نامه جامعه ؛ پیدا و پنهان فارسى 1

در حوزه سرگرمى و تفریحى، شبکه هاى ماهواره اى به عنوان رقیبى سرسخت و قدرت مند در برابر صدا وسیماى جمهورى اسلامى ایران عرض اندام کرده اند. متأسفانه در حال حاضر
يکشنبه، 21 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نامه جامعه ؛ پیدا و پنهان فارسى 1
نامه جامعه ؛ پیدا و پنهان فارسى 1

نویسنده : سید ابوالفضل جعفری نژاد



 

مقدمه:

در حوزه سرگرمى و تفریحى، شبکه هاى ماهواره اى به عنوان رقیبى سرسخت و قدرت مند در برابر صدا وسیماى جمهورى اسلامى ایران عرض اندام کرده اند. متأسفانه در حال حاضر شبکه هاى PMC، GEM، PERSIA TV، PERSIA MBC و نیز شبکه تازه تاسیس فارسى وان جاى خود را در میان مخاطبان باز کرده اند، این شبکه ها، انبوهى از برنامه هاى تفریحى؛ اعم از فیلم هاى سینمایى، موزیک ویدئو، دوربین مخفى، سریال و... را براى بینندگان پخش مى کنند. بنابراین، هرگاه مردم احساس کنند، که تلویزیون ایران برنامه اى باب میل آنها ندارد، به راحتى قادرند از میان این شبکه ها برنامه اى جالب براى تماشا پیدا کنند.
نکته مهم در این بین این است که بسیارى از این برنامه ها منطبق با موازین دینى و اخلاقى مردم ما نیست و این خطر وجود دارد که این قبیل برنامه ها در دراز مدت تاثیر غیر قابل جبرانى در نوع تفکر و نگاه اجتماعى مردم بگذارد. به عنوان مثال، شبکه Persia TV طى برنامه اى با عنوان Star Persian Next در چند مرحله، خوانندگان جوان ایرانى را با سوداى ستاره شدن به دبى مى کشاند تا آنها در رقابت با دیگران به عنوان ستاره بعدى ایران در عرصه خوانندگى مطرح شوند. شرکت صدها خواننده جوان در این مسابقه و نیز استقبال بینندگان از این برنامه، به خوبى جاى پاى این قبیل برنامه ها را در میان مخاطبان نشان مى دهد. تجربه نشان داده که مردم ایران علاقه شدیدى به سریال دارند و اگر تا چند سال پیش هفته اى چند سریال از تلویزیون ایران پخش مى شد، اما اکنون روزى چند سریال به صورت شبانه پخش مى شود و شبکه تازه تاسیس فارسى 1 نیز با در نظر گرفتن میل شدید مردم ایران به سریال، آغاز به فعالیت کرده و در کمال ناباورى در مدت فعالیت بسیار کوتاه خود و علیرغم دوبله هاى بسیار ضعیف، جاى خود را در میان ایرانیان باز کرده است.
این شبکه ماهواره اى تازه تاسیس، از طریق ماهواره هات بیرد به راحتى قابل دریافت است. این شبکه پس از مدتى تبلیغ و در انتظار نگه داشتن مخاطبان فارسى زبان خود، بالاخره در روز شنبه 10 مرداد برابر با اول آگوست 2009 برنامه هاى خود را شروع کرد، که اغلب برنامه هاى این شبکه، شامل پخش سریال هاى خانوادگى و تفریحى کشورهاى مختلف، از جمله آمریکا و کره به زبان فارسى (دوبله) بوده و داراى موزیک ویدئوهاى خاص خود نیز مى باشد، که متأسفانه به دلیل ناآگاهى مخاطبین از اهداف پیدا و پنهان گردانندگان این شبکه، در حال حاضر شبکه فارسى 1 مخاطبین بسیارى را از میان جوانان و بخصوص خانواده ها به خود اختصاص داده که این مسئله مى تواند هشدار و زنگ خطرى جدى براى متولیان رسانه ملى محسوب شده و رسالت ایشان را در ارتقاى کیفى برنامه هاى تولیدى سیما افزایش دهد.

اهمیت موضوع

شبکه فارسى وان، که گفته مى شود، توسط کمپانى استار متعلق به شرکت نیوزکورپریشن اداره مى شود، مدت کوتاهى است که با آغاز پخش برنامه هاى خود وارد عرصه تاخت و تاز فرهنگى فارسى زبان شده است. این رخداد جدید شبکه هاى ماهواره اى، بر خلاف سایر شبکه هاى مشابه، فیلم ها و سریال هاى روز تولید غرب را به صورت دوبله فارسى-هرچند ضعیف- پخش مى کند. از نکات قابل توجه در خصوص شبکه فارسى 1 مدیریت و شیوه اداره این شبکه است. به نظر مى رسد، دانستن برخى اطلاعات در این خصوص ضمن اینکه مى تواند جالب باشد، شاید بتواند در تشریح اهداف و نیات پنهان این شبکه براى مخاطبین موثر واقع شود.

روبرت مرداک کیست؟

شبکه فارسى وان متعلق به فردى به نام روبرت مرداک - امپراطور رسانه اى - است، که یک یهودى استرالیایى و چهارمین مرد ثروت مند آسیاست. دفتر مرکزى این شبکه در هنگ کنگ قرار دارد و توسط کمپانى معروف استار، متعلق به نیوز کورپریشن واقع در نیویورک و با همکارى شرکت افغانى موبى متعلق به خانواده محسنى اداره مى شود. مالک شرکت نیوز کورپوریشن نیز روبرت مرداک است. او به نقش پررنگ خود و مجموعه رسانه اى اش در امور دیگر کشورها افتخار مى کند و عملکرد شبکه خبرى فاکس نیوز و سایر رسانه هاى تحت تملک ش در تحریک و تشویق دولت ایالات متحده و اقناع افکار عمومى براى حمله به عراق را بسیار خوب و مؤثر ارزیابى کرده است. روبرت مرداک در خانواده اى استرالیایى از طبقه متوسط، ولى پرنفوذ و قدرتمند چشم به جهان گشود. در جوانى گرایش هاى سیاسى چپ داشت و ولادیمیر لنین را مى ستود. روبرت در سالیان دهه 1950، دیدارهاى منظمى از آمریکا داشت. او با آگاهى و دید ویژه اى نسبت به آمریکا بزرگ شده بود و زمانى که در آکسفورد تحصیل مى کرد با پیچیدگى هاى "جنگ سرد" دست و پنجه نرم کرده و اذعان مى داشت: زمان آن رسیده که موقعیت آمریکا را به عنوان یک قدرت فائقه جهانى به رسمیت بشناسیم.
مرداک به زودى دلباخته آمریکا، به ویژه شهر "نیویورک" شد. او که کار خود را با مالکیت یک روزنامه کوچک در "ملبورن" استرالیا شروع کرد، پس از مدت کوتاهى توانست یک امپراتورى رسانه اى را پایه گذارى کند. مرداک در سال هاى اخیر به شدت به صنعت سودآور ماهواره اى تلویزیونى علاقه مند شده و به خصوص در زمینه پوشش زنده رویدادهاى ورزشى؛ مانند مسابقات فوتبال و بسکتبال از این شبکه ها، سرمایه گذارى هاى مدرن کرده است. اقبال گسترده مردم جهان به چنین برنامه هایى و قابلیت مانور روى شخصیت بازیکنان محبوب و نیز پرداختن به مسائل خصوصى آنان سود سرشارى به جیب وى سرازیر کرد. در صنعت عظیم و بى مرز ارتباطات، بسیارى از مردم جهان روبرت مرداک را قماربازى مى دانند، که حدس زدن حرکت بعدى اش عملاً غیرممکن است.
روبرت مرداک یهودى استرالیایى الاصل، که به سلطان شیطانى رسانه ها معروف است، داراى 60 شبکه تلویزیونى به 13 زبان مختلف است، که روزانه حداقل 300 میلیون مخاطب را به خود جلب مى کند. همین طور مسئولیت 100 روزنامه و مجله معتبر؛ همچون دیلى تلگراف، وال استریت ژورنال، تایمز، ساندى تایمز، نیویورک پست و نیز شبکه هاى خبرى معروفى؛ همچون فاکس، فاکس نیوز و اسکاى نیوز و سایت هایى؛ همچون "ماى اسپیس" بر عهده این فرد است. روبرت مرداک که از صهیونیست هاى بسیار با نفوذ در دنیاست، بارها شخصاً به دخالت در امور دیگر کشورها از طریق همین شبکه افسانه اى - رسانه اى - اذعان داشته است که شاید یکى از مهمترین این کارکردهإ؛ اثرگذارى و هدایت افکار عمومى توسط شبکه فاکس نیوز در جریان جنگ آمریکا علیه عراق باشد.
شخصیت عجیب مرداک بسیار قابل تأمل است. او در عین حالى که هدایت بزرگترین بنگاه هاى خبرى را بر عهده دارد، اما بیشترین تمرکز خود را بر روى برنامه هاى تفریحى - سرگرمى نهاده و در عین حال، پر تیراژ ترین مجله انگلیسى، یعنى نیوز آوورلد که یک مجله جنسى است، متعلق به اوست و همین طور پرتیراژترین انجیل جهان توسط انتشارات او (واندروان) در آمریکا به چاپ مى رسد. همین اندک گفته ها درباره وى، به خوبى بیانگر آن است که لقب سلطان شیطانى رسانه ها لقب برازنده اى براى مرداک است.

بررسى محتوایى سریال هاى فارسى وان

اندکى تأمل در مضامین سریال هاى شبکه نوظهور، این غول رسانه اى، این نکته ظریف را آشکار مى سازد، که بسیارى از این داستان هاى به ظاهر جذاب و دیدنى، در کنار کیفیت بالاى تصویر و صدا، حاوى مفاهیم خیانت، جنایت و حتى بى بند و بارى فکرى و فرهنگى هستند. با اینکه سریال هاى شبکه فارسى وان از میان برنامه هاى روز آمریکا و اروپا انتخاب مى شوند، اما تحلیل محتوایى آن ها نشان مى دهد، که این انتخاب ها با دقت و وسواسى خاصى صورت مى پذیرد. سریال هایى که شخصیت هاى اغلب آنان زنانى هستند که یا در حال خیانت به زندگى خود و دیگران اند و یا افراد دیگرى در زندگى به آن ها خیانت مى کنند و به تبع راه هایى براى رهایى از منجلاب مى یابند؛ راه هایى که حداقل با فرهنگ ما تضادها و تناقض هاى آشکارى دارد. بر این اساس، مى توان به الگوى فکرى انتخاب کنندگان سریال هاى این شبکه فارسى زبان دست یافت و با قاطعیت به این باور رسید که تیرانداز چابک دست شبکه، این بار بنیان جامعه فارسى زبان، یعنى خانواده را نشانه رفته است. مطالعات نشان مى دهد که بى ثباتى در خانواده ها، که به مثابه فطرى ترین و مقدس ترین نهاد بشرى و حلقه هاى اصلى جوامع و سنگرهاى پاسدارى از فرهنگ و ارزش ها تلقى مى شود؛ به دلیل کج روى ها، انحرافات فکرى و روانى افراد جامعه است، که روندى رو به گسترش را مى پیماید. روند روزافزون بى ثباتى و تزلزل، نظام خانواده ها را با بحران بسیار جدى تر از آنچه هست، مواجه خواهد ساخت؛ تا حدى که به مرز آسیب پذیرى آنى برسند و با کوچک ترین اشاره اى از هم بپاشند.
در حال حاضر، شبکه فارسى وان ظاهراً برنامه هاى خود را براى مخاطبان فارسى زبان افغان، تاجیک و ایران تهیه و پخش مى کند، ولى به خوبى مشخص است که تمرکز اصلى برنامه ها بر روى مخاطبان ایرانى است؛ زیرا برنامه هاى این شبکه فارسى زبان، شامل پخش سریال هاى تفریحى و خانوادگى صرف، با دوبله فارسى و نیز موسیقى با تصویرهاى خاص با محتواى جنسى و خشونت مى باشد. از این بابت این شبکه نسبت به دیگر شبکه ها، حتى شبکه 24 ساعته ام بى سى پرشیا، که پیش از این پخش فیلم هاى سینمایى روز هالیوود با زیرنویس فارسى را در ماهواره عرب ست آغاز کرده بود، متمایز است.
ویژگى هاى این شبکه را از دو نظر مى توان بررسى کرد:

1- شاخصه اى ظاهرى

- این شبکه براى اولین بار اقدام به دوبله آثار نمایشى روز اروپا، آمریکا و آسیاى جنوب شرقى به زبان فارسى نموده است. اگر چه کیفیت این دوبله ها، بسیار ضعیف و غیر قابل مقایسه با دوبله فیلم هاى خارجى در داخل ایران است، ولى در مقایسه با شیوه زیرنویس فارسى این آثار که در دیگر شبکه ها صورت مى گیرد، توانسته است نظر مخاطبین خود را به نوعى جلب کند. پیش بینى مى شود به تدریج شبکه فارسى 1 تلاش مى کند که این نقیصه را نیز رفع نموده و به کیفیت دوبله آثار پخش شده بیافزاید.
- از ویژگى هاى دیگر این شبکه، پخش سریال هاى طولانى مدت و دنباله دار خانوادگى و تفریحى معمولى است، که مخاطب اصلى آن خانواده ها بوده و با هدف کاملاً تفریحى تهیه و پخش مى شوند. بخشى از برنامه هاى این شبکه هم به پخش موزیک ویدئوهایى اختصاص دارد، که غالباً مضامین جنسى و خشونت را به تصویر مى کشند.
- استفاده از وله هاى خاص غالباً با غلبه رنگ هاى صورتى از ویژگى هاى دیگر برنامه هاى این شبکه است. رنگ صورتى به خصوص آنجا که در کنار رنگ هاى تیره (مشکى) قرار مى گیرد، از رنگ هاى ویژه و مورد توجه شبکه هاى پورنو بوده و به شدت در تولیدات بصرى (مجله ها، سایت ها و...) با موضوعات جنسى به کار مى رود. برخى روانشناسان معتقدند: رنگ صورتى به خصوص در مجاورت رنگ تیره، بر انگیزاننده حس و غریزه جنسى در مخاطب است.

2- شاخص هاى محتوایى

به هیچ عنوان نمى توان پذیرفت که آقاى روبرت مرداک - یکى از بزرگ ترین مردان رسانه اى جهان - تنها با هدف سرگرم کردن مخاطبان فارسى زبان جهان، شرکت هاى متعددى در دبى، هنگ کنگ و نیویورک فعال کرده باشد و شبکه اى خاص را بر روى یکى از بهترین فرکانس هاى ماهواره اى هات برد راه اندازى و هیچ هدف خاصى را پى گیر نباشد. شبکه فارسى 1 اولین شبکه اى است که به طور تخصصى تمام تمرکز خود را بر روى خانواده ها نهاده است و اگر قرار است جوانان را نیز مورد هدف قرار دهد آنها را در کنار خانواده مورد توجه قرار مى دهد.
مدیریت شبکه فارسى 1 با دقت و وسواس خاصى برنامه هاى خود را انتخاب مى کند و آنچنان محتواى این سریالها براى آنها مهم است که به طور شتابزده و با دوبله اى نازل، اما با سرعت در اختیار بینندگان فارسى زبان قرار مى دهد. نگاهى به این سریال ها به خوبى نشان مى دهد که تمام آنها در پرداختن به موضوعات ذیل مشترکند و به نظر مى رسد، قرار است، در فارسى 1 به هیچ موضوعى غیر از این موضوعات پرداخته نشود:
- ترویج خانواده هاى بى سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتى خانواده؛
- ترویج و عادى جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن؛
- بى اهمیت جلوه دادن احترام به والدین؛
- عادى جلوه دادن رابطه جنسى دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده؛
- هویت زدایى از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعى مستقل و مؤثر؛
- عادى جلوه دادن سقط جنین براى دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلى طبیعى براى رفع دلهره هاى احتمالى در روابط جنسى دختر و پسر؛
- تعصب زدایى از کانون خانواده و ترویج بى تفاوتى نسبت به حریم خانواده؛
- ترویج مفهوم زندگى با دیگران به جاى ازدواج ( جالب است بدانیم که این مفهوم سال هاست در برخى تولیدات روتین تلویزیونى خودمان هم تبلیغ مى شود)؛
- ترویج فیمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه، در حد کسى که تنها جهت رفع
نیازهاى جنسى زن خلق شده است!؛
- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده؛
- افزایش تأثیر پذیرى جنسى و خشونت در جوانان و نوجوانان، به خصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهاى خاص؛
- پى ریزى و ایجاد آمادگى ذهنى تفکر شیطان پرستى در نوجوانان و جوانان.
شبکه ماهواره اى فارسى وان توانسته است از خلاء به وجود آمده در رسانه ملى ایران، به دلیل عدم راضى کردن مخاطبان متنوع خود، به بهترین نحو استفاده نموده و به دور از جو سیاست زده ایران، تمرکز خود را بر قشر جوان و حتى میانسال ایرانى متمرکز کرد. و ارزش هاى نوینى و البته بیگانه با فرهنگ و سنن ایرانیان را به خانواده هاى ایرانى انتقال دهد.
در حالى که سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران، مدعى بود، که مردم ایران فرصت تماشاى دو سریال بیشتر را در ماه مبارک رمضان ندارند، این شبکه تلویزیونى سریال هاى معروفى، هم چون "ویکتوریا" و "جسور و زیبا" به همراه سریال هایى از کره جنوبى را هر شب پخش مى کرد، که هنوز هم ادامه دارد.
شبکه فارسى 1، با دقت، تعمد و وسواس خاصى، سریال هایى را براى مخاطب ایرانى و فارسى زبان پخش مى کند که موضوع اصلى همه آنها روابط خانوادگى و زناشویى است؛ موضوعى که از قضا مى تواند پاشنه آشیل هر جامعه اى باشد، که عدم مقابله و پاسخ گویى در برابر آن مى تواند انحرافاتى جدى در خانواده ها و در نهایت جامعه جوان ایرانى ایجاد کند. به عنوان نمونه، در یکى از این سریال ها، مخاطب با خانواده از هم گسیخته اى روبرو است که زن خانواده خود عاشق جوان دیگرى شده است. پدر خانواده با فرد دیگرى زندگى مى کند و دختر و پسر خانواده هم روابط نامعقولى در حیطه مسائل خانوادگى دارند و البته در سراسر این فیلم تاکید بر مثبت بودن و عرفى بودن این نوع مناسبات ناسالم مى شود! موضوعى که در صورت تداوم و انتقال به جامعه و خانواده ایرانى، بسیار مخرب تر و تاثیر گذارتر از برنامه هاى خبرى "بى بى سى"و یا "صداى آمریکا" خواهد بود.
به نظر مى رسد، در صورتى که از مباحث روزمره سیاسى بگذریم، متوجه خواهیم شد که اگر جامعه جوان ایرانى در غیاب همه نهادهاى انتقال ارزش به حال خود رها شود، این رهایى مى تواند در آغاز خود بیگانگى جامعه و تجزیه اخلاقى آن شود. هرچند از زمان تشدید فعالیت این شبکه ماهواره اى تاکنون برخى سایت هاى خبرى و دیگر رسانه هاى سایبر و مکتوب، به نحوى سعى در گوشزد کردن خطر فعالیت این شبکه ماهواره اى داشته اند، اما به نظر مى رسد چه در خصوص این شبکه و دیگر شبکه هاى ماهواره اى که با رویکردهاى غیر سیاسى و با هدف قرار دادن بنیان خانواده و ارزش هاى جامعه ایرانى، آثار تخریبى کوتاه مدت و دراز مدتى دارند، برنامه مشخصى از سوى مسئولین امر وجود ندارد.
باید اذعان کنیم که در دنیاى امروز، که رسانه و ارتباطات رسانه اى جاى بسیارى از نهادها را در حفظ و ایجاد ارزش هاى جامعه گرفته است، مبارزه سخت- که یکى از نمودهاى عینى آن ارسال پارازیت بر روى شبکه هاى ماهواره اى است- کارایى لازم را ندارد، بلکه رسالت نهادهایى، چون صدا و سیما، گروه هاى مرجع مردمى و رسانه ها، این است که ظرافت هاى کارى این شبکه ها در هدف قراردادن بنیان هاى خانواده و ارزش هاى جامعه ایران را به مردم تبیین و از دیگر سو شبکه هاى مختلف صدا و سیما با مخاطب شناسى بهتر و ارائه برنامه هاى متنوع، غنى و جذاب، اجازه نفوذ چنین رسانه هایى را در جمع خانواده ها ندهند.

نتیجه گیرى

به طورکلى، گستره فرایند رسانه اى، فراوانى ارتباطات مجازى، وابستگى هاى روز افزون به کامپیوتر، اینترنت و فراگیرشدن شبکه هاى ماهواره اى در شهر و روستا، اقتدار تربیتى اولیا ومربیان را تضعیف کرده است؛ به طورى که دیگر کانون خانواده و محیط مدرسه، استوارى، ارزشمندى، قداست و حرمت ِگذشته را ندارد. به همین دلیل، تربیت نسلى سالم، صالح، پویا، خلاق، عاقل و بهره مند از مؤلفه هایى، چون اندیشه هاى استوار دینى، احساس ارزشمندى و داراى غنى ترین نوع هویت ملى و فرهنگى براى جامعه اسلامى فردا، رسالتى بس دشوار است؛ زیرا بسیارى از خانواده ها به دلیل تاثیر پذیرى از برنامه هاى رسانه اى و شبکه هاى ماهواره اى، از رضایت مندى و آرامش متقابل محروم هستند. هم چنین، اقتدار عاطفى و منطقى و همدلى و همراهى لازم را نیز، در تعامل با فرزندان ندارند.
مطالعات نشان مى دهد، که بى ثباتى در خانواده ها، که به مثابه فطرى ترین و مقدس ترین نهاد بشرى و حلقه هاى اصلى جوامع و سنگرهاى پاسدارى از فرهنگ و ارزش ها تلقى مى شود؛ به دلیل خلأ فکرى و روانى افراد جامعه است، که روندى رو به گسترش دارد.
روند روزافزون بى ثباتى و تزلزل، نظام خانواده ها را با یک بحران جدى مواجه کرده است؛ تا جایى که بسیارى از خانواده ها، از روش هاى گوناگونى آسیب پذیر شده اند. افزایش روزافزون آمار طلاق در نقاط مختلف جهان، به ویژه در کشورهاى غربى، عوامل بسیارى دارد که از آن جمله مى توان به: بحران هاى ناشى از طلاق، کم رنگ شدن ارزش زوجیت هاى شرعى و ازدواج هاى قانونى و ترویج زندگى مشترک زنان و مردان بدون ازدواج رسمى، پیرشدن جمعیت ها، ترغیب غیرمنطقى زنان به استقلال طلبى، خودمختارى و خودکفایى اقتصادى، زایمان هاى بدون ازدواج رسمى و بالأخره شیوع خارق العاده افسردگى، اضطراب، اعتیاد به موادمخدر و فراورده هاى رسانه هاى الکترونیکى و لجام گسیختگى هاى فرهنگى، که تمامى این عوامل،کانون مقدس خانواده ها را متزلزل کرده، و بحران هاى اجتماعى را به بار آورده است. بى جهت نیست که در فرهنگ و ارزش هاى اسلامى، ازدواج و کانون خانواده بیشترین ارزش و اهمیت را دارد؛ چنانکه مسلمانان به ازدواج شرعى و تشکیل خانواده بسیار اهمیت مى دهند. و همین امر مقدس است که همواره در تهاجم فرهنگى بى وقفه امپریالیسم رسانه اى و مروّجان نظام نوین جهانى قرار دارد.
شوراى عالى جمعیت، در سال 2005، گزارشى از سرنگونى و فروپاشى خانواده ها در نقاط مختلف جهان داده، که بر اساس این گزاش، فراوانى فرایند طلاق، گسترش روز افزونى دارد. میزان افزایش طلاق از سال 1977 تا 1997 در اغلب کشورهاى غربى بیش از دو برابر شده است. البته این آمار به غیر از جدایى هاى غیررسمى (ثبت شده) است که درصد بسیار بیشترى را دارد.
در بسیارى از کشورهاى غربى، مانند امریکا، اسپانیا، و مکزیک بیش از 50 درصد زنان ازدواج نکرده اند و از سوى دیگر، در برخى از کشورهاى آمریکایى، اروپاى شمالى و آفریقایى، بیش از 50 درصد کودکانى که به دنیا مى آیند متعلق به مادرانى به اصطلاح مجرد هستند، که هرگز شرعاً و رسماً ازدواج نکرده اند! در بسیارى از کشورهاى غربى، درصد قابل توجهى از اولین زایمان ِزنان، قبل از اولین ازدواج آنان است! بنابراین، اضطراب و افسردگى، دو بیمارى بزرگ قرن حاضر است که دامن گیر درصد شایان توجهى از جوانان و بزرگ سالان مغرب زمین گشته است؛ به طورى که بیش از نیمى از تخت هاى بیمارستان هاى آمریکا به بیماران روانى اختصاص یافته است.
از این رو،محتواى سریال هاى این شبکه" فارسى 1 "که عمدتا حول مسائل جنسى، خیانت و بحران هاى خانوادگى مى گردد زنگ خطرى براى تلویزیون ایران است.
اکنون این واقعیت وجود دارد که بسیارى از خانواده هاى ایرانى از ماهواره استفاده مى کنند و برخلاف اقدامات تامینى نیروى انتظامى، شبکه هاى ماهواره اى نیز از برنامه روزانه خانواده ها حذف نشده و این مسئله هوشیارى مسئولان صداوسیما را مى طلبد؛ زیرا آنها مى توانند با تغییر نوع نگرش خود و باز کردن درهاى این رسانه به روى جریان هاى فکرى مختلف که در چارچوب نظام فعالیت مى کنند، این امکان را مهیا کنند که مردم بتوانند برنامه هاى دلخواه خویش را از میان شبکه هاى رسمى ایران بیابند و در غیر این صورت در آینده اى نه چندان دور بسیارى از مردم شبکه هاى ماهواره اى را جایگزین قطعى صداوسیماى ایران خواهند کرد. انتخاب فرم سریال، آن هم با دوبله فارسى از آن رو مى تواند خطرناک ترین هجوم به خانواده هاى ایرانى باشد که یکى از عادات خوشایند خانواده ها همواره تماشا و دنبال کردن سریال بوده است.
در هر اثر هنرى اثرگذار، پیام هاى خیلى خوبى وجود دارد، که متناسب با فضاى فرهنگى کشور سازنده هستند، اما سریال هایى که از شبکه فارسى وان پخش مى شوند، نه تنها فاقد پیام هاى خوب اخلاقى هستند، بلکه برخى روابط مسموم و پیام هاى غربى را منعکس مى کنند، که به هیچ وجه با فرهنگ ما سازگار نیستند.
آرى، مهاجمان فرهنگى و طراحان نظام نوین جهانى، مدت هاست که چراغ به دست در پى ترویج بى تفاوتى، تضعیف باورهاى دینى، سست کردن نظام ارزش هاى دینى، ایجاد وابستگى هاى فرهنگى بیگانه و متزلزل ساختن ارزش هاى اخلاقى قشرهاى مختلف، به ویژه کودکان و نوجوانان و تخریب بنیان خانواده ها در کشورهاى مختلف جهان هستند. به همین دلیل، خانواده به مثابه تنها نهاد فطرى بشر و اصلى ترین رکن جامعه، بیشترین حمایت و پاسدارى را مى طلبد. از آنجا که خانواده قوى ترین سنگر در برابر هجوم ها و آسیب هاى فرهنگى است؛ بنابراین، ایجاد مصونیت فرهنگى در کانون خانواده و تقویت استحکام نظام آن، اصلى ترین وظیفه کارگزاران آگاه در هر جامعه اى است، که راز و رمز مصونیت فرهنگى خانواده، ایجاد مصونیت عاطفى و امنیت روانى براى اعضاى خانواده است؛ چرا که خلأهاى عاطفى و ناامنى هاى روانى، مستعدترین بستر آسیب پذیرى فرهنگى را پدید مى آورند، که آسیب پذیرى فرهنگى،نیز سرآغاز لجام گسیختگى و حراج کردن اصول و ارزش هاى خانوادگى است.
سلامت، رشد، تحول و اعتلاى هر جامعه اى در گرو وجود خانواده هایى متدین، متعهد، سالم، پویا و بانشاط است، که محور اساسى این عنصرها نیز خانواده و حضور همسرانى همراه و همدل است. از همین رو، سلامت و رشد شخصیتى زوجین و آرامش آنان، پویایى، نشاط و اعتلاى عاطفى خانواده را فراهم مى آورد، که آرامش وجودى همسران نیز، در سایه بهره مندى ایشان از برترین جاذبه هاى شناختى، روانى و جنسى متقابل ظهور مى کند.
بدون تردید تبلور جاذبه هاى نیکو و شایسته همسرى در زندگى مشترک نیز، مستلزم آگاهى و بصیرت لازم داشتن زوجین، به ویژه زوج هاى جوان از ویژگى ها و نیازهاى فطرى و اساسى همدیگر و تلاش در تحقق نیازهاى متقابل است.
متاسفانه، ریشه اصلى همسر گریزى و طلاق در جهان، بى اعتنایى و وجود تضادهاى دائم روانى و جنسى است، که براى جلوگیرى از آن باید به تقویت و استمرار جاذبه هاى روانى و جنسى پرداخت.
زمانى که همسران در کانون پرقدرت خانواده در کنار هم، بالاترین احساس آرامش را داشته باشند و همواره غنى ترین عواطف، دوستى و محبت را نسبت به هم ارزانى دارند؛ کانون خانواده بسان دژى استوار در برابر تهاجم هاى فرهنگى بیشترین مصونیت را خواهد داشت.
چنانکه اشاره شد، در فرهنگ و ارزش هاى اسلامى "خانواده"، رفیع ترین جایگاه را داشته که بیشترین اهمیت ها به ازدواج داده شده است.
آن گاه که خانواده مطابق ارزش هاى اسلامى بنا شود و جوانان براى نیل به آرامش و فلاح، ازدواج کنند و کانون خانواده را آرامشگاه خود بیابند؛ از چنان رشد و تعالى فکرى و صلابت شخصیتى بهره مند مى شوند که دیگر، هرگز پیامدهاى ناخوشایند فرآیند جهانى شدن، آنان را تهدید نمى کند.
بهترین پاسخ به نیاز همیشگى آرامش روانى و امنیت خاطر جوانان؛ ارائه الگوهاى برتر خانواده در چارچوب قوانین اسلامى و تعلیم دادن روابطى صحیح، مطلوب، جذاب و با نشاط میان همسران است.
ارائه الگوهاى شایسته درباره همسردارى و چگونگى ایجاد زمینه هاى آرامش خانواده در چارچوب فرهنگ و ارزش هاى جهان شمول اسلامى، مى تواند حیات روانى پر آسایشى رإ؛ براى جهانیان به ارمغان آورد، که در نتیجه، زمینه هاى خوشبختى و خودشکوفایى همسران را فراهم کرد. و آنان را از اسارت هاى حاکمیت عوامل اقتصادى و مناسبات نابرابر - آن از یک سو و قدرت هاى الکترونیکى در فرایند جهانى سازى از سوى دیگر - آزاد مى سازد.
بنابراین، امید است در جوامع اسلامى، به ویژه در ایران، همه همت و تلاش مسؤولان در درجه نخست، پاسدارى از حریم خانواده باشد، که بدین منظور، باید تمامى برنامه هاى آموزشى و پژوهشى، فرهنگى و اجتماعى، بهداشتى و پزشکى، هماهنگ با نیازها و ویژگى هاى کانون خانواده باشد.
به یقین، هر کشورى که کارگزاران آن بیشترین همت خود را صرف تقویت و تحکیم موازین خانواده و آسایش زوج ها مى کنند؛ شاهد جامعه اى با کم ترین آسیب ها و کژروى هاى فردى و گروهى خواهند بود.
از آنجا که در عصر کنونى، بیشتر از هر زمان دیگرى، کانون مقدس خانواده در تهاجم معارضان فرهنگى قرار گرفته، لذا شایسته است، که مدیران نظام اسلامى، به ویژه کارگزاران فرهنگى، بیش از پیش، برنامه هاى جامعى را به منظور دانش افزایى عامه مردم و آموزش داوطلبان ازدواج و همچنین زوج هاى جوان تهیه و تنظیم کنند و در این هدف، از همه نهادها و سازمان هاى ذى ربط یارى طلبند.
کانون خانواده از مهمترین پایه هاى جامعه در کشورهاى اسلامى و به خصوص ایران عزیزمان است و لذا به خوبى مشخص است، که گردانندگان شبکه "فارسى1" بر اهمیت این پایگاه مقدس، در جامعه اسلامى واقف ند و با مورد هجوم قرار دادن آن، برنامه دراز مدتى را در ذهن خود طراحى نموده اند.
منبع ماهنامه پگاه حوزه شماره 218

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.