آئروپلان KM-1 هیولای خزر

در تابستان سال 1967، گروهی از نیروهای اداره تجسس برون مرزی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در اتاقی به نام «اتاق سبز» گرد هم آمده تا در خصوص مشخص کردن تصاویر گرفته شده
چهارشنبه، 10 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
آئروپلان KM-1 هیولای خزر

 




 
در تابستان سال 1967، گروهی از نیروهای اداره تجسس برون مرزی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در اتاقی به نام «اتاق سبز» گرد هم آمده تا در خصوص مشخص کردن تصاویر گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی ایالات متحده از شهر کوچک بندری در شمال دریای خزر با هم بحث کنند.
در تصاویر گرفته شده توسط ماهواره جاسوسی، هواپیمایی دیده می شد که اندازه آن از هر هواپیمای جنگی و یا مسافربری ساخته شده تا آن زمان بزرگتر بود. به همین دلیل مأموران سیا آنرا "هیولای کاسپی" نامیدند.
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری سابق، مشخصات اولیه به دست آمده از "هیولای کاسپی" بدین ترتیب بود: 10 موتور جت داشت، 8 موتور جت روی بال های آن و 2 موتور دیگر روی دم آن قرار گرفته بود و طول این آئروپلان نزدیک به 100 متر و وزن آن نزدیک به 540 تن برآورد گردیده بود.
بعد از فروپاشی کشور شوراها مشخصات کاملی از این هیولا در مجله های علمی روسی و غربی به چاپ رسید.
اولین بار پروژه آزمایشی آئروپلان در سال 1923 طراحی شده و نمونه آزمایشی کوچکی ساخته شده بود.
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
با نتیجه گیری از آزمایش های گذشته در سال 1966 دکتر «الکسیف» سرپرست گروهی شد که پروژه ساخت آئروپلان را به اتمام رساند.
طول واقعی 92، ارتفاع 22 و طول بال ها 37 متر بود و قسمت زیرین آن با طراحی کشتی ساخته شده بود، گر چه ظاهر آن شبیه هواپیما بود 8 موتور روی بال ها، هر کدام کشش تقریبی برابر با 10 تن تولید داشتند. همه این قدرت تقریباً برای استارت از روی آب و تولید بالشی از هوا زیر آئروپلان بود و دو موتور انتهایی که روی دم آئروپلان قرار داشتند فقط برای به پرواز درآوردن روی آب بود.
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
حداکثر وزن بارگیری شده 544 تن بود که در آن زمان بالاترین رکورد پرواز به حساب می آمد و بعد از آن رکورد بیشترین وزن بار پرواز توسط هواپیمای باربری AN-225 شکسته شد.
تجربه ساخت "هیولای کاسپی" باعث ساخته شدن دو آئروپلان دیگر در سال 1972 گردید. اولین آئروپلان با طول 58 متر و وزن 120 تن (که پروژه موفقی هم بود) برای حمل نیروهای مخصوص نیروی دریایی تولید و ساخته شد.
حمله به ناوهای هواپیمابر و ناوهای جنگی ساخته شد (لقبش قاتل ناوهای هواپیمابر بود) روی آن 6 محل برای حمل راکت های دریایی بالدار در هوا به دریا در نظر گرفته شده بود. یکی از مشخصات مثبت این نوع آئروپلان ها، دید کور رادارها در مقابله با آنها بود و به دلیل ارتفاع کم پرواز از 4 تا 14 متر از سطح دریا تقریباً از دید چشم خیلی از رادارهای پنهان بودند.
تقریباً به مدت 15 سال این آئروپلان ها مورد آزمایش های گوناگون قرار گرفتند و در سال 1980 با مرگ سازنده آئروپلان دکتر «الکسیف» و در همین سال با غرق شدن یکی از آئروپلان ها که بدون تلفات انسانی بود، پرونده آئروپلان ها به بایگانی رفت.
آئروپلان KM-1 هیولای خزر

مشخصات آئروپلان هیولای کاسپی (KM-1)

اندازه بال جلو: 37/60 متر
اندازه بال دم: 37 متر
طول: 92 متر ارتفاع: 21/80 متر
مساحت بال: 662/50 مترمربع
وزن خالی: 240 هزار کیلوگرم
حداکثر بیشینه وزن برخاست: 544 هزار کیلوگرم
پیشرانه 10 عدد موتور: TRD-7
حداکثر کشش موتورها: 13000×10 اسب بخار
حداکثر بیشینه سرعت پرواز: 500 کیلومتر
بیشینه سرعت پرواز: 430 کیلومتر
برد مفید: 1500 کیلومتر
سقف پرواز: 14ــ4 متر
خدمه پرواز: 6 نفر
آئروپلان KM-1 هیولای خزر
 
منبع:ماهنامه نوآور 90



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.