ويروس كش جديد

ايدز در نگاه اول، ويروسي كشنده است كه با جهش در بدن توانايي مقاومت در برابر اكثر داروها را پيدا مي كند و مدت هاست كه پزشكان در جست و جوي راهي هستند تا حركت و پيشرفت آن را كُند كنند. اما حال به جاي مبارزه...
دوشنبه، 26 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويروس كش جديد

ويروس كش جديد
ويروس كش جديد


 

مترجم: اميرعلي رضايي




 
ايدز در نگاه اول، ويروسي كشنده است كه با جهش در بدن توانايي مقاومت در برابر اكثر داروها را پيدا مي كند و مدت هاست كه پزشكان در جست و جوي راهي هستند تا حركت و پيشرفت آن را كُند كنند. اما حال به جاي مبارزه با توانايي هاي ايدز، دانشمندان در تلاشند اين توانايي را در جهت تضعيف ويروس بهبود دهند. به عبارت ديگر، با افزايش سرعت جهش ويروس شرايطي را فراهم مي آوريم، كه خود ويروس به لحاظ ژنتيك در هم شكسته و از بين برود. "رابرت ليست" استاد زيست شناس دانشگاه واشنگتن، با اساسي خواندن اين روش آن را روشي مناسب براي كشتن ويروس مي دانند. آزمايشگاه هاي مختلف در حال حاضر در حال پژوهش بر روي اين روش جديد هستند تا از آن براي كشتن ويروس هايي چون هپاتيت C استفاده كنند. اما كاربرد اين روش در مورد ايدز هنوز همه گير نشده و حمايت مالي لازم نيز از آن به عمل نمي آيد. به نظر مي رسد بيماري مهلكي چون ايدز كه بيش از 33 ميليون انسان را اسير خود كرده، به حمايت هاي بيشتري در اين زمينه نيازمند است. شركت داروسازي "كورونيس" (Koronis) در سياتل آمريكا، بيشترين توان خود را در اين حوزه صرف كرده و اميد زيادي به نتيجه دادن طرح دارد.
اين دارو كه به KP-1461 معروف است، از يك سيستم مخصوص براي درهم شكستن ساختار ژنتيك ويروس استفاده مي كند. وقتي يك ذره HIV به سلولي حمله مي كند، ساختار ژنتيك آن سلول و همچنين DNA آن تغيير مي كند. سلول كه ضربه خورده با اشتباه گرفتن DNA‌ به وجود آمده آن را تكثير كرده و ذرات ايدزي بيشتري به وجود مي آورد.
 
بسياري از داروهاي موجود در بازار تلاش مي كنند اين فرايند را متوقف كنند. اما ايدز به انتشار و تكثير خود در بدن فرد بيمار ادامه مي دهد. داروي جديد قرار است از دريچه اي ديگر وارد شده و به جاي متوقف كردن تكثير سلولي، آن را تسريع كند تا در اثر سرعت ايجاد شده، ويروس خودش خودش را تخريب كند. ذرات اين دارو كه شبيه به ساختمان سلول هاي ايدزي هستند، در دل فرايند تكثير قرار گرفته و وارد رمزگان ژنتيك سلولي مي شوند، و اين رمزگان را آن قدر به هم مي ريزد كه ديگر DNA كافي براي ادامه حيات آن باقي نمي ماند. البته اين روش مي تواند خطراتي را نيز براي فرد بيمار به همراه داشته باشد. مسئله جهش، به لحاظ طبيعي ساز و كاري خطرناك و در حالت خطر خود، خنثي است. يك ويروس براي اين كه بتواند در برابر داروها مقاومت نشان دهد، بايد از 10 تا 20 و حتي 100 بار قدرت تكثير داشته باشد.
آزمايش هاي انجام شده نشان مي دهد كه اين دارو مي تواند در عمل تمام سلول هاي ايدزي را نابود كند، اما آزمايش آن در بدن انسان هنوز نتايج كاملاً مثبتي نداشته و گاهي به وخيم تر شدن حال بيمار انجاميده است. در حال حاضر محققان تلاش مي كنند ميزان دوز واقعي را براي اين دارو پيدا كرده و با اطمينان از كم خطر بودن آن، آن را تجويز كنند. اين دارو قرار است سرانجام مانند داروهاي پني سيلين شكل وارد بازار شود و اميدواري هاي فراواني براي ريشه كن كردن بيماري ايدز توسط اين دو وجود دارد؛ خصوصاً براي بيماراني كه از ديگر داروها نااميد شده اند.
منبع:نشريه دانشمند شماره 549




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط