اوج هنر رو به زوال بازیسازی

طبق یک قانون کلی، بسته های الحاقی معمولاً ضعیف تر از بازی اصلی هستند. یک بسته الحاقی نه به اندازه بازی اصلی بدیع است و نه داستان آن در سطح بازی اصلی و درواقع برای طرفدارانی ساخته می شود که از بازی اصلی لذت برده
چهارشنبه، 9 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوج هنر رو به زوال بازیسازی
اوج هنر رو به زوال بازیسازی

نویسنده: سهیل منصوری



 
طبق یک قانون کلی، بسته های الحاقی معمولاً ضعیف تر از بازی اصلی هستند. یک بسته الحاقی نه به اندازه بازی اصلی بدیع است و نه داستان آن در سطح بازی اصلی و درواقع برای طرفدارانی ساخته می شود که از بازی اصلی لذت برده اند و می خواهند ادمه آن را تجربه کنند.
یکی از بسته های الحاقی که از این قانون تبعیت نکرد، Dark Crusade بود. این بسته الحاقی مستقل (DoW) Down of War نسبت به بازی اصلی بزرگ تر و پیچیده تر بود و در بیشتر زمینه ها از آن بهتر عمل کرد. نقطه ضعف Dark Crusade اصلی نسبت به Dow داستان ضعیف تر آن بود که به دلیل تعداد زیاد گروه های موجود در آن، قابل توجیه بود. شرکت Relic با ساخت این بازی نشان داد تا چه حد برای مخاطب ارزش قایل است؛ ویژگی که بسیاری از شرکت های بازیسازی به طور کلی از آن بی بهره اند. اکنون با از راه رسیدن بسته الحاقی (CR) Chaos Rising برای Dawn of War II این شرکت تاریخ را تکرار کرده است و بسته الحاقی عرضه کرده که نسبت به بازی اصلی بهتر است. اما بر خلاف Dark Crusade که در برخی زمینه ها نسبت به DoW بهتر و در برخی زمینه ها ضعیف تر بود؛ CR بسته الحاقی بی نظیری است که در تمام زمینه ها بهتر از بازی اصلی است.
به طور کلی باید گفت CR از همان الگوی بنیادی DoW2 پیروی می کند و تغییر اساسی در ساختار بازی ایجاد نکرده است. اما اگر انتظار همان تجربه تکراری پیشین را دارید؛ CR شما را شگفت زده خواهد کرد. Relic در ساخت این بسته الحاقی به تمام انتقادهایی که از بازی اصلی شده بود، توجه کرده است. بارزترین ایراد بازی اصلی یعنی ساختار بسیار تکراری مراحل اکنون در CR وجود ندارد و Relic به جای ساخت یک بازی بسیار طولانی اما تکراری و ملال آور، بازی ساخته است که از بازی اصلی کوتاه تر است ولی تک تک مراحل آن - از بخش های اصلی گرفته تا مأموریت های اختیاری - ساختار منحصر به فرد دارد. طراحی مراحل در بازی عالی است و به بازیباز اجازه می دهد تاکتیک های مختلف جنگی را بر اساس استیل دلخواه خود (یا ترکیب نیروهایی که برای آن مرحله انتخاب کرده است) پیاده کند. به عنوان مثال در یکی از بخش های بازی بازیباز می تواند به طور مستقیم به دشمنان بسیار قدرتمند حمله کند یا آن ها را به طور کامل دور بزند و از مسیری به سمت هدف حمله کند که دشمنان ضعیف تر و پراکنده دارد. علاوه بر این CR دو نوع محیط جدید به بازی پیشین اضافه می کندکه یکی از آن ها سرپوشیده است و نوع مبارزه و مهارت های مورد استفاده در آن با مراحل معمولی کمی فرق دارد. از طرف دیگر این دو محیط جدید از لحاظ بصری نیز با محیط های پیشین تفاوت دارند و به زیبایی طراحی شده اند.
اوج هنر رو به زوال بازیسازی
ویژگی جدید دیگر بازی، شیوه های تفاوت به پایان رساندن هر مرحله است که با آزادی عمل تاکتیکی که پیش تر گذشته بود؛ متفاوت است و از لحاظ داستانی اهمیت دارد. بازیباز در هر مرحله از DoW2 با گزینه های خوب و بد رو به رو می شود. این گزینه ها نیز به نوبه خود ساختاری بسیار متنوع دارد و از سیستم کلیشه ای بازی های نقش آفرینی سطح پایین که در آن بازیباز می تواند کار خوب یا کار بد را انجام دهد؛ پیروی نمی کند. انجام هر یک از این کارهای خوب یا بد (با استفاده از سلاح ها و زره های بسیار قدرتمند شیطانی)، روی شخصیت بازیباز و همراهان او تاثیر می گذارد و آن ها را آلوده می کند. بازیبازی که راه حل شر ماموریت ها را انتخاب کند نه تنها مبارزه های آسان تری پیش رو دارد و با پیچیدگی ها و دردسر های راه حل های خوب روبرو نیست؛ بلکه در طول بازی با آلوده شدن قوی تر می شود و به مهارت های جدیدی دست پیدا می کند، به عبارت بهتر در CR نیز همانند دنیای واقعی، بد بودن راحت تر است و نتایج بهتری به ارمغان می آورد! بازیباز هیچ بهایی برای بد بودن پرداخت نمی کند و صرفاً بر اساس میزان آلودگی، یکی از پنج پایان بازی را مشاهده می کند.
در حالت تک نفره بازیباز با چند واحد نظامی جدید همراه خواهد شد. قهرمان جادوگری با نام Jonah Orion مهمترین واحد اصلی است که به حالت تک نفره بازی اضافه می شود و دارای قابلیت های پشتیبانی و جادوی بسیار قوی و مهارت های متعدد جدید است. در زیر پای هر قهرمان یک نوار مشاهده می شود که میزان آلودگی آن قهرمان را نشان می دهد. داستان بازی بر اساس میزان آلودگی قهرمانان تعیین خواهد شد.
یکی از تفاوت های اصلی Chaos Rising با بازی اصلی، افزوده شدن ارتش آشوب به عنوان بخشی اساسی از حالت تک نفره و چند نفره بازی است. در حالت چند نفره بازیباز می تواند یکی از سه قهرمان Chaos Lord و Plague Champion یا Chaos Sorcerer را انتخاب کند. نیروهای جدید از هر لحاظ با نیروهای بازی اصلی قابل مقایسه هستند و کیفیت طراحی آن ها بسیار بالاست.
علاوه بر مسیرهای داستانی مورد اشاره (بر اساس انتخاب های شما) که ارزش بازی مجدد DoW2 را بیشتر می کند؛ در این بازی داستان هم بهتر از بازی اصلی است. وجود یک فرد خائن در میان گروه، جذابیت انتخاب شر یا تحمل سختی ها برای پاک ماندن و حضور بزرگ ترین دشمن Space Marine ها یعنی Chaos Space Marines داستان CR را پر کشش و جذاب کرده است. معرفی چند شخصیت جالب جدید نیز بر این جذابیت می افزاید. صداگذاری بازی نیز - چه شخصیت های قبلی و چه شخصیت های جدید - مانند تمام کارهای Relic بی نقص و به یاد ماندنی است و افزودن سیستم گفتگو با مأموریت دهنده و پیشنهادها و درخواست های همراهان، آن را حتی بهتر کرده است.
CR نمونه بی نظیری از توجه به انتقاد و احترام برای مخاطب است. درحالی که بسیاری از دنباله های کامل و پر سر و صدا در واقع بسته های الحاقی مستقلی هستند که تفاوت چندانی با بازی پیشین ندارند؛ CR در حالی نسبت به بازی اصلی بهبود یافته است که در کمال شگفتی، یک بسته الحاقی اضافه شونده است. افسوس که چنین نمونه های ارزشمندی در جارو جنجال بازی های تجاری از نظر بازیبازها دور می مانند و بازیبازها با گرایش به بازی هایی که سازندگان آن نه هنر بازیسازی، بلکه هنر تبلیغات را به خوبی آموخته اند؛ بدون آن که خود بدانند کیفیت بازی های رایانه ای را هر روز کاهش می دهند.
اوج هنر رو به زوال بازیسازی

و جنگ باز هم طلوع می کند

یکی از بهترین ویژگی های Chaos Rising، بخش چند نفره عالی آن است که از لحاظ ساختار با حالت تک نفره آن بسیار متفاوت است و در شبکه های محلی هم قابل بازی است. مزیت بزرگ حالت تک نفره این بازی این است که با اضافه کردن مراحل، نقشه ها و قابلیت های جدید جذابیت حالت چند نفره بازی پیشین را بیشتر می کند. هفت نقشه جدید در CR وجود دارد که ساختار آن ها با نقشه های PvP بازی اصلی متفاوت است. هر یک از گروه های پیشین اکنون یک واحد نظامی بسیار جالب جدید دارند که یکی از آن ها در قالب یک قهرمان در حالت تک نفره بازی قابل استفاده است. علاوه بر این همه این واحدها مهارت ها و وسایل منحصر به فرد جدید دارند که در کنار وسایل جدیدی که برای واحدهای قدیمی اضافه شده، حال و هوای جدیدی به بازی می دهد. اما جالب تر از همه، DLC رایگان Last Stand است که برای بازی اصلی عرضه شده بود و یک حالت چند نفره بسیار جالب Co-Op را به بازی اصلی می افزود. بسته الحاقی CR این DLC را نیز از یاد نبرده است و دو قهرمان جدید به این DLC اضافه می کند! این متد، یعنی اضافه شدن یک قابلیت جدید به یک DLC توسط یک بازی کامل، ویژگی بسیار عجیبی است که برای اولین بار شاهد آن هستیم! اما مزیت واقعی CR نسبت به DoW2 نژاد جدید Chaos Marines است. این نژاد به خودی خود یک نژاد فوق العاده است؛ اما CR به این انسان های شرور بسنده نمی کند و شیاطین متحد این انسان ها را هم در حالت چند نفره و هم در حالت یک نفره وارد بازی می کند.
حالت چند نفره CR تفاوت چندانی با حالت چند نفره بازی اصلی ندارد. در این تصویر ارتش بازیباز که از نیروهای جدید Chaos تشکیل شده (1) از بالا برای دفاع از نقطه استراتژیک (2) خودی که در حال تصاحب توسط یک گروه کوچک از نیروهای Orc حریف بود (3) حمله می کند. غافل از این که هوش مصنوعی بهبود یافته بازی گروه کوچک را به سرعت از محل دور می کند تا نقشه اش را اجرا کند و ارتش بزرگی را که در بالای تصویر مخفی کرده بود و در این صحنه بخش کوچکی از آن قابل رویت است (4) به سمت بازیباز حرکت می دهد. استفاده از مهارت های قابل ارتقای جدید (5) و قابلیت های جدید (6) برای پیروزی در نبرد های تحت شبکه حیاتی است. این مبارزه زمانی به پایان خواهد رسید که امتیاز استراتژیک یکی از دو بازیباز (7) به قدری زیاد شود که دیگری را به زانو درآورد.
منبع: نشریه بازی رایانه شماره 35

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.