گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(9)

-در ساعت یک بامداد، جمعیتی حدود هزار نفر ضمن خروج از مسجد شاهزاده شهر قدیم لار، تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات حدود 30 نفر توسط مأموران دستگیر شدند.
پنجشنبه، 10 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(9)
 گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(9)

نویسنده: معمصومه مرادپور



 

پنجشنبه 1357/6/2- 24 اوت 1978- 19 رمضان 1398

-در ساعت یک بامداد، جمعیتی حدود هزار نفر ضمن خروج از مسجد شاهزاده شهر قدیم لار، تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات حدود 30 نفر توسط مأموران دستگیر شدند.
-به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهراتی با شرکت حدود صد نفر از دانشجویان ایرانی در خیابان های پاریس برپا شد. تظاهرکنندگان پس از یک ساعت رژه در خیابان، متفرق شدند.
-تعداد پنج نسخه اعلامیه تحت عنوان «ایران کوره آتش سوزی...» بر روی دیوار مسجد قبا در
تهران نصب شد (ساواک، این اعلامیه را با امضای روح الله خمینی گزارش داد).
-عصر امروز، شماری از مردم آبادان هنگام بازگشت از گورستان به شهر، اقدام به برپایی تظاهرات نمودند.
-عصر امروز سه نفر از اهالی دماوند به جرم توزیع اعلامیه امام خمینی (ره) به دست مأموران دستگیر شدند.
-در ساعت 19/30، سید علی اندرزگو، توسط مأموران امنیتی رژیم شاه در خیابان سقاباشی تهران تحت محاصره قرار گرفت و با شلیک چند تیر از سوی مأموران به شهادت رسید.
-در ساعت 21/45، عده ای حدود 250 نفر ضمن خروج از مسجد مقدس زاده ساوه، تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات شیشه های یکی از شعب بانک صادرات شکسته شد و 2 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 22، پس از خاتمه مراسم سخنرانی در مسجد صاحب الزمان رودسر- استان گیلان- حدود 250 نفر قصد برپایی تظاهراتی را داشتند که با دخالت مأموران متفرق و 6 نفر دستگیر شدند.
-از ساعت 22/20 الی 23/40، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 4 هزار نفر و سخنرانی آقای شجاعی در مسجد بنی فاطمه برگزار شد.
-از ساعت 22/20 الی 23/45، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقای فاکر در مسجد امیر برگزار شد. در پایان این مراسم حدود 200 برگ اعلامیه با امضای روح الله خمینی در میان جمعیت توزیع شد.
-در ساعت 23، عده ای از جوانان رشت در مسجد باجی الله این شهر اجتماع کردند. اجتماع کنندگان ضمن خروج از مسجد شعارهایی علیه رژیم سردادند که در نهایت با دخالت مأموران متفرق و عده ای دستگیر شدند.
-بنابر گزارش ساواک، در جریان تظاهرات امروز رشت، جمعاً 23 نفر از تظاهرکنندگان
دستگیر شدند.
-در ساعت 23/20، در پی اجتماع حدود 500 نفر در مسجد امام قم، اعلامیه های امام خمینی(ره) درباره وقایع شهرهای شیراز و اصفهان از سوی افراد ناشناسی توزیع شد.

جمعه 1357/6/3- 25 اوت 1978- 20 رمضان 1398

-در ساعت 1 بامداد، همزمان با برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شب قدر در مسجد امام حسن عسگری شهر ری، حدود 200 برگ اعلامیه با امضای روح الله خمینی درباره حوادث اخیر شهرهای اصفهان و شیراز در میان جمعیت توزیع گردید.
-تعدادی اعلامیه با امضای «کمیته طرفداران آزادی حقوق بشر در ایران» اعلامیه امام خمینی (ره) درباره حادثه سینما رکس آبادان و اعلامیه ای با امضای کریم سنجابی بر روی دیوارهای مسجد همت تجریش نصب شد.
-به مناسبت فرا رسیدن اربعین حادثه 16 شعبان 1398 مشهد، اعلامیه ای از سوی آقایان کاظم مرعشی، حسنعلی مروارید، محمد مهدی نوغانی، جواد تهرانی، ابوالحسن شیرازی، عزالدین زنجانی و سید عبدالکریم هاشمی نژاد منتشر شد.
-9 نفر از دانشجویان ایرانی که در روز 57/6/1، به جرم اشغال سفارت حکومت شاهنشاهی ایران در شهر لاهه دستگیر شده بودند، دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار گفتگو با خبرنگاران درباره این اسناد به دست آمده از سفارت ایران شدند.
-ظهر امروز اعلامیه ای با امضای مدرسین و طلاب حوزه علمیه قم درباره واقعه آتش سوزی سینما رکس آبادان و انتقاد از اخبار منتشر شده جراید در همین زمینه، در میان طلاب مدرسه خان قم توزیع شد.
-ظهر امروز اعلامیه ای با امضای «جنبش زنان مسلمان ایران» درباره وقایع تعدادی از شهرهای ایران و همچنین گفتار رادیو بی بی سی در خصوص فاجعه سینما رکس آبادان، در
میان طلاب مدرسه خان قم توزیع شد.
-در ساعت 14، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 5 هزار نفر و سخنرانی آقای موسوی در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات و سردادن شعار در حمایت امام، شیشه های یکی از شعب بانک صادرات شکسته و حدود 300 برگ اعلامیه با امضای امام خمینی در جمعیت توزیع شد.
-در ساعت 14/45، جمعیتی حدود 200 نفر حین خروج از مسجد قائمیه شهرضا، تظاهراتی برپا کردند و در پایان شیشه های دو بانک تهران و صادرات را شکستند و 10 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
-از ساعت 18/30، به مناسبت هفتم شهدای حادثه آتش سوزی سینما رکس آبادان، جمعیتی حدود 5هزار نفر به دسته های کوچکتر تقسیم شدند و در نقاط مختلف آبادان اقدام به برپایی تظاهرات کردند.
-مراسمی در رودسر با سخنرانی آقای سید محمدعلی مادار (معروف به ابطحی) در مسجد صاحب الزمان برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، حدود 25 نفر دستگیر شدند.
-عصر امروز در پی تظاهرات متعددی که در استان خوزستان برپا شد، شورای هماهنگی رده 2 خرمشهر تشکیل و در این شهر وضعیت زرد اعلام شد.
-از ساعت 21/30 الی23/30، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی بیش از 3 هزار نفر و سخنرانی آقای فاکر در مسجد امیرالمؤمنین واقع در خیابان آیزنهاور تهران برگزار شد. در پایان حدود صد برگ اعلامیه از پشت بام مسجد در داخل حیاط پخش شد.
-در ساعت 22/15، تظاهراتی در تربت حیدریه برپا شد. تظاهرکنندگان تعدادی از شیشه های هتل باغ ملی و یکی از شعب بانک صادرات را شکستند و 5 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 22/30، تظاهراتی در قم با شرکت جمعی حدود 500 نفر در خیابان چهارمردان برپا و شیشه های چندین شعب بانک و مغازه شکسته شد. به گزارش روزنامه ها در این
تظاهرات حدود صد نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 22/45، عده ای حدود 450 نفر به منظور برگزاری مراسم سخنرانی در مسجد فاطمیه بندرعباس اجتماع کردند و در پی عدم حضور سخنران در مجلس، تظاهراتی برپا و حدود 89 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 23، پس از پایان مراسم سخنرانی در مسجد امام حسن عسگری واقع در علی آباد کتول- مازندران، تظاهراتی از سوی 2 هزار نفر برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های چندین شعب بانک و مؤسسه را شکستند و سینما شهر فرنگ را نیز به آتش کشیدند. حدود 29 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند.
-در پایان امروز مراسمی در رشت با سخنرانی آقای ابراهیم فقیهی در مسجد لاکانی برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات و سردادن شعار علیه رژیم، حدود 41 نفر دستگیر شدند.

شنبه 1357/6/4- 26 اوت 1978- 21 رمضان 1398

-در ساعت 2/30 بامداد، پس از پایان مراسم احیا، جمعیتی حدود 3 هزار نفر ضمن خروج از مسجد گذر باباولی کاشان، تظاهراتی برپا کردند که با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 3 بامداد ، حدود 10 نفر از اهالی بخش کوهدشت خرم آباد- استان لرستان- ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی در حمایت از امام سردادند و در نهایت دستگیر شدند.
-پس از پایان مراسم احیا در مسجد جامع آباده، تظاهراتی از سوی عده ای از جوانان برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های یکی از شعب بانک صادرات و تابلوی شعارهای اصول انقلاب شاه و ملت را شکستند و حدود 5 نفر دستگیر شدند.
-به مناسبت فرا رسیدن هفتمین روز شهدای فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان، تظاهرات
متعددی در خیابان های آبادان و مشهد برپا شد.
-در پی برپایی تظاهرات متعددی که در بازار و خیابان های تبریز برپا شد، عده زیادی مجروح و عده ای نیز دستگیر شدند.
-خبرگزاری های خارجی از قول منابع رسمی اعلام کردند که پنجم شهریور ماه، نخست وزیر جعفر شریف امامی، جایگزین جمشید آموزگار، دولت خود را به محمدرضا پهلوی اعلام خواهد کرد.
-آقای علی اصغر حاج سید جوادی با انتشار نهمین شماره از نشریه جنبش خود، دولت شریف امامی را از اساس غیرقانونی خواند.
-اعلامیه ای با امضای هفت نفر از روحانیون مقیم خمین با عنوان «نامه سرگشاده علمای شهرستان خمین به مراجع عالیقدر» در سطح شهر توزیع شد.
-به گزارش روزنامه کیهان، تظاهراتی با شرکت حدود 300 نفر در کرج برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های یکی از شعب بانک صادرات و سینما آتلانیتک را شکستند و حدود 20 نفر دستگیر شدند.
-از ساعت 10 الی 13، تظاهراتی در آران کاشان از سوی جمعیتی حدود 2 هزار نفر در صحن امامزاده محمد هلال واقع در بخش برپا شد و حدود 8 نفر دستگیر شدند.
-صبح امروز اعلامیه ای دستنویس با امضای «یاران حیدر عمو اوغلی» در آبادان توزیع شد.
-در ساعت 12، عده ای حدود 200 نفر ضمن خروج از مسجد جامع لوشان - استان گیلان- تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی در حمایت از امام سردادند که با دخالت مأموران متفرق و 2 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 13، عده ای حدود 500 نفر ضمن خروج از مسجد ملاصفرعلی بهشهر، تظاهراتی برپا کردند که با دخالت مأموران متفرق و 4 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 13/15، مراسمی در شیراز با حضور جمعیتی حدود 4 هزار نفر و سخنرانی سید
عبدالحسین دستغیب در مسجد جامع برگزار شد.
-در ساعت 13/30، عده ای حدود 300 نفر پس از پایان نماز جماعت و سینه زنی در یکی از مساجد بابل، تظاهراتی برپا کردند که با دخالت مأموران متفرق و 4 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 14، تظاهراتی در قریه وشکه- توابع شهرستان طالقان - با شرکت حدود 80 نفر برپا شد. تظاهرکنندگان با دخالت مأموران متفرق و 2 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 14/30، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای محمدباقر طاهری در مسجد مصلی شاهرود، تظاهراتی برپا شد و دو نفر مجروح شدند.
-در ساعت 15، پس از پایان مراسم سخنرانی شیخ عبد الحمید عبدالاحد در مسجد مصطفی خان ساری، عده ای حدود 350 نفر ضمن خروج از مسجد شعارهایی در حمایت از امام سردادند. تعدادی اعلامیه تحت عنوان «دختران و بانوان مسلمان» در میان جمعیت توزیع شد و حدود 10 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، مراسمی با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر در مسجد حاج آقا صابر اراک برگزار شد. در پایان حدود 200 نفر ضمن خروج از مسجد شعارهایی در حمایت از امام سردادند و یک جام از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات این شهر را شکستند.
-در ساعت 15/30، تظاهراتی در گروه های 200 الی 300 نفری در خیابان های شهباز جنوبی، صفاری و ارج تهران برپا شد. تظاهرکنندگان با دخالت مأموران متفرق و حدود 12 نفر دستگیر شدند.
-حدود ساعت 16، مراسمی در خوی- استان آذربایجان غربی- با سخنرانی شیخ جابر فاضلی در مسجد حاج بابا برگزار شد. در این مراسم دو نفر به جرم توزیع اعلامیه به دست مأموران دستگیر شدند.
-حدود ساعت 16، پس از پایان مراسم سخنرانی در مسجد جامع خمین- استان مرکزی- جمعیتی حدود 500 نفر ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و تعدادی از شیشه های ساختمان شورای داوری این شهر را شکستند و 4 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 16، تظاهراتی در قم با حضور جمعیتی حدود هزار نفر (روزنامه کیهان شمار تظاهرکنندگان را 4 هزار نفر اعلام کرد) در خیابان چهار مردان برپا شد. در این تظاهرات یک نفر به شهادت رسید و حدود 4 نفر دستگیر شدند.
-از حدود ساعت 16 الی 16/30، جمعیتی حدود هزار نفر ضمن خروج از مسجد حظیره یزد تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی در حمایت از امام سردادند.
-در ساعت 22/30، عده ای حدود 200 نفر ضمن خروج از مسجد غنائمیه بندرعباس، تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی علیه رژیم سردادند. در این تظاهرات تعدادی از شیشه های مغازه ها و بانک ها شکسته شد و چندین نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
-در ساعت 22/30، تظاهراتی در آستانه اشرفیه از سوی حدود 40 نفر برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های یکی از شعب بانک صادرات را شکستند و حدود 5 نفر دستگیر شدند (درگزارش دیگری از ساواک، تاریخ وقوع این تظاهرات روز 1357/6/5 اعلام شده است.)
-در پایان امروز اعلامیه ای با امضای روح الله خمینی در تعدادی از کوچه های زنجان توزیع شد.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.