زندگی در سال 2050 چگونه است؟

آیا جهان آینده به معنای کار کردن در محیط های مجازی، گذراندن تعطیلات در فضا و سرگرم شدن با هولوگرام ها خواهد بود؟ برای آشنایی با حال و هوای آن دوران، بیایید سفری به سال 2050 داشته باشیم!
سه‌شنبه، 30 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگی در سال 2050 چگونه است؟
 زندگی در سال 2050 چگونه است؟

ترجمه: سید حسین علوی لنگرودی



 
آیا جهان آینده به معنای کار کردن در محیط های مجازی، گذراندن تعطیلات در فضا و سرگرم شدن با هولوگرام ها خواهد بود؟ برای آشنایی با حال و هوای آن دوران، بیایید سفری به سال 2050 داشته باشیم!
فناوری در قرن بیست و یکم با سرعت و شتاب حیرت آوری در حال پیشرفت است و زندگی روزمره ما را نیز دستخوش دگرگونی های شگرفی کرده که تا چندی پیش، فکر کردن به آنها، غیرممکن و مضحک به نظر می رسید. به همین دلیل، اندیشیدن به آینده و تصور کیفیت زندگی طی سال ها و دهه های آتی، دشوار بوده و نیازمند قوه علاقه و دگراندیشی عمیقی است که در کمتر کسی یافت می شود. حال اگر بخواهیم در مورد زندگی در سال 2050 فکر کنیم، باید خود را به جای کسی فرض کنیم که در سال 1800 یا 1900 زندگی می کرده و می خواسته در مورد زندگی در سال 2011، نظر دهد.
پرواضح است که فکر کردن به پدیده هایی چون ارتباطات جهانی و مسافرت های هوایی چند ساعته به اقصی نقاط جهان و انقلاب اطلاعات در مخیله فردی که در سال 1900 می زیسته نمی گنجید، حتی اگر او صاحب ذهنی خلاق و دگراندیش می بود.
سرعت پیشرفت فناوری در قرن بیست و یکم به حدی است که بسیاری از ما حتی جرأت پیش بینی زندگی در ده سال آینده را در خود نمی بینیم چه رسد به پیش بینی زندگی در سال 2050!!! با این همه، قصد داریم تا شما را به سفری مجازی به سال 2050 ببریم تا چرخی در آن دوران زده و زندگی در آن زمان را تجربه کنید. در این سفر پر از شگفتی، با چگونگی کار، تفریح و سرگرمی بشر در سال 2050 آشنا خواهید شد و تفاوت های شگرف آن زمان با دوران کنونی را لمس خواهید کرد.

محل کار شما در سال 2050

در سال 2050 دیگر خبری از رایانه شخصی و حتی لپ تاپ ها بر روی میز کارتان نخواهد بود. چرا که در آن زمان، رایانه ها همه جا خواهند بود بدون این که دیده شوند. مثلاً در داخل دیوارها، مبلمان و حتی در درون بدن انسان ها جاسازی و هر وقت به آنها نیاز شد، ظاهر می شوند. در این رایانه ها، خبری از صفحه کلید و ماوس و بلندگو نیست و شما می توانید با حرکت دادن انگشت تان در هوا، فایل ها را در رایانه جا به جا یا ذخیره کنید. در آن زمان، همه اطلاعات در سرورهایی ذخیره می شوند که در آسمان و میان ابرها به صورت مجازی طراحی شده اند و هر جا که می روید، به آسانی در دسترس شما قرار دارند.
جلسات و گردهمایی های کاری در سال 2050، تفاوت بسیاری با آنچه که امروزه می بینیم، خواهند داشت؛ شما برای شرکت در یک جلسه کاری با همکارانتان کافی است لنزهای اینترنتی مخصوص تان را بر روی چشمانتان نصب کنید و پس از یک بار باز کردن و بستن پلک هایتان وارد فضای مجازی جلسه با همکارانتان شوید.
در این فضای مجازی سایر افرادی که باید در جلسه شرکت کنند، به صورت هولوگرافیک در برابر شما ظاهر می شوند و یک نوع دیدار مجازی بین شما شکل می دهد. لنزهایی که بر چشمان شماست، دارای توانایی شناسایی همکاران و حتی سایر افرادی است که به نحوی با کارتان در ارتباط هستند. به محض رویت هر کدام از این افراد، یک سری اطلاعات ضروری در مورد آنها در برابر شما به نمایش در می آید و در نتیجه نیازی نیست که شما برای به یاد آوردن آن اطلاعات، به حافظه خود فشار بیاورید.
لنزهایی که به چشم دارید، کارایی های دیگری نیز دارند از جمله ترجمه همزمان صحبت های دیگران به زبان مورد علاقه شما به صورت صوتی یا نوشتاری.
در اتاق کنفرانس، خبری از ویدئو پروژکتورهای دو بعدی نخواهد بود. بلکه همه چیز به صورت سه بعدی و هولوگرافیک به نمایش در می آید. در چنین فضایی، برای آوردن یک صفحه جدید یا اشاره کردن به بخش خاص از یک متن، کافی است که دستتان را در هوا حرکت دهید تا فرمان های لازم را صادر کنید.
زندگی در سال 2050 چگونه است؟
حال می رسیم به فضای فیزیکی و تزئینات داخل محل کار شما: در سال 2050، اگر از خودمعماری داخلی محل کارتان خسته شدید و می خواهید آن را تغییر دهید، کافی است که به کاغذ دیواری های هوشمند و ترانزیستوری OLED در اتاق کارتان « بگویید» که بنا به میل شما، به رنگ ها و طرح های جدیدی درآیند تا احساس مطبوع و دلپذیری را برای شما و ملاقات کنندگان ایجاد کنید. این کاغذ دیواری های هوشمند، کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، اگر نیازی به انجام یک سری کارهای اداری و روزمره مانند ملاقات با دکتر یا خرید بلیط هواپیما دارید، تصویر یک « روبو دکتر» ( دکتر روباتیک) یا « روبو منشی» ( منشی روباتیک) بر روی کاغذ دیواری نقش می بندد که قادرند به 99 درصد پرسش های کلیدی شما در آن زمینه ها پاسخ گوید و در صورت لزوم، کارهایتان را برای شما انجام دهند.
در سال 2050، روبات ها وارد بسیاری از عرصه های شغلی که هم اکنون در انحصار انسان ها قرار دارد، خواهند شد و حتی قادر خواهند بود تا مشاغل خاص و تخصصی همچون باغبانی، بانکداری، کارگزاری بورس و کارگری ساختمانی را به بهترین شکل انجام دهند. روبات های سال 2050، دارای توانایی هایی خواهند بود که همتایان کنونی شان فاقد آنها هستند از جمله تجزیه و تحلیل اطلاعات، تجربه اندوزی و تصمیم گیری مبتنی بر موقعیت، در سال 2050، روبات ها به وفور در منازل، بیمارستان ها، ادارات، رستوران ها و هتل ها حضور خواهند داشت و همین مسئله صنعت روباتیک را به صنعت اول جهان در آن زمان تبدیل خواهد کرد.
با این همه، در سال 2050 نیز روبات ها نخواهند توانست وارد حیطه هایی که نیازمند خلاقیت، نوآوری، قدرت رهبری و مهارت های علمی هستند، شوند و این قلمروهای کلیدی و تعیین کننده همچنان در انحصار انسان باقی خواهند ماند.
راستی، می دانید رفت و آمد شما بین محل کار و منزل تان در سال 2050 چگونه خواهد بود؟
در سال 2050 دیگر خبری از خودروهای بنزین سوز یا گاز سوز نخواهد بود بلکه قوه حرکت دهنده خودروها، قوه مغناطیسی خواهد بود و خودروها خواهند توانست با کمک آهن رباهای غول پیکر نصب شده در مسیرهای مختلف حرکت کنند و به جای حرکت بر روی زمین ( که به وسطه ایجاد اصطکاک با سطح زمین میزان بالایی از مصرف انرژی را موجب می شود ) بر روی هوا حرکت خواهند کرد و بدین ترتیب، یکی از رویاهای بشر یعنی خودروهای پرنده، در آن زمان تحقق پیدا خواهد کرد.
خودروهای سال 2050 واقعاً «خودرو» و خودکار هستند. یعنی این که نیازی به راننده برای به حرکت درآمدن ندارند و قادر خواهند بود با استفاده از سیستم های فوق پیشرفته مکان یابی و رادارهای مخصوص به صورت هوشمند و خودکار حرکت کنند. در این میان اگر دوست دارید خودتان کنترل خودرو را در دست بگیرید، نیاز به عوض کردن دنده و چرخاندن فرمان با دست یا فشار دادن کلاچ و ترمز با پا ندارید چرا که همه این کارها را می توانید با منتقل کردن فرمان های صوتی به رایانه مرکز خودرو انجام دهید.
ناگفته پیداست که به دلیل هوشمند بودن خودروها در سال 2050 نه خبری از تصادفات و سوانح رانندگی در سطح شهرها و حتی جاده خواهد بود و نه خبری از به هدر رفتن مقادیر عظیمی سوخت فسیلی در جریان ترافیک سنگین و درون شهری که موجب گرمایش جهان می شود.
زندگی در سال 2050 چگونه است؟

تعطیلات در سال 2050

اکنون که در سال 2050 به سر می بریم، می خواهیم به تعطیلات برویم، برای این کار گزینه های متنوعی پیش رو داریم. هواپیماهای غول پیکر بوئینگ 787 و ایرباس A383 که از 40 سال پیش در آسمان ها به پرواز درآمده اند، در آستانه بازنشستگی هستند و به جای آنها هواپیماهای لوکس و پاکی به پرواز درخواهند آمد که قادر خواهند بود تا 2 هزار نفر را در مدت زمان بسیار کوتاهی جا به جا کنند.
علاوه بر اینها، کشتی های هوایی نیز در آسمان ها جولان می دهند که در ارتفاع 200 متری زمین به پرواز در می آیند و امکان تماشای زیبایی های زمین از ارتفاع پایین را فراهم می سازند.
راستی، برای گذراندن تعطیلات خود می توانید سری به اعماق اقیانوس ها بزنید و از دنیای شگفت آور زیر آب لذت ببرید. در سال 2050، مراسم با شکوهی به مناسبت افتتاح هتل زیردریایی در جدار بقایای کشتی غرق شده تایتانیک برگزار خواهد شد، لازم به ذکر است که تا سال 2050، بیش از 100 هزار نفر گردشگر دریایی از بقایای کشتی تایتانیک در اعماق اقیانوس اطلس دیدن کرده اند، آن هم با استفاده از زیردریایی های تفریحی موسوم به Oceanic Virgin. اگر هم به اندازه کافی وقت ندارید می توانید از پارک دریایی مصنوعی در نزدیکی پاریس دیدن کنید که در آن، اقیانوس اطلس، آرام و دریای کارائیب و مدیترانه در مقیاس کوچک تر شبیه سازی شده اند. در این پارک دریایی می توانید علاوه بر شنا و گرفتن حمام آفتاب، با دلفین ها نیز هم بازی شوید و کشتی های شخصی نه چندان گران قیمت را برانید.
اگر هم سودای رفتن به فضا و گردشگری فضایی را در سر می پرورانید، کافی است با صرف هزینه ای معادل 50 هزار دلار، به مدار زمین سری بزنید و دو سه ساعتی را در آنجا سپری کنید. این سفر اگر چه گران و پرهزینه به نظر می رسد، اما دست اندرکاران صنعت پررونق گردشگری فضایی در تلاش هستند تا با استفاده از نوآوری های گوناگون از هزینه های این نوع سفرها بکاهند.
اگر نگران پوشیدن لباس های زمخت و سنگین مخصوص سفربه فضا هستید و می ترسید که در فضاپیماهای تنگ و کوچک به فضا بروید، بدانید که پس از انتقال به محل انجام پروژه های فضایی، هواپیماهایی شبیه به کنکورد که دهه های پیش در آسمان های جهان جولان می دادند، با سرعتی چندین برابر آنها و امکاناتی رویایی، تنها ظرف چند ساعت شما را به فضا خواهند برد و تجربه تماشای زمین از فضا را برایتان به ارمغان خواهد آورد. راستی منتظر بمانید تا به زودی آسانسور فضایی تجاری که با همکاری آمریکایی ها و چینی ها در حال ساخت است، به بهره برداری عملیاتی برسد و شما بتوانید با استفاده از آن، بر روی زمین سوار آسانسور شده و بر روی سطح ماه پیاده شوید و به طور مستقیم وارد پایگاه چینی ها بر روی ماه گردید که حدود دو دهه قبل ساخته شده است.

از دنیای سرگرمی ها چه خبر؟

بازی و ورزش

در سال 2050، علاقمندان به بازی های رایانه ای و ورزش، صرفاً بازیکن و گیمر محسوب نمی شوند بلکه می توان آنها را به معنای واقعی کلمه « بازیگر» نامید، چرا که در آن زمان، شما نه فقط با دستان بلکه با تمام اعضای بدنتان در بازی ها شرکت می کنید و تمام حرکت های بیرونی و فعل و انفعلات درونی شما در فرایند بازی های رایانه ای جلوه گر و تأثیرگذار می شود. سطح بازی های مناسب برای شما و همچنین هم بازی های شما نیز توسط سیستم های پیشرفته رایانه ای تعیین می شود. در چنین وضعیتی، کافی است تا اراده کنید که یک بازی رایانه ای را برای مدتی معین انجام دهید، پس از ارسال دستور، سیستم بازی های رایانه ای شما فعال شده و نزدیک ترین و مناسب ترین هم بازی موجود در محل زندگی تان را برای انجام بازی رایانه ای اعلام آمادکی کرده، شناسایی و خبر می کند و شما می توانید به صورت رودررو یا از راه یک بازی هیجان آور را با او آغاز کنید.

موسیقی

تا سال 2050، دنیای موسیقی شاهد یک دگرگونی کامل خواهد بود. از حالت « حرفه ای محور» به حالت « آماتور محور» تغییر شکل خواهد داد. تا آن زمان، آلات و سبک های موسیقی تا بدان حد ساده و قابل فهم برای عموم خواهند شد که هر کس می تواند انواع موسیقی را با ساده ترین ابزار بنوازد و بسازد. در سال 2050، کسانی که مایل به انتشار آلبوم های موسیقی هستند، نیازی به امضای قرارداد با شرکت های اجتماعی این کار را انجام خواهند داد. دنیای کنسرت های پرشور موسیقی نیز در آینده دگرگون خواهد شد و دیگر نیازی نیست که ستاره های موسیقی، نیمی از شهرهای دنیا را برای برگزاری کنسرت زیرپا بگذارند بلکه کافی است علاقمندان به موسیقی را در یک سالن کنسرت و یا پارک در هر نقطه دنیا جمع کرد و با شبیه سازی های صوتی و تصویری فضایی « شبه واقعی» را برای آنها فراهم آورد که در آن، موسیقی زنده و ملموس توسط خوانندگان و نوازندگانی در آن سر دنیا به اجرا در می آید.
منبع: نشریه فوکوس
منبع: نشریه دانشمند، شماره 585.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین