معرفي بازي هاي کامپيوتري

جديدترين عنوان در سري بازي هاي Obivion توانسته اوج داستان سرايي حماسي و رمزآلود در يک بازي ويدئويي را به رخ تمامي رقبا بکشد. رجوع به گذشته يا آينده نه چندان دور، براي طراحي يک داستان چندان مشکل نيست. اما ساخت يک شالوده عظيم و پيچ در پيچ از داستان هاي اصلي و فرعي و دميدن روح ادبي در آن، کار ساده اي نيست.
سه‌شنبه، 27 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفي بازي هاي کامپيوتري

معرفي بازي هاي کامپيوتري
معرفي بازي هاي کامپيوتري


 

ترجمه و نوشته: مهندس سيد حسن امامي




 

پلت فرم: Xbox360، PS3، PC
 

جديدترين عنوان در سري بازي هاي Obivion توانسته اوج داستان سرايي حماسي و رمزآلود در يک بازي ويدئويي را به رخ تمامي رقبا بکشد. رجوع به گذشته يا آينده نه چندان دور، براي طراحي يک داستان چندان مشکل نيست. اما ساخت يک شالوده عظيم و پيچ در پيچ از داستان هاي اصلي و فرعي و دميدن روح ادبي در آن، کار ساده اي نيست.
داستان «اسکايريم» در سرزمين هاي سرزمين اسکايريم، زادگاه نوردها، هوايي برفي، خشک با سرماي طاقت فرسا دارد. درختان سفيد پوش اند و رودخانه ها در جريان هستند نبردي متأثر کننده ميان امپراتوري و انقلابيون در جريان است و هجوم اژدها براي رقم زدن پايان اين دنياي فاني، اوضاعي بغرنج را پديد آورده است. در اسکايريم شما به عنوان قهرمان محبوب يا ضد قهرمان بدنام، مسيري مشکل را در پيش مي گيريد تا اژدهاکشي بي بديل تبديل شويد. اوج زيبايي اسکايريم را بايد در داستان و ظاهر هنري آن جست.
در کنار داستان اصلي، چند مأموريت خرد و ريز نهايت به اتفاقي حماسي و متحير کننده تبديل شوند. چگونگي روند تبديل اين دانه هاي برف به کوه هاي يخ، مي تواند براي نويسندگان سريال هاي تلويزيوني نيز مانند کلاس درس باشد اينجا فقط کميت مد نظر نيست و اين کيفيت در هر جنبه است که بازيکن را مبهوت مي کند.
در کنار داستان فوق العاده لايه لايه، طراحي بصري خيره کننده بازي را داريم. توجه به جزئيات هنري، در کنار گستردگي سرزمين اسکايريم، هوش از سر مي برد، حتي اگر از نظر تکنيکي با ضعف هاي متعددي رو به رو باشيم. بازيکن خوشايند باگ هاي متعدد است. از آن جمله مي توان به پديدار و ناپديد شدن دشمنان، نابود شدن يکباره دشمنان، گير کردن NPC ها ميان زمين و هوا، گير افتادن ناگهان بين سطوح که بيرون آمدن از آنها مي تواند به قيمت بارگذاري دوباره بازي تمام شود، اشاره کرد. هوش مصنوعي ضعيف همراهان شما نيز از ديگر معضلات است که مي تواند کار را مشکل تر از آن چه هست جلوه دهد. البته اين مسائل براي طرفداران قديمي حل شده و قطعا براي تازه وارداني که به محض ورود به دنياي اسکايريم با اتمسفر بي مثال آن سحر مي شوند نيز چندان رنج آور نخواهد بود. در کنار دنياي خيره کننده اسکايريم، موسيقي و صداگذاري فوق العاده آن باورپذيري و جذابيت تجربه را دو چندان مي کنند. حالت سوم شخص در حد قابل توجهي نسبت به گذشته بهبود يافته است. اين بار مي توانيد با دردسر کمتري از اين ديدگاه، گشت و گذار در دنياي «آبليويون» را دنبال کنيد. همچنين انيميشن هاي اسلوموشن مانند بازي هاي متعدد اين نسل (از جمله فال-اوت) به پايان حملات اضافه شده که رخ دادن معقول و گاه گاه، لذت ديدن آنها را حفظ مي کند.
حالت دوربين هنگام مکالمه با NPC ها نيز تغيير کرده که از بهترين تغييرات در اين نسخه است. ديگر از زاويه نه چندان جذاب گذشته خبري نيست و جاي آن را قابي گسترده، با ديد وسيع تر گرفته است. اسکايريم يک Open-World فرا حقيقي است! زيرا در مقايسه با تمام همنوعان خود چند سروگردن بالاتر مي ايستد. پيش روي شما مأموريتي ديوانه کننده قرار دارد. مي توانيد مأموريت ها را مخفيانه طي کرده يا بي محابا به دل دشمن بزنيد. مي توانيد راه جادو را پيش گرفته يا کيمياگري را سر لوحه خود کنيد.

پلت فرم: Xbox360، PC
 

معمولا عناوين بازسازي شده نيازي به نقد ندارند، ولي نسخه بازسازي شده «هيلو: مبارزه با تکامل» از اين قاعده مستثناست. شروع بازي خوب، پرهيجان و کاملا قابل مقايسه با عناوين روز است و اين نشان مي دهد که 10 سال پيش شاهد يکي از بهترين شروع بازي هاي آن دوره بوده ايم. شايد خيلي ها داستان را بدانند ولي براي افرادي که نمي توانند بايد بگوييم بعد از اتفاق ها ريچ (نسخه گذشته سري بازي هاي «هيلو» که در واقع قبل از نسخه اول اتفاق مي افتد) کاونانت هاي (دشمنان بازي) به زمين حمله کرده و مي خواهند نسل بشر را نابود کنند.
از اين رو بشر به يک ابرسرباز نياز دارد تا بتواند جلوي بيگانگان را بگيرد. به اين دليل «مسترچيف» را که آخرين ابرسرباز در نوع خود است، بازيابي مي کند. وي به «هيلو» که يک سياره مرموز است فرار مي کند تا بتواند از «کورتانا» محافظت کند. کورتانا يک هوش مصنوعي است که همه اسرار و اطلاعات بشر را در اختيار دارد و نبايد دست دشمن بيفتد.
استوديو 343 که قرار است بعد از 10 سالي که سري «هيلو» در اختيار بانجي بود، «هيلو 4» را بسازد نسخه HD اولين «هيلو» را دقيقا در سالگرد انتشار آن در سال 2001، يعني 15 نوامبر اما اين بار در سال 2011 منتشر کرد. هدف از انجام اين کار هم اداي احترام به سري «هيلو» و 10 سالگي اش است و هم اين که استوديو 343 قبل از عرضه «هيلو4» خود را محک زده باشد. طرفداران «هيلو» با شاهکارهايي که تاکنون بازي کرده اند، طاقت يک عنوان ضعيف را نخواهند داشت و اگر اين چنين شود، استوديو 343 را روي سر صاحبش خراب خواهند کرد و اين موضوعي است که همه، حتي خود 343 هم مي داند.
 
طراحي مراحل مثل 10 سال پيش خوب است. البته بعضي قسمت ها خيلي شبيه به هم ساخته شده که باعث گم شدن شما در محيط بازي مي شود. اکشن ريتم خوبي دارد و به موقع تند يا آرام مي شود. موسيقي بازي به اين ريتم کمک فراواني مي کند و بعد از گذشت 10 سال هنوز هم قطعات به کار رفته در اين عنوان، شاهکار است. چک پوينت ها مثل هميشه به موقع است و باعث مي شود چيزي را از دست ندهيد. تنوع و بالانس سلاح ها هم کاملا رعايت شده و به مبارزات کمک شاياني مي کند. هوش مصنوعي مناسب عمل مي کند و دشمنان بسيار خوب تغيير مسير مي دهد.
از طرفي کنترل و هدف گيري به قدري خوب است که يک تناسب به جا بين حرکت دشمنان و نشانه گيري شما به وجود آورده است. بدون شک کنترل در سري بازي هاي «هيلو» حرف را در اول شخص هاي کنسولي مي زند. اما اين سؤال مطرح است: وقتي کنترل خود بازي به اين خوبي بوده، چرا کنترل ساده تري براي اين ماشين به درد بخور طراحي نشده است؟ بخش همکاري تيمي از بخش هاي اضافه شده به بازي است که مي توانيد مراحل داستاني را به کمک دوست تان به صورت آفلاين و آنلاين تمام کنيد. پشتيباني از کينکت نکته جديد ديگر اضافه شده به اين بازي است. به وسيله تشخيص صداي کينکت مي توانيد فرمان هايي از قبيل پرتاب نارنجک يا پر کردن خشاب سلاح تان را صادر کنيد. با اين حال بايد توجه داشته باشيد که فرمان هاي صوتي شما با تأخير اجرا مي شود، بنابراين زياد نمي توانيد روي آنها حساب کنيد. همچنين به وسيله کينکت مي توانيد محيط را آناليز و اسکلت هاي مخفي را پيدا کنيد.
گرافيک با عناوين روز حتي نسخه قبلي (ريچ) قابل مقايسه نيست ولي چشم نواز است و زماني خود را نشان مي دهد که آن را با نسخه غير سازي شده مقايسه مي کنيد.
منبع: ماهنامه نوآور-شماره 89.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.