بازی Bioshock Infinity

زمانی که Bioshock توسط فردی خوش سلیقه و ماهر در صنعت بازی های کامپیوتری یعنی لیواین (Ken Levine) ساخته و تنها برای X360 و PC عرضه شد، بسیاری این اثر را در تمامی زمینه هاس توده و باز هم به همگان ثابت
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی Bioshock Infinity
بازی Bioshock Infinity






 

نقطه شروع

زمانی که Bioshock توسط فردی خوش سلیقه و ماهر در صنعت بازی های کامپیوتری یعنی لیواین (Ken Levine) ساخته و تنها برای X360 و PC عرضه شد، بسیاری این اثر را در تمامی زمینه هاس توده و باز هم به همگان ثابت شد که لیواین از آن دست بازیسازهایی است که می تواند دنیا و جوی منحصر فه فرد بیافریند که کمتر کسی می تواند نمونه آن را پدید آورد.پس از عرضه Bioshock برای PS3 در پایان آن مشخص شد که قرار است شماره دوم این عنوان نیز ساخته شود.با این خبری از لیواین نبوده و Bioshock 2 مراحل ساخت خود را بدون او پشت سرگذاشت و البته در پایان نیز نتوانست موفقیت عنوان اصلی را تکرار کند.با این حال پس از انتشار اخباری در رابطه با XCOM جدید بار دیگر شایعه ها در رابطه با حضور لیواین در این پروژه منتشر شد که در ادامه تمامی این شایعه ها از سوی وی رد شدند.مدت ها خبری از او نبود تا این که مشخص شد قرار است وی عنوان جدیدی که ارتباط با Bioshock ندارد، معرفی کند.بسیاری حدس های مختلفی در رابطه با این عنوان زدند و به دلیل غیبت طولانی مدت سری بازی های SWAT که آخرین شماره آن تحت نظارت لیواین ساخته شد، بازی جدید او را ادامه ی بر SWAT می دانستند.پس از معرفی نشدن بازی در تاریخ وعده داده شده، بالاخره اولین تریلر از بازی جدید، لیواین به نمایش درآمد.این بای با این که هیچ ربطی به دو شماره قبلی Bioshock و شهر زیرآبی ریچز نداشت، اما نام Bioshock را یدک کشیده و با عنوان Intinite معرفی شد.این در حالی بود که لیواین بارها گفته بود عنوان جدیدش ربطی به این سری ندارد و به نظر می رسد در لحظه های آخر این ناشر بازی بخش 2K بوده که باعث شده نام Bioshock به این بازی افزوده شود تا فروشش افزایش یابد.

آن چه می دانیم

داستان BI در رابطه با شهری معلق در هوا به نام Columbia است که به وسیله دستگاه هایی شبیه به بخار و بالون های عظیم در هوا به پرواز درآمده و همچون ریچر ارتباطی با دنیای مملو از فساد انسان های معمولی ندارد.اما به نظر می رسد این شهر به نظر ایده آل نیز در گرداب مشکلات فرو رفته و رویاهای سازندگان خود را نقش برآب کرده است.داستان در رابطه با یک مامور است که برای پیدا کردن دختری به نام الیزابت که به نظر می رسد توسط ساکنان این شهر دزدیده شده به Columbia می آید اما در همان ابتدا با مسایل عجیبی مواجه می شود.مسایلی که این ماموریت نجات ساده را به کابوسی سخت تبدیل می کنند.در کنار داستان که شباهت زیادی به نسخه های پیشین Bioshock دارد، گیم پلی نیز تا حدی شبیه نسخه های قبلی است.همچون شماره اول و دوم بازیباز می تواند از اسلحه و یک سری نیروی مافوق بشری که شبیه به plasmid ها هستند، استفاده کرده و به دشمن های خود آسیب برساند.به طور مثال بازیباز می تواند از سیل عظیمی از کلاغ ها استفاده کرده و باعث به وجود آمدن دردسر برای دشمنان شود یا دشمنی که بی خبر از پشت سر خود در حال راه رفتن است و در یک لحظه به پایین پرت می شود.ارتفاع بلند و معلق بودن بخش های مختلف محیط بازی، یکی از المان های تاثیرگذار در گیم پلی بازی است که مطمئنا به جذابیت بازی خواهد افزود.مورد دیگری که در تنها ویدئوی موجود از گیم پلی بازی به نمایش درآمد مربوط به استفاده از set piece های فراوان در طول گیم پلی و البته به نمایش درآمدن یک نوع روش جابه جایی میان قطعه های شهر است که یکی از موارد جالب این ویدئو به حساب می آید.در یکی از صحنه ها بازیباز به کمک وسیله ای از این راه های ارتباطی ریل مانند آویزان شده و به سمت دیگر محیط بازی حرکت می کند و البته در میانه راه با استفاده از یک سلاح سرد دشمنی که به سمتش می آید را به پایین پرتاب می کند.به نظر می رسد سازندگان تلاش می کنند گیم پلی بازی حس و حال سینمایی تری گرفته و از سبک و سیاق دو عنوان پیشین که به نوعی بازیباز در آن ها آزادی عمل داشته و با رفتارهای مختلفی رو به رومی شد، فاصله بگیرد.این تغییر به وسیله Set pieceهای موجود اعمال شده که هر چه بیشتر به نفس گیر و البته جذاب شدن بازی کمک کرده و باعث شده این بار دشمنی چون Handy Man(نمونه تغییر یافته Big Daddy)از قبل هراس آمیزتر و البته جالب تر به نظر می رسد.در کل به نظر می رسد این عنوان تنها نام Bioshock را آن هم به اصرار ناشران یدک می کشد و لیواین قصد ساختی عنوانی متفاوت از Bioshock دارد.
بازی Bioshock Infinity

از شایعه تا حقیقت

یکی از مسائلی که پس از معرفی BI در سایت های مختلف مرتبط با صنعت بازی وجود دارد، مربوط به دشمنی واحد در بازی است که به نوعی در طول بازی نظاره گر رفتار بازیباز است.این بحث ها به این خاطر به وجود آمده که در عناوین قبلی لیواین یعنی System shock و شماره اول Bioshock چنین دشمن واحدی در بازی حضور داشت.به طور مثال در SS هوش مصنوعی ای به نام Shodan و در Bioshock افرادی چون اندرو رایان (Andrew Ryan)و فانتین (Fontain)این نقش را به عهده داشتند.این در حالی است که BI نیز دنیای موجود از دنیای واقعی و اصلی و اصلی جدا بوده و بالاخره باید توسط مرکز یا فردی کنترل شود.اما مورد دیگر در رابطه با شخصیت دوم بازی است که در تنها نمایش بازی حضور داشته و در یکی از بخش ها نیز به کمک بازیباز می آید.هنوز از سوی تیم سازنده یعنی Irranatioal تایید نشده که آیا این شخصیت در بیشتر طول بازی در کنار بازیباز حضور دارد یا این که تنها در بخش های کوتاهی به کمک او می آید.
مساله ای که شاید باز هم باعث به وجود آمدن تفاوت بیشتر بین عنوان اصلی و این دنباله ی به ظاهر مرتبط و در اصل بی ربط شود.
منبع:بازی رایانه شماره39

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما