گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(11)

-روزنامه کیهان در گزارشی از آزادی هفت نفر از روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم، آقایان سید مرتضی پسندیده، ناصر مکارم شیرازی، سید هادی خسروشاهی، عندلیب زاده، سید مجتبی حسینی، سید علی اکبر قریشی و صاحب الزمانی
پنجشنبه، 10 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(11)
 گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(11)

نویسنده: معمصومه مرادپور



 

چهارشنبه 1357/6/8- 30 اوت 1978- 25 رمضان1398

-آیت الله سید عبدالله شیرازی در اعلامیه ای به مناسبت فرارسیدن اربعین شهدای مشهد، روز 1357/6/9، را عزای عمومی کرد.
-روزنامه کیهان در گزارشی از آزادی هفت نفر از روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم، آقایان سید مرتضی پسندیده، ناصر مکارم شیرازی، سید هادی خسروشاهی، عندلیب زاده، سید مجتبی حسینی، سید علی اکبر قریشی و صاحب الزمانی که از مناطق بد آب و هوای تبعیدشان آزده شده بودند، خبر داد.
-روزنامه اطلاعات از وضع مبهم مذاکرات دولت با روحانیون و تکذیب شایعات آشتی دولت و علما در نجف اشرف و قم از سوی هر دو طرف، خبر داد.
-پنج تن از روحانیون تبعیدی به بندرلنگه، با انتشار اعلامیه ای روی کار آمدن دولت جدید را فریب تازه ای از سوی رژیم شاه دانستند.
-مراسمی با سخنرانی آقای عبدالحسین واعظی در مسجد صاحب الزمان کرج برگزار شد و در پایان حدود 500 نفر ضمن سردادن شعار علیه رژیم با دخالت مأموران متفرق و 2 نفر دستگیر شدند.
-در پی برپایی تظاهراتی از سوی حدود 500 نفر در خوزستان، دو بانک فرهنگیان و تهران به آتش کشیده شد. در این تظاهرات دو نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید.
-در ساعت 19، تظاهراتی از سوی حدود 500 نفر در شوشتر برپا شد. تظاهرکنندگان بانک های فرهنگیان، تهران و تعدادی از مغازه ها را به آتش کشیدند. در این تظاهرات یک نفر به شهادت رسید و حدود 6 نفر دستگیر شدند (روزنامه آیندگان تعداد تظاهرکنندگان را 200 نفر و‌ آمار دستگیر شدگان را 10 نفر اعلام کرد). به دنبال این حوادث، کلیه مغازه ها تعطیل شدند.
-در ساعت 21/30، مراسمی در محلات- استان مرکزی- با حضور حدود 500 نفر و سخنرانی آقای سید طه مقدسی در مسجد القائم برگزار شد. در پایان حدود 400 نفر ضمن خروج از مسجد شعارهایی در حمایت از امام سردادند و 2 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 23/30، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای یحیی نوری، تظاهراتی از سوی جمعیتی حدود 2500 نفر در خیابان ژاله تهران برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار در حمایت از امام، اعلامیه هایی توزیع کردند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند.

پنجشنبه 1357/6/9- 31 اوت 1978- 26 رمضان 1398

-بازار تجریش در اعتراض به دستگیری حجت الاسلام مصطفی ملکی تعطیل بود.
-مغازه های بابلسر در اعتراض به دستگیری حجت الاسلام شیخ هادی روحانی زاده کله بستی تعطیل شد. همچنین اصناف این شهر با انتشار اطلاعیه ای خواستار آزادی ایشان بودند.
-صبح امروز، مراسمی به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای مشهد با حضور جمعیتی حدود 5 هزار نفر و سخنرانی آقای شیخ عبدالکریم هاشمی نژاد در مدرسه نواب این شهر برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات، شیشه های 30 شعبه بانک شکسته شد و حدود 15 نفر دستگیر شدند. دو نفر از تظاهرکنندگان نیز به شهادت رسیدند.
-در حدود ساعت 14، جمعیتی حدود 4 هزار نفر ضمن اجتماع در مسجد جامع بازار تبریز، تظاهراتی بر پا کردند و شعارهایی در حمایت از امام سردادند. تعدادی از تظاهرکنندگان شیشه های یکی از شعب بانک سپه بازار این شهر را شکستند و در پایان با دخالت مأموران متفرق شدند. روزنامه ها، علت این تظاهرات را فرا رسیدن چهلم در گذشت شیخ احمد کافی اعلام کردند.
-در ساعت 14/45، جمعیتی حدود 400 نفر ضمن خروج از مسجد صاحب الزمان کرج، قصد برپایی تظاهرات را داشتند که با دخالت مأموران متفرق شدند. عده ای دیگر از اهالی
این شهر حین خروج از مسجد شعارهایی علیه رژیم سردادند که 11 نفر آنها دستگیر شدند.
-در ساعت 15، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سید محمد آل طه در مسجد جامع تویسرکان، تظاهراتی در سطح شهر برپا شد. تظاهرکنندگان با دخالت مأموران متفرق و حدود 3 نفر آنها مجروح شدند.
-از ساعت 22 الی 23، مراسمی در مسجد حاجی تقی خان اراک با حضور جمعیتی حدود 500 نفر از حاضران ضمن خروج از مسجد شعارهایی علیه رژیم سردادند و یک نفر به دست مأموران دستگیر شد.
-حدود 50 برگ اعلامیه با امضای روح الله خمینی در اراک توزیع شد.
-در پایان امروز مراسمی در اردبیل با حضور جمعیتی حدود 4 هزار نفر و سخنرانی بیوک خلیل زاده در مسجد میرزا علی اکبر برگزار شد و در خاتمه ضمن برپایی تظاهرات، یکی از تظاهرکنندگان به شهادت رسید.
-در ساعت 23/20، پس از پایان مراسم سخنرانی شیخ عبدالمحمود عبداللهی اصفهانی در مسجد جامع ایلام، تظاهراتی از سوی حدود 200 نفر برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های دو ساختمان دادگستری و فرهنگ و هنر این شهر را شکستند و حدود 5 نفر دستگیر شدند.

جمعه 1357/6/10- 1سپتامبر 1978- 27 رمضان 1398

-حجت الاسلام مصطفی ملکی، امام جماعت مسجد همت تجریش، که چندین روز قبل دستگیر شده بود. آزاد شد.
-بنابر گزارش ساواک چندین تظاهرات در خیابان های تهران برپا شد و در پی تظاهراتی که در میدان خراسان این شهر برپا شد، حدود 27 نفر دستگیر شدند.
-در پی شهادت یکی از جوانان اردبیل در تظاهرات روز گذشته این شهر، تظاهراتی برپا شد، تظاهرکنندگان شیشه های هفت شعبه بانک را شکستند و عده ای نیز مجروح شدند.
-مراسمی در کرمانشاه با سخنرانی آقای عطاءالله اشرفی خوزانی در مسجد بروجردی برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، 5 نفر دستگیر شدند.
-مراسمی در قزوین به مناسبت چهلمین روز درگذشت آخوند همدانی و شیخ احمد ضیافتی کافی با حضور جمعیتی حدود 5 هزار نفر در مسجد النبی معروف به مسجد شاه برگزار شد. در پایان ضمن برپایی 3 نفر مجروج شدند و یک نفر به شهادت رسید.
-حدود ساعت 14/30، پس از پایان مراسم سخنرانی در مسجد حاج کریم واقع در کوکا کولا در تهران، جمعیتی حدود 3500 نفر ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و تعدادی از شیشه های چند شعبه بانک، سینما پانوراما و شهرداری را شکستند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق و حدود 4 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعی حدود 3500 نفر از مسجد قنات آباد و حدود هزار نفر از مسجد قندی واقع در خانی آباد برپا شد. در پایان تظاهرکنندگان با دخالت مأموران متفرق و 3 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، مراسمی در اراک با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقای قدرت الله نجفی در مسجد حاج تقی خان برگزار شد. در پایان حدود 600 نفر ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات این شهر را شکستند و 7 نفر دستگیر شدند.
-بعداز ظهر امروز، حدود 150 نفر ضمن حرکت از حصارک به سمت کرج، قصد برپایی تظاهراتی را داشتند که با دخالت مأموران متفرق و دو نفر دستگیر شدند.
-حدود ساعت 15/30، جمعیتی حدود 2 هزار نفر ضمن خروج از مسجد جامع تبریز، تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی علیه رژیم سردادند. تظاهرکنندگان شیشه های چندین شعب بانک سپه، صادرات و کوروش را شکستند و حدود 26 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 16/30، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر در سر آسیاب
مهرآباد برپا شد و حدود 26 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند.
-در ساعت 17/15، مراسمی در آبادان با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی شیخ محسن در مسجد فرح آباد برگزار شد. در پایان تظاهراتی برپا گردید که در ساعت 19/45، با دخالت مأموران خاتمه یافت (ساواک در گزارشی اعلام کرد که در پی برپایی تظاهرات 2 هزار نفری در آبادان، یک نفر کشته شد).
-در ساعت 18/20، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر در میدان راه آهن برپا شد و حدود 43 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند.
-از ساعت 21/30 الی 23/20، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 12 هزار نفر و سخنرانی آقای شیخ یحیی نصیری در مجمع تحقیقات و معارف اسلامی (مجمع اسلامی فاطمیه) واقع در خیابان ژاله برگزار شد (ساواک در گزارش دیگری این عده را 40 هزار نفر اعلام کرده است؛ همچنین خبرنگار کیهان نیز از قول سخنگوی آقای نوری نوشت که این مجمع یکصد هزار نفر شنونده داشت.) در پایان ضمن تظاهرات شیشه های چندین شعب بانک شکسته و یک مغازه مشروب فروشی، پنج شعبه بانک صادرات و یک شعبه بانک ملی به آتش کشیده شد و یک نفر از تظاهرکنندگان به شهادت رسید (بنا به گفته کارگزاران این مجمع، سه نفر به شهادت رسیدند).
-در ساعت 22، تظاهراتی در فسا برپا شد. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار در حمایت از امام و علیه رژیم، شیشه های تعدادی از بانک های این شهر را شکستند.
-تظاهراتی از سوی حدود 500 نفر از ایرانیان در شهر لس آنجلس برپا شد. در پایان ضمن درگیری تظاهرکنندگان با پلیس 171 نفر بازداشت و 30 نفر به شدت زخمی شدند.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.