گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(8)

-به گزارش ساواک، از عصر امروز تا صبح روز 1357/5/30، شیشه های هفت شعبه بانک صادرات نقاط مختلف تهران از سوی افراد ناشناسی شکسته شد.
پنجشنبه، 10 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(8)
 گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(8)

نویسنده: معمصومه مرادپور



 

یکشنبه 1357/5/29-20 اوت 1978-15 رمضان 1398

-به گزارش ساواک، از عصر امروز تا صبح روز 1357/5/30، شیشه های هفت شعبه بانک صادرات نقاط مختلف تهران از سوی افراد ناشناسی شکسته شد.
-مجلس شورای ملی در جلسه امروز خود، لایحه دولت را مبنی بر برقراری حکومت نظامی در اصفهان برای مدت یک ماه تصویب کرد.
-اعلامیه ای با امضای «مردم داغدیده آبادان» درباره جنایت رژیم در به آتش کشیدن سینما رکس آبادان منتشر شد.
-از ساعت 12/45 الی 13/40، مراسمی در تهران با حضور حدود 80 نفر و سخنرانی درباره به آتش کشیدن سینما رکس آبادان در مسجد حضرت عباس واقع در خیابان خاوران برگزار شد.
-حدود ساعت 13 الی 14، چندین مراسم سخنرانی با حضور حدود 200 الی 800 نفر در مساجد رسول اکرم، امیر، نبی اکرم، ارک، امیر المؤمنین، جلیلی، جامع بازار و امام حسن تهران برگزار شد.
-در ساعت 13/40، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 2500 نفر و سخنرانی آقای صادقی در مسجد صاحب الزمان برگزار شد (این مراسم با نام امام خمینی(ره) و فرستاندن صلوات برای سلامتی ایشان خاتمه یافت).
-از ساعت 14 الی 15، مراسمی در تجریش با حضور حدود 200 نفر و سخنرانی آقای حسینی در مسجد همت برگزار شد. در پایان این مراسم اعلامیه ای از سوی آقایان شریعتمداری، گلپایگانی و مرعشی نجفی به مناسبت حوادث اخیر شهرهای اصفهان و شیراز بر روی تابلوی اعلانات مسجد نصب شد.
-در ساعت 21، تظاهراتی در نجف آباد با شرکت شماری از اهالی در مقابل مسجد جامع این شهر برپا شد و حدود 10 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند.
-در ساعت 22/30، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 10 هزار نفر و سخنرانی آقایان محمد جواد باهنر و شیخ محمد مفتح در مسجد قبا بر گزار شد. در این مراسم تعدادی اعلامیه درباره حوادث شهرهای اصفهان و شیراز و همچنین اعلامیه ای دستنویس درباره آتش سوزی سینما رکس آبادان در میان جمعیت توزیع شد.

دوشنبه 1357/5/30-21 اوت 1978-16رمضان 1398

-جلسه علنی مجلس سنا به ریاست جعفر امامی و با شرکت اکثریت سناتور درباره پیشنهاد دولت مبنی بر برقراری حکومت نظامی در اصفهان تشکیل شد.
-گروه فلاح (یکی از گروه های مبارز مسلمان)، با انتشار اعلامیه ای به مناسبت فاجعه آتش سوزی سینما رکس و شمارش جنایات رژیم شاه عنوان کرد که رژیم همیشه کشتار مردم بی پناه را در خیابان ها و کوچه ها به نام انقلابیون جعل کرده است.
-کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در لندن با صدور اعلامیه ای، ساواک و رژیم ایران را مسئول آتش سوزی سینمای آبادان دانست و اعلام کرد که این کار عمداً صورت گرفته است.
-هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان، گفتگوی خبرنگار خود را با آقای شریعتمداری به چاپ رساند. ایشان در این مصاحبه با استقرار حکومت نظامی و تغییرتاریخ شمسی و قمری و به میلادی مخالفت کرده بود و درباره خواسته امام که تغییر حکومت در ایران بود، اعلام داشت مایل نیست اظهار نظر کند، او در مورد اسلام و مارکسیسم یادآور شد که این دو با یکدیگر متفاوت اند و هیچ وجه مشترکی ندارند.
-آیت الله محمد صدوقی در اطلاعیه ای، فاجعه سینما رکس آبادان را از جنایات رژیم شاه خواند.
-اعلامیه ای از سوی جامعه مدرسین و طلاب حوزه علمیه قم درباره شیوه تبلیغی رسانه های حکومت در انتساب فاجعه سینما رکس آبادان به مبارزان مسلمان منتشر شد.
-گروهی از روحانیون خمین، با انتشار اعلامیه ای، فضای باز سیاسی ادعا شده از طرف محمدرضا شاه را به باد تمسخر گرفتند.
-مراسمی با سخنرانی آقای کامیاب در مسجد قائم کرمان برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، عده ای دستگیر شدند.
-محاکمه هجده نفر از اهالی تنکابن و بهشهر به جرم تظاهرات علیه نظام شاهنشاهی در شعبه اول دادگاه این شهر آغاز شد.
-در ساعت 13/30، مراسمی در تهران با حضور حدود 600 نفر و سخنرانی آقای غروی پیرامون آتش سوزی سینما رکس آبادان در مسجد علی بن ابی طالب برگزار شد و در خاتمه پس از ذکر نام امام(ره) و فرستادن 3 صلوات مجلس به پایان رسید.
-در ساعت 14، مراسمی در بهشهر با حضور جمعیتی حدود هزار نفر و سخنرانی آقای شیخ محمد رضا روحانی نژاد در مسجد جامع برگزار شد. در پایان حدود 150 نفر در داخل مسجد شعارهایی در حمایت از امام سردادند و 4 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 21، در پی اجتماع حدود 200 نفر در مقابل مکتب توحید میدان کندی تهران به منظور استماع سخنرانی آقای مهدی بازرگان و عدم حضور ایشان در این سخنرانی، شعار «درود بر خمینی » سردادند و با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 22، چهار نفر از اهالی قم به جرم نوشتن شعار علیه رژیم دستگیر شدند.
-در پایان امروز مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 15 هزار نفر و سخنرانی دکتر محمد جواد باهنر در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم تعداد زیادی اعلامیه به مناسبت فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان توزیع گردید.

سه شنبه 1357/5/31-22 اوت 1978-17 رمضان 1398

-در ساعت 45 دقیقه بامداد، یک باب مغازه مشروب فروشی واقع در خیابان خوش تهران از سوی افراد ناشناسی به آتش کشیده شد.
-تظاهراتی از سوی صدها نفر از مردم ساری پس از اجتماع در یکی از مساجد این شهر در
خیابان شاه برپا شد. در این تظاهرات عده ای مجروح و حدود 10 نفر دستگیر شدند.
-صبح امروز اعلامیه ای با عناوین «وقایع سینما رکس آبادان» و «از پنجه های خونین رژیم خون می بارد» در سلف سرویس دانشکده ادبیات دانشگاه پهلوی شیراز مشاهده شد.
-صبح امروز خبرنگار روزنامه کیهان که به منظور تهیه عکس به گورستان شهر آبادان رفته بود توسط عده ای از خانواده قربانیان مورد ضرب و جرح قرار گرفت. خانواده قربانیان اعلام داشتند که روزنامه کیهان حقیقت را درباره آتش سوزی آبادان نگفته است.
-در ساعت 10، آقای میشل، نماینده صلیب سرخ با زندانیان سیاسی استان اصفهان ملاقات کرد.
-در ساعت 15/30، مراسمی در یزد با سخنرانی آیت الله صدوقی درباره فاجعه سینما رکس آبادان در مسجد حظیره برگزار شد.
-در ساعت 16، جمعیتی متجاوز از 50 هزار نفر (روزنامه آیندگان تعداد مردم حاضر در گورستان را 30 هزار نفر اعلام کرد) به منظور برگزاری عزاداری به مناسبت فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان در گورستان این شهر اجتماع کردند.
-اعلامیه ای تحت عنوان «فاجعه نامه آبادان» با امضای «جوانان مسلمان آبادان» با این پرسش که «مسئول قتل عام سینما رکس آبادان چه کسی است؟» منتشر شد.
-اعلامیه ای با امضای «ارتش انقلابی مسلمین» منتشر و در آن، فاجعه سینما رکس آبادان از جنایات رژیم شاه خوانده شد.
-عصر امروز تا ساعت 23/30، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود 7 هزار نفر در حوالی حسینیه ارشاد، مسجد قبا و خیابان شهرزاد برپا شد و در پایان مأموران برای متفرق ساختن تظاهر کنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.
-امام خمینی(ره) در پیامی به مردم آبادان، مصیبت سوختن 377 نفر از اهالی این شهر را در سینما رکس تسلیت گفتند.
-در ساعت 21، تظاهراتی در آبادان از سوی گروه های 400 الی 500 نفری در تعدادذی از خیابان ها، برپا شد. در این تظاهرات شیشه های چندین شعب بانک و مغازه شکسته شد.

چهار شنبه 1357/6/1-23اوت 1978- 18رمضان 1398

-نشریه خواندنی ها: جمشید آموزگار تصمیم به استعفا گرفت و آن را به محمدرضا پهلوی ابلاغ کرد.
-دکتر کریم سنجابی در گفت و گویی با خبرنگاران خارجی، شاه را در به زیر پا گذاشتن قانون اساسی و دیگر اقدامات زورگویانه اش، متهم کرد.
-در پی آتش سوزی سینما رکس آبادان، مردم داغدیده این شهر دست به راهپیمایی و تظاهرات زدند و شیشه های چندین شعب بانک و مؤسسه را شکستند.
-حدود 8 نفر از دانشجویان ایرانی که گفته می شد عضو اتحادیه جهانی دانشجویان ایرانی هستند، برای ساعاتی سفارت ایران را در هلند اشغال و مدارک موجود در سفارت را نابود کردند.
-اعلامیه ای با امضای فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم درباره فاجعه سینما رکس آبادان منتشر شد.
-از ساعت 13/15 الی 14/15، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 2 هزار و سخنرانی آقای شاهرخی در مسجد ارک برگزار شد.
-حدود ساعت 21، اعلامیه ای با امضای «گروه مجاهدین اردکان» تحت عنوان «فاجعه اسفناک» از سوی شخص ناشناسی در داخل مسجد امام قم پخش و پس از آن تظاهراتی از سوی حدود 500 نفر برپا شد. در پایان تظاهرکنندگان با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 21/45، عده ای حدود 250 نفر ضمن خروج از مسجد مقدس زاده ساوه-استان مرکزی - تظاهراتی برپا کردند و تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات و یک
باب مغازه را شکستند و 2 نفر دستگیر شدند.
-از ساعت 22/30 الی 23/30، مراسمی در کرمانشاه با حضور جمعیتی حدود 1400 نفر و سخنرانی آقای سید رضا موسوی در یکی از مساجد این شهر برگزار شد.
-در ساعت 22/45، حدود 15 برگ اعلامیه تحت عنوان «ندای اسلام»، درباره حادثه سینما رکس آبادان و حوادث اخیر شهرستان ها، از سوی شخص ناشناسی به داخل شبستان مسجد اعظم کرج پخش شد.
-در ساعت 23/30، مراسمی در رشت با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقای شیخ صادق احسان بخش در یکی از مساجد این شهر برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات با شرکت حدود 50 نفر، تعدادی از شیشه های چندین شعب بانک های صادرات و سپه شکسته شد و حدود 9 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 23/50، پس از پایان مراسم سخنرانی در مسجد علی اکبر تهران، تظاهراتی از سوی حدود 3 هزار نفر در مقابل مسجد برپا و تعدادی از اعلامیه های امام در میان جمعیت توزیع شد.
-در پایان امروز تظاهراتی از سوی برخی از جوانان کاشان در محله شاهزاده ها در فین برپا شد.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.