GT کانسپت

اتومبیل ایده ای جدید کیاموتورز با ظاهری قدرتمند، دینامیک و حالتی رو به جلو نشان دهنده جهت گیری این کمپانی برای آینده است. در این اتومبیل سدان چهار در اسپرت که از نوع دیفرانسیل
چهارشنبه، 10 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
GT کانسپت
GT کانسپت

 

ترجمه و نوشته: مهندس کیوان بنی هاشمی



 

اتومبیل دیفرانسیل عقب قدرتمند و زیبا از کیاموتورز

اتومبیل ایده ای جدید کیاموتورز با ظاهری قدرتمند، دینامیک و حالتی رو به جلو نشان دهنده جهت گیری این کمپانی برای آینده است. در این اتومبیل سدان چهار در اسپرت که از نوع دیفرانسیل عقب بوده تلفیقی از یک موتور بسیار قدرتمند و بدنه ای است که از خطوط و زوایایی تشکیل شده که مجموعاً برآیندی است از زیبایی و توانایی که تا قبل از این به ندرت در اتومبیل های این کمپانی به چشم می خورد. با وجود اینکه کار روی کیا جی تی به عنوان یک اتومبیل ایده ای از نوامبر سال 2010 آغاز گردید، اما ایده ارائه یک اتومبیل دیفرانسیل عقب قدرتمند و زیبا مدت ها بود که فکر طراحان اروپایی کمپانی کیا موتورز را به خود مشغول کرده بود. به اعتقاد «پیتر شریر»، طراح ارشد کمپانی کیاموتورز چنین ایده ای یعنی آرایش دیفرانسیل عقب این امکان را به وجود می آورد که ابعادی کاملاً متفاوت در مقایسه با آرایش دیفرانسیل جلو برای این اتومبیل ایده آل شکل بگیرد که در عین حال بسیار جذاب است.
ایده چنین پروژه ای بنا بر اظهار سرپرست طراحی بخش اروپایی کیاموتورز از اتومبیل های جادوانه GT سال های دهه 1970 اروپایی گرفته شد که بسیار مجلل و باشکوه بودند و می توانستند در آن دوران مسافران خود را با چابکی و سرعت زیاد به جنوب فرانسه ببرند. وی می گوید ما نیز در صدد برآمدیم که چیزی مشابه از نظر برازندگی، جذابیت و اطمینان تولید کنیم نه فقط مدلی جسور و مغرور.
GT کانسپت
تمرکز و توجه ویژه به دینامیک خودرو با کمک تیمی که در زمینه هوافضا فعالیت دارند، میسر شد و منجر به طراحی اتومبیلی گردید که حجم های زیادی در ظاهر آن به چشم می خورد، رینگ های چرخ آن از جنس الیاف کربن بوده و دید عقب از طریق دوربین های مخصوص میسر شده و مجاری ورودی هوا در جلو که در ارتفاع پایین قرار دارند و همین طور بالچه ای که توزیع و انتشار یکنواخت جریان باد را در عقب عهده دار است و بالاخره بالچه هایی که در جلو برای هدایت جریان باد به سوی چراغ های بزرگ جلو نصب شده اند، مجموعاً ترکیبی واقعاً آیرودینامیکی را برای آن به ارمغان آورده است. کلید خوردن این پروژه در واقع برمی گردد به اتومبیل ایده ای KEE که در سال 2007 توسط کمپانی کیاموتورز در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به معرض نمایش گذاشته شد.
یکی از اهداف اصلی طراحان کیاموتورز در ارائه این مدل دیفرانسیل عقب ایده ای، اطمینان به این بود که ابعاد اتومبیل به گونه ای باشد که نشانگر یک اتومبیل دیفرانسیل عقب قدرتی بوده و با چیز دیگری اشتباه نشود. به همین دلیل درپوش موتور بسیار کشیده و چرخ های جلو تا حد امکان به سوی قسمت جلوی اتومبیل رانده شده و در قسمت عقب، صندوق و سقف به گونه ای در یکدیگر ادغام شده که حاصل آن به وجود آمدن شانه های کاملاً پهن و عریض برای اتومبیل بوده است.
اگر از پهلو به آن نگاه کنید این گونه به نظر می رسد که نیمرخ آن که از ستون های جلوی سقف آغاز می گردد، هرچه به سوی عقب می رود شتاب بیشتری می گیرد. تکمیل کننده چنین ویژگی در ظاهر یک زهوار مسی رنگ بوده که از قسمت پایین ستون جلو آغاز شده و از بالای سقف به سمت عقب و تا انتهای شیشه عقب رفته ادامه پیدا کرده که به اعتقاد بسیاری این همان امضای طراح است.
ایده استفاده از مس الهام گرفته از بازدیدی بود که تیم طراحی از نمایشگاه بین المللی طراحی DMY در شهر برلین کشور آلمان به عمل آورد که مشخص شد استفاده از چنین فلزی در اتومبیل می تواند احساس نوعی گرمی به طرح ظاهری آن بدهد. گرمی این فلز با سردی رنگ خاکستری زیبایی آن را دو چندان کرده بود.
GT کانسپت
از دیگر مشخصه های ظاهری این اتومبیل که بسیار چشمگیر است و قبل از این در کمتر اتومبیلی دیده شده، کالیپرهای ترمز هستند که به رنگ مسی روی صفحات دیسک قرار دارند که هماهنگی بسیار خوبی با زهوار مسی سقف خودرو دارد.
طراحان این خودرو علاقه خاصی به چراغ های این مدل ایده ای دارند و آن را بزرگ ترین ویژگی در ظاهر آن می دانند. جلو پنجره که توسط یک فلز خاص قاب دار گردیده توسط مجموعه ای از چراغ های جلو احاطه شده که در هر مجموعه تعداد 6 عدد لامپ LED به گونه ای که به نظر می رسد در عمق چراغ نصب شده قرار گرفته اند که در شب وضعیت متفاوتی با سایر چراغ هایی که تاکنون در خودروهای مختلف دیده اید دارند. درهای جلو و درهای عقب که لولاهای آن برخلاف معمول در قسمت عقب هستند، در هنگام باز شدن اندکی به سمت بالا زاویه دار می گردند و بدین ترتیب ورود و خروج از طریق آنها به راحتی انجام می گیرد ضمن آنکه زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
کابین علیرغم کوتاه بودن سقف، کاملاً جادار بوده و وسایل رفاهی زیادی برای راننده و 3 سرنشین همراه او تدارک دیده شده است. صندلی های یکپارچه آن روی پایه های قوسی، حالتی شناور پیدا کرده و همین امر باعث گردیده که ابعاد کابین بسیار جادار شود. تیم طراحی کیا عمداً ابعاد تونل گیربکس را بیش از اندازه بزرگ انتخاب کرده تا تأثیری بر قدرت و قابلیت های دینامیکی آن باشد. صفحه نمایشگر شیشه ای جلو داشبورد از سه لایه ارگانیکی LED تشکیل شده و بدین ترتیب باعث شده که نه تنها تصاویر، سه بعدی به نظر برسند بلکه تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق آنها به نمایش درآیند و دیگر نیازی به آن نیست که انبوهی از کنترل ها، کلیدها و دکمه ها و همین طور نمایشگرهای مختلف در کنسول میانی نصب شوند و باعث حواس پرتی راننده گردند. دکمه استارت به رنگ قرمز و کاملاً درشت به همراه اهرم تعویض دنده که روی آن کلمات Twist-And-Go یعنی «بچرخان و حرکت کن» حک شده، در یک جا جمع شده و بدین ترتیب باعث آزادسازی فضا در تونل کنسول میانی شده است. برای دید عقب از دوربین هایی بسیار نازک استفاده شده که تصاویر آن از طریق صفحات نمایشگر LED که روی درها نصب شده، کاملاً واضح در مسیر دید راننده قرار می گیرد.
GT کانسپت

مشخصات فنی

طول× عرض× ارتفاع: 4690×1890×1380
فاصله دو محور جلو و عقب: 2860 میلی متر
موتور:
6 سیلندر V شکل به حجم 3/3 لیتر از نوع توربوشارژدار و بنزینی مجهز به تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت
حداکثر نیروی تولیدی: 395 اسب بخار
حداکثر گشتاور: 534 پاوند
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک

اطلاعاتی در مورد کیاموتورز

شرکت «کیاموتورز کورپورشین» در سال 1944 تأسیس شده و قدیمی ترین خودروساز کشور کره جنوبی است. در حال حاضر تولید این کمپانی سالانه 2/1 میلیون دستگاه انواع وسیله نقلیه در بیش از 13 کارخانه و مجتمع تولیدی در 8 کشور جهان است که اکثر آنها از طریق یک شبکه فروش که در 172 کشور جهان وجود دارد به فروش رسیده و خدمات بعد از فروش برای آنها عرضه می شود.
امروزه شرکت کیاموتورز دارای 44 هزار نفر پرسنل و درآمد سالانه ای بالغ بر 20 میلیارد دلار است.
منبع: ماهنامه نوآور 90



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.