خدانگهدار جنگجویان کهنه کار

بیش از عرضه NDS به بازار و زمانی که GBA دیگر کنسول دستی نینتند و نزد تمامی بازیبازها از محبوبیت فراوانی برخوردار بود بازی ای تحت عنوان Golden sun برای آن عرضه شد و توانست طرفداران بسیاری را برای خود
پنجشنبه، 19 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خدانگهدار جنگجویان کهنه کار
خدانگهدار جنگجویان کهنه کار

نویسنده:محمد طالبیان




 
GlOED SUNDS
بیش از عرضه NDS به بازار و زمانی که GBA دیگر کنسول دستی نینتند و نزد تمامی بازیبازها از محبوبیت فراوانی برخوردار بود بازی ای تحت عنوان Golden sun برای آن عرضه شد و توانست طرفداران بسیاری را برای خود به دست و پا کند.این عنوان مدتی بعد با نام Golden sun: The Lost Age (TLA)ادامه پیدا کرد و باز هم موفقیت دیگری را برای این سری کسب کرد.در همان سال 2003 و پس از عرضه شماره دوم از سری بازی های Golden sun (GS)مشخص شد که تیم سازنده بازی یعنی Camelot software planning قصد دارد نسخه سوم را نیز ساخته و بار دیگر به کمک نینتند و آن را منتشر کند.از این اتفاق سال ها گذشت و خبری از این بازی نبود تا این که در نمایشگاه E3 2009 در رابطه با بازی صحبت هایی به میان آمد و در نمایشگاه سال بعد رسما عنوان Golden sun dark Dawn معرفی و مشخص شد که در سال 2010 یعنی 7 سال پس از شماره دوم عرضه خواهد شد و این بار قرار است مهمان کنسول دستی کنونی نینتند و یعنی DS باشد.

خورشید طلایی

داستان DD قصد دارد ماجراهای پس از عنوان دوم یعنی The lost Age را دنبال کند.پس از رخدادهای TLA و بازگشت قدرت GS به دنیای Weyard توسط قهرمان بازی یعنی جنگجویان Vale، این سرزمین بار دیگر طعم صلح و آرامش را چشیده و مردمان آن دوباره به زندگی عادی خود بازگشتند.اما اوضاع به همین سادگی پیش نرفت و نیروی زیاد خورشید طلایی باعث شد Weyard به مرور زمان تغییر کرده و نگرانی های جدیدی به وجود آید.وضعیت قاره ها و اقیانوس ها به کلی تغییر کردند و سطح زندگی مردم به نسبت گذشته تغییر کرده و از حالت ایده آل خود درآمد.اما زمانی موقعیت از گذشته وخیم تر شد که در مکان های مختلفی از این سرزمین خیالی اما زیبا گرداب های psynergy (معادل Energy در دنیای Golden sun)به وجود آمده و تمامی نیروهای جادویی عناصر اولیه موجود در زمین و آسمان را بلعیدند.
این موضوع باعث شده قهرمانان مردمی پیشین امروز که 30 سال از آن ماجرهای قدیمی گذشته، تبدیل به عوامل بدبختی مردم Weyard شده و ساکنان، آن ها را سبب به وجود آمدن این فاجعه بدانند.پس از گذشت 30سال از داستان TLA این بار نوبت به فرزندان جنگجویان VAle رسیده که از هویت و آبروی پدر و مادر خود دفاع کرده و بار دیگر اسباب آرامش مردم Weyvard را فراهم کنند.

تکرار یک تحول

Gs نیز همچون تعداد زیادی از عناوین DS از اصول اویه سبک نقش آفرینی ژاپنی (JRPG)تبعیت می کند.اما در سبکی که مدت ها پیش اشباع شده و دیگر در آن خبری از نوآوری نیست.باید المان جدیدی برای مخاطب فراهم کرد تا وی به سمت بازی کشیده شده و آن را تجربه کند.برخلاف دیگر عناوین این نسل که هر کدام این رویه را پیش گرفتند مورد غضب طرفداران واقع شدند.GS با همان ایده قدیمی خود قصد دارد، بار دیگر به همگان ثابت کند، یکی از پایه گذاران سبک نوین نقش آفرینی شرقی است.همچون دیگر بازی های نقش آفرینی نوبتی بازیباز دربخش های مختلف بازی با دشمن های متفاوتی رو به رو می شود که بایستی با آن ها به صورت تیمی مبارزه کند.این مبارزه ها در نگاه اول شاید کاملا آشنا و بدون هیچ جزییاتی جلوه کنند؛ اما طبق گفته های سازندگان اگر در بازی پیش بروید با قابلیت های بسیار و جالبی آشنا خواهید شد.هر کدام از شخصیت های بازی در یکی از4 زمینه موجود در این عنوان که با نام سیاره های مختلفی مشخص هستند، مهارت داشته و با استفاده از آن قابلیت های به خصوصی را در اختیار دارند.مثلا شخصیت اصلی ین نسخه به نام متیو (Mathew) در زمینه Venus مهارت دارد که به عنوان یکی از 4 عنصر اولیه موجود یعنی خاک شناخته می شود.اما استفاده از این مهارت تنها مانند یک کلاس ساده بازی های نقش آفرینی نبوده و به شکلی است که بر تمامی زمینه های مهارتی و قابلیت های شخصیت مورد نظرتاثیرمی گذارد.
خدانگهدار جنگجویان کهنه کار

قدرت نهفته

در ابتدای متن اشاره ای به psynergy(انرژی موجود در بازی)کردیم که همان نقش جادو را ایفا می کند.هر کدام از شخصیت های اصلی می توانند با توجه به مهارتی که دارند از psynergy های مختلفی استفاده کرده و به دشمنان خود صدمه بزنند.البته نکته ی مهم در این زمینه این است که هر شخصیت تنها از جادوهای مهارت خود می تواند استفاده کند.تهیه کننده اصلی این عنوان در مصاحبه ای توضیح داده بود که ممکن است در این المان باعث به وجود آمدن نوعی محدودیت در نوع استفاده از شخصیت های موجود در بازی شود؛ به همین خاطر آن ها تصمیم گرفته اند که با به کارگیری دوباره Djinni ها و به نوعی ترکیب آن ها با قابلیت های به وجود آمده توسط مهارت های بازی باز این محدودیت را به طور کلی از بین برده و حتی باعث شوند به یکی از نکات قوت بازی تبدیل شود.Djinni ها در اصل نقش summon های موجود در بیشتر عناوین نقش آفرینی را ایفا می کنند که در اینجا نه تنها تغییر نام داده اند؛ بلکه از لحاظ مکانیسم گیم پلی و نوع استفاده نیز متفاوت عمل می کنند.بازیباز می تواند با استفاده از این Djinni ها به طور معمول به دشمن های خود صدمه بزند؛ اما اگر از آن ها در کنار قدرت های جادویی خود استفاده کند و در اصل نوعی ترکیب را به وجود آورد شاهد تغییر Djinni ها خواهد بود و می تواند از نمونه های تغییر یافته استفاده کند.این المان باعث شده بازیبازهای مختلف با ترکیب Djinni و مهارت شان ودر اختیار گذاشتن آن بین شخصیت های مختلف، محدودیت مورد اشاره را به کلی حذف کرده و تنوعی مثال زدنی در مبارزه ها و استفاده از موجودات قابل احضار به وجود آورند.

گردش با قدرت های جادویی

برخلاف بیشتر عناوین نقش آفرینی Ds که تنها در مبارزه خلاصه شده اند.به دست آوردن آیتم جدید و صحبت با شخصت های دیگرنیز در بازی گنجانده شده است.سازندگان قصد دارند با به وجود آوردن ماجراجویی مناسبی عنوان خود را به یکی از رقبای Legend of Zdlda تبدیل کنند.بنابراین تمرکز فراوانی بر طراحی محیط های بازی شده و در نمایش های GD نیز شاهد این هستیم که معماها و بخش های مختلف بسیاری در محیط های بازی وجود دارند.در کنار این موضوع بازیباز می تواند از psynergy های خود در محیط بازی نیز استفاده کرده و کارهای مختلفی را انجام دهد.به طور مثال با استفاده از قدرت باد می تواند یک تکه چوب را حرکت داد یا درختی را با قدرت آتش از بین برد.طبق گفته های کسانی که این عنوان را در نمایشگاه E3 امسال تجربه کرده اند.به نظر می رسد ترکیب این قدرت های 4 گانه که هر کدام مخصوص به یکی از شخصیت های اصلی است، تنوعی مثال زدنی به گیم پلی بازی بخشیده و نشان از این دارد که GS دست کم ویژگی های خود را با قابلیت های لمسی DS هماهنگ کرده؛ قابلیت هایی که مدتی است استفاه نوآورانه ای از آن ها شده است.

خطرناک اما کوچک

Djinni ها که اشاره هایی به آن ها در طول متن شد یکی از ارکان های اصلی گیم پلی سری بازی های GS محسوب می شوند، به طور کلی این موجودات در سه دسته کلی در بازی وجود دارند و بازیباز می تواند آن ها را در اختیار بگیرد.بعضی از این Djinni ها به صورت کاملا معمولی و در خلال گیم پلی به بازیباز پیوسته و یک سری از آن ها نیز در محیط بازی مخفی هستند.اما دسته سوم Djinni ها در مقابل بازیباز قرار می گیرند و بازیباز به صورت شکست آن ها می تواند از قابلیت هایشان استفاده کند.در کنار توضیحاتی که در زمینه قابلیت های Djinni ها داده شد؛ بایستی اشاره ای کوتاه نیز به مکانیسم عملکرد و استفاده از آن ها در بازی شود.Djinni ها زمانی که همراه بازیباز وارد یک نبرد می شوند، در سه حالت کلی قرار می گیرند.در ابتدا بازیباز می تواند هر کدام از آن ها را در حالت set قرار دهد که باعث می شود همه مهارت ها و قابلیت های بازیباز افزایش یابد؛ اما پس از رها شدن و به نمایش درآوردن یک حمله مخصوص به حالت Stand by منتقل می شوند که در این حالت خود در نبرد حضور نداشته و تنها توانا به احضار یک سری موجود دیگر هستند که آن ها نیز می توانند حمله های مخصوص و سنگینی را روی دشمن اجرا کنند.پس از اجرای این حمله باز هم Djinni ها ضعیف و در پایان به حالت Recovery منتقل شده و پس از مدتی دوباره قابل استفاده می شوند.کاملا مشخص است که حضور Djinni ها در Gs از وجود یک summon ساده فراتر رفته و باعث شده گیم پلی تحت تاثیر قرار گرفته و جذاب تر از گذشته به نظر برسد.
آلمانی که در طول دو شماره اول نیز کمک به سزایی به این سری کرده و مطمئنا در آینده و زمان عرضه بازی نیر مورد توجه بازیبازها و منتقدین فراوانی قرار خواهد گرفت.
در پایان لازم است اشاره ای کوتاه به موسیقی های این عنوان کرد که توسط آهنگساز با تجربه این عنوان ساخته و باعث شده جو مناسبی در بازی به وجود آید.حتی در نمایش های بازی نیز در کنار گرافیک زیبا و رنگ بندی جالب، موسیقی و صداگذاری خوب آن را نیز قابل تشخیص است که باعث به وجود آمدن همان حس و حال قدیمی این سری و البته بخشیدن جان دوباره ای به Weyard شده است.موتوی ساکورابا (Motoi sakuraba)که در گذشته نیز روی 2 عنوان اول این سری کار کرده و ساخت موسیقی سری بازی هایی چون star ocean و valkyrie profile را در کارنامه خود دارد، باز هم در ساخت GS نقش به سزایی ایفا خواهد کرد و مطمئنا به لطف وجود این فرد در این عنوان، موسیقی هایی به یاد ماندنی خواهیم شنید.عنوانی که به لطف تمامی المان ها و قابلیت های مثبت خود می تواند به یکی از برترین بازی های DS در سال 2010 تبدیل شده و بار دیگر فرصتی را برای طرفداران قدیمی این سبک پرمخاطب فراهم کند تا بتوانند با ماجراهای جنگجویان جدید Weyard همراه شوند.
منبع:بازی رایانه شماره39

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما