وقتی گرگ خواب می ماند

برخلاف عنوان اصلی، که در آن بازیباز وظیفه کنترل آماتراسو (Amaterasu) را برعهده داشت. در okamiden با فرزند وی که چیباتراسو (chibitera-su) نام دارد
پنجشنبه، 26 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتی گرگ خواب می ماند
وقتی گرگ خواب می ماند
 

نویسنده: محمد طالبیان



 
okamiden

همه چیز کوچک شده است

برخلاف عنوان اصلی، که در آن بازیباز وظیفه کنترل آماتراسو (Amaterasu) را برعهده داشت. در okamiden با فرزند وی که چیباتراسو (chibitera-su) نام دارد روبرو هستیم که بار دیگر قصد دارد تاریکی را از سرزمین Nippon بیرون کرده و اوضاع را به حالت عادی خود بازگرداند. رخدادهای داستانی بازی 9 ماه پس از عنوان اصلی رخ می دهد و چیپاتراسو قصد دارد با کمک کوانی (kuuni) که فرزند سوسانو دیگر شخصیت اصلی okami است در بازی پیشروی کند. البته به جز کوانی شخصیت های دیگری نیز در بازی حضور دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و برای مدتی با شخصیت اصلی همراه می شوند. در کنار شخصیت پردازی مناسب داستان بازی از کشش لازم برخوردار نیست و به خصوص در 5 ساعت پایانی به قدری تکراری و بی هدف پیش می رود که ممکن است بازیبازها را از ادامه این عنوان منصرف کند. در اصل okamiden در مقابل عناوینی قرار دارد که از کوتاه بودن ضربه دیده اند. داستان در ساعت های پایانی به شدت مضحک و بی هدف جلو می رود. در کنار این موضوع شاهد شوخی ها و طنز لوس ژاپنی نیز هستیم که به هیچ وجه جالب نبوده و باعث می شود okamiden از لحاظ داستانی به هیچ وجه در سطح و اندازه عنوان اصلی قرار نگیرد.

هنر نقاشی

اصول گیم پلی okamidenهمچون عنوان اصلی است و تنها تغییر اساسی آن مربوط به یار همراه بازیباز می شود. در این عنوان نیز بازیباز می تواند با استفاده از تکنیک های مختلف نقاشی که در طول بازی به دست می آورد، طرح های مختلفی را کشیده و فعالیت های مختلفی را صورت دهد. یکی از ضعف های این عنوان استفاده از بیشتر تکنیک های عنوان قبلی و کم بودن نمونه های جدید است. به جز چند نمونه مرتبط به کنترل یار همراه دیگر شاهد نمونه قابل توجهی نیستیم که در گیم پلی بازی تأثیرگذار باشد. بازیباز در okamiden همواره یک یار همراه دارد که در مبارزه ها و دیگر بخش های بازی به وی کمک می کند. یکی از قابلیت های جدید okamiden مربوط به زمانی می شود که بازیباز یار همراه خود را پیاده کرده و به کمک تکنیک های نقاشی مسیری را مشخص می سازد تا این یار همراه با طی کردن آن به بخش خاصی رسیده و هدف مورد نظر بازیباز را انجام دهد. در این مواقع گوی های سلامتی یار همراه جدا شده و تنها به وسیله سوار شدن بر پشت چپاتراسو به حالت عادی خود باز می گردد. به جز این ویژگی جدید که به خاطر وجود یار همراه به okamiden اضافه شده تغییر اساسی دیگری در گیم پلی نمی بینید. بازیباز می تواند در محیط های مختلف به جستجو پرداخته و آیتم های مختلفی را پیدا کند و آن ها را به مغازه های موجود در بخش های مختلف بازی فروخته و در ازای آن پول بگیرد. از جمله دیگر ضعف های بازی درجه سختی بسیار پایین آن است که به هیچ وجه بازیباز را به چالش نمی کشد. یکی از عواملی که باعث می شد درجه سختی بازی به نسبت حالت عادی نیز پایین تر بیاید همین مغازه هایی است که محلول های سلامتی را بسیار ارزان فروخته و به بازیباز این فرصت را می دهند که با تجهیزات بسیاری به میدان مبارزه رفته و به راحتی دشمن ها را از پا دربیاورد. در زمان مبارزه ها بازیباز همچون گذشته می تواند ضربه های مختلفی را به دشمن وارد کند؛ اما با توجه به تغییراتی که در زمینه طراحی دشمن ها به وجود آمده این بخش از بازی نیز به ترکیبی از فشردن یک کلید به صورت پیاپی و البته یک سری پازل شده است. هر کدام از دشمن ها دارای نقطه ضعفی یا ویژگی متفاوتی هستند که به بازیباز این فرصت را می دهند که با انجام تکنیک های مختلف مبارزه ها را به راحتی پشت سر بگذارد. در این جا باید به مبارزه با باس های (Boss) بازی نیز اشاره کرد که در مقایسه با دیگر مبارزه های بازی جذاب بوده، اما مانند آنها آسان هستند. بیشتر باس های بازی یک موجود بزرگ هستند که بخش زیادی از صفحه نمایش را پر کرده و به بازیباز حمله می کند. هر دام از آنها دارای نقطه ضعفی هستند که بازیباز پس از پیدا کردن آن می تواند روند حملات خود را مشخص کرده و وی را از پا در آورد. با وجود این که okamiden روندی مشابه با عنوان اصلی را پیش گرفته است اما به خاطر نبود تنوع در گیم پلی و خسته کننده شدن آن در بخش های پایانی و همچنین درجه سختی پایین نتوانسته در حد و اندازه های okami قرار گیرد.
کنسول ps2 میزبان عناوین سطح بالایی بود که هر کدام به نحوی مورد تحسین قرار گرفتند یکی از این عناوین okami بود که توسط استدیوی افسانه ای clover تولید و به یکی از عناوینی تبدیل شد که مطمئناً هر بازیسازی دوست دارد آن را در کارنامه خود داشته باشد.
اکنون و با گذشت سال ها از زمان عرضه okami و در زمانی که کپکام با هر ترفندی قصد دارد مخاطبان خود را مورد چپاول قرار دهد، ادامه این عنوان به نام okamiden عرضه شده که نه تنها نسبت به بازی اصلی پیشرفتی نکرده بلکه در سطح و اندازه آن نیز قرار نمی گیرد. okamiden عنوانی است که تنها می تواند بازیبازهایی را که به دنبال تجربه دوباره okami هستند برای چیزی در حدود 20 الی 30 ساعت سرگرم کند.

بازگشت زندگی و طراوت

okami در زمان خود از لحاظ گرافیکی به دشت تحسین شد و با استفاده از نوع خاصی از گرافیک cel shade مورد توجه بازیبازهای بسیاری قرار گرفت. okamiden نیز در این زمینه و در مقایسه با دیگر عناوین DS حرف های بسیاری برای گفتن دارد و همچون گذشته زیبا و به یاد ماندنی است. البته بایستی به این مساله نیز اشاره شود که به خاطر محدودیت سخت افزاری تمامی اجزای قابل تغییر محیط در فاصله های بسیار کوتاه ناپدید شده و پس از نزدیک شدن دوباره بازیباز به آن ها، ظاهر می شوند. وضعیت بازی از لحاظ صداگذاری و موسیقی نیز همانند عنوان اصلی است و برای صداگذاری شخصیت ها از همان صدای عجیب و غریب گذشته استفاده شده است.
okamiden در کل تفاوت عمده ای با okami ندارد و تنها تلاش کرده گیم پلی مبتنی بر نقاشی بازی را به صفحه لمسی Ds منتقل کند که در این امر نیز موفق بوده؛ اما توجه نداشتن کپکام به مسایلی چون ایجاد تنوع در ساختار گیم پلی و استفاده از روندی نامناسب برای پیشبرد داستان باعث شده، okamiden تنها برای افرادی که به دنبال تجربه دوباره عنوان اصلی هستند، مناسب باشد.
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 42.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.