سیاه چاله خاطره ها

در سالیان دور زمانی که پیتر مولینیو هنوز در گرداب افسانه های خود غرق نشده بود. عنوانی تهیه کرد به نام Dungeons keeper که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد
پنجشنبه، 26 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیاه چاله خاطره ها
سیاه چاله خاطره ها
 

نویسنده: محمد طالبیان



 
Dungeons
در سالیان دور زمانی که پیتر مولینیو هنوز در گرداب افسانه های خود غرق نشده بود. عنوانی تهیه کرد به نام Dungeons keeper که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و آن ها در انتظار نسخه سوم این عنوان روزگار می گذراند.
Dungeons keeper (DK) روندی جالب و متفاوت از دیگر عناوین هم سبکش در پیش گرفته بود و توانست در این زمینه موفقیت خوبی به دست آورد اکنون بعد از ساخته شدن بازی های مختلفی که سعی در پیاده سازی جو و ویژگی های DK را داشته اید نوبت به Dungeons رسیده است که بیش از هر عنوانی یاد و خاطره DK را زنده کند. البته باید به این مساله نیز توجه کرد که این یک یادآوری شیرین و لذت بخش نیست، بلکه تنها عاملی است که باعث می شود انتظارتان برای تجربه کردن یک DK دیگر طولانی تر شود.

شکار قهرمان ها

اگر با عناوین نقش آفرینی آشنایی کافی داشته باشید، مطمئناً با مکانی به نام سیاه چاله (Dungeons) برخورد کرده اید. در اکثر عناوین نقش آفرینی شخصیت اصلی با وارد کردن به این سیاه چاله ها می تواند تجهیزات و اشیای با ارزشی به دست آورد که در دیگر نقاط دنیای بازی یافت نمی شوند. البته این کار به این راحتی ها هم نیست و در هر کدام از سیاه چاله ها، هیولاها، تله ها و باس های مختلفی انتظار بازیباز را می کشند. حال اگر بازیباز در جبهه مقابل قرار گیرد چه وضعیتی به وجود می آید؟ پاسخ این پرسش سال ها پیش و در DK داده شده است. بازیباز در DK و دیگر عناوین مشابه آن که Dungeons را نیز شامل می شود. بایستی کنترل سیاه چاله خود را به بهترین شکل ممکن در دست بگیرد. بازیباز در ابتدای بازی در نقش نگهبان یک سیاه چاله به نام Deinos قرار می گیرد که توانایی های مختلفی دارد. این نگهبان وظیفه دارد با حفظ سلامتی خود و البته سیاه چاله به مرور زمان قدرتمندتر شده و قهرمان های بیشتری را به سمت خود جذب کند. مکانیسم کلی گیم پلی این عنوان شباهت های بسیاری با سری بازی های DK دارد؛ اما در کنار آن تغییرهایی نیز داشته تا بازیبازها با یک دوباره سازی صرف روبرو نشوند. هدف اصلی بازیباز در Dungeons کسب مقدار بیشتر sou Energy است. این انرژی ویژه تنها از بدن قهرمان هایی به دست می آید که بنا به دلایل مختلفی به سیاه چاله بازیباز وارد می شوند. نکته قابل توجه این که مقدار soul Energy کسب شده از بدن قهرمانان زمانی افزایش می یابد که آن ها از حضور خود در سیاه چاله لذت بیشتری ببرند. این احساس رضایت و لذت بستگی به هدف قهرمان نیز دارد که می تواند کسب طلا، اطلاعات یا حتی از بین بردن هیولاهای بیشتر باشد. بنابراین بازیباز باید با در نظر گرفتن علاقه های هر کدام از قهرمان ها، فضای سیاه چاله را به نحوی طراحی کند که در پایان بیشترین Soul Energy نصیبش شود. به طور مثال بازیباز می تواند برای قهرمانی با تمایلات علمی در سیاه چاله خود کتاب های ارزشمند قرار دهد تا وی با به دست آوردن آن ها احساس رضایت بیشتری کند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که چیدمان و طراحی سیاه چاله حتی اگر در بهترین نوع خود باشد باز هم نمی تواند یک قهرمان را به طور کامل راضی کند. مساله ای که باعث شده تا روند بازی طولانی و در ادامه تکراری شود. در کنار روند ثابت استفاده شده در این عنوان، بازیساز سعی کرده تا یک سری هدف های جانبی را نیز در این عنوان قرار دهد. از جمله این اهداف می توان به کارهایی اشاره کرد که بازیباز با انجام آن ها مردم دهکده نزدیک به سیاهچاله خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهد. یا در نمونه ای دیگر بازیباز می تواند با حمله به سیاه چاله های دیگر هیولاهای موجود را از بین برده و سیاه چاله مورد نظر را تصاحب کند. یکی از مواردی که جای خای آن به شدت در Dungeons به چشم می آید، نبود بخش چند نفره است قسمتی که می توانست در قالب مراحل تسخیر سیاهچاله ها، جذابیت خوبی به همراه داشته باشد؛ اما سازندگان از آن چشم پوشی کرده اند. شاید اگر Dungeons در این زمینه حرفی برای گفتن داشت، می توانست عملکرد کلی بهتری را به نمایش درآورد. هرچند سازندگان تمام تلاش خود را کرده اند تا بتوانند عنوانی در سطح و اندازه DK روانه بازار کنند؛ اما در این راه موفق نبوده اند. دلیل اصلی این عدم موفقیت نیز مواردی چون مراحل تکراری، عدم کنترل دقیق روی Minion ها و نبود کنترل مناسب بر مدیریت منابع است که باعث شده اند ارزش های این بازی به خوبی نمایان نشود.
سیاه چاله خاطره ها

سیاه و زیبا

سازندگان در طراحی جزییات بخش های مختلف گیم پلی کم کاری کرده اند؛ اما عکس این موضوع در رابطه با گرافیک و صداگذاری بازی صدق می کند. با این که نمای دوربین ایزومتریک است، اما توجه به جزییات شخصیت ها و محیط باعث شده گرافیک بازی چه از دید فنی و چه از نظر هنری در سطح قابل قبولی قرار گیرد. همچنین باید به صداگذاری بازی نیز اشاره کرد. استفاده از دیالوگ های مناسب و صداگذاری خوب شخصیت ها، باعث شده Dungeons دست کم در این زمینه تبدیل به یک عنوان سطح بالا شود که به خوبی توانسته طنز سیاه بازی را به مخاطب القا کند. هرچند تلاش تیم سازنده برای تهیه عنوانی در سطح و اندازه DK جواب نداده؛ اما Dungeons از آن بازی هایی است که می تواند عطش طرفداران DK را برای مدت کوتاهی برطرف کند.
سیاه چاله خاطره ها

مزایا

دیالوگ و صداگذاری شخصیت ها، طنز سیاه و قوی. کنترل Dungeons Master
سیاه چاله خاطره ها

معایب

عدم وجود بخش چند نفره، تکراری شدن مراحل، سیستم رضایت بخش قهرمان ها، مدیریت منابع ضعیف
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 42.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.