8 سوال زنانه

شما به عنوان یک خانم چه قدر از سلامت خود مطمئن هستید؟
دوشنبه، 9 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
8 سوال زنانه
8 سوال زنانه
 

نویسنده: سحر سعیدیان



 
شما به عنوان یک خانم چه قدر از سلامت خود مطمئن هستید؟ آیا می دانید چه بیماری بیشتر سبب مرگ و میر زنان می شود؟ آیا شما هم جزو خانم هایی هستید که در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند؟ آیا ... در این جا پاسخ هشت سوال رایج زنانه را بخوانید و میزان اطلاعات خود را بالا ببرید.

آیا سرطان سینه از دلایل عمده ی مرگ در زنان است؟

باید گفت با وجود شیوع سرطان سینه در زنان، بیماری های قلبی اولین عامل مرگ و میر زنان هستند و شما می توانید با انجام ورزش های منظم، ‌ترک سیگار و رعایت رژیم غذایی سالم از خطر ابتلا به این بیماری بکاهید. بیماری های دیگری که ممکن است سلامت زنان را تهدید کنند سرطان چاقی، سکته، ‌بیماری های ریوی و دیابت هستند.

آیا انجام تست پاپ اسمیر برای زنان متاهل ضروری است؟

پاپ اسمیر یک آزمون غربالگری است که سالی یک بار برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم و تغییرات سلول های رحمی در زنان انجام می شود و در صورت تشخیص به موقع تغییرات یا حتی کشف سرطان در مراحل اولیه، بیماری قابل درمان و پیشگیری است. هر خانمی باید در سال اول هر شش ماه یک بار،‌ سپس سالی یک بار و بعد هر سه سال برای انجام این آزمون به پزشک مراجعه کند. بر اساس تاریخچه ی پزشکی و فعالیت جنسی، پزشک زمان مراجعه ی بعدی شما را تعیین می کند.

آیا دود سیگار در توان باروری زنان تاثیر دارد؟

بر اساس تحقیقات دانشمندان،‌زنانی که در دوران کودکی یا نوجوانی روزانه شش ساعت یا بیشتر در تماس با دود سیگار هستند، در مقایسه با دیگر زنان 68 درصد بیشتر با مشکلات بارداری مواجه شده و معمولاً به سختی باردار می شوند، ‌حتی ممکن است پس از بارداری یک بار یا بیشتر جنین خود را سقط کنند.

اسید فولیک فقط باید در دوران بارداری دریافت شود؟

برای هر خانم بارداری مصرف روزانه اسید فولیک لازم است، ‌چرا که ویتامین B دارد و برای رشد و تکامل جنین ضروری است. هم چنین نقص سلول های مغزی و نخاعی را کاهش می دهد. اسید فولیک در قرص های ویتامین از جمله مولتی ویتامین ها و بعضی غذاها یافت می شود. اگر قصد باردار شدن دارید اسید فولیک را فراموش نکنید.

آیا زنان کمتر از مردان دچار شکستگی استخوان ران می شوند؟

زمین خوردن یکی از دلایل شایع بروز صدمات استخوانی در زنان است و غالباً استخوان ران در هنگام زمین خوردن آسیب می بیند. نیمی از سالمندان بعد از شکستگی استخوان ران، ‌دیگر نمی توانند به طور مستقل در خانه ی خود زندگی کنند. برای کاهش خطر زمین خوردگی رعایت این نکات ضروری است:
ـ به طور منظم ورزش کنید.
ـ محل زندگی خود را طوری طراحی کنید که کمترین احتمال زمین خوردن در آن باشد.
ـ بعد از استفاده از داروهای آرامبخش و خواب آور، ‌از رفتن به محل هایی که احتمال افتادن وجود دارد اجتناب کنید.
ـ زنان به دلیل بارداری و شیردهی بیشتر ممکن است دچار پوکی استخوان شوند، بنابراین باید شیر و لبنیات مصرف کنند تا استحکام استخوان های شان بیشتر شود.

روزانه مصرف چه مقدار میوه و سبزی برای زنان لازم است؟

به توصیه محققان علوم پزشکی خوردن پنج وعده میوه و سبزی در روز برای حفظ سلامت و حتی پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و چاقی لازم است.

: «توکسوپلاسموزیس» چه نوع عفونتی است و چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

«توکسوپلاسموزیس» عفونتی است که توسط عاملی به نام «توکسوپلاسما گوندی» ایجاد می شود. افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارند یا مبتلا به علایم خفیفی مانند تورم غدد لنفاوی، ‌تب پایدار به مدت چند روز و یا چند هفته و از دست دادن بینایی می شوند. نوزادان متولد شده از مادرانی که مبتلا به این بیماری هستند در معرض خطر مشکلات ذهنی و یا جسمی قرار دارند. زنانی که شش ماه قبل از بارداری به این بیماری مبتلا شده اند، این عفونت را به فرزنداشان منتقل نمی کنند.

چه خطراتی زنان باردار مبتلا به بیماری قند را تهدید می کند؟

دیابت بیماری جدی و پیچیده ای است که می تواند سبب بروز بیماری های قلبی، ‌سکته ی مغزی،‌ نابینایی،‌ نارسایی کلیه و حتی قطع عضو شود. در دوران بارداری هم ممکن است باعث بروز عوارضی شده و حتی در بعضی موارد سبب مرگ مادر و جنین شود. رعایت نکات تغذیه ای، ‌ورزش، فعالیت بدنی، کنترل منظم قند خون و ویزیت های دوره ای منظم می توانند از بروز بسیاری از عوارض مثل سزارین اجباری، عفونت و ... بکاهند.
منبع: 7 روز زندگی شماره 142




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.