کار هر بز نیست خرمن کوفتن!

یکی از خاطره انگیزترین و مشهورترین بازی های ماجرایی اشاره و کلیک، The Secret of Monkey Island یا به اختصار، MI) Monkey Island )است که توسط ران گیلبرت و با همکاری دیوید گراسمن ( که در حال حاضر روی
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کار هر بز نیست خرمن کوفتن!
 کار هر بز نیست خرمن کوفتن!

نویسنده: سهیل منصوری



 
Monkey JSLAND
یکی از خاطره انگیزترین و مشهورترین بازی های ماجرایی اشاره و کلیک، The Secret of Monkey Island یا به اختصار، MI) Monkey Island )است که توسط ران گیلبرت و با همکاری دیوید گراسمن ( که در حال حاضر روی بازی های سریالی MI کار می کند) و تیم شیفر( سازنده مشهور بازی Brutal Legend )، بازیسازهای خوش فکر و خلاق Lucas Art خلق شد. این بازی عناصر ماجرایی متفاوت و جالب را در کنار داستانی بسیارگیرا و شخصیت هایی دوست داشتنی در کنار هم قرار داد تا یکی از بهترین بازی های ماجرایی اشاره و کلیک تاریخ خلق شود. نوزده سال بعد، Lucas Arts تصمیم گرفت این بازی را همزمان با عرضه بازی های سریالی Tales of Monkey Island (پنجمین بازی در این سری) دوباره سازی کند؛ اما حاصل کار برای عده ای از طرفداران بازی های MI یک بازی خاطره انگیز و برای عده دیگری از طرفداران این بازی که کمی مشکل پسندتر هستند، نفرت انگیز از آب در آمده است. TSoMISE یک دوباره سازی دقیق از روی بازی اصلی است. به این معنی که هر چیزی که در بازی اول وجود داشته، عیناً و بدون کم و کاست، در بازی جدید دقیقاً به همان شکل وجود دارد. البته تغییراتی نیز در بازی داده شده؛ ولی TSoMISE یک دوباره سازی دقیق از روی بازی اصلی است. به این معنی که هر چیزی که در بازی اول وجود داشته عیناً و بدون کم و کاست، در بازی جدید دقیقاً به همان شکل وجود دارد. البته تغییراتی نیز در بازی داده شده؛ ولی TSoMISE در حقیقت همان بازی اول است که کمی روی آن کار شده و تصاویر آن با تصاویر جدید جایگزین شده، موسیقی آن تغییر کرده و صداگذاری شده است. بنابراین انتظار دیدن یک دوباره سازی مثل King's Bounty را نداشته باشید که زمین تا آسمان با بازی اصلی تفاوت داشت.
نکته اول (و بسیار مهم) درباره دوباره سازی یک بازی با 19 سال قدمت این است که گیم پلی بازی جدید، باید به اندازه کافی اصلاح شده باشد تا بتواند نظر بازیبازهای جدید را به خود جلب کرده و آن ها را خسته نکند. البته منظور ما ایجاد انقلابی در گیم پلی این دوباره سازی نیست؛ ولی برخی از موانع موجود از قبیل سرعت پایین حرکت یا عدم وجود قابلیت حرکت سریع که در بازی اول می توانست آزار دهنده باشد؛ نباید در بازی جدید تکرار شود.
در عین حال کنترل بازی جدید باید تاجای ممکن به گونه ای که به حس و حال بازی اول آسیب نزند - آسان تر از بازی اصلی باشد. اما پس از شروع TSoMISE بازیباز در نهایت شگفتی پی می برد کنترل و گیم پلی این دوباره سازی، در ساده ترین و بدیهی ترین موارد نه تنها بهتر نشده، بلکه در بعضی از موارد حتی بدتر و غیر قابل تحمل تر هم شده است.
به عنوان مثال بازی اصلی به راحتی با استفاده از ماوس قابل بازی بود؛ درحالی که برای کنترل TSoMISE بازیباز مجبور به استفاده همزمان از ماوس و کیبورد است. هیچ راهی برای باز کردن Inventory با ماوس وجود ندارد و انتخاب یک دستور در فهرست دستورات نیز با ماوس عمل دشواری است. به این ترتیب بازیبازی که نگارش اصلی بازی را تجربه کرده، در اولین برخورد با بازی شوکه می شود. اما آیا این پایان ماجرا است؟ خیر! کنترل این بازی با ماوس به طور کلی مشکل دارد. با بردن مکان نمای ماوس به لبه تصویر یا کنترل ماوس از دست بازیباز خارج می شود، با یک مکان نمای دوم ظاهر می شود و در موارد معدود، این مکان نمای دوم پس از بردن اشاره گر ماوس به وسط صفحه ناپدید نمی شود و بازیباز دو مکان نمای ماوس ( یکی مکان نمای بازی و دیگری مکان نمای پیش فرض ویندوز) را به طور همزمان روی هم می بیند! انتخاب گزینه های دیالوگ با ماوس عملی زجرآور است؛ به گونه ای که بسته به تنظیمات کامپیوتر شما، با کلیک کردن روی یک گزینه، آن گزینه انتخاب نمی شود و بازیباز پس از مدت ها کوشش و خطا پی می برد برای انتخاب گزینه، باید روی فضای خالی بین آن گزینه و گزینه بعدی کلیک کند. !!! گاهی هم اسکرول و ماوس بدون هیچ دلیلی از کار می افتد و بازیباز مجبور می شود یا از منوی دستورات کیبورد استفاده کند؛ یا از بازی خارجش شده و مجدداً وارد آن شود! همین مسایل درمورد گرافیک به ظاهر بهبود یافته بازی نیز دیده می شود. همانگونه که گفته شد؛ TSoMISE عیناً از روی بازی اصلی کپی شده و صرفاً تصاویر مربوط به اشیا و پس زمینه ها با تصاویر جدید با کیفیت بالاتر جایگزین شده است. اما نکته تأسف آور در مورد بازی این است که تغییر تصاویر، تنها کاری است که انجام شده و انیمیشن ها در TSoMISE عیناً معادل انیمیشن های بازی اصلی بوده و به دلیل کیفیت پایین کار طراحان، حتی از بازی اصلی نیز بدتر از آب در آمده است. سازندگان بازی، به جای طراحی انیمیشن های کامل و نرم برای هر کاراکتر، صرفاً هر فریم مربوط به انیمیشن های بازی اصلی با تصاویر جدید جایگزین کرده اند. اما این ویژگی بدترین ویژگی این بازسازی نیست. اوج فاجعه مربوط به تصاویر جدید است.
کار هر بز نیست خرمن کوفتن!
کیفیت نقاشی های جدید در TSoMISE به هیچ وجه با یک دوباره سازی حرفه ای و رسمی قابل مقایسه نیست و بیشتر به یک دوباره ساخته شده توسط طرفداران شباهت دارد. اما نکته واقعاً تأسف آور این است که حتی اگر ساخت این بازی به طرفداران بازی اصلی محول می شد، محصول بهتری از آب در می آمد. بسیاری از شخصیت ها به معادل خود در بازی اصلی شباهت ندارند. در مورد شخصیت هایی مثل گایبراش یا استن (که در دیگر بازی های سری MI حضور دارند) شخصیت ترسیم شده نه شباهتی به بازی اصلی ندارد، نه به هیچ یک از بازی های دیگر و در بسیاری از موارد بسیار زشت و ناخوشایند است ( مثلاً چهره گایبراش در این بازی به یک پسر بچه سیزده ساله با مدل موی کودکان 5 ساله شبیه است). در بسیاری از موارد جزییات چهره شخصیت ها به طور کلی تغییر یافته (به عنوان مثال ریش و سبیل اضافه شده) و در موارد معدود حتی کل چهره و ظاهر فرد دگرگون شده است به گونه ای که لیچاک به طور کامل دگرگون شده و از یک روح، به یک موجود نیمه انسان / نیمه اسکلت تبدیل شده و این مسأله نشان می دهد سازندگان TSoMISE کم ترین اطلاعی در باره داستان این سری نداشته اند یا اهمیتی برای داستان بازی قایل نبوده اند.
گرافیک پس زمینه ها نیز در بیشتر موارد بسیار زشت است و با استاندارد این بازی ها (خصوصاً کیفیت بسیار بالای تصاویر Curse of Monkey Island )قابل مقایسه نیست. بدیهی است بازیباز از یک MI مخصوص سال 2009، حداقل انتظار دارند کیفیت پس زمینه هایش با کیفیت پس زمینه های یکی از بازی های همین سری که در سال 1997 ساخته شده، برابری کند. اما نکته عذاب آور دیگر این است که نه تنها این پس زمینه ها زشت هستند، بلکه در بعضی موارد ناقص نیز هستند. در بعضی از پس زمینه ها، با کمی دقت به سادگی می توان پیکسل های مربوط به پس زمینه بازی اصلی را مشاهده کرد که به دلیل شلوغی تصویر، نقاش به سادگی فراموش کرده روی آن ها طرح های جدید رسم کند ! این مسأله باعث می شود متوجه شویم Lucas Arts در ساخت این بازی کوچک ترین ارزش و اهمیتی برای خود بازی و طرفداران قایل نبوده و صرفاً قصد داشته یک دوباره سازی از این بازی را با حداکثر سرعت و بدون توجه به کیفیت روانه بازار کند تا بیشترین سود ممکن را از شوک ناشی از عرضه بازی های Tales of Monkey Islans برده باشد.
تنها نکته مثبت در مورد گرافیک بازی، تبدیل نرم و سریع دو نسخه اصلی و بازسازی شده به یکدیگر است بازیباز هر لحظه اراده کند می تواند با فشار کلید F10 بین نگارش کلاسیک و بازسازی شده بازی سویپچ کند و تبدیل بازی به نرمی و سرعت خاصی انجام می شود. به این ترتیب بازیباز می تواند صحنه اصلی و بازسازی شده را با هم مقایسه کرده و حتی برای چند لحظه به حال و هوای سال های قبل فرو رود. تنها نکته قابل توجه در مورد TSoMISE ، صداگذاری است.البته کیفیت صداگذاری همه شخصیت های بازی عالی نیست. ولی نکته تحسین برانگیز در مورد این بازی این است که صداگذاری تمام شخصیت های مهم بازی، نه تنها عالی است؛ بلکه از گوینده های اصلی بازی های این سری برای صدا گذاری آن ها استفاده شده است. مخصوصاً در این میان صداگذاری لیچاک و Voodoo Lady قابل توجه است؛ چون در سری بازی های Tales of Monkey Island که همزمان با TSoMISE معرفی شد؛ صداگذاری این دو شخصیت توسط گوینده های اصلی صورت نگرفته است. موسیقی بازی نیز به نوبه خود بسیار خوب است. اولاً کلیه قطعات موسیقی MIDI بازی اصلی که دارای کیفیت نازل بودند. دوباره سازی شده و این کار برخلاف گرافیک، به خوبی انجام گرفته است. ثانیاً در بخش های بدون موسیقی، از موسیقی بسیار زیبا و با یاد ماندنی The Curse of Monkey Island استفاده شده که به نوبه خود بر ارزش بازی می افزاید.
در نهایت باید گفت TSoMISE بازی ای است که واکنش افراد به آن بسیار متنوع و متفاوت خواهد بود. اگر جزو طرفداران دقیق و مشکل پسند MI هستید و تمام جزییات آن را به یاد دارید؛ احتمالاً از دیدن این بازی جزییات آن را به یاد دارید. احتمالاً از دیدن این بازی چندان خوشحال نخواهید شد. اما اگر کمی آسان گیرتر هستید، احتمالاً از بازی کردن این دوباره سازی لذت خواهید برد. اگر از طرفداران MI نبوده اید و اکنون TSoMISE را تجربه کرده اید؛ به یاد داشته باشید عدم جذابیت TSoMISE، به معنی بد بودن بازی اصلی نیست. MI بدون شک یکی از بهترین بازی های ماجرایی تاریخ بود و این دوباره سازی به هیچ وجه درحد بازی اصلی که 19 سال پیش عرضه شده نیست.

مزایا

استفاده از گوینده های بازی های اصلی
کار هر بز نیست خرمن کوفتن!

معایب

شلختگی، بی نظمی و بی توجهی در ساخت این بازی، بیش از هر چیز خیانت به سازندگان و طرفداران بازی MI است!
9- گرافیک
انیمیشن های افتضاح، نقاشی ها در سطح یک کار حرفه ای نیست؛ کیفیت بسیار پایین، بعضی از پس زمینه ها ناقص است.
17- موزیک و صدا
موسیقی زیبا، صداگذاری عالی برای بسیاری از شخصیت ها، هر چند نواقصی هم وجود دارد، استفاده از گوینده های بازی های قبلی
6- گیم پلی
به لطف کنترل افتضاح، گیم پلی این بازی حتی از بازی اصلی که 19 سال سن دارد نیز سخت تر و پردردسرتر است.
16- جذابیت
MI پس از این همه سال هنوز هم از لحاظ داستان، طنز و جذابیت، عالی است.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.