پل آدم، سن 1750000 سال!

بين سريلانکا و هندوستان منطقه هاي خاکي اي وجود دارد که زير آب رفته اند؛ در نگاه اول به نظر مي رسد که اين قسمت ها در گذشته هاي دور، زمين هاي خشکي بوده اند که در طول ساليان متمادي جريان آب روي سطح آنها را فرا گرفته؛ اما تحقيقات باستان شناسان نشان مي دهد که سنگ هاي آهکي غرق شده در زير آب که همه آنها را با نام «رام استو» يا پل پامبان مي شناسند بقاياي يک راه ارتباطي قديمي بين جزاير مانر در شمال غرب سريلانکا و رامزوارام در
چهارشنبه، 28 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پل آدم، سن 1750000 سال!

پل آدم، سن 1750000 سال!
پل آدم، سن 1750000 سال!


 

نويسنده: مولود شاه کرمي




 

راز ساخت رام استو با گذشت سال هاي زياد از به وجود آمدن آن همچنان سر به مهر باقي مانده است
 

بين سريلانکا و هندوستان منطقه هاي خاکي اي وجود دارد که زير آب رفته اند؛ در نگاه اول به نظر مي رسد که اين قسمت ها در گذشته هاي دور، زمين هاي خشکي بوده اند که در طول ساليان متمادي جريان آب روي سطح آنها را فرا گرفته؛ اما تحقيقات باستان شناسان نشان مي دهد که سنگ هاي آهکي غرق شده در زير آب که همه آنها را با نام «رام استو» يا پل پامبان مي شناسند بقاياي يک راه ارتباطي قديمي بين جزاير مانر در شمال غرب سريلانکا و رامزوارام در ساحل جنوب غربي هندوستان هستند. هرچند عمق 91 سانتي متر تا نه متري آب اين قسمت از دريا شرايط چندان مناسبي را براي مطالعه اين پل 48 کيلومتري فراهم نکرده اما گفته مي شود اين پل که به «پل آدم» معروف است يک ميليون و 750 هزار سال پيش ساخته شده است.
اولين نشانه ها از وجود اين پل در کتاب المسالک و الممالک ثبت شده است؛ ابن خردادبه، جغرافي دان و تاريخ نويس ايراني در اين کتاب به وصف زمين و چگونگي ساختار آن، قبله، راه ها و سرزمين ها پرداخته است. او همچنين به پادشاهان هر منطقه و القاب آنها، راه ها، منزلگاه ها، تقسيمات سرزمين ها، اقوام و نژادها، جزاير و آب ها و شگفتي هاي هر منطقه هم اشاره کرده که «پل آدم» هم يکي از موارد مورد بحث در کتاب اوست.
از آن زمان به بعد روي اين راه سنگي، نام هاي گوناگوني گذاشتند؛ از پل دريايي گرفته تا پل راما؛ بعضي ها هم همچنان آن را با نام «پل آدم» صدا مي زنند.
 
در افسانه هاي هندي ساخت اين پل سنگي آهکي عظيم، به حادثه حماسي رامايان ربط داده شده؛ گفته مي شود که اين پل توسط شري راما، قهرمان اين حماسه ساخته شده تا همسر خود سيتا را از چنگال راوانا که بر شهر لانکا حکمراني مي کرد نجات دهد.
هرچند درباره اين پل اسرارآميز داستان هاي زيادي نقل مي کنند اما يک حقيقت باور نکردني درباره پل آدم وجود دارد و آن اينکه آزمايش کربن 14 روي سنگ هاي آهکي حاکي از آن است که پل آدم يک ميليون و 750 هزار سال عمر دارد.

نظريه ناسا
 

بعد از اينکه ادعاهاي زيادي در گوشه و کنار دنيا مبني بر اينکه پل آدم ساخته دست بشر است شکل گرفت و محققان زيادي سعي کردند با تحقيقات و بررسي هاي مختلف اين ادعا را ثابت کنند، نظر دانشمندان ناسا به اين موضوع جلب شد.
آنها در سال 2002 بعد از تحقيقات زياد اعلام کردند که اين پل ساخته دست بشر نيست و در نتيجه فرايندهاي طبيعي سنگ هاي آهکي به اين شکل درآمده و به صورت زنجير وار زير آب قرار گرفته اند و شبيه يک پل به نظر مي رسند.
با اعلام اين موضوع بادرينار رايانان - رئيس تحقيقات زمين شناسي هندوستان به همراه پروفسور رامانو نجام سرپرست اين مرکز به فکر افتادند تا با انجام تحقيقاتي درباره وقوع چنين پديده اي توضيح علمي پيدا کنند تا خلاف نظريه ناسا را به اثبات برسانند اما طولي نکشيد که تحقيقات آنها از سوي ديوان عالي اين کشور متوقف شد.

تئوري هاي ارائه شده در رابطه با رام استو
 

با وجود نظريه هاي گوناگون، رام استو هنوز هم مورد توجه متخصصان زمين شناسي قرار دارد؛ زمين شناساني که هر کدام نظريه هاي خاص خود را از چگونگي شکل گيري اين پل اسرار آميز ارائه کرده اند.
در يکي از نظريه هاي آورده شده که اين پل نتيجه انباشته شدن شن هاي دريا و ته نشين شدن آنها روي هم است. در تئوري ديگري آمده است که حرکت مخالف جريان آب در امتداد منطقه وسيعي از دريا چنين شکلي را به وجود آورده.
در اين بين گروهي از زمين شناسان هم معتقدند که تپه هاي مرجاني علت به وجود آمدن اين پل اسرار آميز است. با وجود توضيحات گوناگون براي اثبات اين ادعا که رام استو توسط انسان هاي اوليه ساخته نشده، اين پل اسرار آميز همچنان يکي از مکان هاي با ارزش هندوستان به شمار مي رود و هر ساله افراد زيادي براي تماشاي اين پل به منطقه سفر مي کنند.
منبع: نشريه همشهري سرنخ شماره 112.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.