نویسنده:بهزاد میر مظفری
kingdom Hearts: Birth by sleep
کنسول ps2 در گذشته ای نه چندان دور میزبان سری بازی جالب توجه kingdom Hearts(KH)بود.این سری بازی به دلایلی چند مورد توجه خیل عظیمی از بازیبازها قرار گرفتند.گیم پلی سریع و هیجان انگیز، گرافیک رنگارنگ و شاد و موسیقی زیبا، برخی از آن دلایل هستند.اما جذابیت و نوآوری واقعی این آثار در تلفیق دنیای پرهیجان و بزرگ بازی های مجموعه ی Final Fantasy با جهان شاد و مفرح آثار محبوب انیمیشن کمپانی دیزنی بود.این دو دنیای بسیار متفاوت به طرزی واقعاً شایسته و حتی باورنکردنی کنار هم قرار گرفتند و به زیبایی به یکدیگر گره خورده اند.همانند تمام مجموعه های موفق بازی های ویدئویی، سری KH هم به سرعت صاحب آثاری جانبی (spin-off)شد.بازی Birth by sleep (KH.BBS)هم یکی از این آثار جانبی است.اما این جانبی بودن و ماهیت بازی برای کنسول دستی بودن، حقایقی گمراه کننده اند.KH.BBS اثری بزرگ، کامل، مفصل و پیچیده است که از نظر کیفیت، هزینه و زیبایی به راحتی با بازی های شماره دار و اصلی مجموعه رقابت می کند و حتی به بسیاری از سوالات ما درباره ی گذشته و آینده ی سری پاسخ می دهد تا درک ما از داستان به ظاهر ساده اما فلسفی و بسیار پیچیده ی بازی به کمال برسد.برای ورود به سرزمین قلب ها، باید به خواب برویم تا بار دیگر در این رویا متولد شویم.
مزایا
سریع، زیبا، مفصل، هیجان انگیز و با ارزش، جذاب برای گستره ی وسیعی از مخاطبین.یکی از بهترین های کنسول های دستی.معایب
به ندرت دارای چاشنی تکرار، گاهی کمی بچه گانه و گاه کاملا پیچیده کیفیت صدا پیشگی ناپایدار.KH.BBS از خیلی جهات، وارث مستقیم بازی های اصلی مجموعه است.گیم پلی این اثر، به خصوص، پیرو مستقیم بازی های اول و دوم است.سبک بازی های KH اصولاً نقش آفرینی-اکشن است که البته گاهی هم کمی چاشنی پلتفورمر به آن ها اضافه می شود.BBS هم همین روند را دنبال می کند اما با یک تفاوت اصلی:در بازی های قبلی مجموعه، بازیباز کنترل یک شخصیت اصلی را برعهده می گرفت اما در اکثر زمان بازی دو شخصیت دیگر نیز او را همراهی می کردند که هوش مصنوعی هدایت آن ها را برعهده داشت و البته تا حدی هم می توانست استراتژی و تکنیک های آن ها را تحت تأثیر قرار دهد.
در این بازی هم سه شخصیت اصلی وجود دارند (به یاد سه گانه ی معروف Goofy,sora,Donald)،اما در واقع به جز یک دو بخش کوتاه، هیچ گاه در کنار یکدیگر حضور ندارند.درBBS روند بازی به این صورت است که باید بازی با هر یک از شخصیت های سه گانه ی بازی را یک بار تمام کنید، در غیر این صورت پایان واقعی و بخش انتهایی بازی را نمی توانید تجربه کنید.البته این روند به معنای تکراری شدن صد در صد بازی نیست.Aqua,ven, Terra شخصیت های اصلی بازی، از نظر سبک و استیل مبارزه کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند و خط داستانی مجزایی را هم دنبال می کنند که به زیبایی در برخی اوقات این خطوط یکدیگر را قطع می کنند حتی طراحی مراحل نسبتاً محدود بازی نیز طوری ساخته شده که کمتر احساس تکراری شدن را به بازیباز منتقل می کنند و روند پیشرفت شخصیت ها در هر مرحله با یکدیگر تفاوت هایی دارد.
مبارزه در BBS ، در نگاه اول پیچیده و گمراه کننده است اما بعد از یکی دو ساعت تجربه و آزمایش و خطا، مهارتی کسب می شود که مبارزات را بی نهایت سریع و هیجان انگیز خواهد کرد.کنترل شخصیت ها در این بازی تند و تیز و دقیق است.چند ضرب های زمینی، هوایی، دفاع، ضد حمله، انواع پرش ها و حرکات آکروباتیک در اختیار بازیباز است.همچنین تعداد واقعاً زیادی جادو و تکنیک های ویژه در بازی وجود دارد که می توانید به سلیقه ی خود از آن ها استفاده کنید.تکینک ها و جادوها را می توان با هم ترکیب کرد تا قابلیت های ویژه ای مثل دفاع در برابر عناصر یا کسب سرعت در اجرای جادوها و تکنیک ها و غیره را یاد گرفت.استفاده از جادوها و تکنیک ها، سبک مبارزه و چند ضرب ها را متحول می کند و این سبک های فرمان اکثراً بسیار دیدنی و مؤثر هستند.
انواعی از حملات ویژه نیز در اختیار هر شخصیت است که در لحظات دشوار به کمک ما می آید.همچنین نوعی سیستم ساده ی دوستی نیز دربازی گنجانده شده که قابلیت های دوستانی را که در طی سفرهای پرماجرای خود ملاقات می کنید را به طور موقت در اختیار شما قرار می دهد.این یک اثر نقش آفرینی هم هست.پس طبیعتاً همه چیز درجه (لول)می زند و پیشرفت می کند.
علاوه بر مبارزه، فعالیت های جانبی زیادی نیز در اختیار بازیباز است.نوعی بازی ساده اما مفید که بی شباهت به مار و پله ی خودمان نیست، مسابقات اتومبیل -یا بهتر است بگوییم کلید رانی، مینی گیم های ختلف در یکی از مراحل بازی و البته بخش بسیار مفصل و جذاب Arena و مبارزات بی پایانش.در ضمن بازی دارای قابلیت های چند نفره ی مفصلی نیز هست که برخی مثل مسابقات و بازی مار و پله ی command Board تنها حالت رقابتی دارند اما بخش مبارزات هم به صورت رقابتی و هم به صورت تیمی قابل اجرا است که فوق العاده سرگرم کننده هستند.
بازی از نظر داستانی مقدمه ایی است برای سری KH اما در اصل و در انتهای بازی، داستان به نوعی تکمیل کننده تمام ماجراهای این دنیای پیچیده است و برخی از نکات تاریک را روشن می کند و در عین حال به نوعی بازیبازها راآماده می کند که برای تجربه یک بازی جدید نیز امیدوار باشند.با این وجود داستان به خودی خود خیلی هم به طرفداران سری محدود نمی شود و می تواند نقطه ی آغاز مناسبی هم باشد برای تازه واردان به این دنیای جذاب، مطمئناً طرفداران قدیمی سری هم مثل من پس از اتمام هوس می کنند بار دیگر PS2 خود را با بازی KH جلا دهند!
BBS در داستان خود اشکال هایی نیز دارد.KH به عنوان تلفیق شخصیت های دو دنیای فینال فنتزی و دیزنی شناخته می شود.اما در این بازی دنیای فینال فانتزی کاملاً مظلوم مانده و تنها یک شخصیت در آن دارد، آن هم با حضوری کوتاه و آن هم Zack از سری بازی های فینال فانتزی 7 است.همچنین بازسازی داستان برخی از انیمیشن های معروف دیزنی مثل سیندرلا، سفیدبرفی و هفت کوتوله، زیبای خفته و غیره نه تنها کمی بچه گانه است بلکه با داستان کلی بازی همخوانی و هماهنگی چندانی ندارند.در سمت مقابل پیچیدگی های فلسفی در داستان کلی بازی و ارتباط تنگاتنگ با آثار قبلی می تواند حتی برای طرفداران قدیمی هم گاه دردسرساز باشد.
همان طور که در متن بالا اشاره شد، KH.BBS بازی بزرگ و پرهزینه ایی است و در نتیجه از نظر صوتی و تصویری نیز کاری مثال زدنی است.گرافیک بازی با اثار اصلی مجموعه برای PS2 به خوبی رقابت می کند و گاهی بهتر هم جلوه می کند.شخصیت ها و محیط های بازی رنگارنگ و زیبا هستند، دشمنان و باس ها تنوع و جزئیات زیادی دارند و از همه بهتر انیمیشن و حرکات فوق العاده دیدنی شخصیت ها هستند.مبارزات سریع و پر زد و خورد بازی نیز دیدنی هستند و حتی در صحنه های شلوغ نیز به ندرت شاهد افت سرعت فریم هستیم (به خصوص اگر در بخش انتخاب ها سرعت پردازنده ی PSP را زیاد کنیم.)
افکت های جادوها و سایر عناصر مبارزات و دموها نیز با داشتن سبک و سیاق خاص اسکور انیکس بی نهایت دیدنی کار شده اند.در کل می توان این بازی را به راحتی جزو یکی از بهترین های PSP از نظر گرافیکی دانست.
در بخش صدا نیز با اثری مناسب سر و کار داریم.در بازی تنوع موسیقی خوبی داریم و به خصوص استفاده از برخی آهنگ های قدیمی انیمیشن های دیزنی و بازی های قبلی مجموعه بسیار خاطره انگیز است.البته یکی دو تا از آن ها به صورت حلقه (Loop)های بسیار کوتاه آماده و ساخته شده اند که تا حدی باعث تخریب اعصاب می شوند!
صداگذاری و صداپیشگی شخصیت ها نیز در بازی حالتی دوگانه دارد.
شخصیت های دیزنی مثل میکی صدا پیشگی زیبا و مناسب دارند اما شخصیت های جدید مثل قهرمانان سه گانه ی بازی به تناوب دیالوگ های خود را مناسب زیبا، عجیب و یا گاهی خشک و ضعیف بیان می کنند.نکته بسیار جالب بازی شخصیت استاد Xehanort است.اگرچه این شخصیت صدا پیشگی عجیب و کمی خشک دارد اما نکته ی جالب صدا پیشه ی او لئوناردنیموی است.نیموی را حتماً بسیاری از دوستان کهنه کارتر به خاطر نقش افسانه یی اش در مجموعه ی Star Trek در نقش Spock می شناساند و جالب این که KH.BBS آخرین کار حضور 60 ساله ی نیموی در عرصه ی سینما، تلویزیون، تئاتر و بازی های رایانه ای است.
در بخش افکت های صوتی نیز این بازی از آثار مثال زدنی است که به این عنصر اغلب دست کم گرفته شده ی بازی های ویدئویی به خوبی بها داده شده و تنوع خوبی دارد.
منبع:بازی رایانه شماره39