين بودند. اين در حالي بود که اغلب کشورهاي غربي و اروپاي نظير آمريکا، آلمان، شوروي، فرانسه، مصر، يوگسلاوي، برزيل، اردن، مصر، آفريقاي جنوبي، سوئد و حتي کويت و عربستان و... که تعداد آنها به بيش از 20 کشور مي رسيد. از متحدان عراق بودند. و اين حمايت يعني کمک هاي نظامي، کمک هاي مالي ايجاد يأس و تضعيف درجه براي کشور مقابل و اين يعني ايجاد نابرابري توازن قدرت. (1)

حمايت ها از عراق
 

روزنامه النهار بيروت (23 نوامبر 1979 (12 /8 /1358 شمسي).
ديدار دونالد رامسفلد با صدام حسين در جريان جنگ عراق و ايران در تاريخ 20 دسامبر 1983، در جهت ادامه روابط دوستانه دو کشور و رأس تجهيزات نظامي به عراق
1- توان نظامي عراق امر مبهمي نبود که ايران در ارزيابي هاي نظامي خود از آن غافل شده باشد؛ ولي توجه به نکته اي، ضروري است و آن اينکه همزمان با تحولاتي که با پيروزي هاي ايران در جبهه هاي جنگ حاصل شد- و بيشتر خساراتي که ايران به ارتش عراق وارد کرد. نظام جهاني به تجهيز و تقويت عراق پرداخت. براي مثال، پس از آنکه آشکار شد عراق توان پيشروي در خاک ايران را ندارد. فرانسه اقدام به فروش هواپيماهاي ميراژ به عراق کرد. همچنين پس از آنکه توان نظامي ايران در طراحي عمليات خبير مشخص شد، سلاح هاي شيميايي در حد گسترده به عراق فروخته شد و براي فشار بيشتر بر ايران و تهديد جريان فروش نفت و محدود ساختن منابع ارزي ايران، فرانسه هواپيماهاي سوپراتاندارد و موشک اگزوسه را به عراق فروخت. اين روند پس از عمليات بدر با فروش ميگ 25 از طرف شوروي ادامه يافت و پس از عمليات کربلاي پنج، سلاح هاي شيميايي با کيفيت بهتر به عراق داده شد. در حقيقت، تحولات نظامي عراق از توان داخلي آن کشور ناشي نمي شد، بلکه قدرت هاي بزرگ، اصلي ترين عامل در تجهيز و تقويت عراق بودند و اين امري نبود که به آساني قابل پيش بيني و مقابله باشد.
2- همچنين کشورهاي عرب خاورميانه نيز با اعطاي وام هاي کلان و کمک هاي مالي بلاعوض، عراق را در خريد تجهيزات نظامي پيشرفته ياري مي دادند. براي مثال، تنها در سال 1981، کمک هاي مالي 4 کشور کويت، عربستان سعودي، امارات عربي، متحده و قطر، افزون بر 000، 000، 500، 11 دلار برآورده شده است. (2)

فجايع انساني
 

3- هميشه هر جنگي يک سري فجايع انساني به همراه دارد، مثل جنايات جنگي عراق در سال هاي جنگ.
4-عراق در طول جنگ، 3500 بار به ايران حمله شيميايي کرد که 30 مورد از آنها در مناطق مسکوني بوده است. (3)
با بيش از 100000 قرباني ناشي از جنگ شيميايي عراق بر ضد ايران در طول هشت سال جنگ تحميلي، ايران يکي از بزرگ ترين قربانيان سلاح هاي کشتار جمعي مي باشد.(4)
بمباران شيميايي شهر سردشت توسط عراق، فجيع ترين تهاجم از اين نوع بود که سبب کشته و مجروح شدن عده بسياري از مردم غير نظامي شد. جمهوري اسلامي ايران شهر سردشت را نخستين شهر قرباني جنگ افزارهاي شيميايي در جهان بعد از بمباران هسته اي هيروشيما ناميد.
5- وحشيانه ترين مورد استفاده سلاح شيميايي در حلبچه بوده است که وسيع ترين مورد استفاده از جنگ افزارهاي شيميايي از زمان جنگ اول تاکنون به شمار مي رود که حداقل 5000 تن از مردم کرد و مسلمان اين شهر را کشته و 7000 تن ديگر را مجروح کرد. (5)

شکنجه و قتل عام اسراي ايراني
 

وضعيت اردوگاههاي اسراي ايراني در عراق با وضعيت اردوگاههاي هيتلر مقايسه شده است. هزاران تن از اسراي ايراني در دوران جنگ توسط ارتش و استخبارات عراق شکنجه و کشته شدند. کارشکني صدام در روند آزادي اسرا اين مسئله را تا بيش از يک دهه پس از پايان جنگ ادامه داد. پس از سرنگوني رژيم صدام و دستگيري مقامات استخبارات عراق اطلاعات بيشتري پيرامون جنايات عراق در طول جنگ با ايران افشا شد. تعداد اسراي ايراني کشته شده بيش از شش هزار نفر تخمين زده شده است.
6- همچنين در بازجويي از اسراي عراقي مشخص شده که افسران ارتش بعث در موارد متعدد، اسراي ايراني زخمي را در صحنه نبرد به حال خود رها کرده تا در اثر خون ريزي مداوم به مرور زمان جان خود را از دست دهند.
7- ورود آزادگان سرافراز به ايران اسلامي مرکز اسناد انقلاب اسلامي
وبگاه روزنامه نيويورک تايمز، 14 مارس 2003، World بازبيني شده در 25 مارس 2010.

حمله به مناطق مسکوني و کشار غير نظاميان
 

حمله عراق به مناطق مسکوني و غير نظامي از روز سوم جنگ شد. مردم ما بارها و بارها شاهد بمباران خانه هايشان توسط ميگ هاي عراقي بودند. اولين بار خوزستان مورد هجوم 4 فروند ميگ عراقي واقع شد. در اين حمله 70 نفر کشته و 300 نفر زخمي و خسارات فراواني به تأسيسات شهري وارد شد. (6)

خسارتهاي پيش بيني نشده
 

آلودگي نفتي خليج فارس
 

8. اولين حمله به تأسيسات نفتي طرفين درگير جنگ از جانب رژيم عراق صورت گرفت. در اين حمله که به ميدان نفتي نوروز انجام شد. سکوي شماره 3 ميدان آسيب ديد. 21 روز بعد دومين حمله به سکوي چاه مزبور انجام شد که نتيجه آن تخريب کامل سکو و فوران روزانه 2500 بشکه نفت خام به آب هاي خليج فارس و آلودگي وسيع آن بود. برابر برابر اعلام شرکت نفت فلات قاره ايران، ميزان نفتي که تنها از فوريه تا اواخر سپتامبر 1983 به آب هاي خليج فارس نشست کرد، حدود 71 ميليون گالن برآورد مي شود.
9.The persian Gulf War: Lessons for Strategy، Law، And
Diplomacy, Christopher C. Joyner، Greenwood Publishing Group، 1990 ISBN o 313- 26710- 3pp. 31.کنت تيرمن؛ سوداگري مرگ. ترجمه احمد تدين. چاپ دوم. تهران: مؤسسه فرهنگي رسا، 1376. 162.
Anthony H. Cordesman. lessons of Iran- Iraq war.. Armed forces journal ، آوريل 1982.

حمله به هواپيماهاي مسافربري
 

10. در طول جنگ عراق و ايران، چندين مرتبه به هواپيماهاي مسافربري ايران و کشورهاي داراي روابط ديپلماتيک با اين کشور حمله شد که چندين جنايت جنگي را به وجود آورد. (کنت تيرمن. سوداگري مرگ. ترجمه احمد تدين. چاپ دوم. تهران: مؤسسه فرهنگي رسا، 1376. 162 ).

پي‌نوشت‌ها:
 

1- بولتن گزارش ويژه، خبرگزاري پارس، ش 293(17 /10 /1359): به نقل از راديو آمريکا در مورخ 16 /10 /1359.
2- از روز اول مطمئن بودم نمي بازيم. روزنامه همشهري،07 /10 /1385 بازيابي شده در 7 دي 1385.
3- قطعنامه 598 را يک سال زودتر، مشروط و غيرعلني پذيرفته بوديم، خبرگزاري تابناک به نقل از هفته نامه ميهن، 5 مهر 1388، بازبيني شده در 22 سپتامبر 2009.
4- کنت تيرمن، سوداگري مرگ، ترجمه، احمد تدين، ص 162.
5- سخنراني حضرت آيت الله خامنه اي در مراسم افتتاحيه کنفرانس بين المللي تجاوز و دفاع در بازشناسي جنبه هاي تجاوز و دفاع- جلد اول: تبيين مباني نظري جنگ و دفاع، ص 37.
6- خرمشهر در جنگ طولاني، ص 96.
 

منبع:حسيني ايمني، سيد علي؛ اشارات، قم: مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، تابستان 1391.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.