بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 5

یکی از آخرین عناوین Crossover Fighting یا به عبارت دیگر یک بازی مبارزه ای با حضور شخصیت هایی از دو دنیای مختلف که در نمایشگاه E3 امسال هم حضور پررنگی داشت اثری نیست جز Street Fighter X Tekken. غرفه
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 5
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 5

نویسندگان : آرش حسن زادگان
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب


 

Street Fighter X Tekken

Capcom (PS3-PSVita-X360-WiiU) 3D Fighting
16 17 16 15 15 14 18 15 12 14 14 15/2
یکی از آخرین عناوین Crossover Fighting یا به عبارت دیگر یک بازی مبارزه ای با حضور شخصیت هایی از دو دنیای مختلف که در نمایشگاه E3 امسال هم حضور پررنگی داشت اثری نیست جز Street Fighter X Tekken. غرفه کپکام با یک صفحه نمایش بسیار بزرگ و 6 کنسول میزبان صف طولانی از بازیبازهای مشتاق و علاقه مند بود. همانطور که در شماره ی قبل اشاره شد دو عنوان از این اثر در حال ساخت است یکی توسط کپکام که شخصیت ها و دنیای Street Fighter میزبان Namco و مبارزاتش هستند و دیگری توسط نامکو.
همانند اثر تحسین برانگیز SFIV یوشینوری اونو تهیه کنندگی SFXT را بر عهده دارد. از مدّتها پیش کپکام بر این عقیده است که کاراکترهای خلق شده و فنون طراحی شده برای آن ها بسیار ماهراند و بی عیب و نقص است تا جایی که آن ها ادعا کرده اند هیچ یک از کاراکترها در سایر عناوین مبارزه ایی توان رو در رویی برابر ضد قهرمان مخوف و شیطانیشان یعنی Akuma را ندارد. از این رو سالهاست که کپکام و جنگجویانش میزبان یا میهمان مبارزانی از عناوین و دنیاهای مختلف بوده اند تا ادعای خود را به اثبات برسانند. همانطور که گفتیم بازی توسط استودیوی کپکام ساخته می شود و نامکو تنها لایسنس حضور شخصیت های Tekken را در اختیار آن ها قرار داده است. با در نظر گرفتن این نکته هسته مرکزی گیم پلی بسیار شبیه به سری SF است و عناصری نظیر سوپر کمبوها و فنون و حملات وحشیانه و ناجوانمردانه EX از SFIV در آن جای داده شده. هر یک از بازی بازها 2 شخصیت از تکن یا SF را به صورت دلخواه انتخاب کرده و با استفاده از سیستم 6 دکمه ای SF یا 4 کلیدی تکن وارد بازی می شوند. در حین مبارزه نمودار قدرت شخصیت ها که به صورت یک خط 3 قسمتی در پایین تصویر طراحی شده پر خواهد شد. بازی بازها می توانند با صرف کردن هریک از خطوط فنون EX را فعال کنند. حتی می توانید در بین اجرای EX ها هم تیمی خود را برای چند لحظه وارد صحنه کنید یا هر سه خط را برای اجرای سوپر کمبوها به یکباره خالی کنید. با شارژ برخی از فنون و اجرای سوپر کمبوها نیز می توانید هم تیمیتان را در نظر کردن حریف شریک کنید.
برخلاف سایر بازیهای Cross over Fighting ساخته شده توسط کپکام که هریک از بازی بازها باید تمام حریفانشان را برای برنده شدن شکست می دادند شرط پیروزی در SFXT قاعده و اصولی شبیه به عنوان Tekken Tag Tournament دارد به این شکل که با اتمام خط سلامتی تنها یکی از دو مبارزی که تحت کنترل بازیباز است راند به پایان خواهد رسید. به نظر می رسد که تعادل و تناسب فنون و حرکات بین هر دو گروه برقرار شده این امر زمانی خودنمایی می کند که شما با انتخاب یکی از کاراکترهای Tekken آوارد مبارزه شوید. با توجه به این که SFXT بر پایه مبارزات Tag Team شکل گرفته ممکن است از خود بپرسید چطور شخصیتهایی که تا پیش از این در صحنه ی مبارزات کاملاً سه بعدی حضور داشته اند با یک مبارزه از دنیای مبارزات 2D هماهنگ می شوند. برای درک بهتر همکاری Ken از SF و Howarang از Tekken را برایتان تشریح می کنیم. ظاهراً این دو شخصیت مکمّل خوبی در مبارزات تیمی SFXT هستند. همانطور که انتظار می رود حرکات Ken دست نخورده و تمام و کمال از SFIV منتقل شده اند مانند ضربه مشت اژدها (Dragon Punch) اما بیشتر حرکات Howarang به حرکاتی که با دنیای دو بعدی SF منطبق باشند تغییر کرده و اصطلاحاً و ترجمه شده اند. مثل فنونی که با عمال حرکات زیگ زاگ روی D-Pad انجام می شوند.
Ken تکنیک آپرکات معروفش را نثار حریف می کند و در ادامه Howarang وارد شده و تکنیک سه ضرب هواییش را روی او اجرا می کند. تعداد زیادی از این دسته حرکات تیمی که گروه سازنده وقت زیادی را برای طراحی و خلق آن بدون کاستی و ایراد صرف کرده در بازی وجود خواهد داشت. ممکن است اجرای برخی فنون در ابتدا برای حرفه ای های تکن کمی ناملموس و سخت باشد اما احتمالاً و با توجه به رعایت کردن بر دو قدرت ضربات، آن ها نیز بعد از مدّت زمان کوتاهی خود را با سیستم مبارزات وقف خواهند داد. از موتور ارتقاء یافته SFIV برای ساخت بازی استفاده شده و حرکات و انیمیشن ها در کنار مدل شخصیتها و جلوه های بصری و ابعاد تکنیکی گرافیک بهبود یافته اند. تا امروز حضور شخصیتهایی نظیر: Nancy MI347، Alex، Kunimistsu و شخصیت Cole Mc Grath از دنیای InFamous که به صورت انحصاری برای کنسول دستی جدید سونی یعنی PSvita در نظر گرفته شده، مشخص و قطعی شده است. هر شخصیت یک Rival یا رقیب اصلی پیش روی خود خواهد داشت مثل Ruy رو در روی Marduk، Kazuya Mishima علیه Abel و ... جالب اینکه یک شخصیت نوستالژیک از هر دو استودیو با همان شکل و شمایل پیکسل گونه اولیه نیز در بازی حضور دارند Megaman از کپکام و Pac Man از Namco این بازی اواخر سال جاری میلادی برای کنسولهای PSvita، X360، PS3 و کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد.

یاشار

بعد از Milk کردن شدید SF4 توسط کپکام و ارائه شبه دنباله های نسبی که باید در قالب DLC ارزان عرضه می شدند و نه نسخه های retail فرصت طلبانه، SxT بوی یک تکرار و Rehash دیگر از آن عنوان را می داد که به زور مدل های مبارزان تکن به آن اضافه شده بودند. خوشبختانه در دموهای E3 حسی متفاوت و خاص در درگیری های SxT دیده شده و به نظر می رسد که حداقل روی ظاهر و حس نبردها تا حد خوبی کار شده. وجود بیشتر شخصیت های تکن هنوز همچنان ناهمگون و بی تأثیر است ولی با معرفی قوانین و حس متفاوت حالت Tag این اثر (نسبت به MvC3) و برخی موارد دیگر، حداقل با یک Super Ultra Street Fighter Alpha Arcade: The Championship Edition مواجه نیستیم.

شهریار

ایده ی ابتدایی جالب به نظر می رسد زیرا شخصیت های دو عنوان به قدری محبوب هستند که فروش را تا حد زیادی تضمین می کنند اما باید دانست راه های بسیاری نیز برای فروش بیشتر وجود دارد تا تلفیق شخصیت های دو بازی!

بهزاد

همانطور که انتظار داشتیم ترکیب بسیار جالبی بود امّا در دموها نکته ی خاص یا سورپرایز فوق العاده ای ندیدیم.

Space Marine

Warhammer 40k
Relic-THQ (PC-PS3-X360) Action
محمد طالبیان
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
16 14 17 14 16 14 14 16 16 16 15 15/3
Warhammer 40k: Dawn of War یکی از محبوب ترین سری بازی های موجود در سبک RTS است که توسط سازنده خوش سابقه ای همچون Relic تولید شده است. این سری که با بهره گیری از داستان های دنیای Warhammer 40k شکل گرفته امروزه توانسته تا به یکی از بزرگ ترین بازی های استراتژی تبدیل شود که مطمئناً علاقمندهای بسیاری نیز در سرتاسر جهان دارد. از سویی مطمئناً اکثر بازیبازها Relic که به عنوان سازنده این سری شناخته می شود را با بازی های RTS می شناسند و بر روی این مسئله نیز تأکید دارند که این استدیو در این ژانر از تجربه بالایی برخوردار است. اما این تفکر تنها برای بازیبازها است زیرا مسئولین این استدیو اعتقاد دارند که در ژانرهای دیگری همچون شوتر سوم شخص نیز می توانند عنوان خوبی را ساخته و عرضه کنند. شاید Warhammer 40k: Space Marine اولین تجربه Relic در ساخت این چنین عناوین نباشد اما مطمئناً بزرگ ترین پروژه آن ها در این زمینه خواهد بود. از سویی دیگری این نکته نیز قابل توجه است که تیم سازنده بازی تنها بخش کوچکی از استدیو اصلی را تشکیل می دهد و افراد اصلی تیم در حال کار کردن بر روی سری Dawn of War بوده اند. با این حال نمایش های SM تاکنون نشان از یک شوتر سوم شخص خوش ساخت را می دهد که می تواند در زمینه های مختلف حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد. اینبار نیز SM در نمایشگاه E3 حضور داشته و توانسته تا نظر بازیبازهای بسیاری را به سمت خود جذب کند. این مسئله به این خاطر بوده که SM نه تنها یک کلون Gears of War نیست بلکه به هیچ وجه ارتباطی از لحاظ ساختار گیم پلی با آن عنوان ندارد و از نکات جدیدی نیز بهره می گیرد. از سویی قدمت سری Warhammer 40k نشان می دهد که تشابهات اندک موجود نیز به هیچ عنوان یک تقلید نیستند بلکه به ریشه ها و گذشته این سری بازمی گردند. اولین نکته ای که باعث به وجود آمدن تمایز میان SM و دیگر شوترهای معمولی موجود در بازار می شود، نقش به سزای Melee Combat در گیم پلی بازی است که بر خلاف عناوین دیگر به یک یا دو ضربه خلاصه نشده و دارای حرکات و چند ضربه های متنوعی است. این در حالی است که بازیباز با وارد شدن به این فاز نوع متفاوتی از گیم پلی را پیش رو خواهد داشت و بایستی با تجهیزات مختلفی به مبارزه بر علیه دشمن های بازی که از Ork و Chaos ها تشکیل می شوند برود. وجود اسلحه های مختلف برای هر دو بخش مبارزاتی بازی و در کنار آن به کارگیری هم تیمی و البته محیط های بسیار بزرگ باعث شده تا تعداد زیادی دشمن نیز در هر بخش از بازی حضور داشته باشند که مطمئناً از بین بردن تمامی آن ها به وسیله قدرت های مخصوص شخصیت اصلی بازی از جمله نکات مثبت آن به شمار می رود. هر چند SM از لحاظ توجه و انتظار مخاطب در رده بسیار بالایی قرار نمی گیرد اما با این حال نمایش آن نشان از یک بازی خوش ساخت با گیم پلی ای متفاوت از دیگر عناوین شوتر سوم شخص موجود در بازار را می دهد که البته با داستانی غنی و گرافیکی خوب نیز همراه خواهد شد.
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 5

بهزاد

یکی از عجیب ترین بازی های سال های اخیر، بعد از این همه سال RTS، یک شوتر سوم شخص بد ایده ایی هم نیست.

Gears of War3

Epic Games-Microsoft (X360) Action
شهریار ازهاریان فر
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
18 17 16 12 16 16 17 12 18 17 12 15/5
اپیک نشان داد که طور می توان عنوانی محبوب را محبوب تر کرد و این را در نسخه دوم به همگان ثابت کرد، نسخه سوم با تمامی صحبت ها به زودی منتشر خواهد شد و بازیبازان می توانند به سؤالات خود مبنی بر چگونگی پیدایش لوکاست ها و جنگ با آنان برسند. البته مقاله ای مفصل از این نسخه به عنوان پیش نمایش را می توانید در این شماره بخوانید اما در این جا تنها به نکات کلیدی بسنده خواهیم کرد. همان طور که می دانید جنگ های 79 ساله Pendulum فشار و تلفات زیادی را به لوکاست ها وارد کرد و همین امر موجب شده تا ملکه لوکاست ها در فکر توطئه ای جدید باشد، جنگ لوکاست ها آخرین حربه آنان برای نابودی بازماندگان زمین است که احتمال دارد میراث چندین هزار ساله زمینیان از بین برود و به دست لوکاست های بدهیبت بیافتد. در سومین نسخه شاهد حضوری گسترده از شخصیت های زن و مرد در کنار هم هستیم. سامانتابایرن، آنیااسترود، برنادیته متاکی، جیس استریتون شخصیت هایی هستند که در این نسخه برای اولین بار حضورشان تأیید شده. قابلیت جدیدی به بازی با نام Silverbacks به عنوان اولین تغییر بزرگ و جدید به هسته مرکزی بازی اضافه شده که در آن غیر از مارکوس فنیکس می توانید با دیگر شخصیت ها مراحل را جلو ببرید. البته این بدین معنا نیست که قابلیت سوئیچ کردن را میانه بازی داریم بلکه با آغاز هر مرحله و با صلاح دید طراحان می توانید کنترل شخصیتی غیر از مارکوس را به عهده گیرید و از قابلیت های خاص آن ها نهایت استفاده را ببرید. روند گیم پلی طبق گفته طراحان بهبود نسبی یافتی و سریع تر شده، استارت این تغییرات در نسخه ی دوم زده شد و باید گفت در نسخه ی سوم به اوج خود رسیده و روند حرکتی و اکشن بازی سریع تر و بهتر شده است. ادوات جنگی مورد استفاده در این نسخه تنوعی بسیار زیاد دارد و محدود به اره های تیز مارکوس نخواهد شد بلکه انواع و اقسام سلاح ها و ماشین های جنگی در خدمت شماست. لوکیشن ها تغییرات بسیار گسترده ای داشته به نحوی که دیگر شاهد محیط های تاریک گذشته نیستیم و بازی در روز روشن و مناطق گرمسیری واقع در شهر سیار Raven`s Nest اتفاق خواهد افتاد، البته تا این لحظه لوکیشن های خیلی زیادی معرفی نشده ولی به طور حتم تعدد لوکیشن ها بالا خواهد بود. وجود باس های بزرگ و چالش برانگیز همواره یکی از نکات قوت این سری بوده البته این نکته در مورد باس های آخر مراحل به هیچ عنوان صدق نمی کند، ولی باید دانست تعداد دشمنان و باس ها فوق العاده بیشتر شده و این بار گویا قضیه باس آخر به سرانجام رسیده و شاهد یکی از چالش برانگیزترین باس های این سری خواهیم بود. گرافیک در این نسخه پیشرفت خوبی نسبت به دو نسخه قبلی داشته اگرچه شاید کمی تاریخ مصرف گذشته به نظر برسد اما حرف هایی برای گفتن خواهد داشت، افکت های سینمایی زیادی برای طبیعی تر جلوه دادن بازی در نظر گرفته شده. همچنین صحنه های نمایشی دراماتیکی نیز وجود دارد تا به ظاهر آخرین ارابه جنگی پایانی به یادماندنی داشته باشد.

کسری

هیچوقت سری گیرز به عنوان سری حماسی نمی شناختم اما باس نشان داده در کنفرانس مایکروسافت به من حداقل ثابت کرد که GOW یک اثر حماسی است!

شهریار

اگرچه نمایش های خوبی را شاهد بودیم ولی به نظر من خزان بازی های GOW به سر رسیده و نیازمند جهش دوباره برای کسب رضایت از طرفداران قدیم است.

بهزاد

باید اعتراف کرد که "GOW 3" امسال سورپرایز مهم یا نکته ی برجسته ای برای ما نداشت. تقریباً همه چیز قبلاً گفته شده بود و چند نکته ی جدید و محدود نمایش ها هم چندان جالب توجه نبود.

شهاب

باز هم همان تکرار مکررات گذشته.

محمد

با اینکه به هیچ وجه طرفدار سری Geow نیستم، اما نمایش بازی را خیلی خوب ارزیابی می کنم. اضافه شدن المان های زیاد به بخش تک نفره و به خصوص Horde و پیشرفت گرافیکی زیاد به نسبت نسخه دوم یکی از عواملی است که باعث شده تا منتظر عرضه این عنوان باشم.

یاشار

امسال واقعاً سال عجیبیست. هم Duke Nukem Forever بالاخره منتشر شده و هم در نمایش جدیدی از Gears of War اصلی، اثری از ظاهر کلیشه ای و آزاردهنده Unreal Engine 3 گونه دیده نمی شود. رنگ های آبی و نارنجی در دموی بازی حضور دارند اما هیچ شباهتی به رگه های خاص و یکنواخت این موتور ندارند. تأخیر نیم ساله بازی با کمک رنگبندی زنده و پویاتر به همراه سیستم نورپردازی جدید و تماشایی، توانسته چهره ای جدید به نبرد چرخ دنده های گوشتی بدهد. از سوی دیگر بازگشت یکی از غول های بسیار بزرگ و دوست داشتنی تر Gears 2 (به شکل لمبرت) در دموی کنفرانس مایکروسافت به خلق سکانسی عظیم و حماسی منجر گشت. البته ماورای این عنصر و حتی نمایش مناسب Horde Mode 2، باز هم این تغییر گرافیکی/ بصری خوش رنگ در کنار افکت های Blood و انفجاری جدید است که در دموی E3 واقعاً جذبم کرد. امری که حتی در بخش چند نفره هم دیده شده و از بعد تصویری، آن را به مرحله ای فراتر از بیشتر رقبا رسانده است.

Twisted Metal

Eat Sleep Play-SCEA (PS3) Car Combat
رضا چشمی
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
16 14 15 16 16 14 18 13 16 15 17 15/6
یکسال پس از معرفی بازی Twisted Metal در نمایشگاه سال گذشته، کماکان بازیبازان منتظر آن هستند. نمایشگاه امسال فرصت مناسبی بود تا منتقدان و بازیبازان از کم و کیف بازی و تغییرات اعمال شده در آن مطلع شوند. روز بعد از کنفرانس سونی، بازی در غرفه سونی به نمایش عمومی درآمد و بسیاری از بازیبازان آن را از نزدیک تست کردند.
همانطور که قبلاً هم عنوان شده بود تمرکز سازندگان در این قسمت بیشتر بر روی بخش آنلاین بازی است. در این بخش تا 16 نفر به طور همزمان می توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند و یا به شکل 4 نفره و در حالت Split Screen به مبارزه برخیزند. The Nuke Mode که پر صداترین مد آنلاین در یکسال گذشته بود در نمایشگاه دیده می شد و با توجه با توضیحات داده شده در شماره مخصوص E3 سال گذشته، از توضیح بیشتر خودداری می کنم.
تعدادی شخصیت جدید در بازی دیده می شدند در ضمن شخصیتهای قدیمی نظیر Axel، Sweet Tooth و Mr.Grimm هم حضور داشته و از همه مهمتر این که تمامی این شخصیتها قابل بازی بودند.
بررسی 50 بازی برتر E3 2011 قسمت 5
نکته مهمی که در غرفه سونی و به هنگام بازی کشف شد وجود بخش جدیدی به نام Nuke the boss در بازی بود.
در بخش گیم پلی دو نکته مهم دیده می شود. اولین نکته در نحوه کنترل خودروها نهفته است. اگر از طرفداران قدیمی بازی باشید و نسخه ای قبلی را تست کرده باشید نحوه کنترل بازی کاملاً برای شما آشنا خواهد بود و نخستین تجربه از بازی TM را مجدداً حس خواهید کرد. بسیاری از عملکردهای گیم پلی نیز مشابه قسمتهای گذشته بازی است. بخش دیگر بازی مربوط به تغییر فیزیک خودروهای آن است. همانند فیلم ترنسفورمر، در مواقع لزوم، خودرو شما به رباط بزرگی بدل می شود که حتی توانائی پرواز را نیز دارد.
نکته پایانی بازی، گرافیک نه چندان جذاب آن نسبت به بازی های امروزی است. با توجه به توانائی های دیوید جفی و گروهش انتظار بیشتری در خصوص گرافیک بازی داشتم. حقیقتاً در بعضی موارد احساس می کردم که TM در واقع نسخه ارتقاء یافته کنسول PS2 است که با کیفیت HD در اختیار بازیبازان قرار گرفته است.
با تمام این اوصاف انتظار همه هواداران در روز 4 اکتبر (12 مهر امسال) به سر خواهد آمد و احساس نوستالوژیکی بازیبازان در این تاریخ به نوعی حس واقعی بدل خواهد شد.

محمد

نمایش بازی به مراتب نسبت به سال گذشته بهتر بود و به ایده آل این سری نزدیک تر شده اما هنوز هم این پتانسیل را داراست که بتواند برای بار دیگر سبک Car Combat را به محبوبیت گذشته برساند. حضور SweetBot و Iron Maiden نیز یکی از نکات برجسته نمایش بازی در E3 امسال بودند که جذابیت قابل توجهی نیز به نمایش بازی افزوده بودند.

یاشار

ای کاش سونی بجای Resistance 3، از دموی این عنوان در طول کنفرانس خود استفاده می کرد. نبرد هیجان انگیز از بخش تک نفره میان ماشین Sweetooth با روبات غول آسای Dollface واقعاً سرگرم کننده کار شده است. ایده های Transformers گونه ی نمایش داده شده در دموی حاضر تا حد بسیار خوبی از حس نسبتاً تکراری نمایش های پیشین بازی می کاهند. اما هیجان انگیزتر از نبرد روبات ها و بستن نماینده های گروه رقیب به موشک(!)، وجود بخش داستانی کامل برای تک تک شخصیت هاست (که احتمالاً غول ها و نبردهای متفاوت و متنوعی را به همراه خواهد داشت) به علاوه ورود بخشی از حس خاص نبردهای عنوان مشهور Jaffe یعنی God of War به دنیای ماشین های روانی همیشه خوشحال کننده است.

آرش

بعد از سالها، سر و کله زدن با دوستان در دنیای جدید Twisted Metal خالی از لطف به نظر نمی رسد. در طول این مدت استودیوهای دیگر سعی کرانه با عرضه عناوینی مثل V8 و Blood Drive خودی نشان دهند اما قبول کنید که TM هنوز در این عرصه بی رقیب است. بعد از عرضه بازی برای یک روز هم که شده می خوریم و می خوابیم و با رفقا Twisted Metal بازی می کنیم!!!؟

شهریار

نمایش های این عنوان محبوب چیز بسیار جدیدی را به همراه نداشت و هنوز به نظر می رسد جا برای ادامه کار زیاد است.

حمید

این بازی در E3 نمایش نسبتاً جالبی داشت اما سونی زیاد بر روی آن تمرکز نکرد و حتی در جریان کنفرانس خود نیز نمایشی از بازی نداشت. گیم پلی بازی همان المان های آشنا برای طرفداران بازی را دارد اما شاید به اندازه بازی های قبلی دیوانه وار و سریع نباشد.

کسری

سال گذشته از TM به عنوان اثر تکراری و نه چندان جذاب نام بردم اما نمایش امسال تیم سازنده باعث شد که اعتراف کنم اشتباه می کردم.

بهزاد

این بازی آن قدر فراز و نشیب داشته که واقعاً نمی شود از روی دموها و تریلرها در موردش قضاوت کرد. خواهیم دید.

Hitman

Absolution
Io Interactive-Square Enix (PC-PS3-X360) Action Adventure
شهریار ازهاریان فر
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
16 16 14 15 15 18 16 17 16 17 13 15/7
بدون شک می توان گفت مأمور 47 یکی از محبوب ترین و تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ بازی های کامپیوتری است که توانسته طرفداران بسیاری را از سراسر دنیا جمع آوری کند، شخصیت پردازی بسیار قوی در کنار داستانی متفاوت از قاتلی مرموز همگی باعث شده تا این بازی مؤثر و در نهایت یک شاهکار به تمام معنا باشد. اما خبر خوشحال کننده ای که چند ماه پیش شنیدیم مبنی بر ادامه ساخت این مجموعه محبوب بود که موجی از خوشحالی را دربرداشت. حال با آغاز شدن نمایشگاه اطلاعات نسبتاً محدودی از بازی منتشر شده که سهم ما از این اطلاعات نمایشی 90 ثانیه ای بود که به درستی زوایای امکانات بازی را در اختیارمان قرار نداد و باز هم باید منتظر اطلاعات تکمیلی بعدی باشیم. اما همین نمایش چند ثانیه ای موارد مهمی در برداشت. به گفته ی طراحان IO Interactive فضاسازی تاریک تر از گذشته شده و در پس داستان منحصر به فرد این نسخه باید گفت محیط ها بیش از پیش سیاه تر و noir شده اند. مأمور 47 این بار می تواند به آرامی پشت موانع حرکت کند و در فرصتی مناسب دشمن را به روش های بسیار زیاد از بین ببرد. گفته شده برای نابودی دشمن به روش مخفی کاری راههای بسیاری وجود دارد که می توانید همه آن ها را امتحان کنید. حتی برای گرفتن دشمنان روش های خوب و زیادی ساخته شده که اعتراف گیری نیز به گنجینه آن اضافه شده، می توانید برای روشن شدن روند داستان و پیگیری مأموریت از دشمنان خود اعتراف بگیرید و میزان شدت و ضعف آن کاملاً ‌به عهده شماست.
گیم پلی این نسخه تقریباً همان روند خوب قبلی را پیگیری کرده و توانسته آن را تکمیل و ایرادات نسخه قبل در Blood Money را برطرف کند. نه می توان گفت سریع تر شده و نه کندتر پیش می رود بلکه همان فرمول خوب قبلی را تجدید کرده تا بتواند طرفداران قبلی خود را راضی نگه دارد. بعد از تغییرات نسبتاً مأیوس کننده MaxPayne و Splinter Cell و دور شدن از اصل و ریشه بیم این می رفت که 47 هم متأثر از این تغییرات شود و در محصول نهایی عامه پسندتر شود، اما خوش بختانه در حرکتی اندیشمندانه نه تنها روند بازی سطحی و عامه پسند نشد بلکه تأکید خاصی بر روی المان های موفق قبلی شد تا در این نسخه شاهد عنوانی بسیار عالی و تاریک باشیم.
متأسفانه اطلاعات بسیار بالایی از بخش داستانی نداریم اما گویا 47 سنگدل درگیر داستانی عشقی می شود و این قضیه تا حدودی تأیید شده ولی دقیقاً نمی توان گفت این رابطه به چه نحوی ایجاد خواهد شد. مد جدیدی به بازی با نام Instinct به بازی اضافه شده که دقیقاً مثل مد Mark and Execute در SP است که می توانید بعد از انتخاب دشمنان سریعاً به آن ها تیراندازی کنید که در صحنه های پر تعداد استفاده بسیار بالایی دارد. محیط ها بیشتر در شیکاگو اتفاق می افتد و قسمت های Sandbox هم به نقشه ها اضافه شده و می توانید در محیط باز به جستجو بپردازید. تله گذاری قسمتی مهم از بازی است که طراحان نقشه های بزرگی برای آن دارد. گویا می توانید تله های مرگباری برای از بین بردن دشمنان بگذارید و در نهایت به آن ها ضربه بزنید. تعداد این حقه ها بالاست و تنوع بسیار خوبی خواهند داشت. بخش Execution هم دستخوش تغییرات جالبی شده، اولاً شاهد تکرار زیاد در این قسمت نیستیم دوماً خشونت در آن ها بالاتر رفته. هنوز هم 47 برای نفوذ به دشمن از یونیفرم آن ها استفاده می کند این در حالی است که برای پیش بردن اهداف و شناخته نشدن می توانید راه های متعددی را تجربه کنید. مأموریت هایی که به او داده می شود در نوع خود جالب است مثلاً فردی که به کودکان تجاوز کرده هدف مأمور 47 است و محکوم به مرگ خواهد بود، هنوز اطلاعات درباره مأموریت ها کم است ولی تنوع آن ها فوق العاده بالاست. اما نکته ی ناامید کننده در این سری عدم حضور David Bateson به عنوان صداپیشگی است که فعلاً معلوم نیست چه کسی این وظیفه را به عهده خواهد گرفت. سلاح ها همان ادوات گذشته هستند با این تفاوت که تنوع و کارآیی آن ها بیشتر شده و این بار می توانید با استفاده از ابزارهای خشنی دشمنان را نابود کنید و حتی اجسام موجود در محیط را بر علیه آن ها استفاده کنید و بر سر آنان بکوبید. هوش مصنوعی این نسخه طبق گفته سازندگان بهبود نسبی یافته اما نمایش ها تاکنون چیز دیگری را نشان می داد، اگرچه هنوز برای قضاوت نباید عجولانه تصمیم گرفت ولی باید دانست ضعف هایی در هوش مصنوعی و رفتار دشمنان دیده می شود. موتور گرافیکی Glacier 2 نسل جدیدی از موتور Glacier است که دست طراحان را برای ایجاد امکانات بهتر کاملاً باز گذاشته است. گرافیک در همین نمایش کوتاه بسیار خوب بود و سطح جزییات بالا و عالی به نظر می رسید. به هر حال باید صبر کرد و منتظر اطلاعات دقیق تری شد.

شهاب

بازی خیلی به سری Splinter Cell شبیه شده و به نظرم بهتر بود سازنده ها اسم بازی را Hitman: Conviction انتخاب میکردند تا کارشان راحت تر میشد! هرچه ویدئوهای CG بازی زیبا بود، ویدئوی کوتاهی که از گیم پلی بازی نمایش داده شد ناامید کننده و تکراری و بدتر از همه این که کپی یک بازی دیگر و خالی از خلاقیت بود.

بهزاد

نمایش و اطلاعات عرضه شده برای این بازی واقعاً ناچیز بود و الان ما تشنه لبانی هستیم که فقط آب را دیدیم، ولی نچشیدیم!

شهریار

به خاطر حفظ کردن اصالت گذشته باید از طراحان تشکر کرد زیرا این عنوان یکی از محبوب ترین بازی های کامپیوتری تاریخ است پس باید تاریک و البته اصیل باشد.

سهیل

من از اولین نسخه بازی Hitman (از همان بازی نخست و بسیار دشوار) طرفدار پر و پا قرص این سری بودم؛ اما آخرین بازی Blood Money باعث ناامیدی ام شد. به نظر می رسد Absolution هم با دور شدن از آنچه که قلب و روح بازی های Hitman را تشکیل می داد و آن ها را اینچنین دوست داشتنی کرده بود یک بازی ناامیدکننده دیگر باشد. بازی ها برای موفقیت به چیزی بیش از گرافیک نیاز دارند و نمایش این بازی در E3 بیشتر بر گرافیک آن تمرکز داشت تا گیم پلی عالی ای که این سری از بازی ها به خاطر آن مشهور است و در این نمایش اثر چندانی از آن ندیدیم.

The Darkness 2

Digital Extremess-2K Games (PC-PS3-X360) Action FPS
کسری کریمی طار
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
16 17 19 14 17 12 16 16 16 18 15 16
در اواسط سال 2007 استودیو خوش نام Starbreez اثر جدید خود را با نام Darkness روانه بازار کرد. عنوانی که براساس مشهورترین کمیک شرکت Top Cow با همین نام خلق شده بود. بعد از عرضه، بازی با واکنش های مثبت منتقدین روبرو شد و طرفداران پر و پا قرص زیادی پیدا کرد. حال بعد از گذشت چهار سال شرکت 2K قسمت جدید این سری را معرفی کرده و هرچند سازندگان نسخه قبل جای خود را به استودیو Digital Extremess داده اند اما نمایش E3 امسال به خوبی نشان داد که عوض شدن سازندگان نه تنها ضربه ای بر پیکره بازی نزده بلکه در خیلی از موارد می توان پیشرفت را در بستر بازی مشاهده کرد.
از پایان حوادث نسخه نخست، دو سال می گذرد و در حال حاضر جکی به عنوان فرد نخست و مدیر سازمان دهی خانواده فرانچتی انجام وظیفه می کند. مرگ جنی اثرات منفی را بر روی جکی گذاشته است اما وی تا اینجای کار موفق به کنترل نیروی دارکنس شده است. سوء قصد به جکی باعث می شود که نیروهای دارکنس بار دیگر بیدار شوند اما شرایط بدتر از آن چیزی است که جکی فکر می کند زیرا در سمت مقابل دشمنی وجود دارد که قصد تصاحب نیروهای دارکنس را دارد و جایگاه جکی هیچ گاه برای او اهمیت نداشته است.
دمویی که DE در E3 به نمایش گذاشت مربوط به فصل نخستین بازی می شد. جکی از سوء قصدی که به وی شده بود جان سالم به در برده و حال به دنبال راه فراری است. اولین نکته ای که در دمو به نمایش درآمده شما را متوجه خود می کند تغییر استیل گرافیکی بازی است که این بار دارای حال و هوای سیل ــ شید و به قولی کارتونی را دارد و از فضای رئال قسمت قبلی در اینجا خبری نیست. با توجه به این که قسمت اول دارای محبوبیت زیادی بود شاید این تغییر به مزاق بسیاری از طرفداران نیامده است. در جهات دیگر DE دست به کاری فوق العاده زده و گیم پلی بازی پیشرفت به سزایی کرده است. حال جکی نه تنها می تواند به صورت همزمان از دو هیولایی روی شانه های خود استفاده کند بلکه توانایی استفاده همزمان از هیولا و اسلحه ها هم در بازی گنجانده شده است. مارهای جکی این بار توانایی انجام کارهای گوناگونی را دارد. پرت کردن دشمنان به سمت دلخواه، استفاده از اشیای مرگبار در محیط بازی، قابلیت درست کردن کاور برای جکی و بسیاری از مشخصه های دیگر که در این نوشته کوتاه نمی توان به آن پرداخت. همین مثال کافی است که در صحنه ای نیروهای دارکنس میله ای بلند را از روی زمین برداشته و با پرتاب آن به سمت دشمن، او را به شکل فردی به صلیب کشیده درآورد. در سویی دیگر اسلحه های تازه ای به این قسمت اضافه شده اند و همانند سابق جکی توانایی حمل دو اسلحه به صورت همزمان (دو کلت به طور مثال) را دارد، چه چیزی بهتر از استفاده از دو اسلحه و دو مار به صورت همزمان؟ طبق اظهارات شلدون کارتر تهیه کننده Darkness 2 تیم وی بیشتر تمرکز خود را بر روی مبارزات گذاشته است تا تنها ضعف قسمت اول یعنی همین بخش مبارزات در قسمت دو به مهمترین نکته مثبت بازی تبدیل شود. خوشبختانه صداگذار دارکنس مایکل پتون بار دیگر در نقش این شخصیت ایفای نقش خواهد کرد. در مورد شخصیت اصلی به نظر می رسد این بار نولان نورث که این روزها شبیه یک ویروس عمل کرده و در هر بازی روی کره زمین حضور دارد، به جای جکی استکادو ایفای نقش می کند. البته سازندگان حضور او را به عنوان صداگذار در دمو بازی را تکذیب نکرده اند اما از دادن نام وی به عنوان دوبلور جکی خودداری کرده اند! امیدوارم این موضوع در نهایت به بازگشت کرک آکاودو منجر شود.
پیش نمایش و واکنش های مربوط به دمو بازی بسیار مثبت بوده و بیشتر منتقدین از سیستم مبارزات جدیدی که در بازی استفاده شده تعریف کرده اند. همین دمو جذاب نه تنها توانست خیال طرفداران به مقدار زیادی خوش کرده است بلکه بازی توانست در رشته بهترین بازی شوتر از سایتی همچون Gamespot به عنوان نامزد انتخاب شود. D2 در اواخر مهر امسال عرضه خواهد شد.

کسری

هرچند از روز اول با سبک گرافیکی بازی مشکل داشتم اما خوشحال هستم که تیم سازنده توانست دمو خوبی را در E3 به نمایش بگذارد. به نظر می رسد سیستم مبارزات به شدت بهتر شده است. امیدوارم در بخش داستانی هم حداقل شاهد اثری با مشخصه ها قسمت اول باشیم.

شهریار

در راستای موفقیت ها بی نظیر نسخه اول طراحان جدید تصمیم به تحولی عظیم گرفتند که نتیجه آن افتضاحی بود که دیدیم.

محمد

با اینکه Darkness 2 دیگر آن جو شماره اول را ندارد اما گیم پلی بازی نوید یک عنوان خوب را می دهد.

حمید

خشونت بازی حتی از شماره اول هم بیشتر شده و سبک گرافیکی cel-shade بازی با این که خوب کار شده اما جو ترسناک را مثل شماره اول القا نمی کند. در کل باز هم باید منتظر یک بازی دیوانه وار باشیم.

بهزاد

به راحتی "Most Anticipated" عنوان E3 و به اعتقاد من همچنین یکی از بهترین نمایش های فوق العاده بود!

‌Mass Effect 3

BioWare-Electronic Arts (PC-PS3-X360) Action RPG
شهاب سبزی
حمید رضا بهزاد وحید یاشار شهریار آرش سهیل محمد کسری شهاب
17 15 19 14 15 15 16 14 20 16 16 16/1
Mass Effect یکی از بزرگترین IP های این نسل است که توانسته طرفداران زیادی در میان تمام اقشار بازیبازها به دست آورد. همانطور که MF2 یکی از بهترین بازی های 2010 بود، بسیاری انتظار دارند نسخه ی سوم هم عالی عمل کرده و مانند نسخه ی قبل انتظارات را برآورده کند. به همین دلیل بازی در نمایشگاه E3 امسال نظرات زیادی را به خود معطوف کرده بود و بسیاری منتظر بودند ببینند عملکرد بازی روی X360 با کینکت چطور خواهد بود.
در نمایشگاه E3 امسال، ماکروسافت آمده بود تا تمام تمرکزش را روی Kinect پیاده کند و به طرز اجتناب ناپذیری Bioware هم وارد برنامه ی ماکروسافت شده بود. تقریباً همان اوائل کنفرانس ماکروسافت بود که (Ray Muzyka (CEO شرکت Bioware رو استیج آمد تا اعلام کند ME3 توانایی پشتیبانی از کینکت را در انتخاب دیالوگ ها و فرماندهی های گروهی خواهد داشت. بزرگترین بخشی که Muzyka روی آن تمرکز داشت و در موردش توضیح داد چگونگی استفاده از صدای بازیباز برای دستور دادن به هم گروهی ها بود. سیستم انتخاب دیالوگ ها مانند بازی های قبلی است با این تفاوت که این بار کسانی که از کینکت استفاده میکنند میتوانند با ایفای دیالوگ توسط صدای خودشان آن را انتخاب کنند. اگرچه این سیستم یک نوآوری در سری به حساب می آید اما از آنجا که دیالوگ ادا شده توسط بازیباز با چیزی که شپرد در بازی میگوید متفاوت است این بخش زیاد مورد استقبال قرار نگرفت. بخش دیگری که به آن پرداخته شد دستور دادن به هم تیمی ها توسط صدای بازیباز بود. برای این کار بازیباز باید هدف را روی نقطه ی موردنظر نگه داشته با گفتن جمله ی "Move up" (حرکت کن) شخصیت موردنظر را به آنجا بفرستد. همچنین میتوان انواع دستورات مبارزاتی از جمله استفاده از سلاح های سرد و یا یک تکنیک خاص روی دشمن ها را با استفاده از سیستم جدید در بازی پیاده کرد.
اکنون زمین مورد تهدید ریپرها قرار گرفته و در معرض نابودی است، به همین دلیل شپرد خود را ملزم میداند به نجات زمین برود. با این وجود قدرت شپرد در مقابل ریپرها بدون شک ناچیز است پس او به سیارات مختلف میرود تا برای خود متحدانی فراهم کرده و با دامنه ی امنیت بیشتر به جنگ ریپرها برود. البته این تنها پلات اصلی داستان است و بازی نکات بیشتری از جمله روابط شخصی پیچیده ترین شخصیتها (که هادسون آن را برای یک بازی ویدئویی سورپرایز بزرگی میداند) را هم دربرخواهد داشت. سازنده ها داستان ME3 را تلاشی برای به پایان رساندن سری ندانسته اند و بیشتر از آن به عنوان شروع اتفاقات بزرگی یاد میکنند که بخش اعظم سری را در خود جا میدهد. این بار تأثیر تصمیمات شپرد در بازی و روند آن بیشتر شده است و همچنین بازیبازهای علاقه مند به نسخه های قبلی میتوانند با وارد کردن Save هایشان تصمیماتی که پیش از این گرفته اند را در نسخه ی سوم هم تأثیر دهند. مبارزات بازی شباهت زیادی به مبارزات عناوین قبلی دارد، اما شاهد تغییراتی هم در آن خواهیم بود. در واقع ایده ی کلی مبارزات عیناً از اصول سری پیروی میکند ولی در جزییات تغییرات زیادی اعمال شده است. هنوز هم میتوانید دو هم تیمی برای خود انتخاب کنید و به جنگ ریپرها بروید و در این راه میتوانید به شیوه های مختلف عمل کنید. دشمن های بازی هم تغییرات زیادی خواهند داشت و بیش از پیش پیچیده خواهند بود. در هوش مصنوعی و رفتار دشمن ها هم تغییراتی پدید آمده است. به عنوان مثال در نمایش بازی شاهد دشمنی بودیم که یک زره مخصوص استفاده میبرد تا بازیباز را مجبور کند به یک تاکتیک خاص روی آورد. بازیباز می تواند یکی از یارهای خود را به پشت دشمن فرستاده تا دشمن را برایتان بی دفاع کند. تیم سازنده تأکید زیادی بر این موضوع داشت که با وجود دشمن های پیچیده تر، تاکتیک های موجود در بازی بیش تر کارساز خواهد بود. هرکدام از کلاس های موجود در بازی از یک حمله ی نزدیک منحصر بفرد هم بهره خواهد برد. برای این کار بازیباز باید دکمه ی B را نگه دارد تا شپرد یک حمله ی منحصر بفرد را روی دشمن اجرا کند. به عنوان مثال سلاحی که کلاس سرباز از آن بهره میبرد شباهت زیادی به سلاح energy-based موجود در کلاس Sentinel در Mass Effect دارد که قادر است دشمن را با یک ضربه نابود کند. این اصل برای کلاس های دیگر هم صادق است با این تفاوت که نوع این حمله در آن ها متفاوت است. نارنجک هم در اختیار بازیباز قرار میگیرد که به قول سازنده ها میتواند مبارزات بازی را تحت تأثیر زیادی قرار دهد. در نمایش های بازی همچنین یک روبات نسبتاً بزرگ (از آن به عنوان مینی باس یاد شد) که توسط یک شخص خاص کنترل میشد هم به شپرد حمله کرد. نکته ی جالب اینجاست که میتوان قبل از این که خود روبات را نابود کرد، شخص داخلش را کشت و کنترل روبات را در دست گرفت.
ME3 به طور کلی در نمایشگاه امسال عملکرد قابل قبولی داشت و توانست لقب بهترین بازی E3 را از سوی برخی سایت ها به خود اختصاص دهد، هرچند بسیاری هم معتقد بودند نمایش های بازی کاملاً‌ معمولی بوده و نتوانست آن ها را سورپرایز کند.

محمد

جذاب، درگیر کننده، حماسی و Mass Effect

شهریار

به نظر می رسد این عنوان محبوب احتیاج به Reboot دارد و ایده های ناب نسخه های اول را کمتر شاهد هستیم.

بهزاد

فرمانده شپرد، آیا «مس افکت 3» بازی زیبایی خواهد بود؟
1)صد در صد عزیزم!
2)شک نکن
3)چطور جرأت می کنی همچنین سؤالی بپرسی؟

حمید

Mass Effect از نظر خیلی ها یکی از بهترین IP های جدید این نسل و شاید حتی بهترین آن ها باشد، اما خیلی ها هم از Bioware به خاطر کمرنگ کردن المان های RPG و پررنگ کردن المان های اکشن در قسمت دوم بازی ایراد گرفته اند. به نظر می رسد Bioware هم چنان می خواهد همان روند را ادامه دهد و ME3 بیشتر یک بازی اکشن است تا یک بازی RPG. با این حال نمایش بازی در E3 بسیار خوب بود و به نظر می رسد باید منتظر سورپرایزهای داستانی زیادی باشیم. استفاده از Kinect در بازی هم جالب کار شده بود.

سهیل

پس از این که مشخص شد قرار است این بازی از کینکت برای تشخیص صدا پشتیبانی کند؛ شرکت BioWare که اخیراً به دلیل برخوردهای توهین آمیز و بی توجهی به طرفداران به یکی از منفورترین بازی سازها تبدیل شده است؛ بار دیگر مورد تمسخر بازیبازها قرار گرفت. سیستم تشخیص صدابارها در بازی های دیگر مورد استفاده قرار گرفته، اما در هیچ بازی ای تا این حد مسخره نبوده است. نکته بسیار خنده دار در مورد دیالوگ های این بازی این است که بازیباز متن دیالوگ را به زبان نمی آورد؛ بلکه باید یک جمله مرتبط را یک یا چند بار از روی صفحه بخواند و بازی سعی می کند صدای او را تشخیص دهد و در صورت موفقیت، شخصیت شپرد متن مربوط به آن دیالوگ را داخل بازی بر زبان می آورد. یعنی نه تنها هم بازیباز و هم شپرد حرف می زنند؛ بلکه سخنی که بازیباز بر زبان می آورد با حرفی که شپرد بر زبان می آورد متفاوت است!!!

شهاب

ME3 می تواند حُسن ختام یکی از بهترین سری بازی های این نسل باشد. تا اینجا لااقل این را مطمئنم که Bioware بلایی که سر DA2 آورد را به سر ME3 نخواهد آورد و این بسیار امیدوارکننده است.
منبع: بازی رایانه، شماره 43.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.