بازی مدافعان کربلا

بازی های رایانه ای بعد از این که در یک برهه نسبتاً طولانی مورد بی مهری خیلی از مسئولین قرار گرفت و در رسانه های مختلف چپ و راست مورد حمله قرار می گرفت، بالاخره قابلیت های بزرگ خود را به مسئولان نشان داده و درنهایت
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی مدافعان کربلا
 بازی مدافعان کربلا





 
Defender's of Karbala
بازی های رایانه ای بعد از این که در یک برهه نسبتاً طولانی مورد بی مهری خیلی از مسئولین قرار گرفت و در رسانه های مختلف چپ و راست مورد حمله قرار می گرفت، بالاخره قابلیت های بزرگ خود را به مسئولان نشان داده و درنهایت تصمیم گرفته شد به جای مقابله با این سیل و یا همراه شدن محض با آن، ان را هدایت کنند. تشکیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گام مثبتی در این راستا بود که مطمئنا در آینده تأثیرات مثبت این حرکت بیشتر نمایان خواهد شد. از طرفی تا چندی پیش ما در بازار بسیار عظیم بازی های رایانه ای تنها یک مصرف کننده بودیم ( از قضیه عدم رعایت قانون کپی رایت بگذریم !) اما در یکی دو سال اخیر شاهد آغاز روند جدیدی در حمایت از بازیسازی و بازیسازان ایرانی هستیم که مسلماً خبر خوشحال کننده ای است و ما امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد تا بتوانیم از استعدادهای داخلی جهت پیشرفت روزافزون در این زمینه استفاده کنیم. با این که صنعت بازی هنوز تا شکل گیری کامل در کشورمان فاصله بسیاری دارد اما تلاش ها و کارهای قابل تحسینی با توجه به محدودیت های بسیاری که بازیسازهای ایرانی در پیش رو دارند دیده شده است. چند روز پیش بود که برای آشنایی و امتحان بازی " مدافعان کربلا" به دفتر کار شرکت" کهن دشت پارسه "( APW Studio ) دعود شدیم. جناب آقای بابک کرباسی مدیر عامل شرکت و جناب آقای سعید قلی زاده شریک ایشان و مدیر فنی بازی، ما را با برخی از جنبه های بازی و هم چنین سختی های ساخت آن آشنا کردند و در ادامه هم جناب آقای حیدری ناظر فنی پروژه به نمایندگی از مؤسسه رسانه (تهیه کننده این پروژه) به ما ملحق شده و توضیحاتی درباره هدف ساخت این بازی و برخی ایده های آن دادند. آقای حیدری، مؤسسه رسانه و هدف از ورود به عرصه ساخت بازی رایانه ای را این گونه معرفی کردند:
بازی رایانه ای مدافان کربلا زیر نظر مؤسسه رسانه ساخته می شود. موسسه رسانه نیز زیر مجموعه بنیاد فرهنگی روایت است که بخش های مختلفی شامل " روایت فتح"، " انجمن شعر" و "موسسه شهید آوینی" و... را شامل می شود.
سیاست و دستورکار مؤسسه رسانه در زمینه رسانه های مختلف از جمله سایت ها و نرم افزارهای مالتی مدیاست و با توجه به رشد روزافزون محبوبیت بازی های رایانه ای، با تأکید مدیریت مجموعه، فعالیت در این زمینه نیز به یکی از رسالت های جدید و مهم مؤسسه تبدیل شد که در همین راستا اقدام به پشتیبانی از ساخت بازی " مدافعان کربلا" نمودند تا بتوانند یک بازی با موضوع فرهنگی و به روز عرضه کنند. ساخت بازی های با کیفیت مناسب که برای بازیبازهای ایرانی که محصولات با کیفیت خارجی را تجربه می کنند، جذابیت داشته باشد یکی از اهداف مهم موسسه است که برای تحقق این هدف قصد داریم پشتیبانی مناسبی چه از لحاظ مالی وچه از لحاظ فنی به تیم های بازیسازی تحت نظارت خود ارائه دهیم. اواسط سال گذشته رایزنی هایی برای ساخت بازی مدافعان کربلا با آقای کرباسی آغاز شد و اواخر سال هم پروژه رسماً کلید خورد.
این نکته شایان ذکر است که در رزومه فنی سازندگان بازی، عنوان " مقاومت" به چشم می خورد که حدوداً 1/5 سال پیش ساخته و عرضه شد و با توجه به کیفیت آن بازی انتظار زیادی از بازی جدید آن ها نداشتیم اما در کمال تعجب با یک بازی متفاوت و بهتر روبرو شدیم که با توجه به مشکلاتی که دارد توانسته مرزهای سبک اکشن اول شخص را در کشورمان ارتقا دهد.
رژیم صهیونیستی و آمریکا همیشه وجود شیعیان را برای تحقق اهداف پلید خودشان، یک مشکل بزرگ می دانند. سالهاست که با سرمایه گذاریهای هنگفت برای اختلاف بین مسلمانان دنیا وتعرض به مقدسات مسلمانان تلاش می کنند. حالا بعد از طراحی نقشه، برای فجایعی مانند انفجار در سامراء و... به این نتیجه رسیده اند که باید به یکی از مهمترین مراکز مقدس مسلمانان - حرم مطهر امام حسین (ع) و قمر بنی هاشم (ع) - حمله کنند و به بهانه حضور تروریست ها در کربلا، این محل را تخریب کنند. با این تفکر که بعد از چند ماه درگیری و بعد، آرامتر شدن مردم، همه چیز از یاد مسلمانان خواهد رفت و بدین ترتیب یکی از عوامل قدرت گرفتن شیعیان، از سر راه آمریکا و اسرائیل حذف خواهد شد و آنها می توانند راحت تر به چپاول منابع نفتی و انرژی خاورمیانه بپردازند! در پی خبر و اطلاع نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران از این ماجرا، یک پرونده نظامی محرمانه افشا می شود. پرونده یک عملیات نطامی برای حمله گسترده نیروهای اسرائیل و آمریکا به کربلا، با هدف از بین بردن حرم مطهر امام حسین (ع) و تخریب عتبات عالیات، اکنون باید به یک چاره اندیشید...
جلسه ای فوری، در یکی از مراکز فرماندهی جمهوری اسلامی ایران، بر پا می شود، برای اتحاد و انسجام بیشتر، نمایندگانی از کشورهای اسلامی منطقه و کشورهای ضد استکباری دنیا نیز به جلسه دعوت می شوند، بعد از بحث و بررسی شرایط منطقه و با توجه به سوابق گذشته امریکا و اسرائیل و همچنین با توجه به اینکه احتمال حمله به کعبه و دیگر اماکن مقدس مسلمانان و بعد از آن حمله به اماکن مقدس دیگر ادیان دنیا به منظور دین زدائی در سراسر دنیا نیز در آینده وجود دارد (در صورت موفقیت امریکا و صهونیست ها در این عملیات) تصمیم گرفته می شود تا به جای مقاومت در برابر تجاوز آنها، دو روز پیش از شروع حمله به کربلا و به صورت گسترده، ارتش متجاوزین را در منطقه غافلگیر کنند و با حمله به آنها برای همیشه منطقه را از وجود آنها پاک کنند. نیروهای نظامی داوطلب لبنان، فلسطین، عراق، پاکستان و چند کشور اسلامی منطقه و کشورهای ضد استکباری دنیا با نهاد ضد استکباری مانند : ونزوئلا، کوبا، اندونزی، مالزی، بوسنی و هرزگوین و... به فرماندهی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت این عملیات را بر عهده می گیرند. رایزنی های لازم به صورت محرمانه با مسئولین عراقی انجام می شود.
تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی ایران، در اختیار متحدین قرار می گیرد. ارتش مدافعان برای پیاده سازی طرح عملیات، با نهایت قدرت و توان، عازم منطقه می شوند.
بازی مدافعان کربلا
این بار تکلیف، استقامت و مقاومت نیست، این بار قرار است دست دشمنان اسلام برای همیشه از منطقه و همچنین مقدسات اسلام، کوتاه شود.
آقای کرباسی می گویند سناریوی ابتدایی بازی را جناب آقای امینی (مدیریت مؤسسه رسانه ) پیشنهاد دادند، از ابتدا هدف نشان دادن مسائل و مشکلات کشور عراق و مردم این کشور پس از حمله نظامی آمریکا و حضور ادامه دار نظامیان آمریکایی در خاک عراق بود، از این رو شهر کربلا با توجه به وجود حرم مطهر امام حسین (ع) و رابطه معنوی ای که این مکان با مخاطب برقرار می کند و هم چنین جذابیت های سیاسی، به عنوان لوکیشن اصلی بازی انتخاب شد. دربازی شخصیتها و سربازانی از کشورهای مختلف اسلامی مثل ایران، عراق، لبنان و چند کشور ضد استکباری مانند کوبا، ونزوئلا و... درکنار هم قرار می گیرند تا پرده از تلاش های آمریکا و اسرائیل برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و هم چنین دین زدایی بردارند. در ابتدای بازی در قسمت Create Profile می توانید از بین 10 ملیّت یکی را به عنوان شخصیت اصلی خود در طول بازی انتخاب کنید.
داستان بازی در طی 48 ساعت در نواحی مختلف شهر کربلا اتفاق می افتد و شما در طی 6 مرحله اصلی و 4 میان مرحله که هر کدام دربازه زمانی های مختلف روز اتفاق می افتند، نظامیان آمریکایی و اسرائیلی که شهر را به تسخیر خود در آورده اند شکست داده و محاصره حرم را می شکنید.
" مدافعان کربلا" نیز به مانند عنوان قبلی یک بازی شوتر اول شخص ( FPS) است. در طول بازی 4 نفر دیگر نیز شما را همراهی می کنند. همانطور که گفتیم بازی از 6 مرحله اصلی با گیم پلی FPS محض تشکیل شده که سازندگان برای جلوگیری از تکراری شدن مکانیزم گیم پلی و هم چنین تنوع بخشیدن به بازی، 4 میان مرحله با مایه های مخفی کاری برای بازی در نظر گرفته اند.
در بازی 12 نوع اسلحه وجود دارد که البته 4 تای آنها مختص نیروهای دشمن است و عملاً شما امکان استفاده از آن ها را ندارید. اما 8 اسلحه دیگر شمال یک سری سلاح های ایرانی، M16 و اسنایپر رایفل، آر پی جی، نارنجک و.... تنوع خوبی به سلاح ها و تجهیزات بازی می دهند. محیط های بازی اکثراً باز بوده ونکته جالب این که همه مراحل در طول روز انجام نمی شوند و برخی مراحل در شب اتفاق می افتند که قابلیت استفاده از Night Vision نیز در نوع خود جالب است. در طراحی گیم پلی بازی سازندگان از بازی Call of Duty به عنوان یکی از منابع الهام گیری خود یاد می کنند، به عنوان مثال سیستم سلامتی بازی یا برخورد گلوله با بازیباز شبیه به این بازی طراحی شده است.
در دمویی که ما از بازی دیدیم هوش مصنوعی دشمنان در سطح متوسطی قرار داشت و شاید این مسئله که مدام دشمنان جدیدی در جای دشمنی که چند لحظه پیش کشتید Spawn می شوند کمی آزار دهنده باشد. البته این نکته هم شایان ذکر است که همراهان شما کمک های خوبی برای شما برای پیشروی در مراحل هستند. در ضمن گیم پلی بازی هم مشکلاتی داشت که امیدواریم سازندگان در بازی نهایی آن ها را رفع کنند.
با توجه به دمویی که ما از بازی دیدیم و تجربه کردیم باید اذعان داشت که تیم سازنده از زمان ساخت بازی " مقاومت" تجربه بسیاری کسب کرده و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
بازی مقاومت با موتور " Torque Game Engine ساخته شده بود و برای ساخت بازی " مدافعان کربلا" نیز به خاطر آشنایی که تیم با موتور پیدا کرده بود از "Torque Game Engine Advanced" استفاده شد. البته این موتور چندان قدرتمند نبوده و حتی Editor خوبی نیز ندارد که این ها همگی کار تیم سازنده را مشکل تر می کند، محدودیت های موتور TGEA باعث شد تا تیم سازنده دست به خلاقیت بزند و تغییراتی در موتور ایجاد کند که تعدادی از آن ها بسیار جالب توجه هستند. یکی از اساسی ترین مشکلات تیم سازنده ضعف های فراوان Editor موتور TGEA بود که محدودیت های بسیاری را در طراحی مرحله ها به وجود می آورد، به همین دلیل گروه سازنده تصمیم گرفتند تا از نرم افزار مایا (Maya) به عنوانEditor استفاده کنند و برای این کار آن ها مجبور شدند تا با صرف زمان زیادی plugin های لازم برای EXport و Emport فایل ها بین مایا و انجمن را خود کد نویسی کنند. البته این کار باعث شده تا در بخش هنری نیز دست تیم بازتر شود و حتی با پیشنهاد آقای حمید کریمیان کارگردان هنری بازی کل level ها نیز در داخل مایا طراحی شدند.
تکنیک دیگری که گروه سازنده در این بازی به کار گرفت استفاده از (Level of Detail) LOD نه تنها برای تعداد Polygon های آبجکت ها بلکه برای بافت های ( Textures) آنها نیز استفاده کرده است. به طور مثال برای یک خانه از فاصله نزدیک ممکن است 5 بافت 2k و با کیفیت را شاهد باشید اما از فاصله دورتر همان خانه با یک بافت ها 512 به نمایش در می آید که البته در آن فاصله تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت و این کار فقط به روانتر اجرا شدن بازی کمک می کند.
به منظور افزایش سرعت فریم و همچنین بهبود Performance نیز تیم سازنده البته برخی از قابلیت های گرافیکی نیز از بازی حذف شده یعنی بهتر است بگوییم قربانی یک قابلیت گرافیکی دیگر شده است مثلاAnti Aliasing و Depth of Field در بازی وجود ندارد و در حقیقت فدای
Post Effect ها و Ambien Occlusionشده اند که صد البته این موضوع به محدودیت ها و ضعف بسیار زیاد موتور بازی مربوط است نه توانایی سازندگان.
کارهای بسیار دیگری نیز انجام شد مثل طراحی یک سیستم سایه پردازی پویا
بازی مدافعان کربلا
( Dynamic Shadow) یا اضافه کردن فیزیک که به خاطر محدودیت های TGEA، باعث سنگینی بیش از حد و تداخل هایی بین این قابلیت ها می شدند و درنتیجه در نهایت به محصول نهایی راه پیدا نکردند.
در کل از لحاظ فنی باید گفت تیم سازنده به نهایت قابلیت موتور TGEA رسیده است (و شاید حتی فراتر از قابلیت های این موتور ) و با توجه به به این که محیط ها و لوکیشن های بازی نیز با وجود الگو برداری نسبی از روی حقیقت متنوع هستند، باید گفت از لحاظ فنی و گرافیکی شاهد عنوان قابل قبولی هستیم که در میان بازی های اول شخص ایرانی دیگر از این حیث خودنمایی می کند.
یکی از زیبایی های بازی در cut scene هاست که به سبک کمیک استریپ به نمایش در می آید و کیفیت بسیار خوبی هم دارد و با یک صدا گذاری مناسب ( در زمان بازدید تیم بازی رایانه از شرکت کهن دشت پارسه هنوز صدا گذاری بر روی این کمیک ها انجام نشده بود اما در محصول نهایی این کمیک ها با صداگذاری خواهند بود) می تواند مخاطب را به داستان و تماشای cut scene ها جذب کند. باید گفت بازی مدافعان کربلا که به همت اعضای تیم " کهن دشت پارسه" و با حمایت موسسه رسانه ساخته می شود می تواند گامی دیگر در جهت نزدیک شدن به استانداردهای روز بازیسازی و از آن مهمتر تجربه ای بسیار خوب برای سازندگانش باشد. امیدواریم که در آینده شاهد ساخت بازی های ایرانی بیشتری با مضامینی مطابق با فرهنگ ایرانی خودمان باشیم چرا که در دنیای امروز ثابت شده است که بازی های رایانه ای نه فقط به عنوان یک سرگرمی و یک صنعت فوق العاده پر درآمد، بلکه به عنوان یک پدیده تأثیرگذار جهت فرهنگ سازی و آموزش باید بسیار بیشتر از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
به گفته سازندگان بازی، برای ساخت مدل 3D برخی از اجسام مانند: ادوات جنگی و... به دلیل محدودیت های مالی و زمانی و همچنین عدم دسترسی به مدل واقعی برخی از این Object ها(مانند اسلحه های پیشرفته یا تانک های آمریکایی و...) به ناچار از مدل های آماده و مناسب استفاده شده که البته تغییراتی در ماهیت ساختاری و بافت آنها برای منطبق شدن با سطح توان موتور مورد استفاده در این پروژه انجام گرفته است. ضمن آنکه برای طبیعی تر شدن فضای بازی و با توجه به آنکه کلیه مراحل در Maya طراحی و چیده شدند از نرم افزار Body Paint برای طراحی و اجراء بافت و تکستچرهای لوکیشن های بازی استفاده شد که این موضوع باعث شده لوکیشن های بیرونی و داخلی ساخته شده از حالت یکسان و غیر واقعی خارج شود. به طور کلی می توان گفت با وجود استفاده از برخی بافت های آماده، باز هم تمامی بافت های این بازی برای این پروژه ساخته شده اند.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.