پیش‌شرط‌ های ملاقات با دندان ‌پزشک

وقتی پای صحبت دوستان و آشنایان درباره تجربه مراجعه به دندان‌پزشکی می‌نشینید، بعضی‌ از خاطرات تلخ و عذاب‌آور خود از دندان‌پزشکی می‌گویند اما برخی تجربه خوشایندی از
دوشنبه، 15 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیش‌شرط‌ های ملاقات با دندان ‌پزشک
پیش‌ شرط‌ های ملاقات با دندان ‌پزشک

 

نویسنده:دکتر سیامک شایان‌امین



 
وقتی پای صحبت دوستان و آشنایان درباره تجربه مراجعه به دندان‌پزشکی می‌نشینید، بعضی‌ از خاطرات تلخ و عذاب‌آور خود از دندان‌پزشکی می‌گویند اما برخی تجربه خوشایندی از این درمان‌ها دارند و ابایی از مراجعه مجدد به دندان‌پزشکی ندارند. این تجربه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از شخصیت خود فرد و خلق و خوی دندان‌پزشک گرفته تا زمان و مکان مراجعه به دندان‌پزشکی. بدون شک تجربه درمان دندان برای کسی که بهداشت دهان خود را رعایت می‌کند، پیش از جدی شدن مشکل دندان‌ها پی گیر درمانشان می‌شود و یک دندان‌پزشک آشنا و خانوادگی دارد، با کسی که فقط هنگام بروز درد به اولین و در دسترس‌ترین مرکز دندان‌پزشکی مراجعه می‌کند، متفاوت خواهدبود. رعایت نکته‌ های زیر می‌تواند تجربه خوشایندی از دریافت خدمات دندان‌پزشکی برای شما رقم بزند:

دندان‌پزشکتان را انتخاب کنید

کیفیت عرضه خدمات دندان‌پزشکی در مراکز دندان‌پزشکی مختلف یکسان نیست. حتی در یک مرکز درمانی نیز ممکن‌است دندان‌پزشکانی با مهارت، اخلاق و کیفیت کار متفاوت کار کنند بنابراین بهتر است پیش از آنکه مجبور شوید به اولین مرکز دندان‌پزشکی نزدیک یا دندان‌پزشک برای درمان مراجعه کنید، دندان‌پزشکتان را انتخاب کنید. این کار مخصوصا به افرادی که دچار ترس از دندان‌پزشکی هستند، توصیه می‌شود زیرا حضور در یک محیط آشنا و مواجهه با چهره‌ای آشنا در کنترل اضطراب نقش مهمی دارد. برای این انتخاب می‌توانید از تجربه خانواده و دوستان یا تبلیغات نشریه‌های محلی و سایت‌های اینترنتی استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای معاینه به چند دندان‌پزشک مراجعه کنید و بهترینشان را برگزینید.

آرامش داشته باشید

پیش از مراجعه به دندان‌پزشکی ساعت‌های آرامی داشته باشید و در صورت امکان، کمی بخوابید زیرا خستگی و استرس، آستانه تحمل درد را کاهش می‌دهد و گاهی روند بی‌حس شدن دندان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. گوش دادن به موسیقی و فکر کردن به تجربه‌های خوشایند نیز می‌تواند در کنترل استرس موثر باشد. اگر در مطب دندان‌پزشکی چنین امکانی وجود ندارد، با خود یک دستگاه پخش موسیقی و هدفون ببرید و پیش از درمان و حین آن به موسیقی گوش دهید.

مسواک بزنید

دندان‌پزشکان معتقدند دهان هرکس نشانه شخصیت اوست! یعنی شرایط دهان و دندان‌های هرکس و میزان توجه به بهداشت دهان و تا حدودی شخصیت فردی و اجتماعی او را نشان می‌دهد. متاسفانه برخی افراد نه‌تنها به بهداشت دهان خود توجهی ندارند بلکه به دندان‌پزشکی که قرار است دهان آنها را معاینه و بیماری‌شان را درمان کند هم اهمیت نمی‌دهند و به همین دلیل تا آخرین لحظه پیش از ملاقات با دندان‌پزشک، غذاهای بودار می‌خورند یا سیگار می‌کشند و با دهان بد بو و انباشته از ذرات غذا، به مطب دندان‌پزشک می‌روند. شاید اگر یک بار خودتان را جای دندان‌پزشکی بگذارید که قرار است هنگام معاینه دهان شما با چنین منظره‌ای روبرو شود، هرگز پیش از دندان‌پزشکی مسواک زدن را فراموش نکنید.

دفترچه بیمه را همراه ببرید

با اینکه معمولا خدمات دندان‌پزشکی زیر پوشش بیمه‌های درمانی نیست و جز در موارد خاص باید هزینه درمان را آزاد بپردازید، باید هنگام مراجعه به دندان‌پزشک دفترچه بیمه را همراه ببرید زیرا گاهی لازم است برای تشخیص بهتر، برای شما عکس تشخیصی یا آزمایش درخواست شود یا اینکه دندان‌پزشک لازم بداند برای تکمیل درمان‌های دندان‌پزشکی داروهای خاصی تجویز کند. پس برای جلوگیری از دوباره کاری و اینکه مجبور به مراجعه مجدد به دندان‌پزشک نشوید، دفترچه بیمه را همراهتان ببرید.

سوابق پزشکی‌ را همراه داشته باشید

دندان‌پزشک هنگام تصمیم‌گیری برای درمان شما باید از سوابق پزشکی‌تان آگاه باشد؛ مثلا باید بداند به چه بیماری‌هایی مبتلا هستید و چه داروهایی مصرف می‌کنید زیرا انجام درمان‌های دندان‌پزشکی برای برخی بیماران محدودیت‌هایی دارد و باید تدابیر خاصی پیش از آغاز درمان برای آنها اندیشیده شود. گاهی هم داروهای دندان‌پزشکی با داروهایی که برای درمان بیماری دیگرتان مصرف می‌کنید، تداخل دارد. ابتلای فرد به بیماری‌های واگیردار( نظیر هپاتیت)، دیابت (بیماری قند)، فشار خون و بیماری‌های قلبی و البته بارداری خانم‌ها از مهم‌ترین شرایطی هستند که دندان‌پزشکان باید برای مبتلایان به آنها درمان‌ها را تغییر دهند یا داروهای خاصی را پیش از درمان تجویز کنند.

با تشخیص پزشک، دارو مصرف کنید

برخی افراد به دلیل مشکلات و بیماری‌هایی که به آنها مبتلا هستند، باید یک ساعت پیش از مراجعه به دندان‌پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنند چون احتمال انتقال عفونت و باکتری در خون وجود دارد. تشخیص این مورد بر عهده دندان‌پزشک و پزشک معالج شماست. افراد مبتلا به مشکلات قلبی و کلیوی از جمله بیمارانی هستند که احتمالا باید پیش از درمان‌های دندان‌پزشکی آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

عکس‌های قبلی را همراه ببرید

اگر برای درمان دندان‌هایتان به دندان‌پزشک جدیدی مراجعه می‌کنید که سابقه‌ای از درمان‌های گذشته شما ندارد، بهتر است رونوشتی از پرونده دندان‌پزشکی خود تهیه کنید و به او بدهید. اگر عکس‌های تشخیصی قدیمی هم دارید، آنها را هنگام مراجعه به دندان‌پزشک همراه ببرید. در بسیاری از موارد بررسی عکس‌های قدیمی، شما را از تهیه عکس‌های تشخیصی جدید بی‌نیاز می‌کند. گاهی هم مقایسه این عکس‌ها با عکس تشخیصی جدید به دندان‌پزشک در بررسی سیر پیشرفت بیماری و انتخاب درمان صحیح کمک خواهد کرد.

تشنه و گرسنه نباشید

با شکم خالی به دندان‌پزشکی نروید. تشنگی و گرسنگی آستانه تحمل درد شما را کاهش می‌دهد و بر اضطرابتان می‌افزاید. اگر قند خونتان پایین باشد، ممکن است در میان کار دچار افت قند خون شوید و از حال بروید یا حالتان دگرگون شود. از سوی دیگر، ممکن است دندان‌پزشک به شما توصیه کند پس از درمان‌هایی نظیر جراحی لثه یا کشیدن دندان، تا چند ساعت چیزی نخورید و نیاشامید. تمام این احتمال‌ها را در نظر بگیرید و پیش از ملاقات با دندان‌پزشک غذایی بخورید. یادآوری دوباره این نکته بد نیست که بعد از غذا، مسواک را هم فراموش نکنید.

پیش از وقتتان در مطب حاضر شوید

حضور به موقع در مطب دندان‌پزشک علاوه بر اینکه نشانه شخصیت شما و احترامتان به دندان‌پزشک است، می‌تواند از بروز استرس‌های بی‌مورد مانند تلاش برای یافتن جای پارک اتومبیل و دویدن در راه‌پله‌ها یا بحث با منشی به دلیل تاخیر و انتظار تا خالی شدن دست دندان‌پزشک پیشگیری کند.

پی‌نوشت‌ها:

* دندانپزشک

منبع:هفته نامه سلامت



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.