مانیتور P22500 LCD

زمانی خرید مانیتور LCD آن هم با سایز 22 اینچ برای اکثر افراد در حد یک رویا بود و کمتر کسی به فکر خرید این مانیتورها می افتاد چرا که قیمت این گونه مانیتورها بسیار بالا و نامعقول بود تا این سال پیش همین روزها بود که سیر کاهش
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مانیتور P22500 LCD
 مانیتور P22500 LCD





 
زمانی خرید مانیتور LCD آن هم با سایز 22 اینچ برای اکثر افراد در حد یک رویا بود و کمتر کسی به فکر خرید این مانیتورها می افتاد چرا که قیمت این گونه مانیتورها بسیار بالا و نامعقول بود تا این سال پیش همین روزها بود که سیر کاهش تدیجی مانیتورهای LCD به خصوص مانیتورهای 22 اینچ شروع شد که دلیل آن ورود مانیتورهای ارزان قیمت AOC و مانیتورهای قاچاق بود که بازاری ها به این مانیتورهای قاچاقی نام کارتون خاکی داده اند!
و این گونه بود که بازار رقابتی شد و شرکت های تولید کننده و مطرح از جمله سامسونگ و LG تصمیم گرفتند که قیمت نامعقول مانیتورهای خود را کاهش دهند و همچنان این کاهش قیمت در اکثر مدل ها مشاهده می شود و در حال حاضر قیمت ها بسیار معقول شده اند و افرادی که قصد ارتقا سیستم را دارند وسوسه می کند که در سبد خرید خود مانیتور 22 اینچ را قرار بدهند. البته مانیتورهایی هم به دلیل این که پورت HDMI دارند برای کنسول داران محبوبیت زیادی داشته که از این قاعده مستثنا هستند و همچنان با قیمت بالا فروخته می شوند و به دلیل کمیاب بودن این مانیتورها، فروشنده هایی که در انبار خود از این مانیتورها دارند با قیمت های گزاف و دور از انصاف به فروش می رسانند!
سامسونگ نامی آشنا در تولید محصولاتی از جمله انواع مانیتور، هارد دیسک و درایو نوری و موارد دیگر شناخته شده است و حتی بعضی از محصولات، این برند رتبه نخست را در رده ی خود کسب کرده که نشان از پر قدرت بودن برند تجاری است. این برند برای نام گذاری مانیتورهایش از نام سینک مستر استفاده می کند و در ادامه ی این نام مدل محصول خود را می نویسد. اما در این بین یک سری مدل مخصوص دیگر با نام Touch of Color که اکثراً مخفف این واژه ToC بکار می رود در مانیتورهایش اضافه می کند که این نوع مانیتورها دارای خطی قرمز رنگ در پایین بدنه نمایشگر بوده و سایر قسمت های بدنه مشکی و کاملاً براق است که باعث زیبایی خاص این سری می شود و این امر موجب محبوبیت این سری شده است.
در حال حاضر مانیتورهای مختلفی از سامسونگ تولید و ارائه شده که هر یک در رده ی خود حرف هایی برای گفتن دارد. هم اکنون شاهد دو سری محصول جدید از سامسونگ هستیم که در مدل های 20‏،5 .21 و 23 اینچی عرضه می شود. سری اول که با استقبال خوبی هم مواجه شد به ترتیب مدل های P20500 ,P22500 و P23500 هستند. پس از مدتی از ارائه این سری، سامسونگ سری P2X700 را ارائه کرد که تفاوتشان با سری قبلی در ظاهر و توان مصرفی کمتر خلاصه می شود، که 12 وات کمتر از سری قبلی است.
حال می خواهیم مدل پر فروش و خوش قیمت P22500 LCD Samsung را مورد بررسی قرار دهیم که برای PC بازها می تواند بهترین انتخاب با توجه به قیمت و کارایی و حتی ظاهر باشد، چرا که این سری را زیباتر می بینیم که البته سلایق مختلف هستند و ممکن است افرادی سری جدید را جذاب تر بدانند.

نگاه اول

بر روی جعبه مانیتور اطلاعات مانیتور نوشته شده و هنگامی که جعبه را باز کنید محتویاتی از جمله دفترچه راهنما، کارت گارانتی سام سرویس با 24 ماه ضمانت از زمان خرید مانیتور، دیسک راه انداز مانیتور، کابل D-sub، کابل DVI، و کابل اتصال برق مانیتور و پایه اتصال به نمایشگر مشاهده می شود.
در طراحی این مانیتور از پلاستیک جلادار استفاده شده و روی فریم را یک قالب شیشه ای پوشش داده که از لبه های پلاستیکی گذر کرده و باعث حاشیه ای کریستالی می شود و در پایین بدنه به رنگ قرمز خودنمایی می کند. پایه مانیتور با ظرافت و زیبایی خاصی طراحی شده و به راحتی می توان آن را به مانیتور توسط پیچ هایی که بدین منظور تعبیه شده نصب کرد. پایه ها قابلیت چرخش به اطراف نداشته اما می توان نمایشگر را به بالا و پایین حرکت داده و مطابق با ارتفاع خودتان تنظیم کنید.
نمای پشتی مانیتور امروزه به یکی از معیارها برای خرید تبدیل شده که سامسونگ برای LCD P22500 در این زمینه خوب عمل کرده و نمای پشتی جالب و زیبا طراحی شده و می توان سادگی و زیبایی را به خوبی احساس کرد. در پایین سمت راست دکمه های لمسی قرار داده شده که با کوچک ترین تماس فعال می شود. هنگام فعال سازی این دکمه ها واقعاً تماشایی و جذاب طراحی شده اند و هیچ گاه از تکرار این عمل خسته نخواهید شد! دکمه ها که به ترتیب از راست به چپ شامل: دکمه روشن و خاموش، تنظیم خودکار مانیتور، تعیین آنلوگ و دیجیتال دستگاه، دکمه چهارم که مربوط به شدت روشنایی دستگاه می شود برای ما بسیار کارآمد بود و مانیتور مورد تست ما از روشنایی بیش از حدی رنج می برد! دکمه پنجم دارای هفت حالت رنگی برای صفحه نمایش است که اکثراً از این حالت ها استفاده نمی کنند و آخرین دکمه که مربوط به منوی نمایشگر می شود اختصاص دارد و بسیار هم پرکاربرد است. گزینه های این منو به ترتیب، تنظیمات تصویر هستند که این گزینه شامل هفت زیر مجموعه هست. تنظیمات روشنایی، کنتراست، شفافیت زمان پاسخگویی و کشیدیگی تصویر را می توان از این منو تغییر داد. گزینه بعد تنظیمات مربوط به رنگ است که می توانید رنگ های سبز، قرمز و آبی (دلیل این که این سه رنگ قرار گرفته این است که هر صفحه LCD از چندین پیکسل و هر پیکسل از سه نقطه به رنگ های قرمز، سبز و آبی تشکیل شده) را به علاوه گاما و تعدادی گزینه ی دیگر را بنا به سلیقه خود تنظیم کنید. با اعمال تغییرات در این منو نتایج خوبی بدست نیامد و با افزایش و کاهش رنگ هر یک از گزینه ها تصاویر و رنگ آزار دهنده بود و مجبور به بازگردانی به حالت اولیه تغییرات صورت گرفته شدیم.
گزینه چهارم مربوط به سایز و موضع قرار گیری تصویر می شود. با کمک این منو می توانید به راحتی تصاویری را که بدرستی در صفحه قرار نگرفته جابجا و تنظیم نمایید. اگر طی دستکاری های انجام شده موجب به هم ریختگی تنظیمات شدید نگران نباشید با انتخاب گزینه چهار و زیر منوهای آن می توانید به راحتی تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید. از دیگر گزینه های این منوی تنظیمات اصلی مانیتور می توان به میزان شفافیت خود منو اشاره کرده که با روشن کردن این قابلیت منو به حالت شیشه ای در می آید و تصاویر پشت آن قابل رویت خواهند بود و از میان 9 زبان رایج می توانید زبان مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید، البته زبان پارسی موجود نیست. همچنین می توانید چراغ ها را برای همیشه روشن نگه دارید یا فقط زمانی که آن ها را لمس می کنید روشن شوند و همچنین می توانید شدت روشنایی چراغ ها (LED) را هم تنظیم کنید. گزینه دیگر مربوط به مدت زمان نمایش منو هست. گزینه ی آخر از منوی اصلی اطلاعات مانیتور مانند نوع اتصال، فرکانس نمایشگر و رزولوشن را در اختیار کاربر قرار می دهد.
مانیتور P22500 LCD

مشخصات فنی

کنتراست به میزان درخشندگی در قسمت های مختلف تصویر بوده که با محاسبه ی یک نقطه ی روشن با یک نقطه سیاه رنگ قابل اندازه گیری است و هر چه این میزان بالاتر باشد یک تصویر طبیعی تر جلوه می کند و برای محاسبه ی آن اکثر شرکت ها از شیوه های نرم افزاری استفاده می کنند که این شیوه موجب می شود اعداد و ارقام نجومی در مورد کنتراست LCD بدست آید. به کنتراست به دست آمده به این شیوه، کنتراست دینامیک یا فعال می گویند که عددی اشتباه است و برای مانیتور P22500 این مقدار 50000 به 1 ذکر شده. کنتراست دیگر که کنتراست واقعی نمایشگر است کنتراست استاتیک یا ایستا نام دارد و این میزان در P22500 مقدار 1000 به 1 است که به نسبت سایر LCDها مقدار بالا و قابل توجهی است. دقت تصویر در این مانیتور 16 به 9 بوده که مخصوص LCDهای 5‎‏.21 اینچ واید اسکرین بوده و این نسبت تصویر مخصوص بازی و کنسول است. زمان پاسخگویی یکی از معیارهای مهم برای خرید LCD است. معیار سنجش آن مدت زمان تغییر پیکسل ها است و روش محاسباتی آن تغییر پیکسل از رنگ تیره به روشن و تبدیل دوباره به رنگ تیره است. هر چه این زمان سریعتر طی شود باعث بالاتر رفتن زمان پاسخگویی می شود که در حال حاضر از 2 میلی ثانیه تا 8 میلی ثانیه مشاهده می شود. اما بالا بودن این مقدار در بازی ها و فیلم ها موجب ایجاد سایه در تصاویر متحرک شده و باعث دوتایی شدن تصویر می شود. ایده آل ترین مقدار برای زمان پاسخگویی 5 و 2 میلی ثانیه است که در این مانیتور مقدار 2 میلی ثانیه ثبت گردیده که رقمی قابل توجه است. این مانیتور دارای دقت تصویر ‎‎1080P و با رزولوشن 1920×1080 بوده و Full HD است دقت تصویر از مهمترین فاکتورها در خرید LCD به شمار می رود و برد با مانیتوری خواهد بود که دقت تصویر بالاتری داشته باشد. دقت تصویر‎1080P دقت تصویری است که برای تصاویر HD کاربرد دارد و به آن فول HD هم می گویند و نمایشگرهایی که دارا رزولوشن 1920×1080 هستند فول HD خوانده می شود.
از ایراداتی که می توان به مانیتورهای LCD به نسبت مانیتورهای CRT گرفت زاویه دید محدود آن هاست. این مشکل هنگامی بروز می کند که بخواهید از کنار یا نشسته به صفحه ی مانیتور نگاه بکنید آن وقت مشاهده تیره شدن تصویر و حتی در بعضی LCD ها شاهد سیاه شدن تصویر هستیم. زاویه دید این مانیتور از کنار یا افق 170 درجه و زاویه ی عمودی 160 درجه است.
شدت روشنایی در LCDها با واحد شمع بر متر مربع m2/cd سنجش می شود. این مقدار در P22500‏ 300 شمع بر متر بوده که مقدار استانداردی است. مانیتورهای CRT توان مصرفی بالایی داشتند و انرژی زیادی برای کارکردشان استفاده می کردند. اما با ورود LCDها توان مصرفی بسیار کاهش یافت به گونه ای که این مانیتور تنها 40 وات در زمان روشن و شروع به کار مصرف کرده و در حالت غیر فعال یک وات مصرف می کند. در آخر به ورودی های مانیتور می رسیم. ورودی ها شامل یک پورت DVI بوده که در کارت های امروزی به عنوان رایج ترین پورت شناخته می شود و در کنار این پورت، پورت VGA دیده می شود. کمبودی که در مانیتور P22500 به خوبی احساس می شود نبود پورت HDMI است. این پورت برای کنسول داران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یکی از دلایل مهم عدم استقبال کنسول داران از این مانیتور به حساب می آید. اما این مشکل را می توان توسط کابل DVI به HDMI به راحتی حل کرد.

جمع بندی

در بازار کنونی تنوع زیادی بین مانیتورهای 19 و 22 اینچ ساخت سامسونگ LG و AOC دیده می شود که کمی انتخاب را برای افراد سخت می کند. اما اگر کمی دقت به خرج دهید و به مشخصات مانیتورها توجه کنید به راحتی می توانید مدل های نه چندان جالب را از لیست خرید حذف کرده و بهترین کالا را با در نظر گرفتن قیمت و کارایی خریداری کنید. به عنوان راهنمایی کوچک باید بگوییم که اگر کارت گرافیک حرفه ای دارید در ابتدا به دقت تصویر توجه کنید و مانیتوری زیر رزولوشن 1920×1080 خریداری نکنید. دومین نکته زمان پاسخگویی است که حداکثر زمان پاسخگویی که برای بازیبازها و تماشای فیلم ها توصیه می شود 5 میلی ثانیه است. در آخر هم توجه به میزان کنتراست واقعی محصول است. همچنین تا می توانید و بودجه به شما اجازه می دهد سراغ مانیتورهای زیر 19 اینچ نروید.
این مانیتور با مشخصات بسیار عالی و از طرفی هم با قیمتی عالی تر می تواند بهترین انتخاب برای اکثر افراد باشد. قیمت این مانیتور حدود 225 هزار تومان بوده و با گارانتی عرضه می شود. از طرفی هم اگر کمی هزینه بیشتری بکنید می توانید مدل P23500 را که با اندازه ی 23 اینچی است، خریداری کنید. قیمت LCD SAMSUNG P23500 حدود 260 هزار تومان بوده و برای کسانی که از لحاظ بودجه در مضیقه نیستند می تواند انتخاب به مراتب بهتری باشد.

مشخصت کلی

سایز صفحه: 21.5 اینچ واید
شدت روشنایی: 300 m2‏/cd
کنتراست: 1: 50000 (DC)
زاویه دید: ‎170/160 ‎‏ - ‎10‏< CR‏‎‎‏
زمان پاسخگویی تصویر: 2 میلی ثانیه
وضوح تصویر: 1920‎‎‏‎×‏1080‏‎‏‎
تعداد رنگ قابل نمایش: 16.7 میلیون رنگ
توان در حالت روشن: 40 وات
توان در حالت استندبای: 1 وات
رنگ بدنه: کریستالی سرخ و مشکی
مشخصات فیزیکی
سایز (باپایه): ‏‎518.2× 396.7×189.4
سایز (بدون پایه):‏ 518.2‏‎‏‎‏×327.7‏×66.0‏‏‎
سایز بسته بندی: ‎‏591×4.1×136
وزن مانیتور: 4.4 کیلوگرم
وزن مانیتور با بسته بندی: 5.5 کیلوگرم
پایه: ساده
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.